Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: suht halvalla siedettävä PA
1 2 3
miffe
27.09.2006 13:35:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tämä onneton pikkuloota päihitti kaverin 80 wattisen harley bentonin äänenpuhtaudessa. desibelejä irtosi saman verran.
 
Harley Benton ei ole mikään kelvollinen referenssi.
 
Siis ihan oikeesti noita tilaillaan pelkän katalogitiedon perusteella. Miten ihmeessä pelkästään sen perusteella voi tietää, miten ko. vehje soundaa tai sopii omaan käyttöön? Siis aikuisten oikeesti!
 
miffe, äänimies
aimotuska
27.09.2006 14:05:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juttu on eksynyt hiukan aiheesta...
 
Ei tuu varmaan kellekään yllätyksenä :)
 
Tähän saakka olen ollut tyytyväinen, käyttöalueeni on kotona ja bänditreeneissä parin syntikan sekä laulumikin äänentoisto ja joskus kotona myös kitara. Ei ehkä paras mahdollinen seteistä, mutta parempaa ei tuolla budjetilla voi saadakaan!
 
Kyllä voi, jos hommaa käytettynä.
 
voinko vetää kitaran suoraan efektilaitteesta pa:han vai pitäisikö hankkia joku DI-boxi väliin?
 
Juu, kyllä DI-boksi on nimenomaan tuohon tarkoitettu. Behringer DI-100 ja GI-100 on osoittautuneet riittäviksi peleiksi monessa PA-firmassakin. Ei mitään ihmeellisiä laitteita, mutta toimii.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
aimotuska
27.09.2006 14:07:50 (muokattu 27.09.2006 14:08:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harley Benton ei ole mikään kelvollinen referenssi.
Siis ihan oikeesti noita tilaillaan pelkän katalogitiedon perusteella. Miten ihmeessä pelkästään sen perusteella voi tietää, miten ko. vehje soundaa tai sopii omaan käyttöön? Siis aikuisten oikeesti!

 
Kyllähän noita myydään kait ihan paikallisestikin. Ainakin Oulun Soitin- ja tarvike niitä roikottaa seinillään. Se ei toki millään tavalla paranna niiden laatua, mut voihan olla, että joku hommaa bentoninsa peräti omakohtaisen testin perusteella :)
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
BobHope
27.09.2006 18:33:51 (muokattu 27.09.2006 18:34:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Useimmat kyllä ymmärtävät ottaa itse asioista selvää jos ulkopuolisilta ei rautalangasta väännettyjä ohjeita tule. (etsivä löytää FAQ:t)
 
Tottakai FAQ:t luetaan, mutta kysyinkin lähinnä merkkikohtaisia kokemuksia.
 
EDIT: mutta ei sillä enää väliä.
 
Dj.Dumbass
27.09.2006 19:34:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ehdotan laadittavaksi FAQn kaikista halpismerkeistä.
 
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
Synth
27.09.2006 20:03:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, kyllä DI-boksi on nimenomaan tuohon tarkoitettu. Behringer DI-100 ja GI-100 on osoittautuneet riittäviksi peleiksi monessa PA-firmassakin. Ei mitään ihmeellisiä laitteita, mutta toimii.
 
Ok kiitti! vielä kysymys että en kai mitään etuasteita tarvitse dynaamiselle laulumikilleni? tähän asti olen vetänyt sen suoraan mikserivahvistimeen.
 
Ja muuten mitä tuossa behringerissä tarkoittaa tuo että syöttöjännite joko 9V patterilla taikka phantomilla??? miten voin muka phantomia syöttää sinne?
 
Emmätiiä mä oon vaa töissä täälä...
Dj.Dumbass
27.09.2006 20:12:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok kiitti! vielä kysymys että en kai mitään etuasteita tarvitse dynaamiselle laulumikilleni? tähän asti olen vetänyt sen suoraan mikserivahvistimeen.
 
Ja muuten mitä tuossa behringerissä tarkoittaa tuo että syöttöjännite joko 9V patterilla taikka phantomilla??? miten voin muka phantomia syöttää sinne?

 
Ei siinä mitään erillisiä etuasteita tarvitse, mikserissä on omat etuasteet jokaisella kanavalla.
 
behringerin jännitteet tarkoittaa että joko käytät 9v patteria tai sitten mikseristä saatavaa 48v phantomia, joka kulkee mikkipiuhaa pitkin. Edellyttäen että mikseri sitä antaa ja phantomin on/off kytkin on asennossa "on"...
 
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
Lennu
27.09.2006 20:28:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ehdotan laadittavaksi FAQn kaikista halpismerkeistä.
 
Siitä tulis aika lyhyt. "ei kannata ostaa, pyydä iskältä lisää hilloo"
 
"Ei, sä et näköjään ollenkaan käsitä missä suunnassa ongelmat on." "Mä käsitän,mut mä en tiedä sitä että saatko sä niihin ammattitaitoista apua?"
Reddie
27.09.2006 21:33:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ehdotan laadittavaksi FAQn kaikista halpismerkeistä.
 
Eikös tääl jossain vaihees ollu joku threadi jos oli listattu noita eri valmistajia ja niiden miinuksia ja plussia noin yleisluontoisesti? Joku muistavampi vois muistaa..
 
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
Dj.Dumbass
27.09.2006 22:30:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siitä tulis aika lyhyt. "ei kannata ostaa, pyydä iskältä lisää hilloo"
 
Se on siinä. Tehkää tuosta lauseesta kuolematon FAQ.
 
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
Synth
28.09.2006 07:41:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siinä mitään erillisiä etuasteita tarvitse, mikserissä on omat etuasteet jokaisella kanavalla.
 
behringerin jännitteet tarkoittaa että joko käytät 9v patteria tai sitten mikseristä saatavaa 48v phantomia, joka kulkee mikkipiuhaa pitkin. Edellyttäen että mikseri sitä antaa ja phantomin on/off kytkin on asennossa "on"...

 
Kun täällä jatkuvasti siihen lukemiseen painostettiin, marssein tällä viikolla kirjastosta tämä Matti Ruipon Bändikamat-oppaan kanssa ja aloin oivaltelemaan asiaa jos toistakin.
 
Di-boxin selitteen yhteydessä kuitenkin varoitettiin, ettei pieniin laulukamoihin pidä kitaraa tai bassoa kytkeä vaikka olisikin DI-boksi. Basson nyt minä ymmärränkin mutta missä rajoissa menee sitten "pieni" pa-laitteisto, että voinko minä kitaraani omassani käyttää???
 
PA-settini on Kustomin 804, jossa 80W nuppi ja kahdet 60W kaapit 10" elementillä ja diskantilla.
 
Emmätiiä mä oon vaa töissä täälä...
Teijo K.
28.09.2006 09:00:09 (muokattu 28.09.2006 09:02:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun täällä jatkuvasti siihen lukemiseen painostettiin, marssein tällä viikolla kirjastosta tämä Matti Ruipon Bändikamat-oppaan kanssa ja aloin oivaltelemaan asiaa jos toistakin.
 
Di-boxin selitteen yhteydessä kuitenkin varoitettiin, ettei pieniin laulukamoihin pidä kitaraa tai bassoa kytkeä vaikka olisikin DI-boksi. Basson nyt minä ymmärränkin mutta missä rajoissa menee sitten "pieni" pa-laitteisto, että voinko minä kitaraani omassani käyttää???
 
PA-settini on Kustomin 804, jossa 80W nuppi ja kahdet 60W kaapit 10" elementillä ja diskantilla.

 
Pienet laulukamat on kaikki alle 500w systeemit, siitä astutaan harmaalle vyöhykkeelle joka jatkuu tuonne kilowattiin noin suurinpiirtein. Sitten siitä ylöspäin voi mahdollisesti puhua pienistä pa-kamoista. Riippuen siitä tietty millainen se järjestelmä on tietty.
 
Nämä nyt on sellaisia noin arvioita tietty ja kevyen popin ja akustisen musiikin näkökulmasta mietittyjä. Tavallaan kaikesta millä voi toistaa koko orkesterin voisi puhua pa-kamoina, mutta kun bändien tarpeet on kohtuu erilaisia jos puhutaan vaikka rumpalittomasta akustisesta kokoonpanosta ja hiivimedalmyörgh-orkesterista.
 
Edit: Siis miusta tuohon kysymykseen ei ole selkeää vastausta. Kustomin 80w mikserivahvarin kanssa puhutaan kuitenkin selkeästi mikkihiiritason laulukamoista. Ne on jopa laulukamoiksi pienet. Toki jos ne ajaa asiansa niin voivat olla ihan hyvät ja asialliset siinä käyttötaroituksessa. Mikä se nyt sitten olisikkin.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
MakkeJ
28.09.2006 12:06:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arva, sun omakuvassa on näköjään omarakennettu Bill Fitzmaurice-kaappi, voitko hieman kertoa kannattiko rakentaa ja soiko hyvin? Toimiiko PA:na vai bassokaappina? Voisiko olla hyvä ratkaisu pikkubändin PA:ksi?
 
loud´n proud
Synth
28.09.2006 12:44:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit: Siis miusta tuohon kysymykseen ei ole selkeää vastausta. Kustomin 80w mikserivahvarin kanssa puhutaan kuitenkin selkeästi mikkihiiritason laulukamoista. Ne on jopa laulukamoiksi pienet. Toki jos ne ajaa asiansa niin voivat olla ihan hyvät ja asialliset siinä käyttötaroituksessa. Mikä se nyt sitten olisikkin.
 
Setti vahvistelee kahta syntikkaani ja laulumikkiä kotona, bänditreeneissä näiden lisäksi vielä taustalaulumikkiä. Asiansa on ajanut hyvinkin, jos ei lasketa sitä kun tuon huonomman syntikan mattoäänet panee välillä särkemään isoilla volumeilla, mutta pienellä säätelyllä saanut senkin kuriin ja meteli pärjää siitäkin huolimatta tuplabassari rummuille.
 
Mutta uskallanko minä käyttää kitaraani tässä setissä, kyse on kuitenkin pienistä äänenvoimakkuuksista, ja jos minun sitten pitää se di-boksikin vielä hankkia? Pienen metelifiilistelyn tarpeessa kuitenkin on kun on viimeiset neljä vuotta rämpytellyt 10 wattisella combolla...
 
Emmätiiä mä oon vaa töissä täälä...
BobHope
28.09.2006 16:32:29 (muokattu 28.09.2006 16:32:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niinhän se kyllä on, että jos haluaa niiden kamojen kestävän ja kuulostavan hyvältä, niin kannattaa sijoittaa vähän enemmän niin kokoon kuin laatuunkin, mutta paremman puutteessa...
 
Teijo K.
28.09.2006 16:34:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arva, sun omakuvassa on näköjään omarakennettu Bill Fitzmaurice-kaappi, voitko hieman kertoa kannattiko rakentaa ja soiko hyvin? Toimiiko PA:na vai bassokaappina? Voisiko olla hyvä ratkaisu pikkubändin PA:ksi?
 
Nämä on rakennettu miun akustisten bändien pa-kaapeiksi, ja setistä puuttuu vielä alle subbarit, joita tulee siis myös kaksi kappaletta. Nyt nämä on olleet kerran treeneissä kokeiltavana ja jotain voisi jo todeta.
 
Yläpäät ja subbarit tulevat maksamaan yhteensä reilun 300€, eli halpaa on kuin makkara. Koko on pienehkö ja paino kevyt, mutta torvirakenteen ansiosta nämä on _äänekkäät_. Botnea yläkaapit eivät kuitenkaan toista, joten alkuperäinen suunnitelma että käyttäisin pelkkiä yläpäitä pienimmillä keikoilla lensi ikkunasta pihalle. Äkkinäisenä hätäratkaisuna subbaritarpeeseen otin bassocombon mutta kova kuume olisi saada ne tubat läjään. Aktiivijakari on ostettuna mutta sitä en valitettavasti ole saanut vielä käsiini.
 
Senverran kyllä voin jo todeta, että mielestäni kannatti, vaikka yläkaapit vaneritaivutteluineen olivatkin varsin iso projekti. Jäsen rijopun kanssa nämä väkerrettiin. Soundi on värittynyt, mutta kohtuullisella equttamisella sen saa miellyttäväksi. Uskon vakaasti että kun saan aktiivijakarilla siivottua botnet yläkaapeilta kokonaan pois, soundi aukeaa vielä paremmin.
 
Plussaa
 
Äänenpaine
Koko
Hinta
 
Soundi (mukava)
 
Miinusta
 
Vaikeat rakentaa
Vaatinee aktiivijakarin ja erilliset päätteet
 
Kuuntelen näillä juurikin nyt Jamiroquaita, ja kuulen kokoajan uusia juttuja täältä. "Ai tossa on tommosta kuiskattua taustalaulua" mitä olohuoneen Bang & Olofsonit eivät ole toistaneet. Eli erottelua on.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Teijo K.
28.09.2006 16:36:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Setti vahvistelee kahta syntikkaani ja laulumikkiä kotona, bänditreeneissä näiden lisäksi vielä taustalaulumikkiä. Asiansa on ajanut hyvinkin, jos ei lasketa sitä kun tuon huonomman syntikan mattoäänet panee välillä särkemään isoilla volumeilla, mutta pienellä säätelyllä saanut senkin kuriin ja meteli pärjää siitäkin huolimatta tuplabassari rummuille.
 
Mutta uskallanko minä käyttää kitaraani tässä setissä, kyse on kuitenkin pienistä äänenvoimakkuuksista, ja jos minun sitten pitää se di-boksikin vielä hankkia? Pienen metelifiilistelyn tarpeessa kuitenkin on kun on viimeiset neljä vuotta rämpytellyt 10 wattisella combolla...

 
Minä en kitaraa lisäisi jos nuo olisivat minun laulukamat.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Synth
01.10.2006 14:28:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en kitaraa lisäisi jos nuo olisivat minun laulukamat.
 
Mikä sen sitten tekee ettei ne kestä???
Onko siinä rakenteessa jotain eroa kitarakombon kaiuttimeen verrattuna?
Ottaen huomioon että PA:n kaiuttimet ovat puolta kookkaampia kuin kombossani.
 
Emmätiiä mä oon vaa töissä täälä...
Teijo K.
01.10.2006 14:37:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä sen sitten tekee ettei ne kestä???
Onko siinä rakenteessa jotain eroa kitarakombon kaiuttimeen verrattuna?

 
On.
 
Ottaen huomioon että PA:n kaiuttimet ovat puolta kookkaampia kuin kombossani.
 
Mutta combo on suunniteltu kitaralle. Mitään laulukamoja ei ole suunniteltu muulle kuin laululle.
 
Omillesi saat tottakai tehdä ihan mitä haluat mutta jos ne olisi miun kamat niin en kitaraa soittelisi.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
BobHope
01.10.2006 16:23:20 (muokattu 01.10.2006 16:23:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos noi "The Box"-merkkiset kajarit - joita thomann hyvin innokkaasti kauppaa - jotain täysin paskoja vai kannattaako niihin sijoittaa. Vaikuttavat epäilyttävän halvoilta, ja täten hyvin kiinnostavilta. Tietenkin sitä kehutaan heidän sivuillaan saksalaiseksi laatumerkiksi, mutta sattuuko kellään olemaan huonoja/hyviä kokemuksia?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «