Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: DMX-kaapeli
1 2 3
eetuss
20.01.2007 23:15:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En äkkiseltään löytänyt ketjua, joten tehen uuden:
 
Valohommissa en AINAKAAN ole asiantuntija. Olen saanut käsityksen että mikkipiuhojen käyttö DMX-piuhoina on vähintään kerettiläisyyttä. Miksi? Onko ero piuhassa, kytkennässä vai jossain muussa?
 
aimotuska
20.01.2007 23:33:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valohommissa en AINAKAAN ole asiantuntija. Olen saanut käsityksen että mikkipiuhojen käyttö DMX-piuhoina on vähintään kerettiläisyyttä. Miksi? Onko ero piuhassa, kytkennässä vai jossain muussa?
 
En minäkään -- todellakaan... :) Mut fundamentalistinen vastaus olisi, että olet oikeassa. Muistaakseni DMX-kaapelissa 1-karvaa ja XLR-runkoa ei saa kytkeä yhteen, kun taas mikkipiuhassa ne on yleensä yhdessä. Oikeissa ohjaimissa DMX-ulostulo ajetaan käsittääkseni optoeristimen läpi, joka sitten runkoon kytkettäessä menisi ihan harakoille.
 
Käytännössä normaalia mikkipiuhaa on kuitenkin käytetty onnistuneesti monessa valojutussa, eikä se mun kokemusten mukaan oo mitenkään erityisen kerettiläistä toimintaa ollut. Johtuneeko siitä, että mulla ei oo tapana tehdä tuota runkoonkytkentää mikkipiuhoja tehdessäni...? Olenko ollut vain onnekas?
 
Haistakaa p*ska koko valtiovalta.
eetuss
20.01.2007 23:38:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En minäkään -- todellakaan... :) Mut fundamentalistinen vastaus olisi, että olet oikeassa. Muistaakseni DMX-kaapelissa 1-karvaa ja XLR-runkoa ei saa kytkeä yhteen, kun taas mikkipiuhassa ne on yleensä yhdessä. Oikeissa ohjaimissa DMX-ulostulo ajetaan käsittääkseni optoeristimen läpi, joka sitten runkoon kytkettäessä menisi ihan harakoille.
 
Käytännössä normaalia mikkipiuhaa on kuitenkin käytetty onnistuneesti monessa valojutussa, eikä se mun kokemusten mukaan oo mitenkään erityisen kerettiläistä toimintaa ollut. Johtuneeko siitä, että mulla ei oo tapana tehdä tuota runkoonkytkentää mikkipiuhoja tehdessäni...? Olenko ollut vain onnekas?

 
Mä en kyllä ole mikkipiuhoissakaan kytkenyt ykköstä ja runkoa. Onko siitä jotain erityistä hyötyä?
 
Mikkipiuhat on toiminut ainakin meikäläisen keikoilla. Eli lyhyet välimatkat.
 
Mikä on optoeristin? Kullostaa valolta ja eristykseltä.. ..tai eritteeltä.. höhö..
 
arrgh
21.01.2007 00:55:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valohommissa en AINAKAAN ole asiantuntija. Olen saanut käsityksen että mikkipiuhojen käyttö DMX-piuhoina on vähintään kerettiläisyyttä. Miksi? Onko ero piuhassa, kytkennässä vai jossain muussa?
 
DMX kaapeleiden pitää olla datasiirtoon sopivia, eli matala kapasitenssi ja korkea impedanssi. Ja tietysti DMX-standardin mukaan piuhoissa pitäisi olla kaksi kierrettyä paria. Audiopiuhoja käytetään monesti vastoin suosituksia, mutta se saattaa aiheuttaa ongelmia varsinkin suuremmissa järjestelmissä.
 
aimotuska
21.01.2007 16:33:23 (muokattu 21.01.2007 16:34:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en kyllä ole mikkipiuhoissakaan kytkenyt ykköstä ja runkoa. Onko siitä jotain erityistä hyötyä?
 
No olis siinä semmonen hyöty, että signaalijohtojen ympärillä olevaan suojasukkaan ei tulis aukkoa liittimien kohdalla. XLR-liittimessähän se suojasukka tavallaa puretaan signaalijohtojen ympäriltä pois, että se saadaan kuljetettua ykköspinniä myöten jälleen seuraavaan johtoon.
 
Mikkipiuhat on toiminut ainakin meikäläisen keikoilla. Eli lyhyet välimatkat.
 
Kuin myös. Enemmän ongelmaa aiheuttaa toisinaan eteen sattuvat vaihekäännetyt kaapelit ja terminaattorin puuttuminen. Valot menee ihan pähkinöiksi.
 
Mikä on optoeristin? Kullostaa valolta ja eristykseltä.. ..tai eritteeltä.. höhö..
 
Google-haku "optoeristin":
http://koti.mbnet.fi/~stinger/optot.php
 
Haistakaa p*ska koko valtiovalta.
miffe
21.01.2007 16:44:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DMX kaapeleiden pitää olla datasiirtoon sopivia, eli matala kapasitenssi ja korkea impedanssi. Ja tietysti DMX-standardin mukaan piuhoissa pitäisi olla kaksi kierrettyä paria. Audiopiuhoja käytetään monesti vastoin suosituksia, mutta se saattaa aiheuttaa ongelmia varsinkin suuremmissa järjestelmissä.
 
DMX-kaapeli on ominaisuuksiltaan erittäin lähellä AES3-määrityksen mukaista digitaalisignaalin kaapelia, joka on saanut suosituksen myös analogisen audiosignaalin siirtoon (AES preprint 6338, http://www.aes.org/publications/preprints/search.cfm).
 
Eli tuon standardin mukaisen kaapelin käyttö ainoana mahdollistaa mikki- ja DMX-piuhojen käytön ristiin.
 
tekninen jargoni löytyy dokumentista:
JAES Volume 40 Number 3 pp. 107-116; March 1992
 
miffe, äänimies
DSM
26.01.2007 12:20:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En minäkään -- todellakaan... :) Mut fundamentalistinen vastaus olisi, että olet oikeassa. Muistaakseni DMX-kaapelissa 1-karvaa ja XLR-runkoa ei saa kytkeä yhteen, kun taas mikkipiuhassa ne on yleensä yhdessä. Oikeissa ohjaimissa DMX-ulostulo ajetaan käsittääkseni optoeristimen läpi, joka sitten runkoon kytkettäessä menisi ihan harakoille.
 
Käytännössä normaalia mikkipiuhaa on kuitenkin käytetty onnistuneesti monessa valojutussa, eikä se mun kokemusten mukaan oo mitenkään erityisen kerettiläistä toimintaa ollut. Johtuneeko siitä, että mulla ei oo tapana tehdä tuota runkoonkytkentää mikkipiuhoja tehdessäni...? Olenko ollut vain onnekas?

 
nyt olen ymmälläni (taas). siis isot pojat on kertonut että mikkipiuhoja ei sisi dmx:ssä käyttää. olen kuitenkin itse toiminut tuota ohjetta vastaan ja käyttänyt ilman mitään ongelmia.
 
omat mikkikaapelini on kytketty kaikilla 3 karvalla eli vaine, vastavaihe ja maa !? eikä tosiaan ole tullut ongelmia vielä, joskin ei vedotkaan ole olleet pitkiä.
 
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
aimotuska
26.01.2007 13:16:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

omat mikkikaapelini on kytketty kaikilla 3 karvalla eli vaine, vastavaihe ja maa !? eikä tosiaan ole tullut ongelmia vielä, joskin ei vedotkaan ole olleet pitkiä.
 
Pointti oli sen LIITTIMEN RUNGON kytkeminen samaan XLR:n ykköskarvan kanssa. En oo itse kylläkään ikinä testannut, tulisko tuosta jotain ongelmaa, kun ne ei mulla ole yhdessä. Mut jos ne isot pojat sanoo, että onkelmia tulee, niin uskotaan sitten :)
 
Haistakaa p*ska koko valtiovalta.
stnprkl
26.01.2007 14:14:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyse on siitä että oikeasti DMX-käyttöön tehty kaapeli on resistansiltaan yms. tehty digitaalisignaalin siirtoon, mitä analogiset audiokaapelit eivät ole. Pienissä järjestelmissä ja lyhyillä matkoilla ei ongelmia varmaankaan ole, mutta koitappas vetää mikkipiuhalla reilu sata metriä sitä sun valoshowtas ilman ongelmia. Ongelmat on yleensä sen tapaisia et vehkeet sekoilee kun on bitti vinossa siinä loppumatkasta.
Tämä pätee myös digitaaliääneen. (mulla on himassa vedetty kaikki samoilla eli ääni ja kuva ihan samanlaisilla piuhoilla mut matkat tuolla telkkarin takan on alta metriä, joten nuo häiriöt ei vielä kerkiä haittaamaan)
Opetuksena tällä kirjoituksella olkoon et vedetään ne vehkeet toisiinsa niillä piuhoilla mitkä siihen hommaan on tarkoitettu, jos toimitaan toisin niin ei ainakaan kehuta muille et hyvin toimii jätkät kusettaa.
 
niin joo en ole valomies
 
Viltsu
audiokantaja
 
Viltsu audiokantaja
aimotuska
26.01.2007 14:24:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opetuksena tällä kirjoituksella olkoon et vedetään ne vehkeet toisiinsa niillä piuhoilla mitkä siihen hommaan on tarkoitettu, jos toimitaan toisin niin ei ainakaan kehuta muille et hyvin toimii jätkät kusettaa.
 
Ilman muuta. Mut eihän tässä kukaan liene silleen kehua retostellutkaan, kun kyse on ollut nimenomaan pienistä systeemeistä. :)
 
Eikä se toki olis mitenkään poissuljettu juttu että tehtäis se 10cm mittainenkin DMX-veto oikealla kaapelilla. Mutta siis mikkikaapelikin toimii johonkin rajaan asti.
 
Haistakaa p*ska koko valtiovalta.
Dj.Dumbass
26.01.2007 15:43:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluan ostaa dmx-käyttöön soveltuvaa kaapelia. Mitä kaapelia ostan, mikä on sitä juuri oikeata?
 
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
miffe
26.01.2007 16:40:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluan ostaa dmx-käyttöön soveltuvaa kaapelia. Mitä kaapelia ostan, mikä on sitä juuri oikeata?
 
Belden (http://www.belden.com) 9841 (3-piikkisille) ja 9842 (5-piikkisille) vaikuttavat olevan standardit täyttäviä.
 
Samoin Cordial CDMX 1 (+ CDMX 2) ja Klotz OT206P on todettu ihan toimiviksi.
 
Uskaltaisin väittää Cordial-tuotteita halvimmiksi.
 
miffe, äänimies
DSM
26.01.2007 17:13:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Samoin Cordial CDMX 1 (+ CDMX 2) ja Klotz OT206P on todettu ihan toimiviksi.
Uskaltaisin väittää Cordial-tuotteita halvimmiksi.

 
Cordial CDMX:ää mulla käytössä ainankin... eikä mene data muussiksi ! tosin ei ole mennyt mikkikaapeleillakaan ;)
 
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
lurkki
26.01.2007 21:12:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No olis siinä semmonen hyöty, että signaalijohtojen ympärillä olevaan suojasukkaan ei tulis aukkoa liittimien kohdalla.
 
Ei tuosta "maakatkoksesta" ole mun mielestä mitään haittaa.
Maakontakti joka tapauksessa jatkuu ja metallinen suoja on ylimenon kohdallakin.
 
1/2 aallonmitan taajuus 1,5Ghz (joka siis pystyy indusoitumaan symmetroituihin johtimiin liitinrungon läpi) verrattuna siihen että kytkennässä on satunnainen maakontakti johonkin matkan varrella olevaan rakennelmaan..
 
En mää tiiä. Aattelin vaan...
 
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
aimotuska
26.01.2007 21:36:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tuosta "maakatkoksesta" ole mun mielestä mitään haittaa.
Maakontakti joka tapauksessa jatkuu ja metallinen suoja on ylimenon kohdallakin.

 
Juu, mutta jos siihen liittimeen jotain sähköhippusia ammutaan niin niillä ei ole mitään paikkaa, mistä mennä maihin. Joka tapauksessa, en oo toistaiseksi yhteenkään mikkipiuhaan tuota runkokytkentää jaksanut värkätä ja hyvin toimii.
 
1/2 aallonmitan taajuus 1,5Ghz (joka siis pystyy indusoitumaan symmetroituihin johtimiin liitinrungon läpi) verrattuna siihen että kytkennässä on satunnainen maakontakti johonkin matkan varrella olevaan rakennelmaan..
 
En mää tiiä. Aattelin vaan...

 
Ihan vapaasti, mä en tajunnut tosta mitään. :)
 
Haistakaa p*ska koko valtiovalta.
lurkki
26.01.2007 22:15:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, mutta jos siihen liittimeen jotain sähköhippusia ammutaan niin niillä ei ole mitään paikkaa, mistä mennä maihin.
 
Jepu. Mä aattelin että mun kytkentä suojaakin vain fotoneita vastaan kohdostuvilta hyökkäyksiltä!
 
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
aimotuska
26.01.2007 23:32:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jepu. Mä aattelin että mun kytkentä suojaakin vain fotoneita vastaan kohdostuvilta hyökkäyksiltä!
 
Tyhmä, onhan se monesti todistettu, että sinistä savuahan siellä kaapelissa kulkee. ;)
 
Haistakaa p*ska koko valtiovalta.
Sytem
27.01.2007 11:03:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1/2 aallonmitan taajuus 1,5Ghz (joka siis pystyy indusoitumaan symmetroituihin johtimiin liitinrungon läpi) verrattuna siihen että kytkennässä on satunnainen maakontakti johonkin matkan varrella olevaan rakennelmaan..
 
Eikös tuo sit kannattais toteuttaa niin että liittimissä ois metallirunko ja sen päällä joku muovikuori eristämässä satunnaisista maista. Jos siis ylioptimaalista piuhaa olis tekemässä
 
sormunen
27.01.2007 12:22:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harvoin pistän mitään linkkejä, mutta nyt pitää tehdä poikkeus. Ennenkuin tää menee ihan arvailuksi, lukekaa vaikka tää mini-FAQ. Koska kyseessä on mini-FAQ, ei se kerro mitään, jos ei asiasta jotain tiedä eikä myöskään, jos tieto on vain kirja- tai nettisaivartelua.
 
Mutta siitäpä on hyvä jatkaa.
http://www.lighting-association.com/links/dmx-faq.htm
 
rintapek
27.01.2007 22:45:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Mutta siitäpä on hyvä jatkaa...
 
Kiitos Sormunen. Näyttäisi olevan ihan asiallinen linkki. Minulla tosin tuo DMX on korkeintaan pienenä niittinä takaraivossa, on niin pienet puitteet, että analogi/suorasähköjärjestelmä täytyy riittää.
Tyylisi kirjoittaa on joskus... miten sen nyt sanoisi... ei niin kaunis..., mutta sinulla on kyky palauttaa jalat maan pinnalle.
Ai niin- Tervetuloa keikalta takaisin, missä olitkin.
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «