Muusikoiden.net
08.12.2016

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Valmiin CD:n jakelutie
1
nisumaka
21.07.2011 10:45:10 (muokattu 21.07.2011 13:37:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites tällainen, onko kokemuksia. Tehdään omilla kustannuksilla ihan asiallinen CD-levy jakeluvalmiiksi. Omat biisit, äänitettään studiossa, painetaan 1.000 kpl erä, teetätetään kannet ja pakataan. Siis tavara tukkuvalmiina. Nyt tämä on siis tehty omalla kustannuksella ja niinpä minulla on bändin kanssa 1.000 kpl levyjä myydä. Omissa tilaisuuksissa, joissa esiinnymme, voimme käyttää myyntipöytää, ja arvioimme 100 kpl käyvän kaupaksi sitä kautta, mikä on tyypillistä näille kulttuurisidonnaisille levyille (siis Jazz-musiikkiyhdistys, jolla on omia tilaisuuksia). Jengi sponsaa, kun kuuluvat yhdistykseen, ja ostavat oman jengin levyn 15e hintaan. Omat biisit=ainoa äänite ko kamasta.

Sitten jää myydä 900 kpl. Miten se myytäisiin. Levykauppojen kautta? Tarjotaan isolle tukkurille. Kaikki neuvot otetaan mielenkiinnolla vastaan. Projektia hahmotellaan, ja ajateltiin hoitaa levy joulumyyntiin. Arveltiin, että noin 4-5 e tulee olemaan yhdistykselle tuotantokustannus per levy (1000 x 4 e = 4.000 e). Eli tuo pitäisi sitten saada katettua, ja omasta myynnistä saadaan noin 1.000 e katetta. Eli lopuista pitäisi saada silleen 8 - 9 e itselle, eikö totta, että katetta tulisi 3 - 4 e per myyty levy. Mites menee muutoin alv. Siis kun yhdistys on voittoa tuottamaton, myynnistä pitää maksaa alv mielestäni, kuten nykyisin siis nakit, kirjat, levyt yms, mitä pieneltä myyntipöydältämme menee (ei mene torikauppana nykyäänkään, kun on kiinteä toimintapiste).

Jape Muusa
28.04.2012 09:16:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha ketju,mutta käytämpä hyväksi:)
Olisi kiva kuulla,kuinka nisumaka tai joku muu on asiassa edennyt. Itse mietin samanlaisia asioita,vaikka levyntekomme on ihan alkumetreillä.
Bändini on siis aloittanut biisien äänittämisen omassa studiossa,eka biisi on miksattu noin niinkuin referenssimielessä ammattistudiossa ja olemme miksausjälkeen tyytyväisiä.
Tarkoituksena on äänittää levyllinen biisejä täällä kotistudiossa ja ulkoistaa sekä miksaus,että masterointi bändin ulkopuolisella ammattilaisella.
Kustannuspuoli on auki,eli joko kustannamme levyn itse, tai jos tuotteemme katsotaan tarpeeksi kiinnostavaksi jonkin levy- ja/tai jakeluyhtiön toimesta niin silloin sen hoitaa joku ammattilainen.
Onko bändin toimiessa itse kustantajana olemassa muita realistisia kanavia kustannukseen osallistujiksi? Apurahat? Esek?
Tässä nyt pari kysymystä näin aluksi,toivon että joku asioista paremmin tietävä taho kertoisi kokemuksiaan t. mielipiteitään asian tiimoilta yleisemminkin.
Kyynisilla "ei kannata"-kommenteilla en tee mitään,vaan toivon vinkkejä/neuvoja ja kokemuksia asiaan liittyen.

En se minä ollut!
nisumaka
03.05.2012 10:53:07 (muokattu 03.05.2012 10:54:47)

Me etenimme tavanomaiseen tapaan, eli levy saatiin kasaan, mutta sille ei löydy kaupallista jakelutietä, vaikka mitä yrittäisi. Eli kannattaa varmaankin alusta pitäen yrittää lähteä liikkeelle levy-yhtiöiden kautta, jos suinkin mahdollista, eli käytännössä sopia, että ne ottavat levyn sitten aikanaan jakeluun, vaikka itse bändi levyn kustantaisikin. Levy-yhtiöistä näyttää tulevan nykyään sellaisia "tavarataloja", kuten pankki-vakuutuslaitoksista "yhden luukun finanssitavarataloja". Tarkoitan, että levyillä pelkästään kun ei elä, niin tulee tällaisia keikkamyyjä-manageri-tuottaja-levytukkuri-konsertinjärjestäjä firmoja, joissa sitten on muutama työntekijä.

ganesha
05.05.2012 20:49:02

joo, käsittääkseni levytukut ei mitenkään verisesti tappele siitä, että saisivat levy-yhtiöiden ulkopuolelta bändeiltä levyjä myyntiin. jos ei ole takana levy-yhtiön markkinointikoneistoa, levyt todennäköisesti myös jäisivät suurelta osin myymättä...

paras tapa myydä levyjä onkin keikoilla, tai sit esim. kotisivujen kautta, sekä digitaalisesti että postimyyntinä. joo, enemmän vaivaa mutta eipä ole sitten niitä välistävetäjiäkään.

http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/
Timo.T
27.10.2013 01:21:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: joo, käsittääkseni levytukut ei mitenkään verisesti tappele siitä, että saisivat levy-yhtiöiden ulkopuolelta bändeiltä levyjä myyntiin. jos ei ole takana levy-yhtiön markkinointikoneistoa, levyt todennäköisesti myös jäisivät suurelta osin myymättä...

paras tapa myydä levyjä onkin keikoilla, tai sit esim. kotisivujen kautta, sekä digitaalisesti että postimyyntinä. joo, enemmän vaivaa mutta eipä ole sitten niitä välistävetäjiäkään.

Intternetti on paras jakelija ja voi myös myydä suoraan itse niin kuuntelijoille kuin keikkapaikoille.

Olen itse sitä mieltä että välikäsiä ei tarvita.

nisumaka
28.10.2013 12:20:54

Joo voin päivittää tilannetta. Eli levy tehtiin reilu vuosi sitten. Sitä on myyty nyt noin 500 kpl omien kanavien kautta, että ei se levy-yhtiö todellakaan ollut tarpeen. Levy on tuonut omat takaisin, ja nyt alan tehdä toista levyä yhdessä toisessa bändissä. Tässäkin hoidamme kaiken itse, paitsi tietysti studiontyöt ja levyn painamisen ostamme palveluna.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti