Muusikoiden.net
23.10.2017
HEO | Opiskele musiikkia keskellä Helsinkiä! 

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Biisin uudelleensovittaminen
1
goashem
11.07.2007 11:31:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omaan biisipöytälaatikkoon on eksynyt kesän aikana biisi, joka monilta ideoiltaan on oikein käyttökelpoinen, mutta sovitus on täynnä omia liian kuluneita maneereita. Vaikka biisi on sinänsä hieman uudentyyppinen, varsinkin kitarat ja rummut ovat liian sitä "omaa perinteistä tyyliä". Minulla oli samantyyppisiä sovituksia jo 90-luvun puolella, ja jotenkin sitä haluaisi osoittaa itsellensä kehittyneensä säveltäjänä ja sovittajana :).

Biisi siis pitäisi pilkkoa takaisin osasiin, ottaa siitä ne parhaat palat ja rakentaa se uudestaan. Eli.. Mitenkäs te muut, miten lähdette rakentamaan sovituksen uudestaan puhtaalta pöydältä?

"And music... Well, it's just entertainment, folks!" - Devin Townsend.
Torniojaws
11.07.2007 12:07:15 (muokattu 11.07.2007 12:48:01)

Itse teen kaikki biisit niin. Eli nauhoitan (tai sinun tapauksessa "nappaan") kaikki riffit ja sitten lähen palapelinä niitä yhdistelemään. Aina löytyy riffipari, joka toimii peräkkäin hyvin, joita voi sitten yhdistellä riffipareittain. Tai sitten menee vain fiiliksen mukaan: "Tähän alkuun joku tosi iskevä riffi, sitten suorempaa menoa, jonka jälkeen jotain pientä kikkaa, sitten taas suoraa ja kertsiin" jne. ihan miten tuntuu.

Sitten jos tuntuu, että jotain puuttuu tai jotain ei saa toimimaan kuten haluaa, niin nauhoita pari uutta riffiä mukaan.

Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
goashem
11.07.2007 18:40:12

Itse asiassa tuossa biisissä toimii kaikki muut paitsi kitarat ja rummut, jotka ovat toisaalta tehty hieman "pistetään nyt tällainen juttu, kun se on ennenkin toiminut" -asenteella. Se toimi ihan hyvin siihen asti, kunnes mukaan tuli kaverin laulumelodiat, jolloin biisi saikin ihan uutta luonnetta ja ne "vanhan tyylin" ideat korostuvat nyt väärällä tavalla.

Ei varmaan auta kuin kuunnella kaikenlaista musiikkia läpi ja kerätä inspiraatiota. Tarkoitus ei tietenkään ole kopioida ketään, vaan kuunnella vain hyvin monenlaista musiikkia läpi ja yrittää takoa päähän, että maailmassa on nii-in paljon vaihtoehtoja sovitukseen :). Sitten jossain vaiheessa vain pitää napsia rummut ja kitarat pois ja miettiä niihin uusia sovituksia, riffejä ja kikkoja.

"And music... Well, it's just entertainment, folks!" - Devin Townsend.
TimoS
19.07.2007 14:14:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asiassa tuossa biisissä toimii kaikki muut paitsi kitarat ja rummut

Miksi biisin rakennetta pitäisi muuttaa jos kuitenkin perushomma toimii? Eihän se tarvitse kuin uudet kitarat ja rummut :) ... pyydä jotakuta muuta tekemään rumpukomppi tai kitarat.

Minä uudelleensovittaisin biisin siten että se toimii pelkästään laulun ja akustisen kitaran kanssa. Silloin yleensä huomaa jos itse biisissä on jotain vikaa kun muut instrumentit eivät häiritse. Monesti vastaavassa tilanteessa ihan pelkästään laulumelodian ja sointujen soittaminen koskettimilla auttaa löytämään biisistä sen olennaisen.

Sitten kun pelkistetty versio on kasassa, äänitys ja kuunteluun. Itsellä toimii se, että kuuntelee omia tekeleitä mahdollisimman monissa eri paikoissa (autossa, himassa, treeniksellä yms. yms.), jotenkin ne vain siitä sitten itsestään aukeavat.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti