Muusikoiden.net
09.12.2016

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oikea bpm?
1
yhyy
10.07.2014 04:46:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä onko arvon muusikoilla jotain, mistä tunnistatte oikean bpm:n?

Tein biisin ja olin ihan itse fiiliksissä siitä. Sen sijaan rumpali-siskoni sanoi, että rummut ovat liian hitaat. Nopeutin rumpuja (mutta minusta biisistä meni fiilikset niin nopean rummutuksen myötä (bmp nousi 130-->145)).

Siis:
Mistä siis tietää, että "nyt on bpm kohdillaan?"
Entä onko joku bpm, joka on "tavallisin"?
Kiinnitättekö itse paljon huomiota bpm:ään?
Olisi huippua kuulla inside vinkkejänne tähän suht tärkeän tuntoiseen asiaan! :)

Trendkeel
12.07.2014 22:18:30

yhyy: Elikkä onko arvon muusikoilla jotain, mistä tunnistatte oikean bpm:n?

Tein biisin ja olin ihan itse fiiliksissä siitä. Sen sijaan rumpali-siskoni sanoi, että rummut ovat liian hitaat. Nopeutin rumpuja (mutta minusta biisistä meni fiilikset niin nopean rummutuksen myötä (bmp nousi 130-->145)).

Siis:
Olisi huippua kuulla inside vinkkejänne tähän suht tärkeän tuntoiseen asiaan! :)

Oikea on se, joka tuntuu parhaalta. Toisin sanoen mitään sääntöjä tai oikoreittejä ei ole. Makustele, kuunnelluta kavereilla, vertaa muihin biiseihin.

Jos alkuperäinen tempo toimi parhaiten, miksi suotta vaihdoit huonompaan? Vaikka siskosi olisi äänestetty vuoden rumpaliksi, hänkin on loppujen lopuksi vain korvapari toisten joukossa. Jos 130 BPM on just oikea, pidä se vaikka kuka sanoisi mitä. Piste. Kaikkia ei voi miellyttää, eikä pidäkään.

Jos olet epävarma temposta, kannattaa vielä kokeilla tempon kanssa. Äänitä tuore, yksinkertainen testiversio, jos olet jo ehtinyt pitkälle vanhan projektin kanssa. Midin kanssa tätä ongelmaa ei tietty ole. 130 -> 145 BPM -muutos on melkoisen iso. Viidellä BPM:lla saa jo ihan fiilikseen vaikuttavan eron, joten ei ihme jos viidentoista pykälän nosto tuntui liian radikaalilta.

yhyy
14.07.2014 00:17:32 (muokattu 14.07.2014 00:30:13)

Tuli vaan mieleen, että jos rytmi tuntuu olevan "off-beat", voi jotkut ajatella, että itse on ihan surkea tekemään rumpuja, ettei edes tahdissa pysy.
Toisaalta hidas rummutus voi vaikuttaa nössöltä.
Täytyy kokeilla... Ehkä laitan bpm jonkin siitä väliltä.:)

Kiva kuulla, että kannattaa noudattaa omaa fiilistään.:3
Toisaalta tässä hommassa muiden kommentit on tosi tervetulleita, kun en ole vielä julkaissut mitään, eli ei vielä ole sellaista varmuutta tekemisessä.

yhyy
14.07.2014 00:19:35

Ai niin, mulla ei siis ole vielä sanoituksia biiseihin. Laitan silti korvan taakse sinun hyvän neuvon.:)

KTR
18.07.2014 19:45:28

No toi on jo aika raju nosto tempoon. Jos olet alkuperäiseen tempoon tyytyväinen, mutta kaipaat pientä lisäenergiaa niin kokeile ihan muutamalla pykälällä nostaa vain. 131, 132, 133 bpm.. Pienet erot eivät vielä erotu korvinkuultavasti, mutta muutoksen biisin yleisessä energiassa aistii.

yhyy
22.07.2014 06:33:54

KTR: No toi on jo aika raju nosto tempoon. Jos olet alkuperäiseen tempoon tyytyväinen, mutta kaipaat pientä lisäenergiaa niin kokeile ihan muutamalla pykälällä nostaa vain. 131, 132, 133 bpm.. Pienet erot eivät vielä erotu korvinkuultavasti, mutta muutoksen biisin yleisessä energiassa aistii.

Juuh, melko hätäiseltä tuo kuulostikin tuo 145.
Jos kaikki sanovat, että tempo on liian hidas, pitää sitten nostaa sitä...
Nyt 135.

yhyy
22.07.2014 06:36:34

Pitäisi tehdä periaatepäätös.
Haluaako biisin olevan "hypi mukana" tahtia, vai mieluummin jammailu?
Piano pääsee paremmin oikeuksiinsa kun bpm ei ole liian nopea.

(Ehkä teen 2 versiota: pianoversio (bpm noin 130) + bändiversio (bpm noin 145)).

Tämä bpm on kyllä hankala homma.
Esim. yksi Rihannan acapella, johon pikkusisko totesi: voiko sitä nopeuttaa?
Mä taas ihan onnessaan, että "tää on ehtaa tavaraa".:D

Säveltäjällä on kyllä vastuullinen tehtävä kuulijaparkoja ajatellen.:D

Janus
28.07.2014 13:51:38

A cappella-raitojen nopeuttaminen tarvittaessa (+ym. editointi, jopa laulugrooven/fraseerauksen muuttaminen ihan yksittäisiä tavuja siirtämällä) on ihan peruskauraa remixejä tehdessä.

Jabe
11.08.2014 13:39:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis:

Laulu on avainasemassa. Tempo pitää säätää niin, että laulua on hyvä laulaa.

yhyy
22.09.2014 12:03:50

joo... mä oon tässä tullut siihen tulokseen, että tekaisen nuo musiikit ensin siihen kondikseen, että ei tarvi muutaku sitte se laulu siihen ihan taustalauluja myöten ajattelin. Kun taustat on valmiina, mulla on salainen toive, että biisi sitten jopa kirjoittaisi itse itsensä, jos biisi kannattelee silleen ja näin. Vaikea selittää... Siis: kun taustat ovat jo "tempaavat", sanatkin varmasti putoilevat ihan itsestään siihen päälle.:P
Ainakin tuo mun yx biisi on oikeestaa sitä vaille, että pitäs vaan flow saada päälle niin rupeis tulee. En ole vaan vielä yrittäny päästä siihen flowhun, mut jossain vaiheessa.

Tällä hetkellä oon päätynyt tekemään biisit bpm 130-pintaan, koska niitä on mukavampi kuunnella. Homma keskittyy siihen luomistyöhön ton bpm ihmettelyn sijaan.:P

Jos sä sen tuot meille, mä asennan teille vaikka wreckling ballin.
Janus
22.09.2014 13:16:18

Träkin teon oppii tekemällä träkkejä ja laulun kirjoittamisen oppii kirjoittamalla lauluja. Eri prosessit. Tai tietty hoonaamalla hoonatun 130 BPM eurojyystön päälle voi tiputella sanoja sitä mukaan kun sattuu tulemaan sen kummemmin yrittämättä, mutta lopputulos tulee myös kuulostamaan siltä.

bedlam
14.10.2014 14:04:17 (muokattu 14.10.2014 14:04:40)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen varmaan ennenkin kysynyt samaa... Mutta mistä johtuu se, että jos esim äänittelee kuulokkeet päässä jotain biisiä ja laskee kuulokkeet pöydälle musiikin jatkuessa, niin tempo kuulostaa nopeammalta? Samoin sävelkorkeuskin kuulostaa nousevan? Joskus aikoja sitten tein tämän huomion, kun lähdin miksauskopista ulos ja kuuntelin kaukaa että tämä biisihän menee aivan liian nopeasti, mutta palattuani takaisin huoneeseen tempo olikin taas ok :D

http://www.petrilampela.net
Arkka
14.10.2014 16:04:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bedlam: Olen varmaan ennenkin kysynyt samaa... Mutta mistä johtuu se, että jos esim äänittelee kuulokkeet päässä jotain biisiä ja laskee kuulokkeet pöydälle musiikin jatkuessa, niin tempo kuulostaa nopeammalta? Samoin sävelkorkeuskin kuulostaa nousevan? Joskus aikoja sitten tein tämän huomion, kun lähdin miksauskopista ulos ja kuuntelin kaukaa että tämä biisihän menee aivan liian nopeasti, mutta palattuani takaisin huoneeseen tempo olikin taas ok :D

Mielenkiintoista. Yritin mutta ei ainakaan äkkiseltään toiminut mulla. Eniveis, ajantaju muuttuu mielentilan mukaan. Musahomma imee sisäänsä, niin varmaan ero aivotoiminnassakin on merkittävä kun tilanteesta lähtee, enkä pitäisi mahdottomuutena vaikutusta tempotajuun. Yks juttu on se, että jos tuijottaa näyttöä niin sillä voi olla vaikutusta. Aivosähkökäyrässä ilmeisesti näkyy ainakin TV:n katselun vaikutus ja katselun lopettaminen ilmeisesti saa välittömästi suht vilkasta toimintaa aikaan.

yhyy
26.10.2014 00:56:24

Mäkin olen huomannut, että joskus kun oikein keskittyy johonkin biisiin, se kuulostaa esim. hitaalta. Kun sitten kuuntelee saman biisin esim. bussissa, se kuulostaa ihanan rauhalliselta. :D

Ehkä kappaletta kannattaa kuunnella eri paikoissa, niin huomaa, mitkä asiat toimii ja mitkä voisi muuttaa vähän.

Jos sä sen tuot meille, mä asennan teille vaikka wreckling ballin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti