Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Etno, proge, latin »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: i wanna bepop!
1 2
sahava
24.03.2003 14:47:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta vieläkään ei tullut selväksi se, miksi me tavalliset tyhmät juntit ei olla ihan hullun kiinnostuneita bepopista.
 
No sitten kun joku keksii ratkaisun tuohon, niin joku voi kertoa mulle myös miksi mä en tykkää örinämetallista tai tillilihasta. Ei makuasioille mitään voi, ainoa tapa oppia tykkäämään jostain musiikista on kuunnella sitä ja tutkia sitä. Jos sekään ei auta, niin sitten on vaan hyväksyttävä se tosiasia että kaikesta ei aina välttämättä voi pitää.
 
Terve, Simo
 
Shake it and break it
Ananias
24.03.2003 21:07:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki hyvä, SINUSTA EI KOSKAAN TULE KUNNON FONISTIA JOS ET OPI TYKKÄÄMÄÄN PIIPOPISTA!
Vitsi vitsi. Mulle kyllä jonkin verran iskee bebop, enää ei niin rankasti kuin ennen, mutta vieläkin ihan kohtuullisesti. Mukava kuunnella, mukava soittaa.
 
Mehukatti RUSSCHIAN!
Neljä Ruuvia
25.03.2003 08:26:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


No sitten kun joku keksii ratkaisun tuohon, niin joku voi kertoa mulle myös miksi mä en tykkää örinämetallista tai tillilihasta. Ei makuasioille mitään voi, ainoa tapa oppia tykkäämään jostain musiikista on kuunnella sitä ja tutkia sitä. Jos sekään ei auta, niin sitten on vaan hyväksyttävä se tosiasia että kaikesta ei aina välttämättä voi pitää.
 
Terve, Simo

No mulla ainakin meni aikaa bebopin kanssa ennenkuin tajusin teoriaa sen verran että kuulin sointuvaihdoksia edes auttavasti ,nykyään jo jopa korva pysyy perässä.Soittamaan tosi ei vielä ehdi kun on vilkas liikenne soinnuissa:-)
Örinämetallista sen verran että siitähän nuo sointuvaihdokset loistavat poissaolollaan lähes kokonaan.Siks just minä en siitä niin välitä...
Tilliliha taas....Sitä on aikuisiällä tosi vaikea saada mistään hyvin tehtynä?
 
juoni
29.03.2003 13:11:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku voisi minulle tietämättömälle varmaan suositella joitain bepop-bändejä, ja kertoa mikä tekee bepopista bepoppia, eli erottaa sen muusta jazzista?
 
hörhö
29.03.2003 14:33:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku voisi minulle tietämättömälle varmaan suositella joitain bepop-bändejä, ja kertoa mikä tekee bepopista bepoppia, eli erottaa sen muusta jazzista?
 
Dizzy Gillespie ja Charlie Parker.
 
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
sahava
29.03.2003 15:56:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bebop on 1940-luvulla kehittynyt jazz-musiikkityyli, joka lähti siitä mihin swingi jäi. Sen pääidea on keskittyä enemmän tekniikkaan ja monimutkaisiin harmonioihin kuin laulettaviin melodioihin.
 
Uranuurtaja oli Charlie "Bird" Parker, joka Dizzy Gillespien kanssa lähti erityisesti rakentamaan tätä tyyliä. Kaikki modernin jazzin teorian yksityiskohtaiset aspektit saivat muotonsa bebop-aikaan. Bebopin tavaramerkki oli myös pienissä klubeissa soittavat kvintetit, ja yleisimpään bebop-bändiin kuuluikin viisi soittajaa, rumpali, pianisti, basisti, trumpetisti ja fonisti.
 
Bebopin biisit saivat alkunsa jazzstandardeista, joiden sointukulkuja taitavat bebopsovittajat lähtivätkin kehittämään. Suosituimmat bebop-biisit perustuvat etenkin George Gershwinin "I Got Rhythm"in sointukululle.
 
Bebop-muusikoita:
 
Lester Young, Coleman Hawkins, Roy Eldridge, Charlie Christian, Jimmy Blanton, Jo Jones, Sonny Stitt, Lucky Thompson, Fats Navarro, Kenny Dorham, Miles Davis, Bud Powell, Duke Jordan, Al Haig, Thelonious Monk, Milt Jackson, Oscar Pettiford, Tommy Potter, Charles Mingus, Max Roach, Kenny Clarke, Roy Haynes.
 
Siinä vähän alkua, bebop on helvetin iso juttu, kannattaa vaan kuunnella levyjä :)
 
terve, simo
 
Shake it and break it
Camaro
29.03.2003 17:14:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bebop-muusikoita:
 
Lester Young, Coleman Hawkins, Roy Eldridge, Charlie Christian, Jimmy Blanton, Jo Jones, Sonny Stitt, Lucky Thompson, Fats Navarro, Kenny Dorham, Miles Davis, Bud Powell, Duke Jordan, Al Haig, Thelonious Monk, Milt Jackson, Oscar Pettiford, Tommy Potter, Charles Mingus, Max Roach, Kenny Clarke, Roy Haynes.

 
Unohdit yhden tärkeimmistä: John Coltrane :)
 
RULLAAMINEN KIVETTÄÄ!
lxi
29.03.2003 19:08:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Unohdit yhden tärkeimmistä: John Coltrane :)
 
Eihän Coltrane ollut bebop-muusikko. Soitettuaan Davisin bändissä modaalista jazzia jonkin aikaa äijä suuntautui enemmän avantgardeen ja free jazziin.
 
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
eetu-
29.03.2003 19:23:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja kyllä tuon Charles mingusin voisi sieltä jättää.
Bepopissa oli myös ideana tietää mitä tekee.
Charles veti vain hymy huulessa mitä päästä tulee.. :)
Upea säveltäjä se silti oli. kannattaa kuunnella!
Varsinkin Joni Mitchellin tutkielmaan mingusin sävellyksistä.
Mukana on Pastorius ja muut ässät.
Joni Mitchell - Mingus ..on levyn nimi.
 
Epämuusikko
29.03.2003 22:15:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja kyllä tuon Charles mingusin voisi sieltä jättää.
Bepopissa oli myös ideana tietää mitä tekee.
Charles veti vain hymy huulessa mitä päästä tulee.. :)
Upea säveltäjä se silti oli. kannattaa kuunnella!
Varsinkin Joni Mitchellin tutkielmaan mingusin sävellyksistä.
Mukana on Pastorius ja muut ässät.
Joni Mitchell - Mingus ..on levyn nimi.

 
Ei muuten Mingus ole säveltäjänä ihan paskimmasta
päästä, ei ole ei.
 
www.stileproject.com
sahava
30.03.2003 10:36:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja kyllä tuon Charles mingusin voisi sieltä jättää.
Bepopissa oli myös ideana tietää mitä tekee.
Charles veti vain hymy huulessa mitä päästä tulee.. :)
Upea säveltäjä se silti oli. kannattaa kuunnella!
Varsinkin Joni Mitchellin tutkielmaan mingusin sävellyksistä.
Mukana on Pastorius ja muut ässät.
Joni Mitchell - Mingus ..on levyn nimi.

 
No, tuostahan voisi aina väitellä, omasta mielestäni Mingus kuului bebop-ajan muusikoiden parhaimmistoon. Ainahan voidaan vääntää kättä siitä, kuka soitti mitäkin tyyliä. Ja en oikein usko, että esim. Bird oli koko ajan tietoinen siitä mitä tekee, äijähän veti hepoa koko luomakunnan edestä :)
 
Terve, Simo
 
Shake it and break it
eetu-
30.03.2003 19:14:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


No, tuostahan voisi aina väitellä, omasta mielestäni Mingus kuului bebop-ajan muusikoiden parhaimmistoon. Ainahan voidaan vääntää kättä siitä, kuka soitti mitäkin tyyliä. Ja en oikein usko, että esim. Bird oli koko ajan tietoinen siitä mitä tekee, äijähän veti hepoa koko luomakunnan edestä :)
 
Terve, Simo

 
Oikeassa olet, ja suurin osahan noista niitä tajunnan laajentajia veti :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «