Muusikoiden.net
23.10.2017
 

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lempparimasteroija
1 2 3 4 5
kurmo
29.07.2005 02:45:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta...
 
Masteroinnissa on se vmäinen puoli, että se maksaa halinappulaa ihan liikaa sen hyötyyn verrattuna.

 
En kyllä ole tästä yhtään samaa mieltä. Ainakin tietämäni masteroijat tietävät kaikenmoista siitä, minkälaisissa ympäristöissä ja tilanteissa levy saattaa soida, ja osaavat tehdä sen mukaisesti hienosäätöä. Ei todellakaan hukkaanheitettyä rahaa.
 
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
kivi
29.07.2005 02:58:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Masteroinnissa on se vmäinen puoli, että se maksaa halinappulaa ihan liikaa sen hyötyyn verrattuna.
 
En ole mäkään samaa mieltä.
 
Ei myöskään Minerva Pappi oo sen autuaammaksitekevä kuin työtoverinsa Mika Jussila tai Pauli Saastamoinen. Samalla tavalla hyvää jälkeä tekevät he kaikki, vaikka joskus hieman eri lajeissa.
 
Svante Forsbäckiä en ikävä kyllä ole kokeillut, mutta paljon hyväähän hänestä puhutaan. Uskon että on hyvä.
 
Masterointi on mun mielestäni kalleimmillaankin varsin kohtuhintaista siihen nähden, mitä se levyyn tuo. Pelkään että kalleus on illuusio, joka syntyy siitä että kotilaitteet ovat nykyään kyllin laadukkaita "oikeaan" levyntekoon; jos levy saadaan yrityksen ja erehdyksen kautta pitkän ajan kuluessa kasaan nollabudjetilla, tuntuu tyhmältä maksaa rahaa verrattain lyhyestä vierailusta masterointistudiossa.
 
Se on niinkuin vanha kaverini Ossi sanoi: voi tehdä omalla ajalla pitkään ja halvalla, tai maksaa ammattilaiselle että homma valmistuu kerralla ja nopeasti.
 
Tästä syystä menen luultavasti seuraavaksi taas oikeaan studioon, vaikka vähintään vastaava kalusto on oma ja maksettu. Studiossa maksan tilasta, äänittäjästä ja siitä että homma tulee kerralla valmiiksi.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Säätäjä
29.07.2005 14:33:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Studiossa maksan tilasta, äänittäjästä ja siitä että homma tulee kerralla valmiiksi.
 
Toi "kerralla valmiiksi" on osoittautunut aika järkeväksi ratkaisuksi varsinkin omia projekteja vääntäessä. Tahtoo venyä turhan pitkäksi toisinaan nuo "hiljaa hyvä tulee" -projektit.
 
Masteroinnissa on se vmäinen puoli, että se maksaa halinappulaa ihan liikaa sen hyötyyn verrattuna.
 
Mun mielestä muutama satanen on tosi vähän siitä, että levy soi tasapainoisesti eri soittimilla ja kuulostaa oikealta levyltä. Toki kotipajassa _voi_ saada hyvän masteroinnin aikaan jos tietää mitä tekee, mutta tässä kohtaa esiin hyppää taas ne niin paljon puhutut vieraat korvat ja tietotaito masteroinnista, jotka masterointia työkseen tekevät omaavat.
 
BLER:it ja polttavan aseman/aihion virhemarginaalit pitää olla hallinnassa.
 
Selitä tyhmälle mitä noi meinaa. Toi kehystämisvertaus on kyl mun mielestä aika osuva.
 
Seinän takana on naapuri
kivi
29.07.2005 16:20:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki kotipajassa _voi_ saada hyvän masteroinnin aikaan jos tietää mitä tekee, mutta tässä kohtaa esiin hyppää taas ne niin paljon puhutut vieraat korvat ja tietotaito masteroinnista, jotka masterointia työkseen tekevät omaavat.
 
Tosiaan, ulkopuolisilla korvilla masteroiminen on sen verran tärkeää, ettei siitä tingi mielellään yhtään.
 
Jos raha on tiukilla eikä ns. isoihin masterointistudioihin ole varaa, niin Joona Lukalalla (löytyy Turusta Musamuusa-studion kautta) on hyvät korvat päässään. Miehen paja ei ole todellakaan mikään Finnvox, mutta hyvää jälkeä hän siellä saa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Pasifisti
29.07.2005 17:58:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite kääntysin kans tuon Minerva Papin puoleen, jos ois jotain masteroitavaa. Jäljessä selvä ero muihin alan konkareihin. Tarkkaa ja ilmavaa!
 
U.Honey
31.07.2005 13:54:54 (muokattu 01.08.2005 09:22:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

------
 
My name is Baron, U.Honey Baron.
Silvio Dante
22.08.2005 21:52:11 (muokattu 22.08.2005 21:52:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei pysty nimeämään suosikkia kun ei tiedä / osaa sanoa miten paljon kukin masteroija on lopputulokseen vaikuttanut. Vai onko niin että hyvä masteroija tekee homman niin että "sitä ei huomaa"?
 
Kyllähän esim. tuo sterling soundin asiakaslista on kaiken kaikkiaan vakuuttava ja heidän nettisivut on mun mielestä hienot.
 
Aijai!
Tympee Huttunen
23.08.2005 11:50:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vie vaikka kaksi kappaletta masteroitavaksi, niin missä formaatissa niiden pitää olla? Täytyykö kappaleet viedä raita kerrallaan ja jos pitää, mitä softaa tässä pitää käyttää (millä softalla masterointi tehdään)? Jos kappale on äänitetty vaikka Adobe Studiolla ja sen vie "raidat" erillään masteroitavaksi, meneekö siinä sormi suuhun, kun masterointia oltaisiinkin suorittamassa jollakin yhteensopimattomalla ohjelmalla? Kuinka paljon esim. kahden kappaleen masterointi maksaa (vaikkapa yllämainitussa turkulaisessa paikassa)?
Locrian
23.08.2005 12:25:39 (muokattu 23.08.2005 12:27:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vie vaikka kaksi kappaletta masteroitavaksi, niin missä formaatissa niiden pitää olla? Täytyykö kappaleet viedä raita kerrallaan ja jos pitää, mitä softaa tässä pitää käyttää (millä softalla masterointi tehdään)? Jos kappale on äänitetty vaikka Adobe Studiolla ja sen vie "raidat" erillään masteroitavaksi, meneekö siinä sormi suuhun, kun masterointia oltaisiinkin suorittamassa jollakin yhteensopimattomalla ohjelmalla? Kuinka paljon esim. kahden kappaleen masterointi maksaa (vaikkapa yllämainitussa turkulaisessa paikassa)?
 
Formaatti tulis olla se millä alunperin on lähdetty tekemään eli ei mitään mixdowneja 24 bittisestä 16 bittiseen tai 96 kilohertsistä vaikkapa 44.1:n. Nämä tehdään masteroinnissa. Yleensä siis formaatti on 24bit 44.1-96kHz ja tiedostomuoto .wav tai .aiff jotka ovat varmasti yhteensopivia käytännössä sofan kuin softan kanssa. Eli ei mitään softakohtaisia projektitiedostoja vaan mixdownit! Masterointilafkat taitaa käyttää vähän kaikennäköisiä softia, mainittakoon nyt vaikka Svanten käyttämä Pyramix.
 
Kappaleista kannattaa tehdä kolme stereo raitaa:
1.Koko biisi lauluineen päivineen.
2.Koko biisi instrumentaalina eli ilman lauluja. (tarkista ettei laulun kaikuja vast. tule mahdollisista ryhmistä mukaan!!!)
3.Pelkästään laulut kumminkin niin, että itse raita alkaa ja loppuu samasta paikasta kuin instrumentaali versiossa. (tarkista taas ettei ryhmistä vuoda instrumentteja messiin!!!)
 
Tälleen mahdollistat isomman säätövaran masteroijalle mm. ms-tekniikan käytön.
 
Hintaa muutamalle biisille tulee jostain sadastaviidestäkympistä vajaaseen kolmeen hunttiin jos kyse on pro-pajasta.
 
Tyhmästä päästä kärsii koko hippi.
Janus
23.08.2005 12:52:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

3.Pelkästään laulut kumminkin niin, että itse raita alkaa ja loppuu samasta paikasta kuin instrumentaali versiossa. (tarkista taas ettei ryhmistä vuoda instrumentteja messiin!!!)
 
Tarkoitatko tällä pelkkää lead-laulua vai lead+stemmat -stereomixdownia? Pitäisikö tämän raidan olla varmuuden vuoksi sekä monona että stereona (kaikujen ym.efektien kanssa)?
 
Voitko vielä selvittää, mitä tarkoitit ms-tekniikalla, etenkin kun kyse on stereomiksauksen masteroinnista? (Olin siinä käsityksessä, että ms-tekniikkaan liittyy aina keskikaiuttimen käyttö.)
 
"I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
"Mitä vaikeampi tilanne on, sitä helpommin siitä selviää. Se on asennekysymys." -Ola Elo
Locrian
23.08.2005 13:33:02 (muokattu 23.08.2005 13:35:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voitko vielä selvittää, mitä tarkoitit ms-tekniikalla, etenkin kun kyse on stereomiksauksen masteroinnista? (Olin siinä käsityksessä, että ms-tekniikkaan liittyy aina keskikaiuttimen käyttö.)
 
Eipä vuan liity periaatteessa kaiuttimiin millään tavalla vaikka analogiana toimiikin. Lue tuolta lisää kun Bob Katz sen selittää niin paljon paremmin.
 
www.tcelectronic.com/media/ katz_1999_secret_mastering.pdf
 
Sivu 15-17
 
Yksi juju tässä on se, että voit kompressoida laulun erikseen mistä on hyötyä äänekkäässä musiikissa, tukkoisissa sovituksissa jne. joita masteroitaessa laulut saattaa jäädä vähän jalkoihin. Ja mikä parasta voit vielä hyvissä olosuhteissa arvioida uusiksi laulujen suhteen muuhun musiikkiin, mikä on erittäin tärkeää perus popissa.
 
Niin ja siis lead ja stemmat. Ei ruveta kumminkaan miksaamaan uudestaan siellä masteroinnissa.
 
Tyhmästä päästä kärsii koko hippi.
Fuzzy Boner
27.08.2005 08:14:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hkissä on menossa joku ihmeellinen masteroijien valtataistelu tällähetkellä; ja en usko että syy tähän taisteluun on mitenkään masteroijissa vaan nuissa pomoissa(levy-yhtiöt, studiot)
 
U know...
 
Yeah!
Notefix
27.08.2005 10:17:23 (muokattu 27.08.2005 10:18:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hkissä on menossa joku ihmeellinen masteroijien valtataistelu tällähetkellä..

Jep, sitä on liikkeellä ja panokset tuntuu olevan jo aika kovia. Ja kun budjetit muutenkin on nykyään aika pieniä, jonkunlainen pudotustaistelu tullee myös studiopuolelle.

Rahasta on loppupeleissä kyse, mistäs muusta. Niinhän se kaikessa tuntuu olevan.
 
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
varakeef
28.08.2005 17:28:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hkissä on menossa joku ihmeellinen masteroijien valtataistelu tällähetkellä
 
Voitko valaista tarkemmin? Onko ilmassa tervettä hintakilpailua vai onko kyseessä jonkin sortin loanheitelykisa?
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Fuzzy Boner
29.08.2005 23:26:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voitko valaista tarkemmin? Onko ilmassa tervettä hintakilpailua vai onko kyseessä jonkin sortin loanheitelykisa?
 
Luulen että kyse on monopoleista ja niiden sortumisista sekä levy-yhtiöiden suosimista jutuista ...eli loppupeleissä kyse on rahasta. En osaa enempää kommentoida, muutaku mut vedettiin hieman tohon mukaan. Mahtavia ovat nuo kuitenkin kaikki. Ja niinkö sanottu, ei se niiden masteroijien vika oo vaan ylemmät tahot.
 
Yeah!
milcoin
05.09.2005 23:26:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selitä tyhmälle mitä noi meinaa. Toi kehystämisvertaus on kyl mun mielestä aika osuva.
 
"Block error rate" on poltetun informaation verifiontiin liittyvä parametri ja levymonistamot vaatii tietyt raja-arvot masterille jotta ne suostuu prässäämään levyä. En muista kaikkea mitä ne analysoi mutta esim. måndagilla kertovat varmasti mielellään jos asia kiinnostaa vielä. Pointtini oli se että kuka tahansa osaa vetää hiirellä L2:sen thresholdia alaspäin mutta masterointi on niin paljon muutakin.
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Raimo
07.11.2005 02:53:50 (muokattu 07.11.2005 13:06:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomessa näyttää kartalle mahtuvan yksi "musiikkiteolllisuuden standardi" kerrallaan masteroininninkin suhteen. Kymmenen vuotta sitten kaikki tehtiin Finnvoxilla, sitten Cutting Roomilla ja nyt Svante on vuorossa.
 
Jos vaikkapa vertaa Liekin kolmea albumia keskenään (jossa masteroinnit on kuten edellä) huomaa keskeisimmän eron: voluumi nousee tasaisesti.
 
Mikä osuus tässä sitten on psykoakustiikalla: lujempaa kulostaa paremmalta, säröisemmin lämpimämmältä?

 
Ei muuten niinkään taida olla masteroijista kiinni vaan enempi alati kiristyvästä volasodasta. Joka on aivan perseestä. Erityisesti monien masteroijien mielestä...
 

Niin, vastatakseni kysymykseen, Mun miksausten masteroinnissa on kyllä tullut Finnvoxilla parempaa jälkeä kuin mitä Svante sai aikaan. Täältä ääni Jussilan Mikalle. Cutting Roomista en ole kuullut pahaa sanaa, sinne olisi mukava päästä mahd. pian omienkin sähellysten kanssa.

 
Mulla hiukka päinvastaiset kokemukset... Aloitin masteroinnit voksilla(Kaikki on kokeiltu), sitten Cutting Roomissa Ebergerin Tuomas veivasi hyvin ja nyttemmin suurin osa on mennyt Svantelle(= paremmin). Aina kun joku miksu menee pitskun suuntaan niin tulee hirveät hikikarpalot ja usein se pelko käy toteen... Mutta Minerva on kyllä siitä porukasta paras, pirun mukava ja hyvä asiakaspalvelija.
 
Omia miksujani ovat lisäksi ihan sattuman kaupalla mutiloineet Brad Blacwood/ Euphonic Masters sekä George Marino Sterlingiltä(Ei mennyt sen versio tosin erinäisistä syistä julkaisuun) ja täytyy sanoa, että Svante pärjää noiden ja ruotsiheppujen kanssa vertailtaessa erittäin hyvin... Thomas Eberger on toki pirun hyvä ja mukava sälli mutta diggailen Svanten ja B. Blackwoodin spektribalanssista enempi ja kun tuo Svante on tuossa lähellä ja kohtuuhintaan, niin...
 
Niin.
 
Muuten, mielestäni harva miksaus on *niin* hyvä, etteikö se todella hyvästä masteroinnista saattaisi saada jotain lisäiloa... Noissa hommissahan mitä pienimmistä asioista tulee suuren suuria, ja hyvä niin.
 
(Ainiin, kyllä noita "masteroijavertailu"- viisuja ja levyjä on olemassa alan miesten nurkissa... Voin minäkin ihan empiirisesti todeta olevani valinnoissani ainakin joltisenkin oikeassa! ;) )
 
Blah.
hannu666
24.12.2005 00:10:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on huonoja kokemuksia Minerva Papista sekä Mika Jussilasta, Saastamoisen Pauli teki mielestäni ihan hyvää jälkeä, silti huomattavasti huonompaa kun Svante Forsbäck. Svante on PERKELEEN kova jätkä mun mielestä, se arvostaa miksaajan näkökulmaa ja tuo siihen sen oman viimeistelevän säväyksen, mä tykkään!!
 
Toinen erittäin hyvä kokemus mulla on Cutting Roomilta Thomas Ebergerin työstä.
 
Jos rahaa riittää niin cutting room kutsuu, jos on niukka budjetti niin ei se Svante mikään huono vaihtoehto ole, kyl se nyt Finnvoxin pesee!!
 
-jaani-
30.12.2005 04:03:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minä kävin tekemässä tuossa yhden levyn lontoossa alchemy soho studiolla ray staff nimisen herran kanssa ja voin suositella todella lämpimästi kaikille. työtavat oli todella erilaiset kuin suomen masteroijilla, mutta jälkihän se ratkaisee ja jatkossa suuntaan kyllä sinne aina, kun vaan joku hullu semmoisen lystin maksaa. tai no onhan niitä monia muitakin ulkomaan eläviä jotka mielellään tsekkaisi...
 
loosah
30.12.2005 20:24:48 (muokattu 30.12.2005 20:27:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Masteroinnissa on se vmäinen puoli, että se maksaa halinappulaa ihan liikaa sen hyötyyn verrattuna.
 
Joku toinen sanoo ehkä, että hyvä etuaste maksaa liikaa sen hyötyyn nähden, koska löytyy ne etuset behringerin 15e pikkupöydistäkin... joo =)
 
Riippuu tietenki tarkoituksesta, mihin käyttöön tuotos menee, kannattaako masterointi. Eihän oo tietenkään järkeä viedä mitään kotituotoksia, joita kavereilleen soittaa, masteroitaviksi.
 
Masteroinnin tärkein tarkoitushan on ymmärtääkseni kuitenkin kaiken teknisen koodamisen lisäksi, että koko levy kuulostaa eheältä ja kokonaiselta biisien välisten voimakkuuksien/ taajuuksien osalta. Ja kyllähän hyvä masteroija lisää sen oman taikakosketuksensa tietenkin.
 
Isot pojat puhuvat kuitenkin, että masteroinnin tärkeys vaan nykyaikana saattaa ruveta vähän kärsimään, ku jengi ostaa biisejä yksittäin netistä, eikä tällöin levykokonaisuuksilla ole niin väliä.
 
Itse en pidä sitä yhtään tärkeänä, saako svante vai mika j. vai kuka levyn soimaan lujiten. Pidän masteroinnin muita arvoja tärkeämpinä.
 
edit: Niin ja kyllä kuitenkin Svante mielestäni Suomen parasta jälkeä tällä hetkellä kuitenkin tekee. Vastauksena vaan threadin oikeaan kyssäriin...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti