Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: RCF ART 310A ja suhina
1
DubJuu
26.02.2007 23:01:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin hiljattain otsikonmukaista aktiivikaiutinta ja yllätyin sen "äänekkyyttä". Olen aieminkin kuullut aktiivikaiuttimia, jotka suhisevat, mutta ne eivät ole olleet yhtä laadukkaita.
Pilli suoraan sanottuna sihisi varsin terävästi heti kun kaiutimen laittoi päälle. Sihinään ei vaikuttanut voimakkuuden säätäminen tai se, oliko kaiutin kytkettynä äänilähteeseen vai ei. Kartion suhina oli huomattavasti hiljaisempi.
 
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia, vai onko kyseisessä kaiuttimessa vikaa? Onko vahvistintehoa laitettu vahvistimen hiljaisuuden kustannuksella?
 
Heti kun kaiuttimella toistetaan jotain, suhina jää luonnollisesti jalkoihin, mutta soiton vaiettua sen kuulee selvästi. Kuuluko asiaan, jolloin olen vain vainoharhainen "hifisti"?
 
rintapek
27.02.2007 00:57:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on "yläkertana" kyseinen kajari. Sihen kun laittaa virrat päälle ja volat kello kakkoseen, niin ei kuulu mitään. Bauttiarallaa tuon kovemmalla ei ole tarvinnut käyttää, joten en tiedä mitä vehje tekee "kybällä" asennossa kello viisi.
 
"Alakertana" on dbtech sub12. Siihen kun laittaa virrat päälle ja volat kello mihin huvittaa, niin kuuluu tuulettimen hurina. Jos muista kajareista jotain hurinoita kuuluu, niin se sitten tuohon hurinaan peittyy. Livenä ei häiritse sitten pätkääkään. Treenikämpällä jos on hiirenhiljaista, niin kyllä tuon kuulee.... kuin pannuhuoneessa kuuntelisi kiertovesipumppua...
 
Monitoreina löytyy dBtech basic100. Yksi päästää "napsun", kun sen laittaa päälle. Muut ovat hiljaa päälle laitettaessakin. En ole viitsinyt sitä yhtä vaihdattaa, kun ei siinä muuten ole mitään vikaa. Se vain laitetaan päälle ennen muita ja sillä hyvä. Nou napsu nou more.
 
En tuohon suhinaan osaa muuta sanoa, kuin että käyt ostoliikkeessä kuuntelemassa serkkupoikaa, sitä tiistaina tehtyä. Jos sinulle tuli mukaan se maanantaina syntynyt.
Tai sitten korvasi ovat tarkemmat kuin minun. Ei sekään ole poissuljettu.
 
One kind of music only - the good kind
markotetri
27.02.2007 01:35:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin hiljattain otsikonmukaista aktiivikaiutinta ja yllätyin sen "äänekkyyttä". Olen aieminkin kuullut aktiivikaiuttimia, jotka suhisevat, mutta ne eivät ole olleet yhtä laadukkaita.
Pilli suoraan sanottuna sihisi varsin terävästi heti kun kaiutimen laittoi päälle. Sihinään ei vaikuttanut voimakkuuden säätäminen tai se, oliko kaiutin kytkettynä äänilähteeseen vai ei. Kartion suhina oli huomattavasti hiljaisempi.
 
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia, vai onko kyseisessä kaiuttimessa vikaa? Onko vahvistintehoa laitettu vahvistimen hiljaisuuden kustannuksella?
 
Heti kun kaiuttimella toistetaan jotain, suhina jää luonnollisesti jalkoihin, mutta soiton vaiettua sen kuulee selvästi. Kuuluko asiaan, jolloin olen vain vainoharhainen "hifisti"?

 
Mun kokemus on lähinnä ainoastaan ART 300A:sta, mutta kuitenkin:
 
Mä olen törmännyt noissa ongelmallisiin sihinöihin ainoastaan silloin, kun vahvistin on kytketty mikki-input -asentoon. Useimmiten kytkin on mennyt mikkiasentoon roudatessa tai muuten vaan vahingossa, ja vola on valmiiksi isolla. Sihinä on mulle varoitus siitä, että kanavaa ei kannata tähän kaappiin avata, voipi tulla lujaa...
 
Jos sihinää on linja-asennossa, on kaiuttimessa tai sisääntulevassa signaalissa jotain ongelmaa.
 
Artificiality is normal to the medium.
Soundprojection
27.02.2007 11:41:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan kaikki tavarat, mitä sinne arttiin ajetaan, samassa vaiheessa?
 
Suhinaa itsellä ilmennyt 312a:ssa, jos esim. mikseri ollut eri vaiheessa kaiuttimen kanssa.
 
DubJuu
27.02.2007 14:56:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuon kyllä kuulee huonompikuuloinenkin! :)
 
Vääntelin kyllä kytkintä ja suhina on sama mikki- ja linjatasoisella signaalilla.
Kokeilin myös niin, että mitään ei ollut kytkettynä, ettei signaalilähde olisi syyllinen. Suhina pysyi. Taitaa olla viallinen kappale.
 
DubJuu
27.02.2007 14:59:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille käyttökokemuksista, auttoivat vahvistamaan epäilyjäni. Esim. vaiheita en olisi heti osannut ajatella.
 
LLLoyd
01.03.2007 20:18:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en tiedä tuosta yksilöstä mutta parin aktiivisen RCF 322:n olen havainnut pitävän oudon kuulloista erittäin korkeaa inisevää ääntä "tyhjäkäynnillä", eipä se mitään ole haitannut..
 
Hanok
02.03.2007 13:05:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on käytössä monitorina juurikin tuollainen 310A. Kuvailtu suhinaongelma ei vaikuta ollenkaan tutulta, joten veikkaisin että aloittajan kaappi on viallinen, olettaen tietysti ettei kytkennöissä tai sähköissä ole ollut jotain todella erikoista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «