Muusikoiden.net
05.12.2016

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä sovittaja/tuottaja, mistä taustat?
1
metsku
13.08.2010 00:03:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bändihaku ei tuota tulosta, sitä hain jo kuukausia. Musatyyli kun ei ole rokkia eikä peruspoppiakaan. Nyt mulla olisi biisejä (eivät minun tekemiä mutta käytettävissä olevia, sopimukset allekirjoitetaan jos sovittaja/tuottaja löytyy) ja laulaja (minä) ja haluaisin edetä asiassa.

Tarvitseeko välttämättä olla bändi?? Jos tarvitsee niin voiko sellaisen "vuokrata" tällaista projektia varten ilman, että on ruvettava sen enempään yhteistyöhön? Siis, että he soittaisivat tarvittavat taustat ja laulu laitetaan sitten studiossa ilman bändiä? Tietenkin sovittajaa tarvitaan ennen tätä.. Mutta mistä sellaisen löytää? Demontekopaikkoja löytynee kyllä (ainakin olen näin kuullut) mutta homma jumii nyt ihan totaalisesti oikeiden ihmisten puuttuessa.

Auttakaa kokeneemmat!

Kallekorvola
12.09.2010 23:53:26

metsku:Tarvitseeko välttämättä olla bändi?? Jos tarvitsee niin voiko sellaisen "vuokrata" tällaista projektia varten ilman, että on ruvettava sen enempään yhteistyöhön?

Eihän omaa bändiä tietenkään ole pakko olla. Sen kasaaminen myöhemmin livekeikkoja varten voi tietysti tulla jossain kohtaa ajankohtaiseksi.

Aina voi "kasata bändin" sessiomuusikoista projektia varten. Tässä kohtaa on vaan tärkeä muistaa, että sessiomuusikot eivät useinkaan ole halpa vaihtoehto (vaikka kokenut soittaja on usein hinnastaan huolimatta amatööriä halvempi vaihtoehto, koska suorittaa osuutensa studiossa nopeammin). Hyvä muusikko haluaa palkkion työstään jossain muodossa (liksana ja/tai sopimuksen erilaisina yhdistelminä). Yksinkertaiseenkin kappaleeseen tarvittaneen jokatapauksessa useampi soittaja, joten kyllähän pelkät palkkakulut tekevät jotakin...

Siis, että he soittaisivat tarvittavat taustat ja laulu laitetaan sitten studiossa ilman bändiä?

Missäs ne soittajat soittavat tarvittavat taustat, elleivät juuri studiossa? Vai tarkoititko, että bändi soittaa ensin osuutensa, ja sitten laulaja hoitaa tonttinsa myöhemmin...? Näin yleensä toimitaan...

Tietenkin sovittajaa tarvitaan ennen tätä.. Mutta mistä sellaisen löytää?

Ellei säveltäjällä tai artistilla ole vahvaa käsitystä siitä, mitä ollaan tekemässä, voi ulkopuolinen apu sovittamisessa olla tarpeen. Eritasoisia sovittajia toimii tässä maassa freelance-pohjalta aika lailla. Studion sedät ja kanssa-artistit usein tietävät joitakin nimiä. Minulta voi myös kysyä. Tämä sovitus-kysymys (termi "sovitus" mukaanlukien) on kuitenkin monimutkainen juttu, ja perusteellisempi vastaus vaatisi perusteellisemman selvityksen tarpeista.

Demontekopaikkoja löytynee kyllä (ainakin olen näin kuullut) mutta homma jumii nyt ihan totaalisesti oikeiden ihmisten puuttuessa.

Auttakaa kokeneemmat!

Demontekopaikkoja on varmasti tarjolla suuri määrä. Tärkeää on määritellä demon tavoitteet, eenenkuin studioon mennään. Radiosoittoon tähtäävällä biisillä on vähän eri laatuvaatimukset kuin biisimateriaalin jollekin taholle (esim. levy-yhtiölle) esittämiseen tarkoitetulla tallenteella.

Jospa näillä pääsisi vähän eteenpäin.

Hargon
13.09.2010 07:32:51

Ulkomailla on nettipalveluja, joista voi palkata ammattimuusikot soittamaan taustat. He tekevät työt ns. work-for-hire -periaatteella, eli kaikki oikeudet siirtyvät asiakkaalle.

Minä vahingossa koko allekirjoituksen. Onko hauskaa?
Vurki
16.09.2010 10:54:07

Hargon: Ulkomailla on nettipalveluja, joista voi palkata ammattimuusikot soittamaan taustat. He tekevät työt ns. work-for-hire -periaatteella, eli kaikki oikeudet siirtyvät asiakkaalle.

Löytyykö mistään tyyppejä, jotka tekisivät elektronista musiikkia vastaavalla meiningillä, eli lykkäät sävellyksen ja mahdollisesti sovituksen ja muuta infoa kaverille, joka sitten säätää Logicillaan laadukasta saundia? Olen nimittäin itse säveltänyt lukuisia dancebiisejä, mutta ongelmana on, että taidot toteuttamiseen eivät riitä. Biiseistä tulee todella demon kuuloisia. Onko näitä work-for-hire dawittajia olemassa? Voisi helpommin saada levy-yhtiöiden huomiota, kun biiseissä olisi hyvä saundi. Se on kuitenkin todella oleellista konemusassa.

Janus
17.09.2010 14:36:41

Vurki: Löytyykö mistään tyyppejä, jotka tekisivät elektronista musiikkia vastaavalla meiningillä, eli lykkäät sävellyksen ja mahdollisesti sovituksen ja muuta infoa kaverille, joka sitten säätää Logicillaan laadukasta saundia? Olen nimittäin itse säveltänyt lukuisia dancebiisejä, mutta ongelmana on, että taidot toteuttamiseen eivät riitä. Biiseistä tulee todella demon kuuloisia. Onko näitä work-for-hire dawittajia olemassa? Voisi helpommin saada levy-yhtiöiden huomiota, kun biiseissä olisi hyvä saundi. Se on kuitenkin todella oleellista konemusassa.

Kuulostaa siltä, että sä etsisit nimenomaan ns. träkkijätkää, joka tuotannolla toisi oman panoksensa lopputulokseen - ja se panos on etenkin elektronisessa tanssi/rnb-musassa hyvinkin paljon enemmän kuin pelkkä "viimeinen silaus", koska aina tuossa genressä biisiä ja soundia ei voi niin selkeästi erottaa toisistaan kuin bändivetoisemmassa kamassa, jossa "äitibiisi" on aina tunnistettavissa, toivottavasti ainakin, ihan akkari+laulu-versiona. Yhteistyökumppaneita luulisi löytyvän, joko tuolla "ostat tuotannon pois" (+luonnollisesti träkkijätkälle gramex-osuudet, mikäli demosta päätyy jotain raitoja sellaisenaan lopputuotantoon) -sabluunalla tai sitten niin, että raha ei vielä tässä vaiheessa liiku kumpaankaan suuntaan, mutta biisien tekijänoikeudet merkitään sopivasti sopien molempien nimiin. Mä voisin itse asiassa tietää yhden kaverin (en tarkoita itseäni, oon enemmän itsekin harmonia/topline-orientoitunut) jolta tuollainen taittuis, laita pikaviestiä jos kiinnostaa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti