Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Scannerisuosituksia?
1
ath
24.11.2006 21:16:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Olen tässä hankkimassa itselleni klubikäyttöön scannereita, ja tällä hetkellä on käytettynä tarjottu MAD:n 611AR:aa ja Martinin MX-1:stä.
 
Martinin vehkeistähän löytyy aika hyvin tietoa ihan valmistajan kotisivulta, mutta Mad Lighting taitaa olla mennyt konkurssiin, ja Googlekin antaa hyvin nihkeästi tietoa.
 
Osaako kukaan tämän alueen seuraajista sanoa, että kumpi olisi merkkinä luotettavampi? Madin scannerissa olisi kaasupurkauslamppu ja erilliset gobo-väri-pyörät, joten se olisi vähän parempi ainakin paperilla, mutta miten on luotettavuuden ja valotehon kanssa? Myös jos scannerin peili/shutteri liikkuu vain etanavauhtia, niin se tekee hommasta vähän hankalaa klubikäytössä.
 
Kiitoksia kaikille jo etukäteen!
 
aimotuska
24.11.2006 21:38:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaako kukaan tämän alueen seuraajista sanoa, että kumpi olisi merkkinä luotettavampi?
 
Kyllä ainakin Martinin vanhempi tuotanto on hyväksi havaittua laatua. Kai niistäkin on jollain jotain valittamista, mulla ei muuta kuin että 812:ssa ei ollu pyöriviä goboja. En tiedä näistä uudemmista. MADista en oo ikinä kuullutkaan...
 
Mut IMHO kannattaa ottaa kaasupurkauslampulla varustettuja vehkeitä. Valotehot on aivan eri luokkaa kuin tavallisilla halogeeneilla -- joskin valo on sitten vähän sinisempää.
 
Mania-sarja näyttäis tulleen MX:n tilalle ja noin päällisin puolin vaikuttaa paremmalta, koska noissa MX-sarjalaisissa se peiliä kannatteleva varsi on tosi rimpulan oloinen, eikä suojaa peiliä minkään vertaa kuljetuksessa.
 
Jos miettii mitä meikäläinen haluaa skannerilta, olis ensinnäkin tarkat peilimoottorit ja toisekseen pyörivät gobot ja kaikki eri kiekoilla -- eli ei mitään yhdistettyjä gobo- ja värikiekkoja.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
Soundprojection
27.11.2006 00:31:56 (muokattu 27.11.2006 00:34:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai niistäkin on jollain jotain valittamista, mulla ei muuta kuin että 812:ssa ei ollu pyöriviä goboja
 

+ Ihan onneton optiikka, tullu yhtään valoa läpi. Pomminkestäviä laitteita tosin.
 
Madeista en oikein osaa sanoa mitään, mutta ainakin varaosien saatavuus kannattaa varmistaa, jos niihin päätyy.
 
Mx1:set on ihan ok-vehkeitä, jos ne saa todella halvalla. Yhdistetyt värit / gobot ovat pitemmän päälle erittäin raivostuttavia.
 
Uutta Martinin scx-sarjaa on kehuttu todella paljon, jos rahat riittää uusiin, kannattaa käydä kokeilemassa millaisia ovat.
 
Mut IMHO kannattaa ottaa kaasupurkauslampulla varustettuja vehkeitä. Valotehot on aivan eri luokkaa kuin tavallisilla halogeeneilla -- joskin valo on sitten vähän sinisempää.
 

"Sinisempi" valo on värikylläisempää, riippuu käyttötarkoituksesta, onko hyvä vai huono juttu.
 
Ei kannata tuijottaa sitä sisällä olevaa polttimoa niin hirveästi, ainakaan, jos vain valoteholla on väliä. Uudet tuikut ovat optiikaltaan niin paljon parempia, että samankokoinen halogeeni kyykyttää muutaman vuoden takaisessa lampussa olevaa purkauslamppua valotehossa miten vaan.
 
Siinä mielessä purkauspolttimot ovat pop, että ne kestävät paljon halogeenilamppuja kauemmin. Roudauskäytössä tosin aika hailee, kun tuikut käy käden ulottuvilla aika-ajoin, 5 metrin korkeudesta baarin kulmassa ei ole kiva lähteä 500h:n välein vaihtamaan lamppua.
 
Jos päätyy halogeeneihin, niin kannattaa sitten vertailla niitä polttimoitakin, niissäkin on niin huomattavia eroja, unohtaa ne Omniluxit ja ostaa oikeaa tavaraa sisälle.
 
miffe
27.11.2006 02:58:47 (muokattu 27.11.2006 16:10:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Sinisempi" valo on värikylläisempää, riippuu käyttötarkoituksesta, onko hyvä vai huono juttu.
 
Spektri piikikäs ja CRI luokkaa pienempi kuin 85, kun taas perinteinen Tungsten saa arvon 100.
 
Toki sellainen 5500-6000K mun silmää miellyttää enemmän kuin 3200K. Yli 7000K valot sopivat myös diskovitkutukseen, mutta värintoistossa tarkemmat produktiot (mm. teatteri ja televisio) ovat poissa laskuista.
 
Edit: noissa nykyisissä laatuheittimissä on toki mukana CTO-filtterit, joilla värilämpötilaa voidaan laskea, mutta lisää valotehoa se ei spektrin alapäässä tarjoa.
 
miffe, äänimies
sormunen
27.11.2006 12:44:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spektri piikikäs ja CRI luokkaa pienempi kuin 85, kun taas perinteinen Tungsten saa arvon 100.
 
Toki sellainen 5500-6000K mun silmää miellyttää enemmän kuin 3200K. Yli 7000K valot sopivat myös diskovitkutukseen, mutta värintoistossa tarkemmat produktiot (mm. teatteri ja televisio) ovat poissa laskuista.

 
Ei jumalauta.
 
miffe
27.11.2006 13:18:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei jumalauta.
 
Sitä juuri. Osta elämä, jos et muuta osaa sanoa, tai edes osoita mahdolliset virheet kirjoituksestani. Viittaukseni teatteriin ja televisioon tulee ihan suoraan kahdesta syystä; 3200K lamput tuovat ihon sävyt paremmin esiin ja ovat samalla perinteisen filmin värilämpötila (eli lampun tuottama valkoinen näyttää myös filmiltä toistettuna valkoiselta, eikä värin sävyissä tapahdu muutoksia). Lisäksi arvon 100 saava CRI kertoo lampun toistavan koko ihmisen näkevän spektrin, jonka punaisia sävyjä ei nuo yli 7000K lamput kunnolla toista.
 
Eli, oliko sulla mitään oikeeta sanottavaa, vai tuuletitko ikeniäsi vain turhan vuoksi?
 
miffe, äänimies
Dj.Dumbass
27.11.2006 14:41:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

+ Ihan onneton optiikka, tullu yhtään valoa läpi. Pomminkestäviä laitteita tosin.
 
Mitä tarkoittaa tässä tapauksessa onneton optiikka?
Mulla on noita 4, ja se on totta että olis kiva jos ne gobot olis pyöriviä.
 
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
sormunen
27.11.2006 14:57:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Eli, oliko sulla mitään oikeeta sanottavaa, vai tuuletitko ikeniäsi vain turhan vuoksi?

 
Ehkä kamarunkkausnäkökulmasta tossa on joku pointti. Valosuunnittelun näkökulmasta ei. Usko pois, mä en ole kuullut värilämpötilasta eilen. Enkä muutenkaan siitä, mitä valo on ja miten se käyttäytyy. Älä nyt nolaa itseesi vielä täälläkin.
 
miffe
27.11.2006 15:35:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä kamarunkkausnäkökulmasta tossa on joku pointti. Valosuunnittelun näkökulmasta ei.
 
Enhän mä sitä sulle kirjoittanut. Täällä voi olla lukijoita, joille värilämpötilat ja spektrit voivat olla aivan uutta asiaa. Eikö heille voi kertoa tietoa? Ei nähtävästi, kun SINÄ SEN JO TIEDÄTKIN! Mutta, jos kerta olet niin kova tietämään, niin tuo sitä meille tavallisille kuolevaisille myös, eläkä pidättele sisälläsi.
 
Ja värilämpötilalla on paljonkin tekemistä valosuunnittelun kanssa käyttökohteesta riippuen. Jos esimerkiksi vaateliike haluaa myydä joulun kunniaksi verenpunaisia mekkoja, niin asentaisitko sinä siihen vaateliikkeeseen loisteputkia vai halogeeneja kohdevaloiksi?
 
Eri lampuilla on eri käyttäkohteet ja samoin on polttimotyypeillä, jotka yleensä lampun valmistaja on päättänyt puolestamme. Tästä syystä pitää olla ihan faktapohjainen tieto siitä, miten ko. vekotin sopii tiettyyn käyttöön. Arvaamalla ei pitkälle päästä.
 
Ja siihen kysymykseen oikea vastaus on: halogeenit ehdottomasti (toistavat punaisen sävyt jatkuvalla spektrillä).
 
miffe, äänimies
Soundprojection
27.11.2006 16:07:41 (muokattu 27.11.2006 16:08:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

->Dj dumbass
 
Ei siitä saa oikein valotehoa irti, vaikka siellä onkin 150w kaasupurkauslamppu sisässä, jää matkalla tehokkaasti.
 
sormunen
28.11.2006 13:34:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä voi olla lukijoita, joille värilämpötilat ja spektrit voivat olla aivan uutta asiaa.
 
Joita asioita sä et valaissut millään lailla. Sen sijaan sä väitit, että teatterissa ja teeveessä ei voi käyttää joitakin lamppuja. Oikeesti Miffe, pistä nyt perkele vähän jarrua jos osaat.
 
isojussi
28.11.2006 14:47:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Uutta Martinin scx-sarjaa on kehuttu todella paljon, jos rahat riittää uusiin, kannattaa käydä kokeilemassa millaisia ovat.
"Sinisempi" valo on värikylläisempää, riippuu käyttötarkoituksesta, onko hyvä vai huono juttu..

 
Tää peli kiinnostais muakin
 
http://www.martin.com/product/product.asp?product=maniascx500
 
Onkos kellään kokemusta?
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
miffe
28.11.2006 19:40:13 (muokattu 28.11.2006 20:11:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joita asioita sä et valaissut millään lailla. Sen sijaan sä väitit, että teatterissa ja teeveessä ei voi käyttää joitakin lamppuja. Oikeesti Miffe, pistä nyt perkele vähän jarrua jos osaat.
 
Kymysykset:
a) Miksi enempi paremmat kaasunpurkauslampulla varustutet lamput varustetaan CTO-filttereillä?
b) Miksi Martin toi markkinoille TW1-lampun ja markkinoi sitä teatteriin ja tv-studioihin?
c) Miksi Highend valmistaa Studio Command -sarjaa ja markkinoi Tungsten-versioita teatteriin ja televisioon?
d) Miksi Vari-Lite toi markkinoille VL500-lampun?
 
Vastaukset:
a) Jotta värilämpötila saataisin tiputettua sopivaksi.
b&c) 3200K ja jatkuva spektri
d) Koska asiakkaat halusivat lampun mm. tv-studiohin, televisioituihin lähetyksiin ja muotinäytöksiin.
 
Lähteet:
www.martin.com, www.highend.com, www.vari-lite.com
 
Huonosta punaisten toistosta ja piikikkäästä spektristä todisteita mm. seuraavissa:
http://www.highend.com/support/training/metalhalide.asp
http://www.highend.com/support/training/colortemp.asp
http://www.pti-nj.com/obb_spectra.html
http://www.darksky.org/images/light_spec
http://www.gelighting.com/na/busine … about_light/distribution_curves.htm
 
Tungstenin soveltuvuudesta mainostekstiä:
http://www.martin.com/marketing/files/MACTW1_Bro_lo.pdf
 
"Just like sunlight, an incandescent source
is magnificent for highlighting skin tones
or textiles, making it the preferred light
source for television, theatre, film sets,
fashion shows and corporate events."
 
Oikeasti asiasta kiinnostuneille:
http://www.gelighting.com/na/busine … ut_light/spec_light_color_final.pdf
 
miffe, äänimies
Jypä
28.11.2006 20:18:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

3200K lamput tuovat ihon sävyt paremmin esiin ja ovat samalla perinteisen filmin värilämpötila (eli lampun tuottama valkoinen näyttää myös filmiltä toistettuna valkoiselta, eikä värin sävyissä tapahdu muutoksia).
 
"Yleisin filmityyppi on kehitelty antamaan luonnollisen näköisen värintoiston päivänvalossa. Keskipäivällä kelvin lämpötila on ulkoilmassa noin 5500 kelviniä. Päivänvalofilmit antavat hyvän lopputuloksen valon lämpötilan ollessa 5200 - 5800 kelviniä. Päivänvalon ominaisväri on sininen, mutta auringon nousun ja laskun aikaan se sisältää vähemmän sinistä aallonpituutta. Kun värilämpötila laskee alle 5200 kelviniä alkaa päivänvalofilmi näkemään aiheet punaisempina eli lämpimämpinä. Mitä enemmän värilämpötila laskee alle 5200 kelvinin, sitä suurempi värivirhe on. Keinovalossa päivänvalofilmi tuottaa lämpimiä oranssi-puna-keltaisia kuvia, kun taas talvella kaikki näyttää hieman kylmemmän sävyiseltä. Valo joka heijastuu värillisestä seinästä tai tulee värillisen läpinäkyvän kohteen läpi vaikuttaa koko kuvan väritasapainoon."
 
Lainaus lähteestä värilämpötila ja suotimet, näinhän se kuitenkin menee oikeasti...
 
miffe
28.11.2006 20:26:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Yleisin filmityyppi on kehitelty antamaan luonnollisen näköisen värintoiston päivänvalossa.
 
Ettet nyt vain sotke valokuvausta ja televisiostudioita?
 
"Typically a TV studio will line up the cameras to a color temperature of 2950K. This is achieved by dimming the light to half output. The lighting director then has the ability to raise or lower the level of any light either up or down by one stop (double or half light output) without objectionably changing the color temperature of the light."
 
lähde: http://www.highend.com/support/training/fstop.asp
 
miffe, äänimies
ath
29.11.2006 18:28:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entä miltä vaikuttavat sellaiset scannerit kuin Geni Shiva 250R (ilmeisesti ainoa ero Shiva 250 -malliin on se, että siinä on pyörivät gobot)? Kenelläkään kokemuksia?
 
Soundprojection
29.11.2006 20:21:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on 12kpl noita tavallisia 250 Shiwoja, aika ilmaiseksi sain. Noin typistettynä ovat ihan ok _vanhan tekniikan_ laitteita. Ainoa suuri ongelma noissa on, että gobot syövät valotehoa aivan hillittömästi.
 
250r:ssä se pyörivä gobo on toteutettu niin rattailla muistaakseni. Kuitenkin aika vikaherkkä ja nykivä. Siinäkin gobojen kanssa ajelu aiheuttaa valotehon totaalisen katoamisen.
 
Geni on ollut konkurssissa jo iät ja ajat, vähitellen varaosien saatavuus alkaa olla arpapeliä.
 
BenGlenton
30.11.2006 14:23:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs noi HP:n skannerit? Onko hyvät värilämpötilat? :-D
 
www.supremecourtband.fi
fanne
07.12.2006 10:03:43 (muokattu 07.12.2006 17:27:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Ettet nyt vain sotke valokuvausta ja televisiostudioita?"
 
Tässä menee nyt asiat hiukan sekaisin.
Martinin uutuus sopii mahtavasti teattereihin, aivan oikein punanen saadaan
paremmin esiin, mutta hiljaisuus on vieläkin suurempi etu.
Toinen juttu on sitten se ettei sinisen syvät sävyt taas ole niin mainiot mitä
purkauslampulla.
 
Ainoa hyvä punainen mitä mun mielestä purkauslampussa tullu vastaan on High Endin Studio Colorilla.
Tosin en ole käyttänyt kaikkia mahdollisia heittimiä.
 
Tehtiin juuri konserttitalorundia ja tämmöset asiat tuntu niin sivuseikoilta.
Niillä vedetään mitä on ja esim. Hyvinkäällä ei tarvinnu miettiä, kun kamat oli hyvät.
 
Ei tämmönen keskustelu johda mihinkään, sillä nää jutut on niin selkärangassa,
että se on ihan sama mitä netistä poimii.
Kuvapuolella mennään kylmemmällä.
 
Kerran naurettiin yöllä ohjelmoitaessa, kun katottiin monitorista.
"Mitäs pesuja ohjaaja haluaisi? Meillä ois tätä sinistä sitte ois oranssia..."
Värilämpötilat sotkee usein ja pahasti.
 
Marzi
07.12.2006 22:53:40 (muokattu 07.12.2006 22:55:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mutta hiljaisuus on vieläkin suurempi etu.
 
Niinpä. Moni discovehje ei sovellu teatteri/tv -ympäristöön juuri tästä syystä. Hirvee tuuletinmeteli kun vehkeet on suunniteltu toimimaan yli 85dB:n ja tsiljoonan assteen lämpötiloissa. Monista saa kyl tuulettimia pienemmälle ja siten ääntä pienemmäksi, mutta silti mekaaniset äänet (väri/gobokiekko, liikemoottorit) voi olla liian äänekkäitä. Tossa oli yks tv-haastis mun lavaa vasten ja piti käydä kaikista lampuista laittamassa tuulettimet minimiin siksi aikaa, etteivät kohise. Aika hiljaista, mutta ei täysin. Tuli vaan mieleen kun seisoin 10kpl diskohilavitkuttimen alla yhdessä baarissa kamoja kasaillessa ja päivittelin itsekseni kun vehkeet kuulosti suurinpiirtein viljankuivaamolta. Ei olis haastis onnistunut siinä alla.
 
Toki värilämpötiloilla on merkitystä, mutta niitä saa myös video/filmiympäristössä korjattua jälkeenpäin(valkotasapaino/värinmäärittely ym.). Kunhan lamput ovat samalla viivalla, niin ei tarvitse tehdä hirveästi kompromisseja eri värilämpötilojen välillä ts. korjataan tämä valkoinen valkoiseksi ja toi toinen ei olekaan enää valkoinen. Pots.
 
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «