Muusikoiden.net
23.10.2017

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laskettu vire?
1 2 3 4 5 6
milcoin
17.01.2006 18:03:22 (muokattu 17.01.2006 18:03:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä tiedän mistä puhun, mulla oli ja on vaikeuksia ton normaalin vireenkin kanssa jo ton 12-setin kanssa, mikä on Telessä kiinni, aina on paksut kielet epiksessä kun ruhjotaan. Niin se vaan on. Kova soittotatsi ja kova pleku, vireongelmat ovat selviö, ei auta mikään.

Siis mitä? Sulla on vaikeuksia saada kitara vireeseen normaaliviritykselläkin? Ongelma taitaa sitten olla enemmän soittajassa kuin vireessä. Kannattaa käyttää kitara huollossa/tarkistaa hienovire ja miettiä vähän sitä soittotatsia.

"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
sirdickyj
17.01.2006 19:10:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis mitä? Sulla on vaikeuksia saada kitara vireeseen normaaliviritykselläkin? Ongelma taitaa sitten olla enemmän soittajassa kuin vireessä. Kannattaa käyttää kitara huollossa/tarkistaa hienovire ja miettiä vähän sitä soittotatsia.

Jep. Siis ei mulla oo mitään ongelmaa SAADA sitä kitartaa vireeseen, mutta kun sitä soitetaan, niin kyllä vaan vire heittää kun ruhjotaan.

Ei kai sillä nyt ole mitään merkitystä, onko se kitara/basso vireessä sillon kun sitä ei soiteta? Eiköhän ton alavireen kanssakin ne ongelmat ala vasta, kun soitetaan. Pistäpäs nyt vaan esim. kitara alavireeseen, vaikka vaan sävelaskelen alemmas ja lyö mittariin kiinni. Sit soita sitä paksua E-tä sillee ku tavallisestikin, onko vireessä? Tietty, jos hiplaat, niin on.

En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen!
Antti Takalo
17.01.2006 20:05:11

Ne dropped-C kitarat ja muut ei vaan yksinkrtaisesti VOI olla vireessä kun niillä soittaa, bassot vielä vähemmän.

Minähän en nyt asiasta tiedä yhtään mitään, mutta meinaatko tosissa kaikkien alavireitä käyttävien bändien vetelevän epävireisillä kitaroilla ja bassolla pitkin maailmaa. Tätä on todella vaikea uskoa, ja en ole koskaan moista keikoilla huomannut.

Vai puhutaanko tässä nyt jostain hienovire ongelmista joita ei siis särön alta tällainen tavallinen musiikin ystävä voi edes huomata.

PRÖÖT.
Teijo K.
17.01.2006 20:19:46

Itse asiastahan en tiedä yhtään mitään, eikä tämä varsinaisesti minulle kuulu kun en alavireitä harrasta. Mutta ihan soitinrakennuskokemuksen perusteella voisi ajatella, että kun tuo skaala ja tuo vire on suunniteltu toimimaan noilla kielillä, niin ei se sitten enää toimikaan jos näitä muutetaan näitä ominaisuuksia. Ellei sitten muuta kaikkia. Skaalan pituus varmaan vaikein muutettava, tai no capollahan se lyhenee kätevästi mutta se pidentäminen vaatii jo radikaalimpia toimenpiteitä.

Munsta.
milcoin
17.01.2006 22:43:31

Jep. Siis ei mulla oo mitään ongelmaa SAADA sitä kitartaa vireeseen, mutta kun sitä soitetaan, niin kyllä vaan vire heittää kun ruhjotaan.

Ei kai sillä nyt ole mitään merkitystä, onko se kitara/basso vireessä sillon kun sitä ei soiteta? Eiköhän ton alavireen kanssakin ne ongelmat ala vasta, kun soitetaan. Pistäpäs nyt vaan esim. kitara alavireeseen, vaikka vaan sävelaskelen alemmas ja lyö mittariin kiinni. Sit soita sitä paksua E-tä sillee ku tavallisestikin, onko vireessä? Tietty, jos hiplaat, niin on.

Noniin. Otanpa tosta kaverin kitaran. Tää on muuten ollu dropped-H vireessä jo kolmisen vuotta; siitä asti kun se ostettiin. Oho! Vireessä on. Viime euroopanrundillakaan ei kuulemma ollut ongelmia.

Anna olla jo. Ei tässä mitään puukorvia olla vaikka vähän reippaampaa musaa väännetäänkin välillä. Kitaran/basson saa kyllä pysymään vireessä vaikka millaisilla vireillä kun on säädöt kohdallaan ja oikean paksuiset kielet. Ja jos sulla on ongelmia normaalivireenkin kanssa herää kysymys pysyykö sulla ylipäätään mikään soitin vireessä? Omien sanojesi mukaan ei.

Jotenkin nää on vaan niin itsestäänselviä asioita. Ehkä itse kukin pyörii liian pienissä ympyröissä.

"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
milcoin
17.01.2006 22:45:00

Minähän en nyt asiasta tiedä yhtään mitään, mutta meinaatko tosissa kaikkien alavireitä käyttävien bändien vetelevän epävireisillä kitaroilla ja bassolla pitkin maailmaa. Tätä on todella vaikea uskoa, ja en ole koskaan moista keikoilla huomannut.

Hienosti kiteytetty.

sirdickyj
18.01.2006 14:56:16

Anna olla jo. Ei tässä mitään puukorvia olla vaikka vähän reippaampaa musaa väännetäänkin välillä. Kitaran/basson saa kyllä pysymään vireessä vaikka millaisilla vireillä kun on säädöt kohdallaan ja oikean paksuiset kielet. Ja jos sulla on ongelmia normaalivireenkin kanssa herää kysymys pysyykö sulla ylipäätään mikään soitin vireessä? Omien sanojesi mukaan ei.

En mä nyt mitään "anna olla" koska sä sanot niin. Enkä mä sanonu, että mulla ei soittimet PYSY vireessä, vaan niitä soitettaessa on ongelmia vireisyyden kanssa, johtuen juuri kielisoittimille ominaisesta kielten käyttäytymisestä.

Ja ihanko tosissaan se kaverisi dropped-H kitara soi vireisesti kun sitä soittaa? Kun mä en ainakaan oo saanu yhtäkään alavireistä soitinta soimaan vireisesti ilman että oon alkanu hiplaamaan soitettaessa. Bassokin aina autotunen läpi, kyllä se vaan töitä tekee sen bassoraidan kanssa, vaikka se basso olis ihan vireessä ennenku sillä alkaa soittaa.

Roberto
18.01.2006 16:00:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm... miksei voi hiplata jos silleen kerran pysyy vireessä?

sirdickyj
18.01.2006 16:21:51

Hmm... miksei voi hiplata jos silleen kerran pysyy vireessä?

VITTU! Ei oo kyse siitä, ettei "pysy" vaan siitä, miten kielisoitinten kielet reagoi soittoon. Ja juu, hiplata pitää, jos vireisyys sitä vaatii. Mutta kyllä normaalitatsilla pits voida soittaa, siis sille itselle ominaisella.

Roberto
18.01.2006 17:35:30

VITTU! Ei oo kyse siitä, ettei "pysy" vaan siitä, miten kielisoitinten kielet reagoi soittoon. Ja juu, hiplata pitää, jos vireisyys sitä vaatii. Mutta kyllä normaalitatsilla pits voida soittaa, siis sille itselle ominaisella.

Kurko fleimaus, eh? :)

sirdickyj
18.01.2006 18:22:07

Kurko fleimaus, eh? :)

?

hoffe
18.01.2006 20:06:00

Ei oo kyse siitä, ettei "pysy" vaan siitä, miten kielisoitinten kielet reagoi soittoon.

Luulen, että ymmärsin, mistä puhuit. Joissakin kepeissä esimerkiksi D-vireessä pitää paksu E-kieli virittää hieman aavistuksen alle, koska hakatessa se "käy" hieman "yli" heti iskun jälkeen... Ehkä tästä ei ollutkaan kysymys?

"Kaikkien kukkien puutarhassa vallitsee rikkaruohojen tyrannia."
sirdickyj
18.01.2006 20:12:59 (muokattu 18.01.2006 20:13:17)

Luulen, että ymmärsin, mistä puhuit. Joissakin kepeissä esimerkiksi D-vireessä pitää paksu E-kieli virittää hieman aavistuksen alle, koska hakatessa se "käy" hieman "yli" heti iskun jälkeen... Ehkä tästä ei ollutkaan kysymys?

Juurikin tästä oli kyse. Noin vaan käy jokaisessa kielisoittimessa, ja mitä löysemmät kielet ja stydimpi tatsi, sitä enemmän tätä ilmenee. Se on vaan fakta, sano kuka mitä hyvänsä.

Faktaa on myös se, että mitä stydimpi äänivalli ja matalampaa ääntä, sitä hankalampi sitä virettä on sieltä erottaa, joten voi kuulostaa ihan hyvälle.

milcoin
18.01.2006 21:01:09

Ja ihanko tosissaan se kaverisi dropped-H kitara soi vireisesti kun sitä soittaa? Kun mä en ainakaan oo saanu yhtäkään alavireistä soitinta soimaan vireisesti ilman että oon alkanu hiplaamaan soitettaessa. Bassokin aina autotunen läpi, kyllä se vaan töitä tekee sen bassoraidan kanssa, vaikka se basso olis ihan vireessä ennenku sillä alkaa soittaa.

Aika moni levy olis jääny maailmalla varmaan tekemättä jos alavireet ei toimis.

Sun mielestä siis soittimen pitäis soida vireisesti sama millä tatsilla sitä soittaa, niinkö? Se ei vaan mee noin. Kaikki soittimet saa kuullostamaan epävireisiltä jos soittaa niitä väärin. Juuri niin, väärin.

Kyllähän soitinta aina pitää kuunnella samalla kun soittaa ja säätää tatsia sen mukaan. Sama rummuissa ja melkein kaikissa muissa soittimissa. Toi on se joka erottaa soittajan aloittelijasta. Niin ja kitarahan ei oo koskaan vireessä. Se vasta on fyysinen mahdottomuus.

Kuuntele vaikka Isis:n "Oceanic" tai Neurosis:n "A sun that never sets". Molemmat hienoja levyjä jotka on tän homman ytimessä. Oceanic:illa jossain kohtaa mennään jopa drop Fis:ssä. Eikä matalat vireet oo mikään marginaalibändien yksinoikeus. Yksi nimeltämainitsematon suomalainen pop/rockbändi joka keräsi viime kesänä useita listaviikkoja nyyhkybiisillä, vetää drop C#:llä. Ja hyvin toimii. Eikä biisi oo särömerta nähnytkään.

Mielenkiintoinen keskustelu.

sirdickyj
18.01.2006 22:17:48

Kyllähän soitinta aina pitää kuunnella samalla kun soittaa ja säätää tatsia sen mukaan. Sama rummuissa ja melkein kaikissa muissa soittimissa. Toi on se joka erottaa soittajan aloittelijasta. Niin ja kitarahan ei oo koskaan vireessä. Se vasta on fyysinen mahdottomuus.

Mitä sä sit siinä täriset? Kitara tosiaan ei oo koskaan vireessä, ja mitä löysempi vire, sitä vaikeampaa se on saada kuulostamaan vireiseltä. Ja usko pois, en ole amatööri.

milcoin
18.01.2006 23:59:21

...ja mitä löysempi vire, sitä vaikeampaa se on saada kuulostamaan vireiseltä.

Matala vire ei tarvi olla löysä. Noi 13 sarjan kielet drop-H:ssa on sellasta tavaraa että niillä ei paljon bendailla. Soittotatsi muistuttaa ehkä enemmän bassoa kuin kitaraa. Ja vireisyyden kanssa ei oo mitään ongelmaa. Väitän jopa että tollanen soitin kestää enemmän runnomista soittajalta kuin normaalivireinen 10 tai 9 kielillä. Sopii kokeilla.

Ja usko pois, en ole amatööri.

Onko joku sitten väittänyt niin?

sirdickyj
19.01.2006 07:42:45

Matala vire ei tarvi olla löysä. Noi 13 sarjan kielet drop-H:ssa on sellasta tavaraa että niillä ei paljon bendailla. Soittotatsi muistuttaa ehkä enemmän bassoa kuin kitaraa. Ja vireisyyden kanssa ei oo mitään ongelmaa. Väitän jopa että tollanen soitin kestää enemmän runnomista soittajalta kuin normaalivireinen 10 tai 9 kielillä. Sopii kokeilla.

Jaa. No, miten sitä nyt sitten haluaa kitaransa kielittää. Mulla on normivireisessä kitarassakin 12 tai 13 kielet. Ja eihän kitaran soittotatsi mun mielestä mitään bassoa muistuta, mutta ei viittis ajautua mihinkään (mulla ainaki on tällee), hienoa, jos saatte alavireisillä luutuilla vireistä kamaa, meitsi kokee kohtuutonta vaikeutta jo puolikkaan alemmassa vireessä.

Pientä sellasta oli tuolta pari kommenttia sitten havaittavissa rivien välistä, ehkä tulkitsin väärin.

etnopoju
20.01.2006 20:07:26

Jaa. No, miten sitä nyt sitten haluaa kitaransa kielittää. Mulla on normivireisessä kitarassakin 12 tai 13 kielet. Ja eihän kitaran soittotatsi mun mielestä mitään bassoa muistuta, mutta ei viittis ajautua mihinkään (mulla ainaki on tällee), hienoa, jos saatte alavireisillä luutuilla vireistä kamaa, meitsi kokee kohtuutonta vaikeutta jo puolikkaan alemmassa vireessä.

sori, mut en jaksa lukea koko ketjua.

oletko tarkistanut hienovireen laskiessasi virettä? musta tuntuu aika oudolle, että et saa kitaraa vireeseen, vaikka laskisit vain puolisävelaskeleen. vaihdatko virettä samalla kielisetillä usein? joskus kielisetti voi mennä persiilleen ettei se sitten pysy missään vireessä.

mulla on itselläni Godin LG sp90, joka pysyy vireessä aivan mahtavasti, vaikka viritän kaikki kielet sävelaskeleen alemmas ja alimman kielen usein vielä siitä sävelaskeleen alemmas. (C, G, C, F, A, D) kyseinen kitara pysyy ainakin mainiosti vireessä. luulen, että jotkut halpiskitarat ei välttämättä yksinkertaisesti siedä matalia vireitä.

sirdickyj
20.01.2006 22:09:57

sori, mut en jaksa lukea koko ketjua.

oletko tarkistanut hienovireen laskiessasi virettä? musta tuntuu aika oudolle, että et saa kitaraa vireeseen, vaikka laskisit vain puolisävelaskeleen. vaihdatko virettä samalla kielisetillä usein? joskus kielisetti voi mennä persiilleen ettei se sitten pysy missään vireessä.

mulla on itselläni Godin LG sp90, joka pysyy vireessä aivan mahtavasti, vaikka viritän kaikki kielet sävelaskeleen alemmas ja alimman kielen usein vielä siitä sävelaskeleen alemmas. (C, G, C, F, A, D) kyseinen kitara pysyy ainakin mainiosti vireessä. luulen, että jotkut halpiskitarat ei välttämättä yksinkertaisesti siedä matalia vireitä.

Lueppas kumminkin nyt vaikka vaan pari sivua taaksepäin. Ajatuksella.

passe
22.01.2006 15:53:34

Stevie ray vaughan soitti muuten usein 13-kielillä ja bendaili kuin pupujussi... Parasta A-ryhmää!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti