Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Etno, proge, latin »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Zappa Zappa Zappa Zappa
1 2 3 4 5 6 713 14 15 16 17
jjylli
14.09.2005 10:31:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duran duranin warren cuccurullo
 
baron
15.09.2005 14:39:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs sää siinä sanot/huudat?
 
Kunhan "mölisen" siinä vaiheessa kun tunnistan kappaleen.
 
The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument.
Leikari
15.09.2005 17:25:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin jostain Zappan haastattelusta, että häneen teki vaikutuksen Vain kyky nuotittaa hänen soittamat biisit. On se Vai aika kova jätkä, vaikkein ole koskaan kuullut ainuttakaan hyvää biisiä häneltä.
 
Vai on tyypillinen musiikkiopiston tuote - Teoria hanskassa, mutta kukaan* ei viitsi kuunnella.
 
(* = ellei oteta musiikkiopistokollegoita huomioon)
 
Soitetaan jamia!
Epämuusikko
02.06.2008 11:42:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nostetaanpa tämä, kun rupesin muistelemaan erään projektimme solistin ylistyspuheita Bobby Martinista.
 
Löytyi tämmöinen:
 
http://www.lookgreatnakedatanyage.com/
 
Duo Rehband & Voltaren. Bustard #1
rkellu
02.06.2008 12:39:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En mä mitään hienoa osaa sanoa, musta sen soolot on aika kökköjä.
 
samaa mieltä, että teknisesti välillä aika kökköä, mutta musta sillä oli kuitenkin tosi hyvä melodiataju ja improvisaatio- kyvyt. sama oikeastaan jimi hendrixin kanssa mielestäni.
 
kai niiden piti yksinkertaisesti pärjätä sillä mitä niillä oli käytettävissä; ei kaikilla ole resursseja harjoitella 10 tuntia päivässä, vaan joidenkin pitää tehdä duunia siinä sivussa. zappan duuni oli toimia säveltäjänä ja kirjoittaa aikalaissatiiria sanoituksiin. henkan duuni oli soittaa tyyliin 300 keikkaa vuodessa.
 
no, välillä se häiritsee ja välillä ei. omassa soitossa on ihan sama vika, vaikka en tietenkään vertaa itseäni kumpaankaan; tekniikka kusee kun ei riitä resurssit treenata kunnolla.
 
Mihin genreen luokittelisitte Zappan musiikin?
 
r'n'b ja eurooppalainen "klassinen" avantgarde.
 
sub zero
02.06.2008 13:05:21 (muokattu 02.06.2008 13:16:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kai niiden piti yksinkertaisesti pärjätä sillä mitä niillä oli käytettävissä; ei kaikilla ole resursseja harjoitella 10 tuntia päivässä, vaan joidenkin pitää tehdä duunia siinä sivussa. zappan duuni oli toimia säveltäjänä ja kirjoittaa aikalaissatiiria sanoituksiin. henkan duuni oli soittaa tyyliin 300 keikkaa vuodessa.
 
Kenellä sitten 1960-luvulla oli hyvä tekniikka nykymittapuun mukaan? (Pakko sanoa, että Hendrix kyllä vetää levyillä monet koukeroiset lickit ja riffit **tun hyvin ja kuinka suppea sun tekniikkakäsite on? Eikös tatsikin ole osa tekniikkaa - blues-tyypeillä on usein "paska tekniikka" siinä mielessä, että ne ei osaa tiluttaa, mutta tatsi muuten, niinko vibraatto ja venytykset, voi silti olla aika paljon pidemmälle kehitetty kuin tiluttajilla)
 
Zappan soitossa on jotenkin semmonen vähän räpellysmeininki usein, mikä selvästi kuuluu sen tyyliin, mutta varmaan häiritsee joita kuita. Zappahan piti esim Guitar Slimistä ja Clarence Gatemouth Brownista, joiden kuunteleminen vähän avaa näköaloja Zappankin soittoon.
 
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
jra
02.06.2008 22:37:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kenellä sitten 1960-luvulla oli hyvä tekniikka nykymittapuun mukaan? (Pakko sanoa, että Hendrix kyllä vetää levyillä monet koukeroiset lickit ja riffit **tun hyvin ja kuinka suppea sun tekniikkakäsite on? Eikös tatsikin ole osa tekniikkaa - blues-tyypeillä on usein "paska tekniikka" siinä mielessä, että ne ei osaa tiluttaa, mutta tatsi muuten, niinko vibraatto ja venytykset, voi silti olla aika paljon pidemmälle kehitetty kuin tiluttajilla)
 
Zappan soitossa on jotenkin semmonen vähän räpellysmeininki usein, mikä selvästi kuuluu sen tyyliin, mutta varmaan häiritsee joita kuita. Zappahan piti esim Guitar Slimistä ja Clarence Gatemouth Brownista, joiden kuunteleminen vähän avaa näköaloja Zappankin soittoon.

 
Jep, "hyvän" tekniikan määrittely on hyvinkin sidonnaista tyyliin ja siihen mitä soittaja hakee. Esim. Hendrixiä ei ole mielestäni edes teknisesti ylittänyt tuossa tyylissä, saati sen omissa kappaleissa kukaan. Sama koskee suurinta osaa näistä vanhemmista ja uudemmista mestareista. Klassisen puolella on kait vakiintuneemmat standardit tekniselle osaamiselle, mutta rockin ja ehkä jazzinkin puolella tekniikan hyvyys määrittynee paljon moninaisempien ja subjektiivisempien kriteerien mukaan?
 
Eipä Zappankaan puheen fraseerausta jäljitteleviä sooloja kukaan ole paremmin vetänyt. Italialainen kun juuriltaan on, niin ehkä käsitys puheestakaan ei ole niin sliipattu ja viilattu, kuin jossain muualla. Vai & Co oli sitten bändissä näitä stunt- ja temppuosaston miehiä.
 
Mulle niin Keef, Dave Davies, Marc Ribot, Pete Townshend kuin Hendrix ja Zappa, on sellaisia kitaristeja joilla on ns. riittävä tekniikka siihen että saavat sanottua kitarallaan kaiken mitä heidän musiikissaan tarvitsee. Ei tule turhaa teknistä brassailua, mutta kokonaisuus ei kaadu siihen että tekniikan puutteet haittaisivat kuulijaa (edes nuoremman Daviesin kohdalla, J. Page ei muuten soita kuin alkupään levyillä).
 
arppah8
03.06.2008 08:21:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vai on tyypillinen musiikkiopiston tuote - Teoria hanskassa, mutta kukaan* ei viitsi kuunnella.
 
(* = ellei oteta musiikkiopistokollegoita huomioon)

 
En oo käynyt minkään lajin musiikkiopistoja mutta Vaita diggaan. Go figure.
 
Jouduin turvautumaan laittomuuksiin ja lataamaan Zappa Plays Zappa-tuplaDVDn torrenttina. Jahka julkaisevat R2-version niin ostoon lähtee. Anyway, onko kukaan tsekannut tätä? Itselleni kolahti tämä Dweezilin päivitysversio Frankin musasta kovin, vaikka ei pojan karisma ylläkään isukin tasolle.
 
God's away on business
rkellu
03.06.2008 09:36:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kenellä sitten 1960-luvulla oli hyvä tekniikka nykymittapuun mukaan? (Pakko sanoa, että Hendrix kyllä vetää levyillä monet koukeroiset lickit ja riffit **tun hyvin ja kuinka suppea sun tekniikkakäsite on? Eikös tatsikin ole osa tekniikkaa - blues-tyypeillä on usein "paska tekniikka" siinä mielessä, että ne ei osaa tiluttaa, mutta tatsi muuten, niinko vibraatto ja venytykset, voi silti olla aika paljon pidemmälle kehitetty kuin tiluttajilla)
 
no, esim. kuka tahansa konservatorio opiskelija pystyis soittamaan tarkemmin ku zappa.
 
kyllä mä luulen, et zappa tiesi täsmälleen mitä teki. todennäköisesti se halusi itse soittaa sooloja - vaikka sillä oli aina itseään teknisesti parempia kitaristeja bändissä - koska zappa kuitenkin osasi tehdä mielenkiintoisia ja melodisia sooloja jonkun "ylös alas asteikkoa" tilurunkkaamisen sijaan.
 
en mä zappan tatsissa varsinaisesti kuule mitään vikaa, mutta se epätarkkuus välillä vituttaa minua kun eihän siitä välillä saa mitään selvää mitä se soittaa.
 
sub zero
03.06.2008 10:46:27 (muokattu 03.06.2008 10:48:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi mielenkiintoinen piirre Zappassa on se, että se oli opiskellut säveltämistä. Mietin usein, miten tämä on mahtanut auttaa häntä biisientekemisessä. Ei kai noista populaarimusiikin suurimmista nimistä kauheen monet muut ole opiskelleet sävellystä.
 
Itse olen ajatellut, että musiikinteorian tuntemukseen perustuva sävellystaito voisi auttaa voittamaan sen vaikeuden, että kaikkien populaarimusiikin säveltäjien suurimmat hitit syntyvät uran alkupuolella eikä sen jälkeen synny enää yhtä legendaarista jälkeä...
 
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
sub zero
03.06.2008 10:46:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en mä zappan tatsissa varsinaisesti kuule mitään vikaa, mutta se epätarkkuus välillä vituttaa minua kun eihän siitä välillä saa mitään selvää mitä se soittaa.
 
Jos se ei häirinny Steve Vaita niin mikse häiritsis sua? :D
 
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
rkellu
04.06.2008 07:18:11 (muokattu 04.06.2008 07:18:46)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi mielenkiintoinen piirre Zappassa on se, että se oli opiskellut säveltämistä. Mietin usein, miten tämä on mahtanut auttaa häntä biisientekemisessä. Ei kai noista populaarimusiikin suurimmista nimistä kauheen monet muut ole opiskelleet sävellystä.
 
tarkoitat ilmeisesti muodollista opiskelua? itse asiassa aika vähän zappa sitä opiskeli. sillä oli vähän aikaa lukiossa musiikin maikka joka ties vähän sen ajan modernista musiikista ja opetti sitten zappalle jotain perusjuttuja, mutta eipä se juuri sen enempää sitä opiskellut.
 
mutta kyllähän jokainen populaarimusiikin säveltäjä opiskelee sävellystä kuuntelemalla ja analysoimalla levyjä ja tekemällä sitten perässä jne.. ei sillä ole väliä miten sitä oppii kunhan se vaan toimii...
 
Itse olen ajatellut, että musiikinteorian tuntemukseen perustuva sävellystaito voisi auttaa voittamaan sen vaikeuden, että kaikkien populaarimusiikin säveltäjien suurimmat hitit syntyvät uran alkupuolella eikä sen jälkeen synny enää yhtä legendaarista jälkeä...
 
en usko, että se vaikuttaa vaan se et artistit tekee paskoja diilejä jonka jälkeen ne joutuu huoraamaan itteään kun ei ne vanhempana halua enää mihinkään mäkkäri duuniin palata kun on perhe elätettävänä sun muuta.
 
Jos se ei häirinny Steve Vaita niin mikse häiritsis sua? :D
 
koska en ole steve vai. kyse on esteettisfilosofisesta kysymyksestä, joka jokaisen pitää ratkaista itse.
 
mutta jos mä olisin steve vai, niin olisin myös jättänyt soololevyni tekemättä...
 
Klapp
04.06.2008 11:18:07 (muokattu 04.06.2008 11:19:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


en mä zappan tatsissa varsinaisesti kuule mitään vikaa, mutta se epätarkkuus välillä vituttaa minua kun eihän siitä välillä saa mitään selvää mitä se soittaa.

 
Äh, hyvä tekniikka tarkoittaa minusta, kuten jo edellä ehdotettiin, kykyä tehdä ja sanoa mitä huvittaa. "Tarkkuuden" kaltaiset termit eivät minusta kuulu keskusteluun tekniikasta. Yngwie Malmsten on toista mieltä, kuulemma.
 
"Räpellys" on ainakin minulle edustanut aina Zappan soitossa aivan äärimmäisen pedanttia ja harkittua mekanismia, samaa meininkiä, kuin niissä lyriikoissa. Mulla on muutenkin kuva Zappasta äärimmäisyyksiin asti pedanttina tapauksena, ja ihan hyvä niin. Tässä mielessä lohkotusta tekniikasta keskusteleminen on minusta lähtökohtaisesti mieletöntä, sillä Zappa jos joku kirjoitti itseään tukevaa musiikkia, ts. kaikki sävellykselliset & soitannolliset ratkaisut tukevat sävelmän tematiikan funktioita ennemmin kuin pyrkivät egonpönkitysakselille. Ja se fraseerauksen puheen rytmiikka on kyllä aika ainutlaatuinen ajatus, joka on taatusti omiaan karkoittamaan toisenlaiseen soittoon tottuneita kuulijoita "epätarkkuuteen" tai muihin yhdentekevyyksiin nojaten.
 
Vaikka kyllä mää pidän Zappaa ihan ainutlaatuisena kitaristina myös. Ilmaisun voimakkuudessa ja väkivaltaisuudessa en ole kohdannut Zappan voittanutta.
 
E: mutta jos mä olisin steve vai, niin olisin myös jättänyt soololevyni tekemättä...
 
Tähän ei voi kuin nyökytellä. Tosi, tosi ilkeästi, mutta myös aivan poikkeuksellisen mehukkaasti sanottu.
 
"And if you say that you can tell a bigger tale, I swear to God you'd have to tell a lie" -Tom Waits.
rkellu
04.06.2008 12:27:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äh, hyvä tekniikka tarkoittaa minusta, kuten jo edellä ehdotettiin, kykyä tehdä ja sanoa mitä huvittaa. "Tarkkuuden" kaltaiset termit eivät minusta kuulu keskusteluun tekniikasta. Yngwie Malmsten on toista mieltä, kuulemma.
 
niin no, tottakai me voidaan keksiä sanoille uusia merkityksiä, mutta sanakirjassa tekniikalla on tarkka määritelmä ja mä käytän sitä.
 
"Räpellys" on ainakin minulle edustanut aina Zappan soitossa aivan äärimmäisen pedanttia ja harkittua mekanismia, samaa meininkiä, kuin niissä lyriikoissa. Mulla on muutenkin kuva Zappasta äärimmäisyyksiin asti pedanttina tapauksena, ja ihan hyvä niin.
 
joo, se oli niin stravinski- fanaatikko ettei toista olekaan. oikeastaan kaikki sen suosikkisäveltäjät oli tätä samaa osastoa: webern, varése ja stockhausen.
 
suorastaan perseraiskaus- tason anaalisuutta.
 
Ja se fraseerauksen puheen rytmiikka on kyllä aika ainutlaatuinen ajatus, joka on taatusti omiaan karkoittamaan toisenlaiseen soittoon tottuneita kuulijoita "epätarkkuuteen" tai muihin yhdentekevyyksiin nojaten.
 
no ei zappa sitä itse keksinyt, paitsi ehkä tietyssä kontekstissa. miltei jokainen maailman musiikkikulttuuri lähtee musiikissa liikkeelle ihmiskehon eleistä, liikkeistä ja äänistä. zappa kuitenkin opiskeli paljon myös muiden musiikkikulttuurien historiaa sun muuta, niin äkkiäkös se sieltä on noita idiksiä bongannut.
 
Vaikka kyllä mää pidän Zappaa ihan ainutlaatuisena kitaristina myös.
 
sama täällä. kyllä mä sitä arvostan, mutta kun itse olen myös tätä perseraiskaus- tasoa anaalisuudessa, niin välillä en jaksa kuunnella sen soittoa yhtään.
 
Tähän ei voi kuin nyökytellä. Tosi, tosi ilkeästi, mutta myös aivan poikkeuksellisen mehukkaasti sanottu.
 
en mä nyt tarkoittanut niinkään ilkeillä. tarkotin vaan, että en itse välitä steve vai:n omasta tuotannosta. en tosin ole siihen niin tarkasti edes tutustunutkaan.
 
itse asiassa sama noiden kaikkien zappan tallin muusikoiden sooloprojektien kanssa lukuunottamatta ehkä terry bozziota.
 
jhoo
04.06.2008 20:22:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korjatkaa jos meni väärin, mutta ymmärtääkseni Vai oli transkribannut huomattavan määrän Zapan kitarasooloja ja vienyt laput Zapalle. Näistä vaikuttuneina Zappa työllisti Vaita ensin kirjoitushommissa, ja lopulta myös kitaristina.
 
Ja anekdoottina tähän jatkoa: Zappa oli hehkuttanut "italialaista virtuoosiaan", että tässä onkin kitaristi, jonka kikkoja ette ihan heti soita perässä. Hannu Tervaharju soitti Vain jutut bassolla ja lähetti nauhat Zapalle.
 
"Jotta voisin paremmin syödä sinut!" sanoi isoäiti ja nauroi, kunnes halkesi.
Kiksaus
04.06.2008 23:59:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hannu Tervaharju soitti Vain jutut bassolla ja lähetti nauhat Zapalle.
 
Siinä oliskin nauhat mitä haluaisin kuulla...
 
"Pieni ryyppy maistuu ruoan kanssa, syö tai ei!"
Klapp
05.06.2008 20:42:36 (muokattu 05.06.2008 20:47:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin no, tottakai me voidaan keksiä sanoille uusia merkityksiä, mutta sanakirjassa tekniikalla on tarkka määritelmä ja mä käytän sitä.
 
Kerrotko missä sanakirjassa, millainen määritelmä, kenen kehittämä (sanakirjan toimittaja/-t)? Lausumasi on sen kaltainen, johon tavallisesti tulisi, kai, vastata, jotta "joo olet ehkä suurinpiirtein oikeassa", mutta (kirjallisuuden)opiskelijana en kehtaa, sanat on kaikki mitä on ja, by all means, poliittisinta mitä on. Ohi aiheen, ehkä, mutta minulle tärkeä asia. Puhumattakaan musiikkipuheessa, jossa sanakirjojen kaltaisia "absoluuttisiksi" miksitahansa usein naamioituja vallankäytön mekanismeja hyväksikäyttäen on syrijitty kanssaeläjiä sukupuoleen, rotuun, ikään ja seksuaalisuuteen katsoen. Mainitsinko sukupuolen jo? Jonka tämän kaiken varmasti Stravinskisi ja ilmeisesti muunkin traditiosi kuunnelleena ja siihen tutustuneena tiedät. Tarkoitan tällä vain ja ainoastaan sitä, ettei sanakirjamerkityksiin kannata, ehkä, jäädä tolkuttomuuksiin asti jumiin, ja viimeinen nelisenkymmentä vuotta ihan mitä tahansa ihmisen keksimää & kirjoittamaa (luonnontieteitä ja hesaria lukuunottamatta) käyös tästä todisteena. Ja jos jäisikin, joka sekin ollos sallittua, ei liene syytä odottaa, että kaikki tyytyvät ennalta-annettuihin merkityksiin? Se kai ei ole nykyajattelun valossa mahdollistakaan ja sanakirjan kaltaisten ylioppilaille sopivien matkamuistojen merkitys jossain ihan muualla, kuin "totuuden" paljastamisessa?
 
Haistin elitismin, syvältä "helmiä sioille" -taidemusiikkipuheesta kumpuavan elitismin ja siihen kalikkaan älähdin. Korjaa toki, jos olen väärässä.
 
Ja pahoittelen sitä off-topikkia, jota tämä kirjoitus ei ehkä sittenkään ollut.
 
E: tähän vielä:
 

no ei zappa sitä itse keksinyt, paitsi ehkä tietyssä kontekstissa. miltei jokainen maailman musiikkikulttuuri lähtee musiikissa liikkeelle ihmiskehon eleistä, liikkeistä ja äänistä. zappa kuitenkin opiskeli paljon myös muiden musiikkikulttuurien historiaa sun muuta, niin äkkiäkös se sieltä on noita idiksiä bongannut.

 
Kontekstissapa hyvinkin ja juuri siinä kontekstissa (josta kyllä voidaan tapella, mutta itselleni määrittelen sen populaariin kytkeytyvän kitarasankarismin kontekstina, ennen kaikkea, mutta loputtomastihan näitä voidaan määritellä...) ainutlaatuinen, muuta en kai väittänytkään? Ja jotenkin sairaaksi musiikki minun mielestäni menee siinä hypotettisessa tilanteessa, jossa ei enää millään tasolla kumpua ihmisen kokemuksesta. Mahdottomuus kuitenkin, kai. Zappa vain manifestoi sanottavansa erityisellä tavalla, minulle tärkeällä ja myös esteettisesti mieluisella.
 
"And if you say that you can tell a bigger tale, I swear to God you'd have to tell a lie" -Tom Waits.
rkellu
06.06.2008 07:49:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerrotko missä sanakirjassa, millainen määritelmä, kenen kehittämä (sanakirjan toimittaja/-t)?
 
esim. http://www.merriam-webster.com/dictionary/technique
 
kerro mulle jos löydät jonkun sanakirjan, jossa se määritellään eri lailla.
 
Puhumattakaan musiikkipuheessa, jossa sanakirjojen kaltaisia "absoluuttisiksi" miksitahansa usein naamioituja vallankäytön mekanismeja hyväksikäyttäen on syrijitty kanssaeläjiä sukupuoleen, rotuun, ikään ja seksuaalisuuteen katsoen.
 
en mä pidä sanakirjaa minään absoluuttina. suhden sanan ja sen asian johon se viittaa välillä on tietenkin sopimuksen varainen ja mielivaltainen, mutta tärkeää onkin, että meillä on yhteiset pelisäännöt, jotta molemmat keskustelun osapuolet tietävät mistä keskustellaan.
 
Tarkoitan tällä vain ja ainoastaan sitä, ettei sanakirjamerkityksiin kannata, ehkä, jäädä tolkuttomuuksiin asti jumiin, ja viimeinen nelisenkymmentä vuotta ihan mitä tahansa ihmisen keksimää & kirjoittamaa (luonnontieteitä ja hesaria lukuunottamatta) käyös tästä todisteena.
 
kuka täällä on jäänyt jumiin yhtään mihinkään? mä vaan tarkotan, että sen sijaan, että keksisin jonkun sanan sisällön mielivaltaisesti mä käytän sen yleistä määritelmää, jotta keskustelussa on helpompi pysyä mukana.
 
tekniikka viittaa tässä tapauksessa siis tekniseen kykyyn. sitä voidaan mitata myös teknisillä laitteilla, jos halutaan. nyt ei siis ole kyse luovuudesta, vaan pelkästään kyvystä välittää luovia ideoita.
 
zappa sanoi itsekin ettei ole mikään hääppöinen kitaristi. se sanoi mm. itseään kömpelöksi. se on vähän sama kuin olisi joku loistava puhuja, joka sössöttää tai jolla on epäselvä artikulaatio tms., mutta jonka teksti on loistavaa.
 
jazzmies
06.06.2008 12:56:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tekniikka viittaa tässä tapauksessa siis tekniseen kykyyn. sitä voidaan mitata myös teknisillä laitteilla, jos halutaan. nyt ei siis ole kyse luovuudesta, vaan pelkästään kyvystä välittää luovia ideoita.
 
Kyllä rohkenen olla samoilla linjoilla ja sanoa, ettei Zappan instrumenttitekniikka aina ole auttava tuomaan hänen musiikillisia ideoitaan esille. Ei-kitaristina en pysty sanomaan mikä hänen tekiikassaan tekee hänen ilmaisustaan sohjoista - onko se intonaatio, plektrakäden kulma, käsien ajoitus, vasemman käden kielen painamiseen liittyvät seikat, käytetyt mikrofonit, mistä kohtaa kieltä näppäillään tai hänen oma tahtonsa.
 
Luultavasti viimeisellä on suuri painoarvo, sillä kun hänen oma soolonsa alkaa, muuttui yleensä koko yhtyeen tapa soittaa yhdessä ja yksiöinä. Zappan soolot ovat lähes poikkeuksetta kuin kosteikko keskellä kangasmetsää, raikas free-jakso keskellä dogmien ja normien maailmaa. Tulee ihan Miles mieleen - nyt tehdään näin, jooko?
 
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
rkellu
06.06.2008 13:10:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä rohkenen olla samoilla linjoilla ja sanoa, ettei Zappan instrumenttitekniikka aina ole auttava tuomaan hänen musiikillisia ideoitaan esille. Ei-kitaristina en pysty sanomaan mikä hänen tekiikassaan tekee hänen ilmaisustaan sohjoista - onko se intonaatio, plektrakäden kulma, käsien ajoitus, vasemman käden kielen painamiseen liittyvät seikat, käytetyt mikrofonit, mistä kohtaa kieltä näppäillään tai hänen oma tahtonsa.
 
miten se ettei ole kitaristi liittyy asiaan?
 
musta sen soolot kuulostaa usein vaan siltä ettei sen kädet pysty soittamaan niitä nopeita juoksutuksia riittävän tarkasti, että niistä saisi selvää. toisaalta olen varma, että zappa tiesi sen ja pyrkikin kääntämään sen edukseen - luomaan jonkinlaisen "äänivalliefektin" kenties.
 
mutta minä vaan satun itse tykkäämään tarkasta artikulaatiosta, vaikken itsekään siihen teknisesti pysty.
 
Luultavasti viimeisellä on suuri painoarvo, sillä kun hänen oma soolonsa alkaa, muuttui yleensä koko yhtyeen tapa soittaa yhdessä ja yksiöinä. Zappan soolot ovat lähes poikkeuksetta kuin kosteikko keskellä kangasmetsää, raikas free-jakso keskellä dogmien ja normien maailmaa. Tulee ihan Miles mieleen - nyt tehdään näin, jooko?
 
joo,
 
mä kuuntelin pitkästä aikaa kaverilla hiljattain yhden zappa- soolon. hienosti se Z soitti hetkittäin "metsään" kunnes sitten huomasin, että näinhän sen pitikin mennä kun yhtä hienosti se tuli sieltä metsästä takaisin. toki sieltä silti kuulee sen ihan selkeän blues- homman myös.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 713 14 15 16 17

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «