Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PA kamat raskaampaan musiikkiin
1 2 3 4 5 6
Teijo K.
01.10.2006 12:51:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin kyllähän yhteiskunta varmaan nykyisin aika tavalla kieroutunut on kun äänimiehillekin pitää palkkaa maksaa. On se kamalaa, soittamaan pitäisi päästä mutta mikään ei saisi maksaa mitään. Mutta tämä on jo niin off-topikkia että lopetan ennenkuin oikeastaan aloitinkaan.:) Toivottavasti joku muukin ymmärtää tehdä saman...
 
Ehkä ennemminkin niin, että mistäs maksat jos tuloja ei ole? Sitten vaihtoehtoja on kaksi. Lopettaa harrastus, tai mennä ilman äänimiestä. Joko mennään niillä mitä saa irti, tai ei mennä ollenkaan. Kaikki saa maksaa tietenkin niin paljon kun on mahdollista maksaa. Ei kuitenkaan enempää.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
musamies
01.10.2006 13:04:35 (muokattu 01.10.2006 13:07:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä ennemminkin niin, että mistäs maksat jos tuloja ei ole? Sitten vaihtoehtoja on kaksi. Lopettaa harrastus, tai mennä ilman äänimiestä.
 
Mulla on kaveri, jonka pääasiallinen ammatti on keikkailu bändin kanssa tanssikeikkoja tehden. Hän haluaisi mukaan äänimiehen, joka hoitaisi samalla keikka-autolla ajamiset, jolloin artisti voi mennä bändin kanssa valmiiksi pystytetylle lavalle äänivehkeiden suhteen ja ehkä ainakin joskus omalla autolla päästen kotia vähän aikaisemmin. Veikkaan, että siihen ei kuitenkaan ole vielä ollut varaa.
 
Harrastebändillä voi olla vaikea saada äänimiestä ellei äänimies ole myös harrastuksella liikkeellä tai on paikalla jonkun tapahtumajärjestäjän ansiosta.
 
miffe
01.10.2006 15:56:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai äänimiehetkin palkkansa ansaitsee. Voi aloittelevilla bändeillä olla kuitenkin palkat aika hiljaista? Äänimiehelle riittää ehkä rahaa palkkaan jos bändi tai bändejä jonkun isomman tilaisuuden yhteydessä, jolla on pelimerkkiä tekniikkaan ja tekniikkahenkilöstöön.
 
Eilen kävin miksaamassa Turussa (http://www.vimma.info/) keikan, jonka järjestäjä aikoi vetää niin tiukalla budjetilla, ettei äänimieheen meinannut löytyä pelimerkkejä, kun kaikki paikalliset menossa jossain muualla ja kauempaa tulevasta aiheutuvat lisäkustannukset liian isot. Olisi siinä ollut sit kiva vetää akustisena rokkia. :)
 
Mut valomieheen ei enää budjetti venynyt.
 
miffe, äänimies
Einherjar
02.10.2006 00:16:27 (muokattu 02.10.2006 00:20:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kaveri, jonka pääasiallinen ammatti on keikkailu bändin kanssa tanssikeikkoja tehden. Hän haluaisi mukaan äänimiehen, joka hoitaisi samalla keikka-autolla ajamiset, jolloin artisti voi mennä bändin kanssa valmiiksi pystytetylle lavalle äänivehkeiden suhteen ja ehkä ainakin joskus omalla autolla päästen kotia vähän aikaisemmin. Veikkaan, että siihen ei kuitenkaan ole vielä ollut varaa.
 
No en usko, että juuri kukaan lähtee tuohon mukaan, vaikka koviakin palkkoja maksettaisiin. Ajatteleppa nyt, että ensin ajat vaikkapa kaksi tuntia keikkapaikalle, sitten rakentelet settiä sen pari tuntia, soundchekkaat/rakennat pändin kamat vaikkapa 1½ tuntia. Tässä välissä pääseekin sitten levähtämään ja syömään jonkusen tunnin ajaksi. Neljä tuntia settejä 15min tauoilla, sitten puretaan tunti settiä ja puolessa tunnissa pakataan. Kun pitää lähteä ajamaan se pari tuntia kotia päin, niin mahtaa olla rattiin nukkumiset lähellä. Siinä kertyy yli puoli päivää pelkkää työtä. Ei sitä monikaan lähde 100e tekemään...
 
Kun nuo rokkipuolen pändit keikkailee, niin harvemmalla pändillä on ollut kuskina ketään, joka hoitaa paljoa tekniikkapuolta. Paitojen myyjiä tai kitarateknikoita (tms) on kuskina pyörinyt enemmälti.
 
Muutenkin tuntuu, ettei pändit nykyään tajua panostaa tekniikkaan. Aina ollaan kitsaita maksamaan tekniikalle edes sitä oman keikkaliksan tasoista palkkaa.
Sitten monet tyytyykin raahaamaan sen Teuvon, joka muuten osaa soittaa huuliharppua, sinne keikalle ihmettelemään mikserin monia nappuloita... Sen sitten yleensä kuuleekin jäljestä.
On sitten toki pändejä, jotka maksaa keikkapottinsa päältä kulut ja tekniikan palkat. Loput jakavat keskenään. Ikävä kyllä tämä mentaliteetti on aika harvassa, varsinkin harrastelijapuolella.
 
edit: Olipa taas vähän turha avautuminen, mutta tulipahan nyt kirjoiteltua :P
 
musamies
02.10.2006 01:33:17 (muokattu 02.10.2006 01:33:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No en usko, että juuri kukaan lähtee tuohon mukaan, vaikka koviakin palkkoja maksettaisiin. Ajatteleppa nyt, että ensin ajat vaikkapa kaksi tuntia keikkapaikalle, sitten rakentelet settiä sen pari tuntia, soundchekkaat/rakennat pändin kamat vaikkapa 1½ tuntia.
 
Mä olen ollut mukana ja kovin haaste mun mielestä se kun menee reissussa varsin myöhään. Pitää varoa ettei nukahda rattiin tai törmää hirveen. Kävin auttamassa kaverit kaikkapaikalle hirvikolarin jälkeen. Meinas myöhästyä keikalta. Osa porukasta tuli henkilöautolla, auto meni mäsäksi ja hirvi.
 
Tässä mun tarkottamassa tapauksessa homma jo niin vakiintunutta, ettei välttämättä massiivista soundchekkailua tarvi ja miksaaminenkin on helppoa. Kuski/äänimies pystyisi jopa nukkumaan keikan ajan autossa jos saa unesta kiinni.
 
Hyvät yöt!
 
markotetri
02.10.2006 03:02:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harrastebändillä voi olla vaikea saada äänimiestä ellei äänimies ole myös harrastuksella liikkeellä tai on paikalla jonkun tapahtumajärjestäjän ansiosta.
 
Kyllä ammattilaisenkin saattaa saada, kunhan pitää huolen muutamasta perusasiasta:
 
Liksa pitää maksaa, mieluiten 14sek netto. Asiallisen ammattimiksaajan saattaa saada kotikaupungissaan keikalle jopa alle satasella, jos bändi sitoutuu osallistumaan roudaukseen yms.
 
Äänijärjestelmä on kelvollinen. Kukaan ammattilainen ei lähde keikalle "kootut teokset" -tyyppisellä kalustolla. Ammattilaisilla on suhteita äänentoistoa vuokraaviin yrityksiin, kannattaa kysyä. Tietyissä tilanteissa saattaa päästä jopa kohtuullisen halvalla. Suomeksi, jopa alkaen n.150e/keikka.
 
Bändi käyttäytyy asiallisesti ja kuuntelee ammattilaisen sanaa siitä, miten keikka saadaan toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Tai sitten käy niin, että seuraavalle keikalle joutuu hankkimaan jonkun toisen puikkoihin.
 
Siis pienen, mutta toimivan äänisetin ja miksaajan saattaa saada keikalle jo 250e pikkusummalla... :)
 
Rahalla saa; äänentoistofirman kautta pikkuPA:n ja miksaajan saa paikalle toimitettuna (jos välimatka on kohtuullinen eikä kalustosta ole erikoisvaatimuksia) ehkä n.700e hintaan. Tässä puhutaa siis jo täysin ammattilaisten järjestelmästä. Tähän lisäksi vielä valot ja ehkä monitorimiksaaja ja -tiski... ja... ja...
 
Näitä tässä ihan vaan jonkunlaista osviittaa antaakseni.
 
Artificiality is normal to the medium.
Teijo K.
02.10.2006 10:12:33 (muokattu 02.10.2006 10:22:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutenkin tuntuu, ettei pändit nykyään tajua panostaa tekniikkaan. Aina ollaan kitsaita maksamaan tekniikalle edes sitä oman keikkaliksan tasoista palkkaa.
Sitten monet tyytyykin raahaamaan sen Teuvon, joka muuten osaa soittaa huuliharppua, sinne keikalle ihmettelemään mikserin monia nappuloita... Sen sitten yleensä kuuleekin jäljestä.
On sitten toki pändejä, jotka maksaa keikkapottinsa päältä kulut ja tekniikan palkat. Loput jakavat keskenään. Ikävä kyllä tämä mentaliteetti on aika harvassa, varsinkin harrastelijapuolella.
 
edit: Olipa taas vähän turha avautuminen, mutta tulipahan nyt kirjoiteltua :P

 
Minä olen kyllä törmännyt sellaiseen asetelmaan, että bändi on valmis luovuttamaan vaikka koko keikkaliksan äänimiehelle, mutta kun se ei riitä. Tämä siis lähinnä harrastebändeillä ja aivan alkutaipaleella olevilla tavoitteellisilla orkestereilla, joilla ei ole (vielä) omaa kalustoa. Äänimies on toki aina keikalle tullessaan "vain" töissä. Bändi on noilla ekoilla keikoillaan lähinnä luomassa uraa ja mainostamassa itseään. Tilanteet on kovin erilaiset.
 
Ja se on Teijo, ei Teuvo ja soitan mie bassoakin. :P
 
Ps. Tuolla toinen jo noita kuluja selventelikin. 700€ laitevuokraan on melko, hmmm, varmasti sitten soi ja kukkuu mutta monen orkesterin ura jäisi sen yhden keikan mittaiseksi kun iskisi konkurssi. ;) Näin tässä pienemmässä ja vaatimattomammassa universumissa toi odotettavissa oleva keikkaliksa jää sinne kahteensataan. Valitettavasti. Henk kohthan olisin tuon harrastebändin kohdalla enemmän kuin valmis sen sitten kokonaisuudessaan äänimiehelle luovuttamaan, etenkin jos se sisältäisi laitevuokran. En koe tarpeelliseksi saada rahaa harrasteesta. Mutta riittääkö se?
 
Pps. Heh, viime talven kuudesta keikasta tuli palkkaa yhteensä 4kpl pitsoja. :)
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Simo78
02.10.2006 10:58:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen kyllä törmännyt sellaiseen asetelmaan, että bändi on valmis luovuttamaan vaikka koko keikkaliksan äänimiehelle, mutta kun se ei riitä. Tämä siis lähinnä harrastebändeillä ja aivan alkutaipaleella olevilla tavoitteellisilla orkestereilla, joilla ei ole (vielä) omaa kalustoa. Äänimies on toki aina keikalle tullessaan "vain" töissä. Bändi on noilla ekoilla keikoillaan lähinnä luomassa uraa ja mainostamassa itseään. Tilanteet on kovin erilaiset.
 
Ja se on Teijo, ei Teuvo ja soitan mie bassoakin. :P
 
Ps. Tuolla toinen jo noita kuluja selventelikin. 700€ laitevuokraan on melko, hmmm, varmasti sitten soi ja kukkuu mutta monen orkesterin ura jäisi sen yhden keikan mittaiseksi kun iskisi konkurssi. ;) Näin tässä pienemmässä ja vaatimattomammassa universumissa toi odotettavissa oleva keikkaliksa jää sinne kahteensataan. Valitettavasti. Henk kohthan olisin tuon harrastebändin kohdalla enemmän kuin valmis sen sitten kokonaisuudessaan äänimiehelle luovuttamaan, etenkin jos se sisältäisi laitevuokran. En koe tarpeelliseksi saada rahaa harrasteesta. Mutta riittääkö se?
 
Pps. Heh, viime talven kuudesta keikasta tuli palkkaa yhteensä 4kpl pitsoja. :)

 
Samaa mieltä! Ei näillä meikäläisten "keikkaliksoilla" paljoo maksella millekään äänimiehille. Harrastus on harrastus, muistaakaa se mr. ammattimiksaajat!!
 
PL
02.10.2006 11:04:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa mieltä! Ei näillä meikäläisten "keikkaliksoilla" paljoo maksella millekään äänimiehille. Harrastus on harrastus, muistaakaa se mr. ammattimiksaajat!!
 
Jos soittaminen on jonkun harrastus niin ei siitä välttämättä tarvitse korvausta saada, eikä miksaamisestakaan jos se on harrastus. Kun jonkun nimikkeen eteen laitetaan sana "ammatti", niin silloin siitä hommasta on leipä saatava.
 
Itse tein monta vuotta miksaushommia eräälle bändille ja olin ainoa joka tuosta porukasta sai edes jonkinlaista korvausta kun työkseni noita hommia silloin tein, eikä kukaan siitä asiasta jurputtanut.
 
Teijo K.
02.10.2006 11:05:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa mieltä! Ei näillä meikäläisten "keikkaliksoilla" paljoo maksella millekään äänimiehille. Harrastus on harrastus, muistaakaa se mr. ammattimiksaajat!!
 
Miun täytyy nyt kuitenkin korostaa, että itse kannatan miksaajan palkkaamista ja kunnon laitteiston vuokraamista heti kun se vain on taloudellisesti mahdollista. Kyllähän se homma rullaa sitten ihan eri sykkeellä kun kaikki osapuolet saavat keskittyä siihen osaamisensa parhaaseen alueeseen. Ja miusta break even on se että keikoilla saa maksettua äänimiehen palkan ja laitevuokrat. Yhtään ei tarvitse jäädä bändille. Tämä siis harrastebändien ja aloittelevien omaa musaa soittavien bändien kohdalla. Joskus se vain ei ole taloudellisesti mahdollista, sitten mennään niillä korteilla mitä kädessä on.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Simo78
02.10.2006 11:45:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miun täytyy nyt kuitenkin korostaa, että itse kannatan miksaajan palkkaamista ja kunnon laitteiston vuokraamista heti kun se vain on taloudellisesti mahdollista. Kyllähän se homma rullaa sitten ihan eri sykkeellä kun kaikki osapuolet saavat keskittyä siihen osaamisensa parhaaseen alueeseen. Ja miusta break even on se että keikoilla saa maksettua äänimiehen palkan ja laitevuokrat. Yhtään ei tarvitse jäädä bändille. Tämä siis harrastebändien ja aloittelevien omaa musaa soittavien bändien kohdalla. Joskus se vain ei ole taloudellisesti mahdollista, sitten mennään niillä korteilla mitä kädessä on.
 
Näin on, mutta todellisuus taitaa olla se, että harvoilla aloittelevillatai vähän kokeneemmillakin harrastebändeillä on varaa/mahdollisuutta palkata äänimiestä! Tosiaankin v#tun paljon kivempi soittaa, etenkin tehdä soundcheck, silloin kun on asiansa osaava äänimies messissä! Seuraavaa sellaista keikkaa odotellaan, ehkä viiden vuoden päästä=)
 
Sitä vaan tarkoitin, että turha on äänimiesten suositella helvetin isoja pa:kamoja harrastebändeille! Tietoa löytynee kuitenkin näistä pienemmistäkin, pikkubändeille sopivimmista kamoista. Josko myös sitä tietoa jakaisitte? Siitä tiedosta ois mun mielestä paljon enemmän hyötyä suurimmalle osalla tämän sivuston käyttäjistä...
 
pitk
02.10.2006 13:45:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietoa löytynee kuitenkin näistä pienemmistäkin, pikkubändeille sopivimmista kamoista. Josko myös sitä tietoa jakaisitte? Siitä tiedosta ois mun mielestä paljon enemmän hyötyä suurimmalle osalla tämän sivuston käyttäjistä...
 
Kyllähän näissä topiceissa ja FAQ:ssa on keskusteltu monenlaisista, tasoisista ja hintaisista laitteista. Edelleen kuitenkin pätee se, että kannttaa ostaa niin hyvä kuin perse kestää. Ja mieluummin käytetty hyvä kuin pussillinen uusia ja huonoja.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Teijo K.
02.10.2006 13:48:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän näissä topiceissa ja FAQ:ssa on keskusteltu monenlaisista, tasoisista ja hintaisista laitteista. Edelleen kuitenkin pätee se, että kannttaa ostaa niin hyvä kuin perse kestää. Ja mieluummin käytetty hyvä kuin pussillinen uusia ja huonoja.
 
Tässä on niin tiivistetyssä muodossa paras viisaus mitä tästä laitteiden ostamisesta voi sanoa, että sen voisi laittaa pysyvästi sinne tulevan livetoimintapalstan ensimmäiselle sivulle.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
rintapek
02.10.2006 15:13:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän näissä topiceissa ja FAQ:ssa on keskusteltu monenlaisista....
 
Avauksesi kaiuttimen ostajan ABC:ssä on se, mikä lukea kannattaa.
Ja TeemuTeen jatko.
 
Kysymyshän kuuluu, että paljonko on tarpeeksi ?
Eteenpäin kun näitä palstoja selaa, niin saa äkkiä kuvan, että mikään ei riitä mihinkään.
 
Pieni harrastajabändi, 200 - 500W mikserivahvistin, tai vastaavat passiivi/aktiivisysteemit. Basso omasta styrkkarista, kitarat omista, rummut lavalta ja sitä mökää piisaa moneen lähtöön.
Täydentää supparilla tai useammalla, jos on tarvis ja rahaa.
 
Hankkii vehkeet, joiden vaihtoarvo ei putoa nolliin heti, kun ne kantaa liikkeen ovesta ulos, niin vehkeitä voi sitten parannella ja täydennellä, kunhan bändi ensin noista "kasvaa ulos".
 
Tuosta "järeämpiä" vehkeitä ei mielestäni kannata suositella kenellekään, jolla ei ole kokemusta vielä edes noista.
 
Niin, sitten sitä rahaa. Vehkeethän maksaa. "työpaikkabändi" kun ollaan, (jo 20v), niin on urheilukerhoa ja virkistys/harrastetoimintaa ja vastaavaa. Vuosien varrella muutamaan otteeseen kysytty perusteltuihin hankintoihin vähän "sponsoritukea". Kun ei jatkuvasti olla oltu käsi ojossa, niin yllätävänkin suopeaa on ollut suhtautuminen.
Ammattiliiton kautta on joskus ollut haettavissa virkistystoiminta- avustusta.
 
Ja sitten tietysti bändin omat tulot. Pitsapalkalla ei vehkeitä maksella, mutta jos nyt bändi keikasta rahaa saa, niin sitä voi sitten miettiä, että kannattaako ne rahat juoda heti keikkapaikalla. vai pistää bändikassaan.
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «