Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Etno, proge, latin »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Värttinä
1 2
MK73
11.09.2006 14:59:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomen ehkä merkittävin tai ainakin tunnetuin kansanmusiikkiyhtye on kulkenut pitkän tien. 23 vuotta, kymmenen studioalbumia, yksi live ja pari kokoelmaa, kiertueita Jenkkilää myöten. Sari ja Mari Kaasisen Rääkkylässä perustama "rempseä karjalaistyttöjen lauluyhtye" kuulostaa tänä vuonna ilmestyneellä Miero -albumilla aikalailla silkalta popjatsilta. Toki vanhat tunnusmerkit ovat yhä tallella, ja laulajat isossa roolissa, mutta selkeästi beat-orjentoituneeksi bändin musiikki on muuttunut. Itseäni Värttinän etnojazz pop-maustein miellyttää kovastikin. Vedenjakajana voi pitää vuoden -94 Aitara levyä, jolloin ottivat settirumpalin vakijäsenekseen. Aitaralla groovaa Anssi Nykänen, sittemmin rytmeistä ovat vastanneet Marko Timonen ja Jaska Lukkarinen. Eivät hullumpia heppuja, eikä hullumpi bändi muutenkaan :)
 
Huomion arvoista sekin, että Miero on julkaistu Peter Gabrielin Real World Records -merkillä.
 
Mitäs tykkäätte, vai löytyykö peräti diggareita?
 
sikanaama
12.09.2006 19:37:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä värttinä uppoaa. Enkä ihmettele yhtään että kiinnostaa maailmallakin. Minuakin kiinnostaisi vaikka asuisin Tanskassa asti. Livenä kyllä mitä mainioin, lutakon keikan näin tänä vuonna. Muuta ennoo sitten nähnykkään. Mutta kova silti, ehkä kovin. Kovin värttinä.
 
jussiohmanin penis on penetraatiossa n. 36cm. Muuten sen saa taitettua kätevästi pieneen tilaan.
MK73
12.09.2006 20:38:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä värttinä uppoaa. Enkä ihmettele yhtään että kiinnostaa maailmallakin. Minuakin kiinnostaisi vaikka asuisin Tanskassa asti. Livenä kyllä mitä mainioin, lutakon keikan näin tänä vuonna. Muuta ennoo sitten nähnykkään. Mutta kova silti, ehkä kovin. Kovin värttinä.
 
Vau! Ehdin jo ihmetellä, etteikö muka Värttinän tasoinen ja menestynyt yhtye herätä kenessäkään minkäänlaisia ajatuksia.
 
Oletko ostanut levyjäkin? Mulla on Aitara, 6.12.-live ja tämä uusi Miero, joka tuntuu nyt puraisevan tosissaan. Ehkäpä parasta ja "rankinta" Värttinää tähän mennessä. Muutakin yhtyeen tuotantoa olen lainaillut kirjastosta aina tilaisuuden tullen. Aika paljonhan kokoonpano on vaihtunut vuosien varrella. Onkohan siinä enää yksi vai kaksi alkuperäisjäsentä?
 
kimurantti1
12.09.2006 22:32:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä diggaan. Mulla on "Kokko", ja tutulta ollut lainassa pari muuta levyä joiden nimiä en tähän hätään muista. Varsinkin naisten laulutyyli on mielenkiintoinen, tekniikka muistuttaa toisinaan enemmän huutamista kuin perinteistä laulamista. Hmm, mitähän tästä nyt sanoisi. Mä pidin ehkä vähän enemmän niistä missä ei ollut vielä rumpusettiä mukana. En tosin ole kuullut uusinta, voisin vaikka tutustua :-)
 
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
sikanaama
13.09.2006 16:03:04 (muokattu 13.09.2006 16:05:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Oletko ostanut levyjäkin? Mulla on Aitara, 6.12.-live ja tämä uusi Miero, joka tuntuu nyt puraisevan tosissaan. Ehkäpä parasta ja "rankinta" Värttinää tähän mennessä. Muutakin yhtyeen tuotantoa olen lainaillut kirjastosta aina tilaisuuden tullen. Aika paljonhan kokoonpano on vaihtunut vuosien varrella. Onkohan siinä enää yksi vai kaksi alkuperäisjäsentä?

 
Levyjä ei oo. Paitsi ompas mulla Oi Dai kasetti. Kirjastosta oonpi levyjä lainaillu. Ilmatar, Vihma, Miero ja 6.12 lähinnä aktiivisessa kuuntelussa ollu. Vanha primitiivisempi värttinäkin on kyllä hirmu rempseää ja energistä kuunneltavaa.
 
Mitenkäs toi nyt on. Mari taitaa olla ainut alkuperäinen. Tosin nykyinen viulisti Lassi Logren soitti värttinässä viulua jo kasikyt luvulla joitakin vuosia ja taas sitten 2002 vuodesta eteenpäin ollut mukana.
 
jussiohmanin penis on penetraatiossa n. 36cm. Muuten sen saa taitettua kätevästi pieneen tilaan.
tekerolant
13.09.2006 22:49:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janne Lappalainen on Lassin ja Marin lisäksi ollut mukana jo vanhassa Värttinässä.
 
Tämä viimeisin kokoonpano on kyllä kovin. Kari Reimanin viulua on ollut vähän ikävä -vaikka Lassi Logren onkin mies paikallaan. Ja kylläpä kuuluu, että Aija Puurtinen, eli Honey Bee on piessyt laulajia treeneissä kovastikin villimpään suuntaan. Nythän Aija on äitiyslomittajanakin bändissä.
 
Hattua pitää kyllä nostaa sillekin, että yhdeksän/ kymmenen hengen bändi yleensä pysyy kasassa -taloudellisesti ja muutenkin...
 
Suomessahan ei ole montaakaan mestaa, joihin tuommoisen ryhmän voi mahduttaa esiintymään. Nekin on sitten konserttitalo-osastoa tai kesäfestivaalia. Värttinän klubikeikka - jaa että mikä ja missä?
 
Maailmanmusa-fuusio (sitähän V. on, eikä suomalaista kansanmusaa) ei myöskään ole täällä ollut lainkaan suosittua verrattuna Euroopan monikulttuurisuuteen tottuneisiin maihin, kuten vaikka Hollantiin ja Saksaan. Ja isoissa maissa ne marginaaliyleisötkin ovat isompia. Sama juttuhan se on Gjallarhornin, Wimmen ja Kimmo Pohjosen, Maria Kalaniemen sekä JPP:n kanssa- ei noteerata täällä paljonkaan, mutta keikkaa piisaa Keski-Euroopassa ynnä muualla.
 
MK73
14.09.2006 17:23:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hattua pitää kyllä nostaa sillekin, että yhdeksän/ kymmenen hengen bändi yleensä pysyy kasassa -taloudellisesti ja muutenkin...
 
Nimenomaan! Varsinkin kun esittämänsä musiikki ei ole ihan sitä perusvarmaa listapoppista. Vähän sillä minä tämän keskustelun aloitinkin, että millaisille ihmisille Värttinä -tyylinen stuffi noin yleensä putoaa? Otollisinta kohderyhmää en helposti keksi.
 
Schnowotski
14.09.2006 20:27:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Värttinä kyllä on kovin miellyttävää musiikkia. Kesällä mietin, minkä levyn ostaisin M.A.Nummisen kokoelman lisäksi ja törmäsin Värttinän Oi dai -levyyn. "Tämähän on se, mitä se yksi tyyppi aina haukkui - eli pakko olla hyvää". Moneen päivään en muita levyjä kuunnellutkaan, olen tyytyväinen etten valinnut Värttinän asemesta Sentencedin levyä. Vielä en kuitenkaan ole muita levyjä Värttinältä ehtinyt hommamaan, mutta kirjastosta on tullut levyt tuosta Oi daista eteenpäin lainattua.
 
Hienoja kappaleita hyvillä sovituksilla: laulustemmat ovat toisissa kappaleissa järisyttävän hyviä. Tai helekutin hyviähän ne kaikissa kappaleissa, mutta esimerkiksi Miljan kertosäkeen stemmat kyllä erottuvat edukseen - se äkisti ohikiitävä kvartti(ko?) on kyllä paikallaan.
 
-Kirjoittaja on skribentti
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri."
Veikko
18.09.2006 05:37:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Värttinä kuuluu niihin orkestereihin jotka paranevat vuosi vuodelta. Hienoja muusikoita on vaikuttanut Värttinässä ihan alusta lähtien. Ikävä kyllä livemenoa en ole päässyt vielä todistamaan, mutta pitänee ostaa varmaan alkajaisiksi tuo heidän DVD.
 
"Herra on minun paimeneni - Mister is my cowboy!" -Jukka Emil Vanaja
Epämuusikko
18.09.2006 09:32:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Madetojan salilla, liput 25 €... jos sais jostain kokoon revittyä...
 
TOTO on parhaimmillaankin TOTOa. Bustard #1
MK73
20.09.2006 19:09:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän päivän Hesari tiesi kertoa, että Värttinä lähtee oikein kotimaan kierrokselle lokakuussa. 11 paikkakuntaa käsittävä rundi on yhtyeen mittavin Suomen-kiertue yli kymmeneen vuoteen.
 
Eli ei muuta kun...
 
Arcane
20.09.2006 19:48:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oi Dai ja Seleniko ovat molemmat olleet kuuntelussa, Oi Dai eritoten. Tässä lähiaikoinahan yhtye olisi tulossa Kuopioon keikalle, tekisipä mieleni mennä todistamaan tapahtumaa.
 
Ich bin eine Krankenhaus. Kalamies #31 >-)))> THV-klubi #37
Techno-Allah
21.09.2006 21:15:47 (muokattu 21.09.2006 21:16:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin katsomassa Värttinää edesmenneen mummoni kanssa hänen omalla kotiseudullaan Rääkkylässä joskus 1990- luvun alussa. Mielestäni musiikki oli varsin outoa johtuen luultavasti siitä, että olin vasta lapsi ja tykkäsin enemmän Röllistä. Olisin mieluummin halunnut nähdä Röllin.
 
edit. tulipas typäriä lauseita, mutta olkoon.
 
texjazz
21.09.2006 22:17:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kesällä olin katsomassa Värttinän keikkaa, josta toisen setin he soittivat yhdessä Joensuun kaupunginorkesterin kanssa. Ison orkesterin kanssa hommasta hävisi irtonaisuus ja syke, joka Värttinältä muuten löytyy. Polveilevat rytmit ovat Värttinän juttu.
 
Karl Marx: "All I know is I'm not a Marxist."
Sebastian
31.01.2007 13:31:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toissa kesänä näin Värttinän Maailma kylässä keikan ja tykkäsin ihan hulluna. Hankin sitten kaikki levyt ja olen kovasti diggaillut edelleen. Toi Maailma kylässä veto menee omaan "top5 keikat ikinä" kategoriaan vallan vaivattomasti Maidenin, Waltarin, Steve Vain ja yhden itselleni tuntemattomaksi jääneen jazzfuusio bändin keikkojen sekaan.
 
Harmittaa muuten kovasti kun on toi bändi hukassa. Soitti siis 8-9 vuotta sitten espan lavalla taiteiden yönä. Kanis tai Ganiz tai joku vastaava. Jos joku tietää niin tulis hyvä mieli :)
 
ja Värttinä tosiaan rulettaa ettei mene täysin offtopikiksi. Sitä kuunnellessa jotenkin tuntee yhteyden johonkin muinaissuomalaisuuteen ja karjalaisuuteen (isän suku tulee/tuli sieltäpäin). Siitä tulee aidosti ylpeäksi suomalaisuudesta kun se ei ole mitään "suomalaista musaa, mutta sillein että lauletaan englanniksi ja yritetään olla mahdollisimman kansainvälistä" jne... kyl te tiiätte.
 
ejhfi
31.01.2007 15:41:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä kolisee, kiitos vaan kysymästä. Kävin juuri eielen kirjastossa hakemassa automusiikkia työpäivän piristykseksi ja käsiin päätyi Iki. Kyllä on hienoa menoa, kun tytöt ja pojat näin soittelee ja laulelee. Ei olisi silloin joskus vielä, kun bändi edusti tyhmää hilipatapippaata, että siitä tulisi isona näin komea orkesteri.
 
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Sebastian
31.01.2007 22:27:24 (muokattu 31.01.2007 22:34:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei olisi silloin joskus vielä, kun bändi edusti tyhmää hilipatapippaata, että siitä tulisi isona näin komea orkesteri.
 
Niinpä, Itsekin kuuntelin pikkupoikana kovasti oidaita mutten sittemmin uhrannut bändille ajatustakaan kunnes vahingossa törmäsin tuolla Maailma kylässä festareilla ja ihmettelin että voiko olla edes sama bändi kyseessä. Törmäsin siinä keikan jälkeen useisiin tuttuihin ja kaikki oli ihan ihmeissään miten kova Värttinästä oli tullut. Kaveritkin oli ihan laidasta laitaan reggaemiehiä ja hevimiehiä mutta kaikki oli tykänneet kovasti.
 
Valitettavasti Miero ei itselleni enää kolissutkaan niin tehokkaasti. Se tuntuu vähän raskaammalta ja surumielisemmältä, kun taas mulle värttinässä potkii justiin sellainen positiivinen lataus.
 
Värttinän live-videoita muuten löytyy nykyään aika hyvin osoitteesta ( http://www.youtube.com/results?sear … ry=v%C3%A4rttin%C3%A4&search=Search ) .Tiedä vaikka jotkut muutkin löytäis Värttinän näiden kautta. Aika monet noista voi imuttaa myös Värttinän kotisivulta.
 
Jos ei ole uuteen Värttinään tutustunut niin voisin suositella vaikka tota Nahkaruoska biisiä. Toimii.
 
edit: tai se on näköjään playback veto. Melkein suosittelen sittenkin Äijö biisiä jos videoista puhutaan.
 
ejhfi
01.02.2007 07:24:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melkein suosittelen sittenkin Äijö biisiä jos videoista puhutaan.
 
No, onhan työ Äijö pelkkänä biisinä aika kovan luokan tekeles. Tuhannen kertaa rankempi kuin yksikään örimörinäheavypelleily.
 
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Sebastian
01.02.2007 16:20:39 (muokattu 01.02.2007 16:24:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, onhan työ Äijö pelkkänä biisinä aika kovan luokan tekeles. Tuhannen kertaa rankempi kuin yksikään örimörinäheavypelleily.
 
On joo, todellakin. Tulee mielenkiintoinen tunne kun akat manaa ukkoa suohon vaikken itse olekaan manattavana. Siinä on sitä todellista girl tai oikeastaan womanpoweria.
 
Levyversiossahan biisissä vierailee vissiin Ismo Alanko mörisemässä.
 
niin ja meinasin siis tätä versiota http://www.youtube.com/watch?v=O4J6sxLTXMM ... Tonne oli näköjään ilmestynyt toinenkin äijö pätkä josta joku saattaisi saada omituisia mielleyhtymiä... varsinkin kun vartavasten ollaan puhuttu rinnan örinähevin kanssa.
 
gorgonoidi
02.02.2007 17:37:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mahtava yhtye. Olen yrittänyt jo jonkin aikaa suodattaa Värttinän musiikkia, mutta vasta eilen upposi oiein kunnolla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «