Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Back cover credits
1 2 3
milcoin
06.02.2006 00:46:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miks ei nää takakansihommat oo Suomessa käytössä? Vaatimattomuutta? Vai onko siihen joku kunnon syy?
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
kivi
06.02.2006 00:54:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miks ei nää takakansihommat oo Suomessa käytössä? Vaatimattomuutta? Vai onko siihen joku kunnon syy?
 
Jos ei liiku raha, eikä oo niin kovia nimiä?
:-)
 
Kyllähän se näkyviin laitetaan heti jos on nimituottaja tai -masteroija, tai jotain muuta spesiaalia, sikäli kuin mä olen nähnyt - edellyttäen, että kansigraafikkoa informoidaan kans, että: "tää on nyt makee juttu". Ja että takakanteen mahtuu.
 
Nyt harmittaa levyjen takakannet - EAN13:sta eli siitä viivakoodista on tullut käytännössä pakollinen, monet kaupat ei ota ollenkaan jos ei oo koodia. Ruma on se.
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
milcoin
06.02.2006 01:42:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei liiku raha, eikä oo niin kovia nimiä?
:-)

 
Ei ne jenkkienkään takakansissa seikkailevat sankarit oo aina niin kovia. Toihan on vaan tottumiskysymys. Ja tosiaan layouttiin on bändien turha vedota ton viivakoodisäädöksen jälkeen.
 
Muita ajatuksia? Myöntäkää että suomalainen vaatimattomuus on osasyy.
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Notefix
06.02.2006 09:56:39 (muokattu 06.02.2006 09:57:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muita ajatuksia? Myöntäkää että suomalainen vaatimattomuus on osasyy.

Jep, jostain syystä Suomessa noita krediittejä ei ole tapana jaella tuotantotiimille liian ahkerasti. Täällä noi on enemmänkin sellasia sisäpiirin juttuja. Kai sitä ei sitten pidetä niin tärkeennä duunina. Toinen asia on sitten noi krediitit noin yleensäkin :)

Sama muuten on esim. Ylen tv-ohjelmissa. Saakeli, siellä mainitaan usein siivojatkin, mutta ei musantekijää!
 
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
baron
06.02.2006 10:03:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, jostain syystä Suomessa noita krediittejä ei ole tapana jaella tuotantotiimille liian ahkerasti. Täällä noi on enemmänkin sellasia sisäpiirin juttuja. Kai sitä ei sitten pidetä niin tärkeennä duunina. Toinen asia on sitten noi krediitit noin yleensäkin :)

Sama muuten on esim. Ylen tv-ohjelmissa. Saakeli, siellä mainitaan usein siivojatkin, mutta ei musantekijää!

 
Kyllä mun poika omilla CD:llään on pistänyt creditit faijalle!
 
My name is Baron, Sir Baron.
koponen
08.02.2006 13:10:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TT Oksala oli aikanaan sellainen nimi joka piti lukea levyn takakannessa jos meinasi olla uskottava. Nykyisin vain on niin, ettei suomessa ole Rick Rubinia vastaavaa hemmoa jonka nimellä voitaisiin myydä muutama ylimääräinen levy. Martikaisen Jarkko saattaa hyvinkin olla seuraava sellainen kaveri jonka nimi kannattaisi takakanteen painaa.
 
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
milcoin
08.02.2006 17:38:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Martikaisen Jarkko saattaa hyvinkin olla seuraava sellainen kaveri jonka nimi kannattaisi takakanteen painaa.
 
Eipä sen yhden nimen painaminen niin paljoa maksaa että sitä pitäis jollain levymyynnillä perustella. Tää olikin oikeastaan mun pointti. Että miksei se vois olla enemmän sääntö kuin poikkeus.
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
koponen
08.02.2006 21:13:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä sen yhden nimen painaminen niin paljoa maksaa että sitä pitäis jollain levymyynnillä perustella.
 
No tottahan painaa. Tunnettu/tiedetty/ansioitunut tuottaja takakannessa tekee monesti sen että johonkin levyyn tulee ylipäätään tutustuttua. Sata kertaa olen levykaupassa selaillut ihan mitäsattuu ennestään tuntematonta levyjä ja takakannessa ollut teksti "produced by jokukiinnostavahemmo" ja samantien lähti julkaisu kuunteluun. Tämä tietysti tarkoittaa sitä että pitäisi olla edes jonkinlaiset perustiedot pop-musiikin historiasta.
 
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
Fortune
09.02.2006 10:49:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Nyt harmittaa levyjen takakannet - EAN13:sta eli siitä viivakoodista on tullut käytännössä pakollinen, monet kaupat ei ota ollenkaan jos ei oo koodia. Ruma on se.

 
Mietin tuossa päivänä eräänä, että eikös viivakoodin korkeudeksi riitä suhteellisen pienikin mitta?
 
Jos sen laittaisi takakannen sijaan cd-kotelon päätyyn (jewelcasessa), ei söisi niin paljon kansitaiteelta tilaa?
 
Tai sitten alan tehdä pelkästään seeproja ja rewantiikereitä viliseviä kansia...
 
Look behind you, a three-necked guitar! Tilaa Muusikoiden.net -paita!
Sinap
09.02.2006 12:47:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin tuossa päivänä eräänä, että eikös viivakoodin korkeudeksi riitä suhteellisen pienikin mitta?
 
Jos sen laittaisi takakannen sijaan cd-kotelon päätyyn (jewelcasessa), ei söisi niin paljon kansitaiteelta tilaa?
 
Tai sitten alan tehdä pelkästään seeproja ja rewantiikereitä viliseviä kansia...

 
Luulempa, että niiden pitää olla standardikorkuisia. Vaikeuttaisi lukua aika lailla. Se kokemus, mitä minulla on viivakoodien käytöstä pankkiautomaateilla, ei kehoita niitä yhtään pienentämään. Ennemmin voisivat käyttää niissä suojakoteloissa ja muovien päällä niitä koodejaan. Rumia ovat!
milcoin
09.02.2006 19:39:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tottahan painaa. Tunnettu/tiedetty/ansioitunut tuottaja takakannessa tekee monesti sen että johonkin levyyn tulee ylipäätään tutustuttua. Sata kertaa olen levykaupassa selaillut ihan mitäsattuu ennestään tuntematonta levyjä ja takakannessa ollut teksti "produced by jokukiinnostavahemmo" ja samantien lähti julkaisu kuunteluun. Tämä tietysti tarkoittaa sitä että pitäisi olla edes jonkinlaiset perustiedot pop-musiikin historiasta.
 
Ehkä muotoilin jotenkin väärin. Eli sen rickrubinin tai jarkkomartikaisen painaminen
takakanteen ei maksa mitään ekstraa. Joten miks se ei voi olla sääntö eikä poikkeus?
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
koponen
10.02.2006 10:21:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä muotoilin jotenkin väärin. Eli sen rickrubinin tai jarkkomartikaisen painaminen
takakanteen ei maksa mitään ekstraa. Joten miks se ei voi olla sääntö eikä poikkeus?

 
TT Oksalan kuta-aikana se olikin sääntö. Sen jälkeen ei oikein ketään varteenotettavaa (jos Oksalakaan sellainen edes oli) rock/pop tuottajaa ole tästä maasta löytynyt. Myös itse "tuottaminen" on tässä maassa ihan lapsen kengissä jos verrataan vaikka rapakon taakse, britteihin tai ruotsiin. Jos suomessa olisi oma riku rubiini, niin satavarmasti se nimi myös löytyisi takakannesta, ei se painaminen mitään maksa. Oma veikkaukseni on, että Jarkko Martikainen on seuraava sellainen nimi jonka halutaan näkyvän takakannessa mahdollisimman isolla, ellei sitten Ville Himmeli tai joku rasmus-lauri innostu niistä hommista ja kiilaa isomman pelikentän suomien etujen ansiosta takavasemmalta ohi.
 
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
PL
10.02.2006 10:25:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutamien artistien kommentti nimien pois jättämiseen oli: jos tuosta tulee negatiivista palautetta, niin ei kaadu sitten sinun niskaasi ja kyllä minä sitten kerron niille joita se kiinnostaa.
 
Raimo
10.02.2006 11:54:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TT Oksalan kuta-aikana se olikin sääntö. Sen jälkeen ei oikein ketään varteenotettavaa (jos Oksalakaan sellainen edes oli) rock/pop tuottajaa ole tästä maasta löytynyt. Myös itse "tuottaminen" on tässä maassa ihan lapsen kengissä jos verrataan vaikka rapakon taakse, britteihin tai ruotsiin. Jos suomessa olisi oma riku rubiini, niin satavarmasti se nimi myös löytyisi takakannesta, ei se painaminen mitään maksa. Oma veikkaukseni on, että Jarkko Martikainen on seuraava sellainen nimi jonka halutaan näkyvän takakannessa mahdollisimman isolla, ellei sitten Ville Himmeli tai joku rasmus-lauri innostu niistä hommista ja kiilaa isomman pelikentän suomien etujen ansiosta takavasemmalta ohi.
 
Rasmus- Lauri ja eritoten Paulihan ovat kyllä jo tuottaneet eivätkä varmaankaan aio siitä kokonaan luopua...
 
Mutta kyllä suomessa on ihan oikeasti aika monta aika kovaa tuottajaa, ja ei herra Martikainen heistä mielestäni ole edes se "lupaavin" tai ainakaan ainoa, vaikka kovan luokan monialalahjakkuushan herra onkin...
 
Mielestäni listassa Okko Laru, Jussi Jaakonaho, Jyrki Tuovinen, Jukka Immonen, Jukka Backlund, Tomi Malm, Tommi Vainikainen, Tuomo Prättälä, Leri Leskinen ja Hiili Hiilesmaa on jo aika monta varteenotettavaa nimeä. Useimmat vaan ovat sillä tavalla epästarailevaa porukkaa että tuommoista Rick Rubin/ "TT silloin joskus"- henkilökulttia ei ole oikein saatu aikaan... Tiedä sitten onko se huono juttu.
 
Mutta kyllä munkin mielestä se voisi olla ihan nastaa että tuottajat ja kenties myös miksaajat( ;) saisivat levynkannesta näkyvämmän paikan.
 
Blah.
Herra Rapu
10.02.2006 15:53:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta kyllä munkin mielestä se voisi olla ihan nastaa että tuottajat ja kenties myös miksaajat( ;) saisivat levynkannesta näkyvämmän paikan.
 
Mun mielestä niitä ei pitäs merkata ollenkaan. A&R:n nimi vaan isommalla.
 
Ykösellä purkkiin!
† FAT = MOTION †
Raimo
10.02.2006 18:10:00 (muokattu 10.02.2006 18:10:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä niitä ei pitäs merkata ollenkaan. A&R:n nimi vaan isommalla.
 
Ni-in, sehän on nykyjään usein melko lähellä totuutta! :D
 
Blah.
Notefix
10.02.2006 18:36:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ni-in, sehän on nykyjään usein melko lähellä totuutta! :D

No niin...nyt aletaan sitte puhua asioiden oikeilla nimillä!!
 
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
milcoin
10.02.2006 20:48:20 (muokattu 10.02.2006 20:48:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin...nyt aletaan sitte puhua asioiden oikeilla nimillä!!
 
Noniin. Menkää johonkin yksityiselle foorumille tilittämään:) Ei se niin kauheeta voinu olla.
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Notefix
10.02.2006 21:18:36 (muokattu 10.02.2006 23:12:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leikki leikkinä! Eihän nyt oikeesti...
 
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Raimo
10.02.2006 23:08:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin. Menkää johonkin yksityiselle foorumille tilittämään:) Ei se niin kauheeta voinu olla.
 
Mitä, mitä? Läppäähän tuo vain...
 
;)
 
Blah.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «