Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Etno, proge, latin »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Beardfish
1 2
flowerpower
23.09.2012 00:15:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taidan tilata Mammothin kun niin paljon kehuja teiltä saannut.
Kiitos!.. ja pitäkää proge ja varsinkin Beardfish tapetilla täällä. Olisi positiivinen yllätys jos "Partamonnit" tekisivät keikkarundin Suomeen.
 
bedlam
28.09.2012 14:21:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mammoth-levyllä oli jo sellaisia välähdyksiä, jotka vihjailivat bändin menosta raskaampaan suuntaan, mutta yllättävän raskasta kamaa tämä silti oli ensikuuntelulla. Kansitarrassa lukee jopa pelottava "progressive metal" -termi, josta tulee aina mieleen tilulilu-powermetalli parilla rytminvaihdoksella, mutta kaukanahan tottakai ollaan siitä.
 
Beardfishin metallissa on sen sijaan aineksia 70-luvun Purpleista ja Rusheista sekä myös modernimmasta kamasta kuten Tool ja Mastodon. Hieman yllättävästi toi Mastodon ainakin omaan korvaan kuuluu kaikista selkeimmin uutena vaikuttimena. Itse asiassa niinkin pitkälti, että esim. "This Matter Of Mine" voisi periaatteessa olla Mastodonin biisi alusta loppuun. Kuin vielä alleviivatakseen assosiaatiota, on biisissä melko tismalleen samanlainen väliosa kuin edellämainitun Megalodon-rallissa.
 
Mutta jännä juttu sinänsä, samalla kun vaikutteita tulee lisää, kuulostaa Beardfish jotenkin persoonallisemmalta. Ne Gentle Giant- ja Yes-vaikutteet kuuluvat edelleen, mutta tällaisen metallitujauksen jälkeen bändi ei kuulosta enää niin siltä 70-luvun progepastissilta. Sitäpaitsi nyt esim. perinteisempää Beardfish-linjaa edustava instrumentaali "Seventeen Again" erottuu erilaisena ja raikkaana muusta levystä.
 
Sjöblom alkaa lausua levy levyltä paremmin englantia, onneksi. Miehen pohjoismaalainen ääntämys on pidätellyt minua tähän asti tutustumasta niihin ihan ekoihin levyihin. Mutta jotenkin lauluraidat kuulostavat vieläkin välillä siltä, että ne olisi nakattu hätäisesti lopussa kuin väkipakolla narulle. Miehellä on ihan älyttömän hieno rokkiääni ja taito vetää voimalla korkealta, mutta ne rauhallisemmat osat kuulostavat jostain syystä omaan korvaan välillä jotenkin kuin ne olisi hoilattu välinpitämättömällä asenteella. Niinkuin laulujen äänittäminen olisi pakollinen paha. En tiedä, ehkä tuo vaikutelma karisee useammalla kuuntelulla.
 
Soundit on kans aika "luomut" ja kaukana ns. modernista metallista ja hyvä niin. Toisaalta mun mielestä ne särökitarat tuntuu olevan jotenkin irrallaan muusta soundikuvasta, ei synny kuvaa bändistä vaan erillisistä instrumenteista. No, tääkin toteamus lähinnä autostereoiden perusteella, pitää viikonloppuna kuunnella ihan oikeilla vehkeillä.
 
http://www.petrilampela.net
Stiiq
28.09.2012 20:21:20 (muokattu 28.09.2012 20:48:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otahan bedlam plussa.
 
The Void on raskas kansikuvaa myöten. Itse tykkään sen saundeista ihan hitosti. Vielä paremmat kuin hyvin selkeästi mieleen tulevalla Mastodonilla. Varsinkin bassorumpu on niin esimerkillisen kuuloinen 'thump' että hymyilyttää. Tässä raskauden osalta on mun mielestä se täydellinen Beardfish-balanssi. Lastenlaulumelodioita (kaverini sanoi Yesiä joskus lastenlauluprogeksi, oli niin osuvaa että itketti) on eksynyt tällekin teokselle (Seenteen Again hehjuum), mutta enää ne eivät niin paljon häiritse.
 
Ekassa biisissä hämmensi ensin hemmetin matala vire, sitten tuplabasarit ja vähän jo säikäytti örinä. Sjöblomin äänihän - ja ääniala - on ihan kultaa. He Already Lives In You taas sai aikaan sellaiset kiksit joita harvemmin saa: viiksientuhinantäyteinen urkusoolo älyttömän groovaavan blacksabbath-riffin päällä. Sävellyksiä jos kuuntelee, niin vähän alkaa olla jo kynä ruosteessa. Ludvig & Sverker on ilmeisen henkilökohtaisesta sisällöstään huolimatta tosi stereotyyppinen hipsteri-indiekappale. Paremmalta soundaava, mutta tylsähkö. Kyllä tää on silti pyörinyt levylautaselle ja puhelimen musiikkisoittimessa varmaan toistakymmentä kertaa. Ensivaikutelma oli oikeastaan parempi kuin nykyiset fiilikset.
 
Sellaista vielä, että esimerkiksi They Whisper on biisi, jonka minä olisin ihan hyvin voinut tehdä. Sähköpianoa ja raskasta rockia. En vain koskaan ole uskonut, että sellainen voisi oikeasti toimia.
 
Kuivakka, englantilaistyyppinen huumori ei nyt auta.
Puolukki
27.01.2015 17:23:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uusi levy tullut! +4626-COMFORTZONE nimeltään, spotifysta löytyy ainakin. Vähä kevyemmällä otteella taas vähä raskaamman The Voidin jälkeen. Onko keretty kuuntelen?
 
Pari kertaa itellä soinu spotifyst läpi mutta ei oo täysin auennu ainakaan toistaseks. Tosin kaikki edeltävätki levyt on vaatinu useempia kuuntelukertoja joten vielä vaikea sanoa kummempaa.
 
".. siistejä juttuja, jotka toi parhaimmillaan mieleen Opethin, jossa laulaa Kurt Cobain." - http://afterforest.bandcamp.com
Vessajono
27.01.2015 18:20:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kuunneltu ja aikansa se taas otti mutta helpommin minä tämän kanssa olen päässyt sinuiksi kuin vaikkapa The Voidin. Ensimmäisellä kerralla ei tuntunut jäävän oikein mitään päähän, kunnes Ode to the Rock'n'rollerin kohdalla tuli se perinteikäs "whoaaa, wait, what?" -reaktio.
 
Ei tästä nyt hirveän syväluotaavaa analyysiä kykene vieläkään tekemään mutta äkkiseltään tuntuu, että hevi ja proge olisivat paremmin balanssissa kuin edellisellä levyllä. Mutta hyvä levy tämä on, ei siinä mitään. Vielä kun saatais nää joskus Suomeen keikalle.
 
Lähetetty Windows Phonesta
Modnar
08.05.2015 15:01:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puolukki: Uusi levy tullut! +4626-COMFORTZONE nimeltään, spotifysta löytyy ainakin. Vähä kevyemmällä otteella taas vähä raskaamman The Voidin jälkeen. Onko keretty kuuntelen?
 
Pari kertaa itellä soinu spotifyst läpi mutta ei oo täysin auennu ainakaan toistaseks. Tosin kaikki edeltävätki levyt on vaatinu useempia kuuntelukertoja joten vielä vaikea sanoa kummempaa.

 
Ihan maittava progelevy Ruotsinmaalta.
 
http://murska-arviot.blogspot.com/2 … eardfish-4626-comfortzone-2015.html
 
http://murska-arviot.blogspot.com www.somnam.tk
Vessajono
11.07.2016 21:28:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Tarttee varmaan lähtee Tallinnaan keikalle kun ei noi saatanat osaa vieläkään näille perille eksyä.
 
Olis pitäny lähtee. Nimittäin bändin tänään julkaiseman tiedotteen mukaan Beardfishin pillit ovat nyt pussissa. Sääli, kyse oli kuitenkin helposti yhdestä 2000-luvun parhaimmasta bändistä.
 
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
monotone
17.07.2016 17:46:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli nähtyä kolme kertaa ikään kuin kaupan päällisiksi. Pari ensimmäistä kertaa meni vähän ihmetellessä, mutta kolmannella kerralla iski jo hyvin. Vika levykin on vallan hieno, sääli että lento katkeaa kesken juuri nyt.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «