Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitkä levyt vaikuttaneet saundiinne?
1 2 3 4
loosah
23.01.2006 22:17:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kauhistuin ku tänään kuuntelin Steve Vain passion&warfarea ensimmäisen kerran ehkä kahdeksaan vuoteen.. Huomasin, että tuossa on juuri samantyyppinen Eq-käyrä/ yleissaundi, josta korvani pitää. Nolotti.
 
Rupesin sitten pohtimaan, että mitkä levyt ovat vaikuttaneet henkilökohtaisesti miksaajana omaan saundikäsitykseeni ( vaikka eivät tietenkään suorasti, eivätkä välttämättä ole edes hyviä levyjä). Tuli mieleen:
 
-Deep purple: machine head (läheisyys)
-Steve Vai: passion&warfare (paljon matskua, silti selkeä)
-Metallica: black album (kylmyys, -300Hz ja rummut..)
-Extreme: three sides to.. (läheisyys,sidechain comp. stydiys, rummut..)
-Queensryche: operation mindcrime (se snare silloin..)
-Toto: joku kokoelma.. (Yleissaundi, dynamiikka..)
 
Antaa tulla vaan..
 
steelysam
23.01.2006 23:22:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- Quincy Jones and his orchestra: The Quintessence (sovitukset, solistisuus)
- The Beach Boys: Pet Sounds (laulusaundit, köörit, instrumenttien käyttö, rakkauslaulut, kaikkea mahdollista)
- Stevie Wonder: Innervisions (Preesens, groove, kokonaisvaltainen näkemys, kosketinmaailma)
- Earth Wind and Fire: All'n'all (Puhallin/Jousimaailma, lyömäsoittimet, laulut)
- Steely Dan: The Royal Scam (Kitara/kosketinmaailma, rumpalismi, tekstit)
- Michael Jackson: Thriller (biisimaailma, tuotannon kordinointi, time)
- Van Halen: 1984 (yhteissoitto, meininki)
- k.d lang: All you can eat (intiimisyys, tunnelma)
 
plus satoja muita...noi tuli mieleen
 
Satan's Hell!
koopop
24.01.2006 00:31:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

muutama levy pyörii säännöllisesti referenssinä sessioissa..:
 
-FNM King For A Day, Fool... Andy Wallace on kingi kitararokissa.
-TOTO Tambu, täydellinen saundi.
-VH Balance. miten trio voi kuulostaa näin isolta?
 
bubbling under
Steve Stevens Atomic Playboys. kovin kasari, mutta niin hieno saundi.
 
eri asia sitten pääseekö lähellekään noita mutta yritys on kova! :)
 
kivi
24.01.2006 00:33:57 (muokattu 24.01.2006 00:34:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahah, joo... jos vaikka tuolta raskaamman kitaralinjan puolelta, sitä kun multa aina tilataan, esimerkiksi:
 
Ramones - Road To Ruin
Clash - Give 'em Enough Rope
MC5 - Back In The USA
Motörhead - Iron Fist
Stranglers - Rattus Norvegicus IV
Damned - Machine Gun Etiquette
Pixies - Trompe Le Monde
Sugar - Copper Blue
Smashing Pumpkins - Siamese Dream
John Cale - Honi Soit
The Who - My Generation
Jonathan Richman & The Modern Lovers - The Modern Lovers
XTC - Oranges And Lemons
Sonic Youth - Dirty
 
Kotimaisista levyistä poikkeuksellisen hyväsoundisia ovat olleet mun korviini vaikkapa Heikki Tikan askartelema Maritta Kuulan "Valo ota vastaan" ja Shadowplayn "Eggs&Pop".
 
Mutta sitten mulla on tietysti suosikkiuslistalla ne ihan samat Beatlesit, Rollarit, Beach Boysit ja Brian Wilsonit, Byrdsit, Cat Stevensit, Who'n Quadropheniat, Brian Enot, Robert Frippin Marc Ribotin ja Robert Quinen kitarointi jne jne jne. kuin kaikilla muillakin. Ja ihan tonne viihteeseen, Roxy Musicista Steely Daniin -osastolle, tai brittikantrirokkiin Gerry Raffertyyn tai Brinsley Schwartziin...
 
Ihan sama. Se on vain musiikkia, mutta mä tykkään myös sellaisesta tarkoituksellisesta tyhmyydestä sävellyksissä, siinä on enemmän sävyjä kuin moni luuleekaan.
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
steelysam
24.01.2006 04:28:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhutaanko nyt soittosaundista vai tuotantosaundista?
 
Satan's Hell!
Notefix
24.01.2006 21:53:13 (muokattu 24.01.2006 21:53:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhutaanko nyt soittosaundista vai tuotantosaundista?

Mietin kans samaa...eli, siis niinku äänittäjän/miksaajan kannalta vai tuotannon/sovituksen kannalta? Vaikka ne liittyvät toisiinsa vahvasti, noissa on kuitenkin vähän eroa.
 
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
milcoin
24.01.2006 23:04:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nirvana: Nevermind
RATM: Evil Empire
Foo Fighters: The colour and the shape
Weezer: Blue, Pinkerton
 
Noin niinku soundillisesti.
 
Rasmuksen Into kolahti kans joskus. Ilotulitustuotannon ja ehkä soundinkin osalta.
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
loosah
25.01.2006 13:25:32 (muokattu 25.01.2006 13:27:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhutaanko nyt soittosaundista vai tuotantosaundista?
 
Puhutaan tuotantosaundista ja tarkemmin vielä siis pelkästään saundista, eikä tuotannosta/sovituksista jne. Huomaan, että omaa korvaani miellyttää tietynlainen yleisEQ-käyrä, tilojen käyttö jne.
 
Ja mieltymys ei oo hirveesti aikojen saatossa muuttunut. Hirveesti on kuitenki paskoja levyjä, joissa on mahtava saundi. Ja sitten taas toisaalta hyviä levyjä, joissa tosi huono saundi. Kyllä ne biisit kuitenkin siis vieläkin ratkaisevat. Harmittaa vaan, että moni hyvä levy on miksattu päin persiitä... = )
 
edit: Pitää itsekin lisätä tuo rasmuksen "into", joka on hemmetin napakka, silti pehmeä ja selkeä. Ei pahemmin middleosasto satuta korvaa...
 
Aerodactev
25.01.2006 13:34:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Unelmana olisi Jethro Tull - Thick as a brick, se miellyttää korvaa joka tasolla...
 
Long = progressive = good
U.Honey
25.01.2006 22:36:05 (muokattu 25.01.2006 22:36:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhutaanko nyt soittosaundista vai tuotantosaundista?
 
Kuinka voin tietää minkälainen soittosaundi esim. Q.Jonesin levyillä on kun saatavilla on ainoastaan masteroitu saundi? Vai enkö vaan ymmärrä?
 
milcoin
25.01.2006 23:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka voin tietää minkälainen soittosaundi esim. Q.Jonesin levyillä on kun saatavilla on ainoastaan masteroitu saundi? Vai enkö vaan ymmärrä?
 
Soittosoundi voi olla vaikka yksittäinen kitarasoundi tai rumpusoundit. Tuotantosoundi voi olla esim. Californicationin mastersärö tai TLA/CLA:n lyttyynkompressio. Tai jotain. Noin mä ainakin ymmärrän asian.
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
kivi
26.01.2006 00:38:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin kans samaa...eli, siis niinku äänittäjän/miksaajan kannalta vai tuotannon/sovituksen kannalta? Vaikka ne liittyvät toisiinsa vahvasti, noissa on kuitenkin vähän eroa.
 
Mut toisaalta - tuotantosoundi tekee soittosoundin. Yksittäisen instrumentin soundi kun määräytyy kutakuinkin aina siitä, mitä muuta sovituksessa samaan aikaan on äänessä.
 
Sanotaanpa vaikka, että mä pidän kovasti Jean Jacques Burnelin bassosoundista Stranglersin alkupään levyillä. Se soundi ei kuitenkaan ole olemassa, ellei sen tieltä siirretä pois kitaroita, rumpuja, laulua ja koskettimia (ja ihan mitä tahansa kuvassa nyt onkin).
 
Kivi (filosofisena, 2 päivää masteroinnissa takana)
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
loosah
26.01.2006 00:39:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittosoundi voi olla vaikka yksittäinen kitarasoundi tai rumpusoundit. Tuotantosoundi voi olla esim. Californicationin mastersärö tai TLA/CLA:n lyttyynkompressio. Tai jotain. Noin mä ainakin ymmärrän asian.
 
Juttelin Mika Jussilan kaa finnvoxilla tuosta californicationista, että tais olla ensimmäisiä "mastersärö"-levyjä, tai ainaki ehkä niin ku vähän liianki särötettyjä aikanaan.
 
Vähän naurattaa kyllä tuo, ku tehdään ekaks hyvä mix biisistä ja sitten ajetaan se digiruvelle masteroinnissa ihan vaan, jotta tulis lujaa... Voi tätä nykypäivää... Vielä ne järkevän kompression ajat tulevat vastaan jossain vaiheessa.
 
Ja täähän ei nyt liittynyt asiaan millään lailla.
 
kivi
26.01.2006 00:59:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juttelin Mika Jussilan kaa finnvoxilla tuosta californicationista, että tais olla ensimmäisiä "mastersärö"-levyjä, tai ainaki ehkä niin ku vähän liianki särötettyjä aikanaan.
 
Sellainen rajapyykki ainakin, jonka kohdalla kaikki ammattilaiset viimeistään huomasivat, että kehitys menee väärään suuntaan.
 
Mutta joo - ruvelle lätättyjä levyjä tullaan tarvitsemaan niin kauan, kuin kuulijat uskovat, että mp3 ja hyvä soundi eivät ole ristiriitaisia käsitteitä, tai että hyvä bassosoundi on mahdollista saada muovikuorisesta vaimentamattomasta halpakaiuttimesta, joka sijoitetaan kirjahyllyyn.
 
;-)
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
loosah
26.01.2006 01:08:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen rajapyykki ainakin, jonka kohdalla kaikki ammattilaiset viimeistään huomasivat, että kehitys menee väärään suuntaan.
 
Mutta joo - ruvelle lätättyjä levyjä tullaan tarvitsemaan niin kauan, kuin kuulijat uskovat, että mp3 ja hyvä soundi eivät ole ristiriitaisia käsitteitä, tai että hyvä bassosoundi on mahdollista saada muovikuorisesta vaimentamattomasta halpakaiuttimesta, joka sijoitetaan kirjahyllyyn.
 
;-)

 
Mitä tuohon nyt lisäis....heh. Ei mitään!
 
FastEddie
26.01.2006 11:26:48 (muokattu 26.01.2006 11:28:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta joo - ruvelle lätättyjä levyjä tullaan tarvitsemaan niin kauan, kuin kuulijat uskovat, että mp3 ja hyvä soundi eivät ole ristiriitaisia käsitteitä, tai että hyvä bassosoundi on mahdollista saada muovikuorisesta vaimentamattomasta halpakaiuttimesta, joka sijoitetaan kirjahyllyyn.
 
Mp3 on täällä tänään ja on tullut jäädäkseen.
 
Sen lisäksi suurin osa ihmisistä kuuntelee musiikia mitä ihmeellisimmillä laitteistoilla; kaiuttimet päällekkäin soffan takana, vasemmasta kaiuttimesta diskantti-ja oikeasta bassoelementti paskana, kaiuttimet vaihevirheessä, gettoplasteri keittiössä kuunetelija olohuoneessa...
 
Eli ruvelle lätättyjä levyjä tullaan tarvitsemaan kauan. (:|
 
Born to lose, live to win!
JuliusUK
31.01.2006 21:06:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta joo - ruvelle lätättyjä levyjä tullaan tarvitsemaan niin kauan, kuin kuulijat uskovat, että mp3 ja hyvä soundi eivät ole ristiriitaisia käsitteitä, tai että hyvä bassosoundi on mahdollista saada muovikuorisesta vaimentamattomasta halpakaiuttimesta, joka sijoitetaan kirjahyllyyn.
 
;-)

 
- WARNING, aloittelijan kommenttia -
Mä olen käsittänyt että mp3:sen juju on siinä että siitä on karsittu kaikki taajuudet ihmisen kuuloalueen ulkopuolelta, ja tämän takia tiedostokoko on saatu pieneksi ilman että äänenlaatu kärsii. Taitaa olla legendaa, toisaalta tämä luki ihan "alan" lehdessä (en muista olika musikki- vai tietotekniikkalehti, tai sitten kyseessä oli Hesarin aina niin luotettava Nyt-liite).
 
Dave Lepard † "oh how i love thetaste of cyanide, oh how i love the way it burns inside"
randombass
01.02.2006 09:19:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanotaanpa vaikka, että mä pidän kovasti Jean Jacques Burnelin bassosoundista Stranglersin alkupään levyillä. Se soundi ei kuitenkaan ole olemassa, ellei sen tieltä siirretä pois kitaroita, rumpuja, laulua ja koskettimia (ja ihan mitä tahansa kuvassa nyt onkin).
 
Tarkoititko, että se ei ole olemassa, jos sen tieltä siirretään kaikki muu pois? Vai kuuluuko se sillä levyllä jossain kohtaa yksinään?
 
milcoin
01.02.2006 16:14:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- WARNING, aloittelijan kommenttia -
Mä olen käsittänyt että mp3:sen juju on siinä että siitä on karsittu kaikki taajuudet ihmisen kuuloalueen ulkopuolelta, ja tämän takia tiedostokoko on saatu pieneksi ilman että äänenlaatu kärsii. Taitaa olla legendaa, toisaalta tämä luki ihan "alan" lehdessä (en muista olika musikki- vai tietotekniikkalehti, tai sitten kyseessä oli Hesarin aina niin luotettava Nyt-liite).

 
Jos siinä karsittaisiin vaan turhia pois, kukaan ei kuulis eroa. Mutta kun sen kuulee. Rasittavaa on se, että jotkut raidokanavatkin soittaa huonolaatuisia mp3:sia. Orbaniin on jotenkin tottunu mutta pakkaukseen ei.
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
milcoin
01.02.2006 16:18:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän naurattaa kyllä tuo, ku tehdään ekaks hyvä mix biisistä ja sitten ajetaan se digiruvelle masteroinnissa ihan vaan, jotta tulis lujaa... Voi tätä nykypäivää... Vielä ne järkevän kompression ajat tulevat vastaan jossain vaiheessa.
 
Kyllä se levyn soundi oli Rubinilla vissiin mielessä jo äänityksissä (lähes mono äänikuva, sm58/Neve soundi yms.) Vlado Meller olis itse asiassa halunnut jättää klippausta vähemmälle mutta tuottaja halusi säröä.
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «