Aihe: Laskettu vire? | |
---|
Jemo 29.07.2006 13:49:31 | |
|
Sirdickyj nyt taas ymmärtää mistä puhutaan. Saatahan sinä sen e-vireenkin oooouaaamaan kun lyöt siihen jotkut 0.8 kielet, kun se on säädetty 0.13 setille. Ja ainakin mitä minulle on matalista droppivireistä opetettu, se alin kieli kannattaa jättää ihan suosiolla silmän verran alavireiseksi, kun se pruukaa nousta, mikäli on paskat säädöt / ohuet kielet. Ja myöskään se ainoa oikea soittotekniikka ei ole "kitara on lyömäsoitin jossa on vitusti säröä", eikä maailma ole digitaalinen, jossa ainoa toinen mahdollisuus on sormenpäistä lähtevä "jazz odyssey" -tatsi. King Crimson käyttää muuten nykyään virettä C-G-D-A-E-H Yllättäen erikoisvalmisteiset kitarat ja tarkoin valikoidut kielet. Ihan hyvin näkyvät nekin pysyvän vireessä. "Synassa on 600 soundia, ja ne on kaikki paskoja. Sähkökitarassa on 2 soundia, ja ne on kummatkin hyviä."
-digitaaliJaska | lxi 30.07.2006 16:30:23 | |
|
King Crimson käyttää muuten nykyään virettä C-G-D-A-E-H Yllättäen erikoisvalmisteiset kitarat ja tarkoin valikoidut kielet. Ihan hyvin näkyvät nekin pysyvän vireessä. Frippin "new standard tuning" on itse asiassa CGDAEG. Belew taitaa vetää ihan standardivireellä edelleen. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | Jemo 30.07.2006 22:22:46 | |
|
Frippin "new standard tuning" on itse asiassa CGDAEG. Belew taitaa vetää ihan standardivireellä edelleen. Hmm. Minä kuulin jostain, että nimenomaan kvinttivire koko skaalalta. Ja sama joku väitti myös, että tätä virettä kuuluttivat Fripp ja Belew, mutta enhän sitten tiedä. Tuo terssi tuolla yläällä voi tuoda aika rivon meiningin. -Jemo "Synassa on 600 soundia, ja ne on kaikki paskoja. Sähkökitarassa on 2 soundia, ja ne on kummatkin hyviä."
-digitaaliJaska | |
Heh. Muistanpa kipaleen 'These boots are makin' for walkin' Siinä kitaran virettä muutettiin yksinkertaisesti viritystappia kääntämällä. Ja onha tota konstia monet käyttäneet muulloinkin. | |
Belew vetää normaalivireellä joo. Blah. | |
Vähä offtopiccina Beatlesin Rain kappaleen rummut, basso ja kitarat äänitettiin ylävireisenä sitten ne hidastettiin ja sitten äänitettiin muut soittimet.. Näin tehtiin jossa saatin rumpuihin ja muihin soittimiin "raskaampi" ääni. Tosin toisessa kitarassa oli kiinnostava viritys eli: D B G G D G Alla linkki kyseiseen kappaleeseen: http://youtube.com/watch?v=FTLJMSbEnn0 | |
Vähä offtopiccina Beatlesin Rain kappaleen rummut, basso ja kitarat äänitettiin ylävireisenä sitten ne hidastettiin ja sitten äänitettiin muut soittimet.. Näin tehtiin jossa saatin rumpuihin ja muihin soittimiin "raskaampi" ääni. Tosin toisessa kitarassa oli kiinnostava viritys eli: D B G G D G Alla linkki kyseiseen kappaleeseen: http://youtube.com/watch?v=FTLJMSbEnn0 joku ihme avoin G-johdannainen toi kyllä, mut aika eksoottinen. Pataan! | |
Vähä offtopiccina Beatlesin Rain kappaleen rummut, basso ja kitarat äänitettiin ylävireisenä sitten ne hidastettiin ja sitten äänitettiin muut soittimet.. Näin tehtiin jossa saatin rumpuihin ja muihin soittimiin "raskaampi" ääni. Don Huonojen "Päivä nousee taas" -biisiin (levyltä Hyvää yötä ja huomenta, tuott. Kalle Chydenius) taas äänitettiin rummut (vahingossa, ilmeisesti jonkun vanhan demokitararaidan pohjalta kun biisin säveltäjä Kie von Hertzen ei ollut paikalla) yli 10bpm liian hitaassa tempossa. Valmis rumpuraita nopeutettiin (ja samalla pitchattiin korkeammaksi), näin saatiin aikaan hieman erilainen "konemainen" soundi joka sopi biisin fiilikseen. | |
Pitkähkö keskustelu taisi suurimmaksi osaksi johtua siitä, että osa porukasta puhui alavireestä, kun taas toiset lasketusta vireestä. Itse en musiikin teoriasta ja termistöstä kovin hyvin ole perillä, mutta alavireellä täällä kai haettiin sitä että normivirettä lasketaan samanpaksuisia kieliä käyttäen ja saavutetaan ehkä hieman erilaista saundia ja tuntumaa? Lasketussa vireessä tuo kielien löysyys sitten kompensoidaan vaihtamalla tilalle vähän tukevampaa kielisettiä. Omien soittimien ja eri vireiden kanssa oon kyllä suosiolla vaihtanut sopivaa kielisettiä kehiin, että saan sen sopivan tiukkuuden mukaan. Ja tokihan ne aina ovat vireessä olleet intonaatiota myöten. Luulis että esim intonaation säätämisessä loppuu herkästi säätövara, jos yrittää virittää kielisettiä vireeseen mikä ei kyseiselle setille sovi. Eli siis ohutta settiä liian matalaan vireeseen taikka paksuja kieliä liian korkeaan. Aikaisemmin todettiinkin, että kitarahan on luonnostaan epävireinen soitin. Tätähän esimerkiksi nämä Earvana-satulat pyrkivät korjaamaan. 24,75" skaalaisella kitaralla tosin H- (tai B mites se nyt sit on) ja A#-vireet vaativat omaan makuun niin paksut kielet, ettei soittaminen tuntunut enää niin mukavalta. Nykyisin liikun siellä perus E-vireen ja drop C#-vireen välillä (mukaanlukien drop D, ja D#-vire). Viimeaikoina tuo E-vireestä puoli sävelaskelta laskettu D# on tuntunut omimmalta. Tuota voimankäyttöä ja vireen heilahtelua käytetään usein tehokeinonakin, ensimmäisenä tulee joku Apulannan kohtuu tuore mäiske, jonka kertsissä H-kieli saa kyytiä ja heittää vireille häränpyllyä. Sitten lainaus jostain threadin alkupuolelta: Yksi nimeltämainitsematon suomalainen pop/rockbändi joka keräsi viime kesänä useita listaviikkoja nyyhkybiisillä, vetää drop C#:llä. Ja hyvin toimii. Eikä biisi oo särömerta nähnytkään. Voisin veikata kyseessä olevan Happoradio. Voin olla väärässäkin :) | |
Calliston pojat tiesivät kertoa että jopa dropped F# on jossain sludgessa käytössä. Niillä taitaa olla E kieli ihan H:ssa. Ja kyllähän tuo komialta kuullostaa kun siihen tottuu. Mitähän virettä Meshuggahin äijät nykyään käyttää kun löytyy 8-kieliset kitarat ja hajoileekohan niiden live-miksaaja ikinä pahasti hommiinsa... | Torniojaws 08.12.2006 18:43:48 (muokattu 08.12.2006 18:46:28) | |
|
Mitähän virettä Meshuggahin äijät nykyään käyttää kun löytyy 8-kieliset kitarat ja hajoileekohan niiden live-miksaaja ikinä pahasti hommiinsa... Eb Bb Gb Db Ab Eb Bb F | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|