Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikkivalintoja livekäyttöön: laulu, kitara, rummut..
1
pwc
29.12.2006 10:16:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näistä olisi kiva saada jotain kokemuksia, sekä halvemmassa että pro-luokassa. Jos on jo topic jossain niin linkkiä vaan.. Mihinkään tiettyyn tarkoitukseen nämä eivät tule, joten jos vaan onnistuu niin hieman yleisluontoisempaa keskustelua ja omia kokemuksia toivoisin.
 
Perusjutut lienevät selvät, eli erityisen tärkeää on fyysinen kestävyys ja kierron minimointi. Mutta mitä muuta vaaditaan erityisesti keikkakäytössä mikeiltä eri tehtävissä?
 
Laulu on tärkeintä saada kuulumaan. Perusvaihtoehto lienee SM58 (beta), joka onkin osoittautunut varmaksi valinnaksi. Mutta entä halvemmat vaihtoehdot? Esimerkiksi suora kopio, T-Bonen MB85 (huomaa numerot :) http://www.thomann.de/fi/the_tbone_mb85_beta.htm - onko mitään eroa havaittavissa? Myös langattomia on monenlaisia, mites näissä asiat?
 
Sähkökitaran mikityksessä perusvaihtoehtona toiminee SM57. Pro-tyyppien käsissä olen nähnyt jotain Sennheiserin mikkiä, ja ihan hyvältä kuulosti. Entäpä näissä budjettiluokan ratkaisut?
 
Rummuissa pikkupaikoissa ei tarvitse paljoa mitään mikkejä änkeä, mutta isommilla areenoilla vaaditaan jo jotain vahvistusta sillekin osastolle. Käytätkö valmista bassovoittoista Shuren 52:ta vai jotain neutraalimpaa? Entäpä jälleen halpismikit - myös overheadeina? Ovatko pienikalvoiset ainoa vaihtoehto, vai onko isokalvoinen harkittavissa keikallekin?
 
saastara
29.12.2006 13:46:19 (muokattu 29.12.2006 13:53:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lauluun on tuo 58B oikein kelpo valinta.. Riippuen toki laulajan tatsista ja tyylistä. Laulumikeissä ei kannata olla välttämättä kauhean nuuka kun noita testejä tehdään. Eräällä keikalla ruuvattiin kokeilumielessä laulumikiksi 57 kun ei 58 oikein toiminut.. Ja hyvinhän se 57 pelitti. 606 toimi myös sangen "värikkäästi" laulumikkinä. Kannattaa kokeilla vaikka ihan huumorimielessä.. Kokeilua, kokeilua siis.. Mutta yleislinkkariksi on tuo 58B varma valinta.
 
Kitaroihin voi soveltaa samanlaista politiikkaa. 57 ja Senkun E606 ovat melkoisia perusvälineitä.. Niihin on hyvä luottaa. Tuosta Senkun MD421:sta olen myös kuullut paljon hyvää, mutta itsellä ei ole siitä kokemuksia. Se on tosin jos sen hintainen, ettei sitä viitsi viskoa niinkuin Shureja.. :) Jostakin luin muistaakseni, että Bodomin pojat käyttivät kiertueella kombinaatiota 57 + AKG 414. Mielenkiintoinen ratkaisu ainakin omaan silmään.. Tuosta 414:stä saakin toki sitten melko raakaa erottelevuutta . Jos kitaristilla pysyy kitara kädessä niin testaamaan vain.
 
Tuolla vakkaritalossa jossa miksailen on tuo Shuren 52 bassaria varten.. Se on oikein kelpo mikki ja kestää vaikka ydiniskun mutta itse en sen soundista suuremmin digaile. AKG:n 112 botnenapsu kuulostaa jämptimmältä omaan korvaan. Mutta nämä ovat makukysymyksiä. Molemmat ovat kelpo mikkejä ja sangen käyttökelpoisia. Overeina on pyörinyt lähes aina mitä on käteen saanut.. :) Halvemmassa luokassa olen todennut tuon AKG:n C391 oikein kivaksi. Hieman kirkas mutta sillä pärjää oikein kivasti.. Toisaalta minä vihaan muutenkin lautasia. :D Virppaan on 57 kelpo ratkaisu, 58 kannattaa testata myös.. kumpi sitten itselle paremmin toimii. Jos oikein fiineiksi halutaan heittäytyä niin voi sinne virpan alle sen 58:n laittaa. Eri asia sitten tietysti, että onko se oikeasti tarpeen. :)
 
E: Viilausta ja typotusta.
 
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
duane
29.12.2006 15:30:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpupuolella suosittelen tutustumaan Shuren PG-sarjan rumpukittiin.. Parempaa hinta/laatusuhdetta on vaikea löytää..
 
Behringer herättää täällä voimakkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan mutta onhan se merkkituote t.mixiin verrattuna?
ewqqq
29.12.2006 17:21:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-Bonen MB85 ainut luu joka o mulla hajonnu.
 
akg d 112 on idiootti varma.
 
t-bonen 57 on HYVÄ ja HALPA
 
t-bone 78 helkutan halpa ja hyvä overi.
 
Tarkasta oma jäsenkuvauksesi.
Da Make
30.12.2006 02:58:16 (muokattu 30.12.2006 02:58:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JTS vastineet noille perinteisille Shureille ovat hyviä ja halpoja sekä lisäksi vielä hyvin hyviä.
 
Katso omat plussasi täältä! : Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki : "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
Rokker
30.12.2006 06:13:49 (muokattu 30.12.2006 06:16:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Amatöörien puuhastelua (parin kymmenen vuoden ajalta):
 
Nämä olen havainnut toimiviksi (ja kestäviksi) vuosien mittaan:
 
- Päälaulu: Shure SM58 tai 58 Beta, riippuen laulajasta (kaikilla ei toimi välttämättä se parempikaan, saati paras..kokeilun kautta)
- Kitarat: Shure SM57, saattaa välillä vaatia aikaa tarkkaa kaiutinkartion suhteen sijoittamista (nopeissa tilanteissa kartion reunan ja keskustan väli on "nopea ja hyvä" pienellä mikin kulman säädöllä (ja taas lisää säätöä eli kokeilua = lisää hukka-aikaa). Tosin kokeilun kautta oppii mikin paikan, oli kyseessä sitten stage tai studio.
- Basso: Di-Boxin kautta (nykyään..aikoinaan otettiin sekin mikillä kun ei ollut keksitty noita boxeja). Studiossa sitten vähintään molemmilla, mutta nyt ollaan keikalla..eikös...
- Virveli: Shure SM57, jos on aikaa niin hifistellään niin että otetaan studiotyyliin toisella samanlaisella myös alapuolelta (tulee maton ääntä enemmän). Yleensä kyllä jää alamikin liuku aika alas, joten turhaa hifistelyä keikalla.
- Tomit: SM57 tai EV PL6, riippuen setistä ja paikasta. SM57 on kyllä takuuvarma yleishöylä tässäkin.
- Basari/Basarit: AKG D112 (onneksi näitä on jäänyt käsiin useita niiltä ajoilta kun ei ollut bassokitaraa varten DI-boxia =) )
- Rumpujen overhead: SM57 x2 tai SM58 x2 tai Milab DC96 x1 (+phantom)
- Taustalaulu: SM58, hyville myös SM58B..tai sitten ns. Yleismikki
- Yleismikki (vaikka lattian luuttuumiseen): AKG D321, värit kuoresta lähtee hikisissä näpeissä mutta soundi pysyy silti nasaalina taustalaulumikkinä
 
Täytyy aina muistaa se että jokaisella mikillä on "oma" äänensä ja kasata oma mikkilaukku sen mukaan että tietää mitä mikit on ja elää sen mukaan. Jonkun tietyn bändin kanssa sitten voikin hieroa hommaa etukäteen ennen livetilannetta.
 
Monesti on käynyt silleen että bändin oma äänimies on tuonut mikit keikalle. Välillä niitäkin on käytetty (välillä myöskin huonoin seurauksin), välillä on käytetty edellämainittuja. Se mitä käytetään riippuu bändistä, paikasta ja myös PA-kamoista.
 
Ja onhan laulumikkeinä tullut käytettyä myös SM57, ihan isossa maailmassakin.
 
Rokk Oon !
 
Rokk Oon !
tommiot
30.12.2006 13:25:36 (muokattu 30.12.2006 13:26:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta t.bonen Beta 58 kopsusta sellainen varoitus, että Da Maken yksilö ainakin on pallokuvio eikä supercardioid =)
 
JTS on hyviä ja edukkaita.
 
Esp
30.12.2006 14:50:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaroihin voi soveltaa samanlaista politiikkaa. 57 ja Senkun E606 ovat melkoisia perusvälineitä.. Niihin on hyvä luottaa. Tuosta Senkun MD421:sta olen myös kuullut paljon hyvää, mutta itsellä ei ole siitä kokemuksia. Se on tosin jos sen hintainen, ettei sitä viitsi viskoa niinkuin Shureja.. :) Jostakin luin muistaakseni, että Bodomin pojat käyttivät kiertueella kombinaatiota 57 + AKG 414. Mielenkiintoinen ratkaisu ainakin omaan silmään.. Tuosta 414:stä saakin toki sitten melko raakaa erottelevuutta . Jos kitaristilla pysyy kitara kädessä niin testaamaan vain.
 
Itse olen käyttänyt esmes Teräsbetonin ja MyGRAINin kanssa tuota dynaaminen/konkka yhdistelmää kitaroille. Myös tuo Teräsbetonin toinen miksaaja Knuutisen Pete käyttää samanlaista yhdistelmää (eri mikkejä tosin). Itselläni tuo mikkipari on yleensä Beyerdynamic Opus 69 ja Audio Technica 3060 (välillä 4040). Pienemmissä mestoissa käytän ton Beyerin tilalla 57:aa, koska on aika helvetin kiertoherkkä mikki (jopa kitaravahvistimen edessä). Pete käyttää TB:n kanssa Shure 57 ja Shure KSM27 yhdistelmää. Yhdistelmät toimii mainiosti ja niillä saa valtavan, mutta erottelevan kitaravallin.
 
Tuo Beyerin 69 on myös hyvä laulumikki, mutta soveltuu lähinnä isoille lavoille, juurikin tuon kiertoherkkyytensä takia. Audixin OM-sarjan laulumikit ovat myös erinomaisia vaihtoehtoja tuolle Shuren 58:lle, toimivat joillekin laulajille huomattavasti paremmin.
 
Bassarissa käytän hevi/rokkikeikoilla Audixin D6:sta, kevyemmän kaman kanssa AKG:n D112:sta. Virvelissä perus 57 tai Audixin i5. Jos mulla on omat mikit mukana, niin tomeissa on Beyerin Opus 88:t, muutoin on oikeastaan ihan sama mitkä mikit siellä tomeissa on (kyllä niistä kaikista vähän vääntämällä ihan ok soundia on saanut, olettaen että tomit on vireessä).
 
Täh?!?
stnprkl
30.12.2006 18:42:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro
 
Kyllä ne isokalvoset toimii livenä ihan hyvin. Mielellään semmoiset aina vähintään overeiks. Tuon kahvilaorkan kans ollaan päädytty tämmöiseen. Bassari B52, virvelit SM57 ja toisessa e604, tomeissa sisäpuolella (ei oo alakalvoja) MD421 (old school lätinää) Haikka ja Ride erikseen B98 alapuolelta ja övereinä C414, bassot linjaan ja kitarat C414 (muinoin oli SM57+MD421 y-piuhalla yhteen kanavaan oli vaan vähän turhan iso kokonen pyydys) basistin laulu SM58, liidi OM6 ja rumpalin laulu Opus69 tai SM57 jos Rhodes matkassa niin siihen keulille e906. Yleisömikkeinä jotku pienet konkat.
 
Kiitos ja anteeks.
 
Viltsu
audiokantaja
 
Danko
30.12.2006 23:43:13 (muokattu 31.12.2006 11:51:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulumikeistä metelikeikoilla suosikikseni on muodostunut epäherkkyytensä ansiosta Beta87A. Saa expandattua 58:a paremmin ja eipä vuoda rummut enää, ei. Normimeiningissä sit AKG C535.
 
Kitaroilla 57 tai Beta57, mut myös senkun e609 on pienissä keikkamestoissa kätevä, kun voi roikottaa piuhasta styrkkarin päältä ja näin säästää mikkiständin verran tilaa. Kertaalleen kokeiltuna viisseiskan parina on ollut Roden NT-1A, soundi oli nanna mut lava oli bildjardipöydän kokoinen ja mikki poimi samalla rummutkin. Ehkä vielä joskus toiste.
 
Basso DI-boksilla, jos jotain 9v matolaatikoita välissä niin dry- ja wet-kanavat erikseen, kiitos.
 
Bassarille Beta52 on miulle ollut hyvä lähtökohta aina, tosin tsäässinpään menoon toimi viimeks Beyerin vanha TG-X 50 loistavasti.
Snarelle 57 tai se suuntaavampi Beta-malli, alapuolelle pienikalvoinen konkka (esim. AKG C391) jos on hifistelypäivä.
Tomit on hoituneet senkun e604:lla melko vaivatta, mutta jos ständihelvetin kanssa jaksaa puljata, niin Beta56 toimii myös. Tosin myös Audixin kiinnityssysteemi vaikuttaa tsekkaamisen arvoiselta.
Peltiosastolla olen siirtynyt underhead-metodiin, sopivasti aseteltuna riden ja haitsun läheisyyteen pikkukalvokonkkaparin (SM81/C391/KM184) lisäks ei muille mikeille oo enää tarvetta ollut.
Spike
31.12.2006 10:08:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esimerkiksi suora kopio, T-Bonen MB85 (huomaa numerot :) http://www.thomann.de/fi/the_tbone_mb85_beta.htm - onko mitään eroa havaittavissa?
 
Ainakin herkkä kierrolle jos vertaa vaikka 57:aan.
 
Clearly motivated by an unholy alliance. Ostan: Single coil tai singlecoil-sized humbucker, DOD Buzz Box
Rallattelija
31.12.2006 18:39:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää nyt menee hieman aiheen vierestä mutta silti. Ostin kaksi tbonen mb85 mikkiä joiden piti olla sm58 kopioita. en vai tiedä mitä mikä noissa olisi kovin yhtäläistä. mb85 soundi oli aivan kamala kun siihen tempaisin muutaman nuotin. mb85 meni myös yllättävän aikaisin särölle.
 
+ Olihan se HALPA
- Soundi
- Äänenpaineen sitokyky
 
Henkilö kohtaisesti en ajatellut kokeilla t.XXX tuotteita enään toistamiseen ainakaan omilla rahavarannoillani.
 
Verta, hikeä ja Rock'n Rollia
pitk
01.01.2007 16:38:56 (muokattu 01.01.2007 16:41:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisesti ottaen kaikki ammattikäyttöön tarkoitetut mikit on hyviä. Ja mieltymykset, miksaustyyli, soittajan lähtösoundi, bändin tyyli etc sitten vaikuttavat lopulliseen valintaan. Seuraavassa jonkin verran yleisesti käytettyjä (ja nämä lähinnä rock-hommissa):
 
Basari: Shure B52, B91, Sennheiser MD421, AKG D112
 
Virveli ylä: Shure SM57, B56, Sennheiser MD441
 
Virveli ala: Shure SM57, B56, B98, Sennheiser MD441, Bayer Opus 87
 
Tomit: Shure SM57, B56, B98, Sennheiser MD421, MD409/509, Bayer Opus 87
 
Haitsu ja overit: Shure SM81, AKG 451, 2000, 3000, Röde NT5, NT1000, Neumann KSM 185
 
Basso: DI, Shure B52, SM57, Sennheiser MD421, MD409/509
 
Sähkökitarat ja Rhodes: Shure SM57, Sennheiser MD421, MD409/509 (paras...), isokalvoiset konkat, mm. Audio Technica AT4035, Röde NT1000/2000...
 
Trumpetti ja foni: Sennheiser MD421, MD409/509, Shure B98, DPA 4060
 
Huilu: Shure SM57, SM58
 
Vetopasuuna: Sennheiser MD421, MD409/509
 
Flyygeli: Isokalvoiset konkat, jos möykkää kontaktimikki johonkim ja grandin reikiin SM57 ja SM58 joiden paikkaa hieromalla saa yllättävän hyvää jälkeä ja gainia
 
Viulu: DPA 4060, AKG CK77
 
Laulu: Shure SM58, B57A, B87, B86, Audix OM5/7
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
humppahanuristi
01.01.2007 17:19:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esimerkiksi suora kopio, T-Bonen MB85 (huomaa numerot :) http://www.thomann.de/fi/the_tbone_mb85_beta.htm - onko mitään eroa havaittavissa?
No onhan noita MB85 ja 85beta. Soundillisesti suurin ero tulee käsittelyäänistä, joita nuo T.Bonen rungot antaa läpi aika paljon. Muuta eroa ei sitten ole käytännössä paljoa havaittavissa. Pientä herkkyyseroa on mutta ei merkittävää.
 
Nuo meidän mikit on olleet lähinnä varalla, jos tarvitsee jossain vaikkapa antaa yleisön edustajan pitää puhetta tai laulella.
Kyllä ainakin nuo kaksi yksilöä, jotka minulle on toimivat ihan siinä missä Shuren vehkeetkin.
 
Niin no meilläkin laulussa SM58 (beta ei sopinut solistille ollenkaan) ja kitaraa otetaan tarvittaessa talteen Sennheiserin E606:lla. Rumpali tykkää käyttää virvelissä jotain SM58 kopiota mutta kaikesta huolimatta siinäkin toimisi paremmin T.Bone MB60 (siis juuri se 3kpl/30€ setti). Basarissa AKG:n D112 ja haitarissa on nyt joku T.Bone konkka, mallia en muista. Toimii siinä ihan hyvin vaikkakin piuha on hiukan ohuenlainen.
Eli sellaista perusvarmaa tavaraa ja sitten näitä T-halpiksia sekaisin.
 
Kaikkihan sitä humppaa haluaisivat soittaa mutta ei sitä kaikki vaan osaa.
aimotuska
02.01.2007 08:54:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisesti ottaen kaikki ammattikäyttöön tarkoitetut mikit on hyviä. Ja mieltymykset, miksaustyyli, soittajan lähtösoundi, bändin tyyli etc sitten vaikuttavat lopulliseen valintaan.
 
No näinpä juuri. Ja ihan aina ei pysty edes valitsemaan, vaan mennään sillä mitä keissistä/lavalta löytyy.
 
Meillä on tämmöttiis ollut käytössä:
 
Basari: B52, AT25
Virppa: SM57, SM58
Tomit: SM57, SM58, B56, D3800
Overit: C535, C568
 
Kitarat: E906, SM57, B56
Akkari: C535
Basso: DI, SM58, SM57
Viulu: C411
Laulu: SM58, B58, D3800
 
Haistakaa p*ska koko valtiovalta.
miffe
05.01.2007 16:56:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosin myös Audixin kiinnityssysteemi vaikuttaa tsekkaamisen arvoiselta.
 
Jos päädyt Audixeihin ja D-Vice kiinnikkeisiin niin suosittelen kattomaan, ketkä niitä pääsee irrottelemaan keikan päätteeksi. Olen muutamaan otteeseen joutunut todistamaan, kun apukäsi silppuaa mun kiinnikkeen, joka ei edes ole erityisen halpa. Tästä syystä olen joutunut monesti ohjeistamaan, ettei mun mikkeihin kosketa. Ei mitään henkilökohtaista ketään kohtaan.
 
Ja sama pätee myös toisinpäin, eli en koske jonkun miksaajan/bändin mukanaan tuomiin mikkeihin, ellei niin erikseen ohjeisteta. Kerätköön pyydyksensä itte, jottei tarvi jälkeenpäin tulla valittamaan, että menin sen hajottamaan.
 
miffe, äänimies
santtus
05.01.2007 19:04:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

K&M:llä on hyvä rumpukiinnike esim Audixeille ja senkun 604:sille, jota ei mun tietääkseni ole vielä kukaan onnistunut hajoittamaan. Mene ja tiedä. Itse olen ainakin ollut tyytyväinen tomikäytössä.
 
"Hyvinhän me vedetään, mitä ne netissä kirjoittaa..?"
miffe
05.01.2007 20:50:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

K&M:llä on hyvä rumpukiinnike esim Audixeille ja senkun 604:sille, jota ei mun tietääkseni ole vielä kukaan onnistunut hajoittamaan. Mene ja tiedä. Itse olen ainakin ollut tyytyväinen tomikäytössä.
 
Ja alle puoleen hintaan Audixista. Ei vaan ole niin nopea käyttää kuin D-Vice. Mene ja tiedä kaatuuko se elämä sit siihen muutaman sekunnin eroon :)
 
miffe, äänimies
Einherjar
06.01.2007 01:30:27 (muokattu 06.01.2007 01:34:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Listataampa tähän nyt omat suosikit...
 
-Bd: Sennheiser e602 mieluusti. Audix d6, toimii myös. Shuren B52:sta en oikein tykkää, tosin silläkin pärjää.
-Sn: Audix i5 on nykyinen suosikki. Sm57, B57, D2 ja e604 toimii myös
-Tom: Audixin d-sarja ja Beyerdynamicin opukset toimii. Tomeihin tosin kelpuutan aikalailla kaikkea peruskattausta
-Hihat: Sm57, nt-5, sm81...
-Over: Sm81, nt-1, nt-5, c3000 ja miksei paremmatkin/kalliimmatkin ;)
-Congat/bongot: Audixin D3 on ykkönen. Sm57 toimii myös.
 
-Kitarat: e609, sm57, B57, i5, md421.
-Basso (jos d.i-soundi tarvii myös mikkiä): Sm57, e609. E604 oli myös rähinäsäröllä yllättävän toimiva..
-Sax/Trumpetti: Md421 määrää. Sm57 ja e609 toimii. i5 ja d-sarja pitäisi testata. Voisi toimia
 
-Laulut: Sennheiserin e935 on nykyinen suosikki. Om-5/7, sm58, B57, Opus69 (pienellä varauksella) ja 535 toimii. Aika laulajakohtaista on tämä tosin. Toisilla toimii yksi ja toisilla toinen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «