Aihe: Monitorimiksaus etupäästä käsin? | |
---|
jurpontor 22.09.2006 17:18:06 (muokattu 22.09.2006 17:18:52) | |
|
Tuota, Mites te teette näitä hommia? Oon katellut että aika monta erilaista menettelytapaa on ja kiinnostais kuulla ihmisten ajatuksia siitä että miks näin tai noin tai ei noin. Alustukseksi kerron, miten mä teen ja miten sen itelleni perustelen. Useinhan sinne monitooriin tarttis saada laulua. Mulla on tapana tehä niin, että en laita kompuraa siihen laulukanavaan itseensä, vaan ryhmään. Tää siksi, että musta on joteskin huono idea kompuroida monitorille ko. laulukanavan auxista menevää soundia, kun maalaisjärjellä se nyt laittaa monitorin kiertämään helpommin, etenkin jos puhutaan vähäsen rajummasta kompressoinnista, millaista nyt tietyissä tyylilajeissa tarvii tehdä. Semmonen ominaisuushan tässä sit taas on, että jos/kun sulla on efektit myöskin niissä auxeissa, niillekin menee kompressoimatonta signaalia, mut musta toi ei välttämättä ookaan aina huono juttu - etenkin delayn kanssa toi on musta hyvänkuuloista. Tietty sen laulukanavan vois splitatakin ja hoitaa homman silleen. EDIT: niin, ja se on tietty kans nastaa, että jos assignaat sen laulukanavan sekä ryhmään että masteriin, saat kompressoimatonta signaalia sinne sekaan kanssa. Sekin on musta hyvä juttu. No joo, tämmöstä tyhjänpäivästä spekulaatiotahan tästä nyt tuli, mut kertokaa ny jos ajatuksia aiheesta on. "Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies |
|
Laitetaan melkeen off-topic tähän heti alkuun: Mulla heräs tämmönen idea mieleen mitä en oo vielä muualla nähny. Ostin just uuden hienon mikserin itselleni, mistä nyt löytyis noi direct outit. Ajattelin et jos näistä direct outeista ottais raidat ulos ja laittas etupäähän toisen mikserin, millä hoitais monitorit. Näin sais kätevästi toisen sepän hoitamaan sitä tonttia. Kaapelit ei nimittäin anna sitten taas myöten pystyttää tätä monttukioskia sinne minne se kuuluis. Eli lopputulos olis, et montut hoidettas etupäästä, mutta eri tiskiltä. :) En sit tiedä olisko tosta niin hirveesti hyötyä, mut voishan siitä saada vähän lisää hermonkiristystä aikaan niin ei tuu tylsää. |
PL 22.09.2006 20:28:08 | |
|
Mahdollisimman helposti eli suoraan semmoisenaan auxista ja jos sattuu kompuraa tarvitsemaan niin menköön monitoriinkin. No jos oikein ahdistaa niin splittaa sitten. |
|
Mahdollisimman helposti eli suoraan semmoisenaan auxista ja jos sattuu kompuraa tarvitsemaan niin menköön monitoriinkin. No jos oikein ahdistaa niin splittaa sitten. Komppia. Ei tehdä asioista liian vaikeita. Dorka mikä dorka.
kalamies#50 >-)))> |
|
Komppia. Ei tehdä asioista liian vaikeita. Olen samaa mieltä.Ei siitä monitoroinnista liian hankalaa kannata tehdä.Riittävästi auxej tiskissä ja joka auxille eq niin seon siinä. |
LHU 23.09.2006 09:15:43 | |
|
Henkilökohtaisesti pyrin laulut splittaamaan, jos etupään rännejä ei kaikille riitä niin vähintään liidilaulu. Monitoriin ilman kompuraa ja eipähän häiritse laulajan kuuntelua jos joutuu vedon aikana ruuvaamaan kanavaeq:ta. Bassarin splittaan myös aika usein, saa monitoriin napsun eikä matopurkkien kartiot lennä pihalle. |
|
Henkilökohtaisesti pyrin laulut splittaamaan, jos etupään rännejä ei kaikille riitä niin vähintään liidilaulu. Monitoriin ilman kompuraa ja eipähän häiritse laulajan kuuntelua jos joutuu vedon aikana ruuvaamaan kanavaeq:ta. Bassarin splittaan myös aika usein, saa monitoriin napsun eikä matopurkkien kartiot lennä pihalle. Nyt oli tosin kyse monnareiden miksaamisesta etupäästä käsin, ei splittauksesta. Mulla on monnareiden EQ:sta pudotettuna kaikki alta 80Hz pois. Sieltä ei tosin monitoroida sillon enää bassoakaan, mut harvemmin on varsinaisesti tarvetta, koska subbaset vuotaa lavallekin sen verran. Dorka mikä dorka.
kalamies#50 >-)))> |
LHU 23.09.2006 10:11:43 | |
|
Nyt oli tosin kyse monnareiden miksaamisesta etupäästä käsin, ei splittauksesta. Anteeksi että en selittänyt kirjaimellisesti. Miksatessani monitorit etupäästä käsin pyrin splittaamaan laulut että saan monitoroitavan kanavan erikseen. Saman teen usein myös bassarille, tällöin pystyn ajamaan monitoriin enemmän napsuvoittoista soundia ulospäin tulevan soundin siitä kärsimättä. Teen siis tavallaan monitorikanavia etupään tiskiin, splittaamalla. Got it? |
|
Anteeksi että en selittänyt kirjaimellisesti. Miksatessani monitorit etupäästä käsin pyrin splittaamaan laulut että saan monitoroitavan kanavan erikseen. Saman teen usein myös bassarille, tällöin pystyn ajamaan monitoriin enemmän napsuvoittoista soundia ulospäin tulevan soundin siitä kärsimättä. Teen siis tavallaan monitorikanavia etupään tiskiin, splittaamalla. Got it? Näin myös. Y-piuhoja asuu salkussa juurikin tuota tarkoitusta varten.. Bassaria ei kyllä ole tullut ajettua erilaisena lavalle, mutta kai tuotakin voisi kokeilla. Joskus on tullut käytettyä laulukompuraa vasta ryhmässä, mutta silloin tuo eq:n ruuvaaminen kuitenkin pääsee vaikuttamaan monitorisoundiin. The International Danelectro Boozing Society Of Finland #4 |
|
Anteeksi että en selittänyt kirjaimellisesti. Miksatessani monitorit etupäästä käsin pyrin splittaamaan laulut että saan monitoroitavan kanavan erikseen. Saman teen usein myös bassarille, tällöin pystyn ajamaan monitoriin enemmän napsuvoittoista soundia ulospäin tulevan soundin siitä kärsimättä. Teen siis tavallaan monitorikanavia etupään tiskiin, splittaamalla. Got it? Tuo kyllä vaikuttaa niin fiksulta idealta, että taidampa potkaista itseäni pehvalle kun en ole 15 vuoden aikana itse tuollaista hokannut. No itte päätin olla amatööri. Kiitosta vain. Kokeiltava on. *poistuu kolvaamaan pari Y-piuhaa* |
|
Anteeksi että en selittänyt kirjaimellisesti. Miksatessani monitorit etupäästä käsin pyrin splittaamaan laulut että saan monitoroitavan kanavan erikseen. Saman teen usein myös bassarille, tällöin pystyn ajamaan monitoriin enemmän napsuvoittoista soundia ulospäin tulevan soundin siitä kärsimättä. Teen siis tavallaan monitorikanavia etupään tiskiin, splittaamalla. Got it? Just just. Nääs kun splittaamisesta kun puhutaan, niin yleensä (?) se mielletään suoraan kahdeksi erilliseksi tiskiksi. Mutta mikäpä estää tekemästä noinkin jos vaan kanavia piisaa. Ihan fiksu keino. Dorka mikä dorka.
kalamies#50 >-)))> |
|
Y-piuhat ne on mullakin aina matkassa, ne toimii myös uros-uros-liittimenä jos sattuu johonkin tarviimaan. Ja jos jakaa signaalin kahteen kanavaan niin monitoriin menevään kanavaankin saa vielä oman kanavaeqn ja vaikka mitä muutakin, jos haluaa. "...Ja luonto hoitaa loput." |
Puavali 23.09.2006 16:25:43 (muokattu 23.09.2006 16:26:18) | |
|
...Teen siis tavallaan monitorikanavia etupään tiskiin, splittaamalla. Got it? Hyvä homma. Tässähän tulee lisää säätömahdollisuuksia monitorikanaviin, jos tiskissä riittää tilaa. Ed: Siinä riittää. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
miffe 24.09.2006 18:25:41 (muokattu 24.09.2006 18:26:41) | |
|
theikki Olen samaa mieltä.Ei siitä monitoroinnista liian hankalaa kannata tehdä.Riittävästi auxej tiskissä ja joka auxille eq niin seon siinä. Sillä eq:lla voi yrittää kiertoa tappaa, mutta se laulun dynamiikan lyttääminen vaikuttaa oikeasti negatiisivisesti suurimpaan osaan vokalistien suorituksista (vire ja dynamiikan hallinta). Yleensä tuolla saadaan vain aikaiseksi tarve entistä suuremmalle lyttäykselle. hjunnila Mulla on monnareiden EQ:sta pudotettuna kaikki alta 80Hz pois. http://www.roaddog.com/bink/geq_death100.php duane Joskus on tullut käytettyä laulukompuraa vasta ryhmässä, mutta silloin tuo eq:n ruuvaaminen kuitenkin pääsee vaikuttamaan monitorisoundiin. Jotkut tiskit ovat sellaisia, että pre-fader auxeissa ei kanava eq:lla ole mitään virkaa. Kerran teki eräs bändi monitoreja A&H GL3 -tiskillä ja monnareja konffannut bändin toinen kitaristi halusi välttämättä naputella ne auxit pre-fadereiksi. Rumpali huutaa "lisää napsua, vähemmän bottnea", kitaristi vääntää nuppeja ja ihmettelee, miksi mitään ei tapahdu, vaikka olin hänelle juuri hetkeä ennen selittänyt, että kanavaequt eivät vaikuta kuin post-fader auxeihin... EDIT: itsellä voi jossain vaiheessa olla edessä se, että monnarilauta on lavalla ja ohjaan sitä etupäästä läppärillä. miffe, äänimies |
aimotuska 24.09.2006 19:19:47 (muokattu 24.09.2006 19:23:17) | |
|
http://www.roaddog.com/bink/geq_death100.php Pah. Kyllä mä sen tiedän, että harvassa on ne EQ:t, jotka oikeasti tekee signaalille sitä, mitä liukujen asennosta kuvitellaan. Mut niin kauan kuin homma toimii ja soundaa hyvälle, mulle on ihan yks hailee mitä jotkut käppyrätestit netissä sanoo. Dorka mikä dorka.
kalamies#50 >-)))> |
|
Pah. Kyllä mä sen tiedän, että harvassa on ne EQ:t, jotka oikeasti tekee signaalille sitä, mitä liukujen asennosta kuvitellaan. Mut niin kauan kuin homma toimii ja soundaa hyvälle, mulle on ihan yks hailee mitä jotkut käppyrätestit netissä sanoo. Lähinnähän siinä oli kyse siitä, mitä noista mittauksista voi tehdä johtopäätöksenä - elementtien varsinaiseen suojaamiseen, esimerkiksi mikrofonin lavaan paiskomisen aiheuttamien paukausten varalle, tuo ei ole oikea tapa. Lisäksi ekvalisaattorien käytös poikkeaa toisistaan todella paljon. Ja sitten on erikseen ne vehkeet, joilla saadaan vaihetoisto aivan sekaisin. Käyttäkäämme siis ylipäästösuodinta tehtävään, johon se soveltuu mitä mainioimmin - toisin kuin ekvalisaattori. Valitettavasti vain vastaan tulee jatkuvasti jannuja, jotka ilman mitään kuuntelua tulevat ja nappaavat ne alapään liu'ut alas, vaikka aparaatissa olisi jopa sweepattava ylipäästösuodin tarjolla. Sitten on niitä, jotka ovat tuon tehneet onnistuneesti esimerkiksi Klark DN360 equlla ja seuraavana iltana yrittävät samaa perus dbx:n kanssa. Näistä laitteiden välisistä keskinäisistä eroista voisi jankata vaikka kuinka kauan. Mutta ainakin alan oppilaitoksissa niihin voitaisiin panostaa enemmän, mutta taitaa olla taloudellisesti mahdoton ostaa niin montaa erilaista konetta kuin, mitä matkalla saattaa vastaan tulla. Mutta, että edes yleisimpien laitteiden peruserot olisivat hallussa. miffe, äänimies |
|
Voisko joku valaista tietämättömälle, että miksi laittaa basaria erikseen monitoreihin kun eikös se jysky lavalla riittämiin vai onko kyse jostain jättisuurista lavoista? |
|
Voisko joku valaista tietämättömälle, että miksi laittaa basaria erikseen monitoreihin kun eikös se jysky lavalla riittämiin vai onko kyse jostain jättisuurista lavoista? Kyllä se monesti vaan hautautuu sinne kitaravallin ja peltien alle. Yleensä ensimmäisenä sitä monitoriinsa pyytävät rumpalit, jotka toisinaan haluavat tuntea sen potkun koko kehossaan. Ja, ei, ei se lavan koko ole millään tavalla ratkaisevassa osassa tässä tilanteessa. miffe, äänimies |
|
Voisko joku valaista tietämättömälle, että miksi laittaa basaria erikseen monitoreihin kun eikös se jysky lavalla riittämiin vai onko kyse jostain jättisuurista lavoista? Se äänihän suuntautuu täsmälleen poispäin rumpalista kun sitä basaria potkii. Edes treenikämpällä on yleensä vaikeaa erottaa basaria muun mökän seasta. |
|
Jep. Etupäästä auxeilla EQ:n kautta monneihin. Kantsii kuunnella ne kulmat eka läpi jollain CD:llä ni melkeen voi suorilta heittää käppyrät kehiin. Sen jälkeen sitte 58 laulajan ständii ja gainia sen verta että rupee lupailemaan kiertoa, jos tulee liian aikasin ni sitte dippiä sille alueelle. Sit tiedät missä mennään ja tuskin tarvii enää hirveesti säätää. Yleensä en jaksa ite lähtee mitään splittailua etupäässä tekemään koska on kaikkea muutakin hommaa joka on tähdellisempää. Niinku esim. syäminen, kahvin juominen ja hyvän musan kuuntelu virityksen verukkeella. :) No ei. Joskus tulee pienellä bändillä ja isolla tiskillä splitattua melkeen koko setti. Mut yleensä ei... Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|