Muusikoiden.net
09.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuka tekisi kuorosovituksia
1
sinik1
11.09.2010 09:40:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisiko joku neuvoa, kehen voisi ottaa yhteyttä, kun haluaisin saada SSA äänille uusia kuorosovituksia ulkomaan ja Suomen viimeaikojen hiteistä?Saman tyylisiä kuten esim. Kuorosota ohjelmassa.
 
BoyOfSatanus
24.09.2010 05:59:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sinik1: Osaisiko joku neuvoa, kehen voisi ottaa yhteyttä, kun haluaisin saada SSA äänille uusia kuorosovituksia ulkomaan ja Suomen viimeaikojen hiteistä?Saman tyylisiä kuten esim. Kuorosota ohjelmassa.
 
mä en ainakaan tiedä mutta suomessa on monta kuoroa kannattaa kysyä joltain
 
varakeef
06.10.2010 09:42:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika monet kuoronjohtajat tekevät sovituksia kuoroille.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
sormipiano
30.11.2010 23:30:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voisin tehdä. Teenkin omalle kuorolleni mutta kiva olisi saada jotain korvausta. Mitä maksettais sovituksesta? Onks kellään tietoa?
 
Dr Dominant
01.12.2010 09:38:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sormipiano: Mä voisin tehdä. Teenkin omalle kuorolleni mutta kiva olisi saada jotain korvausta. Mitä maksettais sovituksesta? Onks kellään tietoa?
 
Yleistä hinnoittelua on lähes mahdotonta haarukoida, koska hintaan vaikuttavia seikkoja on useita. Sovittaminen on myös varsin tuntematon käsityön laji, josta usein hieman genrestä ja osapuolten valistuneisuudesta riippuen parhaimmillaan saa asiallisen korvauksen, tai pahimmillaan joko ei haluta, tai ei ymmärretä maksaa mitään. Hienoimmillaan sovittaminen tuo sävellykseen valtaisan lisäarvon, ja on niin lähellä säveltämistä että on mahdotonta sanoa missä kohden sävellys loppuu ja sovitus alkaa. Pahimmillaan taas sovitukseksi kutsutaan sitä, että on blokattu levyltä joku biisi ja kirjotettu siitä nuotit (=transkriptio) kutsuen lopputulosta sovitukseksi, tai että vedetään sointumerkeistä luottosoittajien kanssa jossain alkuperäisestä poikkeavassa tyylilajissa, ja yleensä "kapellimestariksi" tituleerattu bändin jäsen merkitsee itsensä tämän teoksen sovittajaksi vaikka lopputulos oikeastaan syntyi kunkin yhtyeessä soittaneen muusikon ammattitaidosta eikä musiikin kirjoittamisen käsityöstä. (Näihin tilanteisiin olen törmännyt nimenomaan kevyen musan puolella paljon). Ja edellisellä en nyt tarkoita lainkaan sitä että soiva lopputulos olisi missään edellämainituista tilanteista jotenkin huono, ainoastaan sitä että termiä sovittaminen käytetään välillä harhaanjohtavasti, ja että koko sovittamisen käsite on sen verran laaja että hintapolitiikkaa ja muuta haarukoidessaan on syytä varmistaa että sekä tilaaja että tekijä ymmärtävät toisiaan.
 
Kuorosovitusten tekemisen osalta itselleni tulisi ensiksi mieleen kysymyksiä tehtävänannosta: minkälaiselle kuorolle sovitetaan, mitä musiikkia sovitetaan, missä tyylilajissa mennään ja paljonko on haluttu kappaleen kesto. Näillä tiedoilla voi varmaan haarukoida jo jonkinlaisen hintahaarukan.
 
Toinen tapa ajatella hinnoittelua on määritellä yhden työpäivän palkka esim. niin että jakaa haluamansa kuukausipalkan 21:llä (suunnilleen 21 työpäivää per kuukausi keskimäärin). Sitten arvioi työmäärän tehtävänannon perusteella ja kertoo työhon kuluvat työpäivät päiväliksalla. Eli jos haluais vaikka 2.500 euroa kuussa, se jaettuna 21:llä on pyöreästi 120 euroa. Jos arrista selviää päivässä, silloin se maksaisi 120 euroa, kolmen päivän arri olis 3 x 120 = 360 euroa.
 
Perinteisesti ammattikehissä nuottien puhtaaksikirjoitus ei ole sisältynyt arraajan liksaan, vaan puhtaaksikirjoittajat tekivät oman työnsä ja laskuttivat erikseen. Näinä tietokonenotaation päivinä kehitys on johtanut siihen että moni arraaja kirjoittaa arrinsa (arri = arrangement = sovitus) koneella puhtaaksi itse ja ottaa senkin rahan kotiin päin. Tästä seurauksena näyttää olevan se, että puhtaaksikirjoitusbudjettia ei enää orkestereilla juurikaan ole, vaan oletetaan että sovittaja hoitaa myös puhtaaksikirjoituksen samalla liksalla. Tällä haluan vain ottaa esiin sen faktan, että sovituksen puhtaaksikirjoittamiseen menee myös aikaa, ja jos käyttää edellämainittua päivähintaan perustuvaa hinnoittelulogiikkaa, muistakaa ajatella puhtaaksikirjoitukseen kuluva aika kun arvioitte työnne hintaa.
 
Yksi hinnoittelumalli on Elvis ry:n ja YLEn välinen sopimus jossa sovitustyölle on luotu hinnoittelumalli (http://elvisry.fi/images/stories/pd … /Taulukkoliite_1.10.2010_alkaen.pdf). 3-4 ääniselle kuorolle tehty sovitus tässä tariffissa maksaisi n. 45 euroa / puoli minuuttia valmista kestoa. 3 minuutin biisi olisi siis 6 * 45 = 270 euroa. Toi olis sellainen "kahden työpäivän" biisi tuolla aiemmalla hinnoittelulogiikalla.
 
Sitten loppujen lopuksi tulee vielä sovittajan markkina-arvo joka syntyy tarjonnan ja kysynnän välimaastossa. Voit sovitusta tilatessasi kertoa että tarvitsen tätä ja tätä, ja pystyn maksamaan siitä tämän verran. Sitten sovittaja joko ottaa tai jättää keikan antamillasi ehdoilla. Tai sanoo että hän voi tehdä tämän duunin tällä hintaa, joilloin tilaajalle jää arvioitavaksi onko hinta/oletettu laatu-suhde hyvä, yms.
 
Toivottavasti tämä auttaa hieman hinnoitteluasioita pähkäillessä!
 
"Dr. Dominant, I presume?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti