Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Livemiksaamisen perusperiaatteet
1 2 3 4 5 6
Novac
22.11.2006 14:52:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonniin.. Sanonpahan vaan alkuun, että käytin hakua ja en löytänyt haluamaani informaatiota. En löytänyt myöskään FAQeista. Uutta aihetta pystyyn siis.
 
Olen ollut pitkään kiinostunut miksaamisesta yleensäkin, erityisesti livetilanteissa. Mitä siis pitäisi ottaa huomioon keikkaa miksatessa? Miten tehdään soundcheck? Mikä kuulostaa hyvältä/paskalta? Miten keikan voi halutessaan äänittää? Laitteistot? Monitorointi? What?
 
Eli siis kaikki mahdollinen asia miksaamisesta ja muusta mikä pitää ottaa huomioon keikkatilanteissa.
 
Valaistuksestahan tällainen FAQ olikin jo, mutta nyt siis ääniasiaa. Kertokaa. Kiitos. Kumarrus.
 
mikä on olutta on nyt mennyttä...
aimotuska
22.11.2006 15:24:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis kaikki mahdollinen asia miksaamisesta ja muusta mikä pitää ottaa huomioon keikkatilanteissa.
 
Öyh... Liian universaali topikki, josta ei saa mitään muuta aikaiseksi kuin närästystä, kuppaa, sättimistä ja eipäs-juupas-keskustelua. Tuolta neuvoja souncheckkiin myös miksaajalle: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=67501
 
Loput löytyy käytännön opettelulla. Tyhjästä ei kannata lähteä, vaan hakeudu kouluun tai liimaudu jonkun kokeneemman konkarin imuun ja opi siitä.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
v_m_kangas
22.11.2006 16:53:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Öyh... Liian universaali topikki, josta ei saa mitään muuta aikaiseksi kuin närästystä, kuppaa, sättimistä ja eipäs-juupas-keskustelua.
 
Noo..ei kaikki voi mennä kouluunkaan :) Laaja on aihe, mutta itsekkin olen kaipaillut jotakin niksejä. Noilla humppakeikoilla kun ei ole sitä äänimiestä mukana. Joskus on ollut mielessä, että palkkaisi yhdelle keikalle ammattitaitoisen hepun, jolla olisi vielä samankaltainen saundimaku kuin itsellä. Yrittäisi sitten imeä mahdollisimman paljon niksejä tuolta.
 
Monelle on kuitenkin tullut kaikenlaisia patenttiratkaisuja vuosien varrella tyyliin: leikkaappa siitä 250Hz pois, korostappa 5-8kHz niin tulee presenssiä lisää jne. jne.
 
Studiomiksaamisestahan oli kuitenkin netissäkin "oppikirjaa" tyyliin miten basariin napse. Kait tuostakin jotakin apua on livetilanteessakin.
 
Livetilanteessa on sitten semmoinen huomattava ero kuitenkin, soundcheck tehdään tyhjään saliin. Hyvä soundi voi muuttua huonoksi tai ääni ei kanna yleisön metakan yli. Tähän kaipaisin aivan käytännön ohjeita, millainen soundi kantsii hakea tyhjään saliin, jotta se olisi kohtuullinen kun lato on porukkaa täynnä? Korostetaan keskiääniä?
 
Humppaa tai soita humppaa
pekorte
22.11.2006 17:43:09 (muokattu 25.11.2006 03:27:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT:Muutin mieltäni, enkä haluakkaan osallistua tähän keskusteluun : )
 
Perttu
 
rintapek
22.11.2006 22:22:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

. samankaltainen saundimaku kuin itsellä. Yrittäisi sitten imeä mahdollisimman paljon niksejä tuolta.
 
Jos löydät, niin kerro ;-)
 
Korostetaan keskiääniä?
 
Diskantit ne kai? tuppaa ensimmäisenä katoamaan.
Ainakin meillä.
Itse olemme tehneet siten, että "soundcheck" tyhjälle salille, niin diskanttivoittoisena, ja hieman liian lujaa.
 
Täydessä salissa se on sitten siinä.
 
Yleensä, kun rokkia vääntävä bilebändi olemme, niin meno nousee yleisön promillemittarin mukaan, joten setti setiltä masterista sitten karvan verran lisää.
 
One kind of music only - the good kind
Teijo K.
22.11.2006 22:35:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Ole rauhallinen.
-Pidä piuhat ja pää selkeänä.
-Ole rauhallinen.
-Pidä aina hanskassa mikä mikki lavalla on missäkin kanavassa mikserissä.
-Ole rauhallinen.
-Kerää aina ylimääräiset mikkiständit pois lavalta esitysten välillä.
-Ole rauhallinen.
-Kun viimeinen orkesteri lopettaa käy ensimmäisenä keräämässä puolityhjät tuopit pois lavalta.
-Ole rauhallinen.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Einherjar
23.11.2006 01:03:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä tuo perusperiaatteet menee jo turhan laajaksi kokonaisuudeksi, mutta laitetaampa joitain ajatuksia.
 
Kaiken pitäisi mielestäni lähteä siitä, että saadaan ikäänkuin tuotua se pändin soundi PA:n kautta sellaisenaan yleisölle ja sitten väritellään sitä hieman efektoinnilla jne.
Optimitilanne pienemmillä baarikeikoilla on se, kun masterin nykäisee alas, niin bändistä lähtee vain muna pois ja laulaja/syntikat hiljenee.
Keskialueeseen kannattaa kiinnittää huomiota. Jos joku ottaa korvaan pahasti, niin se yleensä on 2-6kHz paikkeilla, eikä siis yläkerran hyllykorjaimella korjattavissa. Liian tumppu miksaus on äkkiä epäselvä. Botnen suhteen kannattaa monesti hieman liioitella, mutta kannattaa sitten vaikka masterista leikellä huminoita pois. Matala basso on ihan jees, mutta jos se kertaantuu 125-400Hz kohdalla, niin ei rokkaa.
Balanssia kannattaa myös kuunnella kriittisesti koko ajan. Ei ole erityisen hyödyllistä yleisölle, jos he kuulevat vain basarin, basson ja laulun (festareiden pyhä kolminaisuus).
 
Ja tärkein: Turha hoppuilu pois! Jos jotakin ei kerkeä tekemään, niin ei kannata välttämättä repiä persettä vaan tehdä se mitä kerkeää ja sitten kun on aikaa, niin keskitytään sitten vasta. Jos soundcheck-aika on lyhyt ja joku potkii jo persettä, niin tsekataan vain monitoroinnin ja keikan alusssa säädettävyyden kannalta oleellinen; Oma suositus: Laulu, kiipparit, erikoiset soittimet, tomit. Turhaan sitä syö aikaa esim. basariin ja kitaraan, jos niitä keikalla tulee koko ajan. Tomeja lyödään harvemmin joten ne on hyvä tsekata etukäteen ja laulun tulee olla kunnossa, niin yleisö ei kerkeä huomata mitään. Basarille jne. pystyy kuitenkin tekemään joitakin ruutiinimaisia eq-käyriä, joten ne eivät ihan perseelleen voi mennä.
Artistiakin voi valistaa ennen keikkaa, että osaavat sitten tilata tavaraa monitoreihinsa keikan aikanakin. Pysymällä rauhallisena saa monesti myös artistit rauhalliseksi, mikä sitten taas helpottaa montaa asiaa sinullekkin.
 
sormunen
23.11.2006 13:18:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Öyh... Liian universaali topikki, josta ei saa mitään muuta aikaiseksi kuin närästystä, kuppaa, sättimistä ja eipäs-juupas-keskustelua.
 
Intterveppiinhän voi luonnollisesti tehdä mitä tahansa juttuja, joten miksi ei tästäkin. Kuten aloittaja kirjoitti, onhan valoistakin "FAQeja". Onhan sielläkin esmes sun kirjottamia niitä näitä ja parrunpäitä, mutta on siellä joukossa asiaakin. Intervepissä vain lukijan vastuu on kova. Kaikki tieto kun esitetään samanarvoisesti.
 
Lennu
23.11.2006 13:26:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, Sormusen innoittamana: kannattaa muistaa aina, että on joku factor X, miksi se miksaus ei just nyt kuulosta hyvältä. Mikki on räitty tukkoon, laite n on paskana, aurinkotuuli, akustiikka, hyppysähkö, ufot jne. että on "joutunut tekemään kompromisseja". Se kelpaa aina selitykseksi. Sillä verukkeella niitä kaikkia värikkäitä namiskuukkeleita voi sitten ruuvailla miten tahtoo. "kato ei tästä voi saada tän parempaa".
 
" Hunsvotti on vallaton pikkukersa; "on se aikamoinen hunsvotti tuo teidän Teemu". Sana tulee saksan kielen yhdyssanasta Hundsfott, joka tarkoittaa koiranvittua. Kiva tapa nimitellä lapsia."
aimotuska
23.11.2006 15:07:00 (muokattu 23.11.2006 15:23:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Intterveppiinhän voi luonnollisesti tehdä mitä tahansa juttuja, joten miksi ei tästäkin.
 
Aihe oli jotakuinkin "kaikki äänentoistosta". Laitteista voidaan kirjoitella ja ollaan kirjoiteltukin -- ihan samaan tapaan kuin noissa valo-FAQeissa -- mutta se on vasta pieni osa aiheesta "kaikki äänentoistosta" tai "kaikki valoista". Ei noilla faqeilla vielä silti saada taattua sitä, että ne valot näyttäis yhtään miltään. Ja ihan samaan tapaan joillain geneerisillä neuvoilla "vähennä 250Hz" ei saada taattua mitään muuta kuin se, että sitä 250 hertsiä ehkä on sitten jossain matskussa vähemmän.
 
Kuten aloittaja kirjoitti, onhan valoistakin "FAQeja". Onhan sielläkin esmes sun kirjottamia niitä näitä ja parrunpäitä, mutta on siellä joukossa asiaakin. Intervepissä vain lukijan vastuu on kova. Kaikki tieto kun esitetään samanarvoisesti.
 
Älä jaksa kaivaa sitä fresujuttua taas esille. Ei se voi olla niin vakava aihe, että siitä on pitäny puristaa nyrkkiä taskussa tähän päivään asti.
 
Mä sentään kirjoitan jotain siitä, mitä kuvittelen tietäväni. Jos joku tietää asian paremmin, niin olkaa hyvät ja korjatkaa. Siitähän keskustelussa on kyse. Vaikuttaa vaan olevan liian suuri haaste...?
 
Ja jos jostakusta tää EI tunnu liian universaalilta topikilta, niin antaa mennä vaan, kirjoittakaa. Ei tuo mun mielipide ole mitään muuta kuin mun mielipide. Jos se osoittautuu vääräksi, niin sitten osoittautuu. Sou not. Ei näistä tartte alkaa mitään henkilökohtaista sotaa aloittelemaan.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
sormunen
23.11.2006 15:51:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä jaksa kaivaa sitä fresujuttua taas esille. Ei se voi olla niin vakava aihe, että siitä on pitäny puristaa nyrkkiä taskussa tähän päivään asti.

 
Mitä ihmeen fresujuttuu? Mutta tosisia on, että näille palstoille voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa ja se on hierarkiassa saman arvoista kaikki. Lukijan täytyy osata poimia niistä jutuista oikea tieto ja se vaatii sitten jo sitä, että tietää pohjiksi jotain ja itse asiassa aika paljonkin. Kirjeenvaihtopalstalla ei voida kouluttaa ammattiin eikä muuhunkaan.
 
Silti tämmöset faqit voivat parhaimmillaan olla hyödyllisiä, jos ne perustuvat tekijöiden omiin kokemuksiin ja kysyjien ongelmiin.
 
Siksi tämmösten kanssa kandeisi olla varovainen ettei käy niinkuin noissa valotopiikeissa, missä 90 % teksteistä on puutaheinää sekä niitänäitä.
 
Curvin
23.11.2006 16:06:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Öyh... Liian universaali topikki, josta ei saa mitään muuta aikaiseksi kuin närästystä, kuppaa, sättimistä ja eipäs-juupas-keskustelua.
 
Samaa mieltä, aivan liikaa asiaa käsiteltäväksi.
 
Mutta vastauksena niille jotka ihan aikuisten oikeesti on kiinnostuneita live äänentoistosta, niin suosittelen henk.koht. käyntiä kirjastossa tms. hankkimassa itselleen kirjan: Sound Reinforcement handbook, Kirjoittaja Gary Davis, ISBN:0881889008. Kyseinen opus on kohtuullisen teknistä tietoutta, mutta eipä niitä taiteellisia asioita kauhian helposti voi opettaakaan, vaan ne täytyy ihan itte ymmärtää. Tässä opuksessa käsitellään mielestäni hyvin akustiikka ja tekniset asiat sen verran mainiosti, että kirjan lukemisen ja ymmärtämisen jälkeen voi sitten ryhtyä pikkuhiljaa harjoittelemaan mitenkä tuota äänentoistoa tehdään.
 
Jaa Jaa,... ,että Jaa Jaa...
aimotuska
23.11.2006 16:31:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä ihmeen fresujuttuu?
 
Olithan sä ainakin kuunteluoppilaana tilanteessa, missä kaksi järkevää ihmistä pystyy haukkumaan toisiaan idiooteiksi pienen väärinymmärryksen ja netin tuoman alentuneen avautumiskynnyksen siivittämänä.
 
Mutta tosisia on, että näille palstoille voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa ja se on hierarkiassa saman arvoista kaikki. Lukijan täytyy osata poimia niistä jutuista oikea tieto ja se vaatii sitten jo sitä, että tietää pohjiksi jotain ja itse asiassa aika paljonkin.
 
Tämänhän pitäisi olla jokaiselle lähtökohtaisesti selviö. Jos ei ole, niin kyllä todellisuus jossain vaiheessa opettaa.
 
Kirjeenvaihtopalstalla ei voida kouluttaa ammattiin eikä muuhunkaan.
 
Nimenomaan.
 
Silti tämmöset faqit voivat parhaimmillaan olla hyödyllisiä, jos ne perustuvat tekijöiden omiin kokemuksiin ja kysyjien ongelmiin.
 
No tässä ollaan jo joillain jäljillä ja näinhän se homma toimiikin. Joku kysyy, toiset vastaa. Jos joku pyytää että "kerro kaikki" niin aika hiljaista tulee olemaan tai sitten lopputuloksena on just tämmöstä tuloksetonta metakeskustelua.
 
Siksi tämmösten kanssa kandeisi olla varovainen ettei käy niinkuin noissa valotopiikeissa, missä 90 % teksteistä on puutaheinää sekä niitänäitä.
 
Kerro toki mikä niissä on päin seiniä niin otetaan opiksemme ja korjataan? En kyllä aivan äkkiä myönnä esim. "Livebändin valaisu"-topikista yhtään suoranaista virhettä. Muihin valo-FAQeihin en ole tietääkseni kirjoittanut, joten olisi kiva tietää, mistä sä nyt mua syytät?
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
miffe
24.11.2006 02:47:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.nettiteatteri.com/reiska/index.htm
 
Onko jo luettu?

 
En nyt viitsisi olla ilonpilaaja, mutta tuolla on muutama sellainen tarina, joihin on lipsahtanut ihan täyttä fuulaa (mm. kaiuttimien liikeratojen käyttäytymisestä suhteessa tehoon ja taajuuteen).
 
Ja ennenkuin joku alkaa aukomaan päätä, niin kerron tuon esimerkin oikean vastauksen: Kaiuttimen kartion liikepoikkeama on verrannollinen jännitteeseen. Kaksinkertainen liikepoikkeama siis vaatii kaksinkertaisen jännitteen (jos taajuus pysyy samana) eli nelinkertaisen tehon. Taajuuden puolittuessa taas saman äänenpaineen tuottamiseen tarvitaan 16x akustinen energia eli nelinkertainen liikepoikkeama (ei oteta huomioon kaiuttimen koteloinnin aiheuttamaa mahdollisesti taajuusriippuvaista akustista kuormitusta).
 
miffe, äänimies
LHU
24.11.2006 14:36:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt viitsisi olla ilonpilaaja, mutta tuolla on muutama sellainen tarina, joihin on lipsahtanut ihan täyttä fuulaa
 
Käsittämätöntä. Mä en vaan oikeasti tajua ihmisiä jotka eivät ota opikseen, sanoo niille sitten hyvästi tai pahasti. Siksi sanonkin: hyvästi, ja leppoisaa varastomiehen uraa.
 
"Näytänkö mä sun mielestä joltain s..tanan palautelaatikolta?"
saastara
24.11.2006 15:48:21 (muokattu 24.11.2006 15:49:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka tämä aihe nyt onkin lähes naurettavan laaja, niin olisihan se sangen hyödyllistä monillekkin jos täällä kosmisten pohdintojen sijaan, heitettäisiin semmoisia karuja yleistyksiä kuten "Oon huomannut, että paikoissa x saa asiaan x ominaisuutta x kun sörkin sitä vipstaakkelilla x".
 
Sitten niistä voivat halukkaat soveltaa, ja todeta itse, että toimiiko.. Eiköstä vain..?
 
Elikkäs annetaan topikille tsäännssi, jookosta..?
 
E: Ja arvalla oli muuten sangen hyvä kirjoitus tuolla aiemmin.. Thumbs up.
 
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
varakeef
24.11.2006 16:23:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt viitsisi olla ilonpilaaja, mutta tuolla on muutama sellainen tarina, joihin on lipsahtanut ihan täyttä fuulaa (mm. kaiuttimien liikeratojen käyttäytymisestä suhteessa tehoon ja taajuuteen).
 
Ja ennenkuin joku alkaa aukomaan päätä, niin kerron tuon esimerkin oikean vastauksen: Kaiuttimen kartion liikepoikkeama on verrannollinen jännitteeseen. Kaksinkertainen liikepoikkeama siis vaatii kaksinkertaisen jännitteen (jos taajuus pysyy samana) eli nelinkertaisen tehon. ...

 
Tämä epäilemättä tarpeellinen täsmennys ei kaiketi kuitenkaan muuta tuonkin kertomuksen perusoivallusta virheelliseksi. Kaiuttimen voi rnimittäin rikkoa muun ohella luukuttamalla liian lujaa - tämän Reiskakin on kokemuksensa kautta oppinut.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Stain
24.11.2006 17:03:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Ole rauhallinen.
-Pidä piuhat ja pää selkeänä.
-Ole rauhallinen.
-Pidä aina hanskassa mikä mikki lavalla on missäkin kanavassa mikserissä.
-Ole rauhallinen.
-Kerää aina ylimääräiset mikkiständit pois lavalta esitysten välillä.
-Ole rauhallinen.
-Kun viimeinen orkesteri lopettaa käy ensimmäisenä keräämässä puolityhjät tuopit pois lavalta.
-Ole rauhallinen.

 
Taisit muuten unohtaa yhden jutun.
 
It's a bittersweet symphony, this life
J.T.
24.11.2006 17:08:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä epäilemättä tarpeellinen täsmennys ei kaiketi kuitenkaan muuta tuonkin kertomuksen perusoivallusta virheelliseksi. Kaiuttimen voi rnimittäin rikkoa muun ohella luukuttamalla liian lujaa - tämän Reiskakin on kokemuksensa kautta oppinut.
 
Kun palataan alkuperäiseen topiciin niin tuo täsmennyshän on arvatenkin Livemiksaamisen perusperiaatteiden kulmakiviä. Kaikki nämä vuodet meni hukkaan kun en tuotakaan aikaisemmin ole tajunnut. *poistuu häpeillen takavasemmalle ja ovesta ulos*
Ei prkl...
 
sormunen
24.11.2006 18:28:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerro toki mikä niissä on päin seiniä niin otetaan opiksemme ja korjataan? En kyllä aivan äkkiä myönnä esim. "Livebändin valaisu"-topikista yhtään suoranaista virhettä. Muihin valo-FAQeihin en ole tietääkseni kirjoittanut, joten olisi kiva tietää, mistä sä nyt mua syytät?
 
En mä sua mistään syytä, älä nyt kuvittele, että sä oot jotenkin niin tärkee, että mä nyt pohtisin päivät pitkät, mistä sua nyt syyttäisin. Tosiasia nyt vain on, että esmes kirjoittaessasi valoista sä kirjoitat ilmiselvästi aiheesta, mistä et mitään tiedä ja mitä et oo koskaan tehnyt ja sit usein käy niinkuin käy. Ei siinä oo kysymys mistään teknisistä virheistä. Ainoo, mitä voisi vaatia, olisi edes vähäinen itsekritiikki, vaikka joutoaikaa olisikin spammata online -pohjalta. Muuten intervepissä kyllä tahtoo olla niin, että lukijalla on vastuu.
 
Ajatellaan nyt lähtökohtia: äänentoiston avulla on tarkoitus tuoda kaiken kansan kuuluville artistin soundi. Periaatteessa se on aika määrämittaista touhua.
 
Valaisun tarkoitus on valaista kohde. That´s it. Valosunnittelun puolelle kun mennään, niin sitten asia onkin monimutkaisempi. Silloin joudutaan siihen, että valon on keskusteltava tässä tapauksessa bändin musan kanssa. Siinä ei oo mitään määrämittaista. Äänisuunnittelukin voi tietysti keskustella, mutta kun on kyse bändistä, niin harvemmin. Yleisön ja mestan kanssa se kyllä voi keskustella.
 
Äänentoisto ja bändi ovat siis ikäänkuin yksi instrumentti. Valo sitten juttelee tämän kanssa niin, että lopputulos on kokonaan oma juttunsa.
 
Siksi kun sä ja muut yleisnerot kirjoittelette noista jutuista, voivat ne olla teknisesti ihan kelpo tavaraa mutta muuten täyttä huuhaata. Valoissa kun kyse ei ole siitä, että kaikilla on periaatteessa sama tavoite ja kyse olisi vain määrällisistä eroista kuten siitä, että pienemmässä paikassa on vähemmän ja isommassa enemmän ja että kaikilla olisi periaatteessa saman verran instrumentteja erona vain se, että köyhemmillä olisi huonompia ja rikkaammilla parempia.
 
Mitä oon lukenut studiopuolen juttuja, niin siellähän myös tenavat kuvittelevat, että kaikilla on oltava sama määrä kaikuja ja kompuroita ja ero on vain hinnassa.
 
Mä nyt vain ajan takaa sitä, että jos noita FAQeja tekee, niin kandeisi edes vähän alustavasti miettiä, mistä on kyse. Kaikki ei ole samaa.
 
Mä muuten joku viikko sitten vietin yhden lauantai-iltapäivän, illan ja vissiin yönkin pohtimassa yhden frendin kanssa näitä samoja juttuja. Frendi on siis äänisuunnittelija, joka oli joutunut opettaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «