Aihe: Kuka myöntää tuunaavansa? | |
---|
LNA 20.07.2005 08:59:23 | |
|
Ja paljonko? Yleistähän tuo nykyisin on. Ja ymmärrettävää etenkin demobändeillä, kun ei aikaakaan ole koskaan rajattomasti. Kun jo kuudeskymmenes otto menee taas vituralleen esim. jännittämisen, yleisvitutuksen tms. turhan takia (ei siis treenaamattomuuden) niin mielestäni on ihan ok. Mutta tämä radiokura.. Niin mahdottoman suuri osa on ihan yliväännettyjä: kuulostaa hirveältä. Mitä olette mieltä; koska apukeinoja saa käyttää ja koska ei? Naulaa mut seinään, jooko? Sharon Kontula - Bella Italia #11 |
MrGuitarist 20.07.2005 11:44:00 (muokattu 20.07.2005 11:45:35) | |
|
Kyllä jotain pätkiä korjataan. Sellainen mieto korjaus "vähän epiksessä" oleviin pitkiin häntiin esimerkiksi. Stemmat saa myös helpommin kokoon pienellä korjauksella. Monesti kahdesta otosta toinen on oikein vireessä, mutta ehkä vähän lattealla fiiliksellä laulettu. Se toinen otto on taas niin hyvällä meiningillä vedetty, että sen tahtoisi säilyttää, mutta siellä lopun nostatuksessa on pientä häikkää. Silloin korjataan. Ideana kuitenkin, ettei sitä korjausta kuulisi, vs. juuri monet radiohittivedot. Ei minulla ole sinällään mitään autotunea vastaan, kunhan sitä ei vedä överiksi. Sen käyttö pitäisi aina olla perusteltua ja tukea biisiä. Demotusvaiheessa se myös säästää paljon aikaa ja hermoja. Minään huonon laulajan pelastajana en sitä kyllä pidä. Ideaalitilanteessa voisi odottaa sitä ottoa, jolle ei tarvitsisi tehdä mitään. "kicking is hard" |
LNA 20.07.2005 11:56:03 | |
|
Ideaalitilanteessa voisi odottaa sitä ottoa, jolle ei tarvitsisi tehdä mitään. Niinhän sitä tehdään, jos on vuosi aikaa olla studiossa.. Naulaa mut seinään, jooko? Sharon Kontula - Bella Italia #11 |
|
Niinhän sitä tehdään, jos on vuosi aikaa olla studiossa.. Kyllä. Ehkä sitten joskus jos pääsisi toisten rahoilla vääntämään. Mutta ei sellainen ole oikein mahdollista tai edes tarkoituksenmukaista demotusmeiningissä, joissa pääasia olisi esitellä biisejä/bändiä. Minusta. "kicking is hard" |
|
Ideaalitilanteessa voisi odottaa sitä ottoa, jolle ei tarvitsisi tehdä mitään. Usein on tilanne se, että sen ensimmäisen jälkeen mennään vaan koko ajan kauemmas siitä otosta, jolle ei tarvi tehdä mitään. Mun mielestä on ihan ok korjata ne pari mogaa muuten kelpo vedosta kuin sahata kaikki innostus ja uutuudenviehätys pois n-määrällä ottoja. Joskus tietty myös toisinpäin, mutta tää koko kysymys on niin tapauskohtainen että mitään yleispätevää ei oikein voi sanoa. Sitten se on hyvä kun se on hyvä. Oli miten oli, mutta näin on. |
|
Usein on tilanne se, että sen ensimmäisen jälkeen mennään vaan koko ajan kauemmas siitä otosta, jolle ei tarvi tehdä mitään. Näinhän se monesti on vaikkei sillä pitäisi olla väliä onko se nauhoitteelle jäänyt otto ensimmäinen vai kolmastoista kunhan kuullostaa hyvältä. Mutta tilannekohtaistahan tämä on tosiaan. "kicking is hard" |
Notefix 20.07.2005 13:25:48 (muokattu 20.07.2005 13:30:43) | |
|
Mun mielestä on ihan ok korjata ne pari mogaa muuten kelpo vedosta kuin sahata kaikki innostus ja uutuudenviehätys pois n-määrällä ottoja. Joskus tietty myös toisinpäin, mutta tää koko kysymys on niin tapauskohtainen että mitään yleispätevää ei oikein voi sanoa. Sitten se on hyvä kun se on hyvä. Jep, kaikki on tapauskohtasta. En ryhdy jeesustelemaan, joten tunnustan että tunetettua tulee jos tarvetta on. Samoin editointia ja komppaamista tulee harrastettua jos tarve vaatii. Tosin yksi levy tässä taannoin meni kyllä musta riippumattomista syistä vähän liiallisuuksiin...jokainen vokaali editoitiin suunnilleen tavu tavulta, joka ei mun mielestä kuulosta enää kovinkaan hyvältä kokonaisuutena. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" |
|
jokainen vokaali editoitiin suunnilleen tavu tavulta, joka ei mun mielestä kuulosta enää kovinkaan hyvältä kokonaisuutena. Sepä sen tuunaamisen sudenkuoppa onkin. Kun sille tielle lähtee niin mistä löytyy se raja missä ei vielä mennä huonompaan suuntaan - miten siihen pysähdytään? Varsinkin soittajien itsensä kanssa tulee helposti aikamoinen sokeus siihen kokonaisuuteen - korjataan vaan kaikki sellaisetkin asiat, mitkä eivät ole enää lähelläkään virheitä vaan persoonallisuutta ja näkemystä. Kuunnellaan raitoja yksitellen pahimmillaan luurit päässä ja etsitään kaikki mikä vähänkin haisee epäpuhtaalle tai virheelle... Oli miten oli, mutta näin on. |
Juhani 20.07.2005 13:43:11 (muokattu 20.07.2005 13:43:29) | |
|
Sepä sen tuunaamisen sudenkuoppa onkin. Kun sille tielle lähtee niin mistä löytyy se raja missä ei vielä mennä huonompaan suuntaan - miten siihen pysähdytään? Varsinkin soittajien itsensä kanssa tulee helposti aikamoinen sokeus siihen kokonaisuuteen - korjataan vaan kaikki sellaisetkin asiat, mitkä eivät ole enää lähelläkään virheitä vaan persoonallisuutta ja näkemystä. Kuunnellaan raitoja yksitellen pahimmillaan luurit päässä ja etsitään kaikki mikä vähänkin haisee epäpuhtaalle tai virheelle... Niin, aika väkinäistä vääntöä ja "oikeaan" formaattiin puskemista. Kyllä fiilis on pääasia ja sen kuulee kun se on kohdallaan. Epäpuhtaudet soitossa tekevät musasta mielestäni inhimillisempää. Jos musa ei kosketa niin ei auta vaikka kuinka viilaa kulmat suoraksi. Riippuu tosin varmaan kuulijankin mieltymyksistä. |
PL 20.07.2005 13:53:37 | |
|
Tosin yksi levy tässä taannoin meni kyllä musta riippumattomista syistä vähän liiallisuuksiin...jokainen vokaali editoitiin suunnilleen tavu tavulta, joka ei mun mielestä kuulosta enää kovinkaan hyvältä kokonaisuutena. On sitä joskus nauha-aikaankin rakennettu lauluraitaa fraasi kerrallaan. |
Notefix 20.07.2005 13:53:55 (muokattu 20.07.2005 16:50:48) | |
|
Varsinkin soittajien itsensä kanssa tulee helposti aikamoinen sokeus siihen kokonaisuuteen - korjataan vaan kaikki sellaisetkin asiat, mitkä eivät ole enää lähelläkään virheitä vaan persoonallisuutta ja näkemystä. Jep, yllättävän monasti muusikot itse tuntuvat olevan sen verran epävarmoja, että voi mennä ihan järjettömäksi toi editointi. Samalla kuitenkin "editointi ei saa kuulua"...go figure! Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" |
|
Mitä kaikkea sitten studiossa voidaan/yritetään korjata? Laulun tuning, mutta entä rummut, kitarat jne. Oisko jotain oikeita pahoja esimerkkejä liiallisesta studiokillotuksesta laulussa? |
|
Oisko jotain oikeita pahoja esimerkkejä liiallisesta studiokillotuksesta laulussa? Kuuntele päivä jotain keskiarvon keskiarvo-radioasemaa. Sieltä tulee. Ja Buranat messiin. |
|
Mitä kaikkea sitten studiossa voidaan/yritetään korjata? Laulun tuning, mutta entä rummut, kitarat jne. Rummuthan voi leikellä niin pieniin osiin kuin jaksaa, yleensä kysymys onkin enemmän siitä miten paljon jaksaa, ja mikä on järkevää. Kitaroita voi yhtälailla leikellä ja liitellä. Periaatteessa aika paljon pystyy tekemään ajoitusmokille. Mutta järkevämmäksi yleensä osoittautuu se että soitetaan se juttu pari kertaa uudestaan, kuin se järjetön tuntikausia kestävä säätö. Oisko jotain oikeita pahoja esimerkkejä liiallisesta studiokillotuksesta laulussa? Gimmel. Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty |
|
mä luin vähä vastaavanlaisesta atlantin toissapuolen käyttäjistä koostuvasta forumista sellasen jännän näkemyksen, että sielä ihan tarkoituksella laitetaan automopiilituuninki lepattamaan oikein kunnolla lauluihin siksi, että kuulijoiden, etenkin nuorten, korvat ehdollistuvat sen soundille. Mun mielikuvitus keksii jo tosta näkemyksen palasesta vaikka mitä salaliittoteorioita, pelkistäen niin että suuri kaikkea viihdettä valvova silmä täten saa paremman kontrollin viihteen keskimääräisestä tulevaisuuden ja nykyisyyden kuluttajasta - kuka tahansa (eli se kaikkein helpoiten kontrolloitavissa oleva / alistavimpaan sopimukseen suostuva) voi olla tähti. irtoisko mielipiteitä? ei? noniimmä vähän meinasinki. the Mystic may release maelstorms of fire, delete freewill, enter the land of the Spirit, or even stop time. |
|
mä luin vähä vastaavanlaisesta atlantin toissapuolen käyttäjistä koostuvasta forumista sellasen jännän näkemyksen, että sielä ihan tarkoituksella laitetaan automopiilituuninki lepattamaan oikein kunnolla lauluihin siksi, että kuulijoiden, etenkin nuorten, korvat ehdollistuvat sen soundille. Mun mielikuvitus keksii jo tosta näkemyksen palasesta vaikka mitä salaliittoteorioita, pelkistäen niin että suuri kaikkea viihdettä valvova silmä täten saa paremman kontrollin viihteen keskimääräisestä tulevaisuuden ja nykyisyyden kuluttajasta - kuka tahansa (eli se kaikkein helpoiten kontrolloitavissa oleva / alistavimpaan sopimukseen suostuva) voi olla tähti. irtoisko mielipiteitä? ei? noniimmä vähän meinasinki. Samat nuorisot kun tottuu (tai varmaan on jo tottuneetkin) siihen että mp3:t kuulostaa ihan tarpeeks hyviltä ni siinähän ollaan. Kamat periaatteessa paranee mut jengin ymmärtämys heittää häränbersettä. |
LNA 20.07.2005 23:25:33 (muokattu 20.07.2005 23:25:54) | |
|
Mitä kaikkea sitten studiossa voidaan/yritetään korjata? Laulun tuning, mutta entä rummut, kitarat jne. Oisko jotain oikeita pahoja esimerkkejä liiallisesta studiokillotuksesta laulussa? Rummut triggataan ja laitetaan järjestykseen. Äärimmäisissä tapauksissa (konerumpuja lukuunottamatta) vain kädet äänitetään.. Ja loput syntyvät sitten tuottajan sormista. Naulaa mut seinään, jooko? Sharon Kontula - Bella Italia #11 |
|
Rummuthan voi leikellä niin pieniin osiin kuin jaksaa, yleensä kysymys onkin enemmän siitä miten paljon jaksaa, ja mikä on järkevää. Kitaroita voi yhtälailla leikellä ja liitellä. Periaatteessa aika paljon pystyy tekemään ajoitusmokille. Mutta järkevämmäksi yleensä osoittautuu se että soitetaan se juttu pari kertaa uudestaan, kuin se järjetön tuntikausia kestävä säätö. Sen enempää erottelematta käytän kaikkia mahdollisia apuvälineitä jotta biisi tulisi mahdollisimman hyvin esille. Jos kuuntelijan huomio keskittyy epätarkkaan rumpujensoittoon tai epävireiseen taustalauluun biisin sijasta, ei mitkään maailman moraalisaarnat korjaa asiaa. Rumpujen kvantisoinnista/korjauksesta sen verran että vaikka kaikki iskut korjaa ja triggaa sampleilla niin paskan rumpalin tunnistaa joka kerta. Sama pätee tunetukseen. Laulusuorituksessa on niin monta muuta tärkeämpää asiaa kuin vire. Keskustelu näiden apuvälineiden moraalisuudesta liikkuu lähinnä tuolla amatöörien keskuudessa jossa oman soittosuorituksen kelvollisuus on kiinni juuri siitä millaiset apuvälineet on käytössä. Kun päästään siitä yli niin tällaiset autotunet ja soundreplacerit ovat vain työkaluja muiden joukossa ja niitä käytetään jos tarvitaan. Eikä selitellä jokaiselle vastaantulijalle että "me ei käytetty/me käytettiin vaan koska...". Kokonaan toinen asia on se että tämän päivän musamarkkinoilla on tietyt standardit olemassa joita äänittäjien/tuottajien/levylafkojen oletetaan huomioivan. Vaikka se harmittaa niin sille ei just nyt voi mitään. Puhuttaisko vaikka masteroinnnista ja L2:sta:) "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
|
Pelottavaa on juuri tämä: Aikaisemmin vitutti raisusti se kirskuva antares-soundi, kun kuuli über-tunetettua matskua, sanotaan nyt vaikka Robbie Williamsia. Tein sit yhen proggiksen jossa tehtiin paskasta konvehtia tavu kerrallaan => tulin immuuniksi autotunelle. Ton jutun jälkeen oli pitkään yliherkkä epäpuhtauksille. On myöskin jotenkin karua, että pistettiin bändiltä demomatskua yhtiöihin. Yks tyyppi erittäin ystävällisesti soitti ja antoi kivat palautteet, toimivaa kritiikkiä. Sit vokaaleista se sano, et ne pitäis nykyään kaikki tunettaa. Oltiin ehdottomasti jätetty jälkituotannossa se tekemättä. Karsii hiekkaa pois silmistä tommonen. Pastilli?
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit. |
|
Kokonaan toinen asia on se että tämän päivän musamarkkinoilla on tietyt standardit olemassa joita äänittäjien/tuottajien/levylafkojen oletetaan huomioivan. Vaikka se harmittaa niin sille ei just nyt voi mitään. Puhuttaisko vaikka masteroinnnista ja L2:sta:) Puhutaan sitä ennen Beat Detectorista. Se on saatanan keksimä peli. Mikä vaan paska saadaan sillä läjään,sitte siihen tunetus päälle. Jo on hyvän kuulosta musaa... Se vielä että.... Joo,oon käyttänyt... |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|