Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten ymmärrät termin "kaupalliset koukut"?
1 2
mr_m
28.11.2005 21:10:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olimme taannoin soittamassa pop/rock-bändimme kanssa keikan, jonka jälkeen saimme ulkopuoliselta taholta kommentin, että musiikissamme voisi olla enemmän kaupallisia koukkuja. Itse nautimme omasta musiikistamme ja soittamisesta sellaisenaankin, ja näin ollen jätimme kommentin omaan arvoonsa.

En kuitenkaan ole saanut ajatusta mielestäni ja siksi kysyisinkin teiltä, miten ymmärrätte termin "kaupalliset koukut"? Käsittääkseni kaupallisuus on erittäin riippuvainen ajasta ja sen kiinteä määrittäminen saattaa olla hankalaa.
 
Mr. M
 
kivi
28.11.2005 22:31:34 (muokattu 28.11.2005 22:32:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olimme taannoin soittamassa pop/rock-bändimme kanssa keikan, jonka jälkeen saimme ulkopuoliselta taholta kommentin, että musiikissamme voisi olla enemmän kaupallisia koukkuja. Itse nautimme omasta musiikistamme ja soittamisesta sellaisenaankin, ja näin ollen jätimme kommentin omaan arvoonsa.

En kuitenkaan ole saanut ajatusta mielestäni ja siksi kysyisinkin teiltä, miten ymmärrätte termin "kaupalliset koukut"? Käsittääkseni kaupallisuus on erittäin riippuvainen ajasta ja sen kiinteä määrittäminen saattaa olla hankalaa.
 
Mr. M

 
Veikkaanpa, että vihjeen oli tarkoitus kertoa, että musiikkinne on liian ennalta-arvattavaa.
 
Tietenkin ennalta-arvattavia ovat myös perinteiset koukut; yllättävät transponoinnit kokosävelaskelta ylemmäs viimeisessä välikertosäkeessä, äkilliset pysähdykset, yhden säkeistöpuolikkaan komppaaminen pelkillä rummuilla, parittomat rivit, perättäisten bridgejen määrän kasvaminen biisin mittaan jne. Ne kuitenkin tekevät musiikista rikkaampaa. Puhumattakaan Nirvanan myötä kaikessa grungahtavassa musassa lähes tavaramerkinomaiseksi muodostuneesta hiljaa-kovaa -ajosta (tjeu mikä tahansa Apulannan kappale) tai tempon äkillinen puolittaminen/tuplaaminen.
 
Noita mä silti tarkoittaisin, jos kehoittaisin hakemaan kaupallista koukkua. (Ja jos keksitte uusia, aina vain parempi.) Yllätystä tarvitaan, ja joka biisiin vielä eri yllätykset. Siitä saa soitto tarvitsemansa mausteen, ja mielellään vielä niin, ettei huolimattomampi kuulija huomaakaan, ettei biisi mene tasaisesti.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
milcoin
28.11.2005 23:49:51 (muokattu 28.11.2005 23:54:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanoituksissa pitää olla kans tarttumapintaa. Joku sanaleikki, toisto yms. joka jää kuulijan mieleen. Mielellään paljon koukkuja mutta "eri tasolla", jotkut kuulee heti (f-f-f-falling) ja jotkut sitten vähän myöhemmin.
 
Olen huomannut että lahjakkailla biisintekijöillä/sanoittajilla nuo koukkuasiat tulee ihan luonnostaan. Toki niitä voi ja pitääkin harjoitella mutta joillakin on vaan taipumus löytää johonkin asiaan joku erilainen lähestymistapa. Jolloin siitä tulee koukku.
 
Vaikee selittää vaikka niitä tulee itsekin tuottaessa askarreltua.
 
Kannattaa sanoitusten osalta tutustua Sheila Davis:in kirjoihin. Paljon hyödyllisiä juttuja jos tekee vähänkään popimpaa musaa tai ihan muuten vaan.
 
http://proaudiomusic.com/songwriting/Successful%20Lyric%20Writing.htm
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
steelysam
29.11.2005 01:04:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaupalliset koukut? En usko että ne on mitään sen ihmeellisempiä koukkuja, vaan lähinnä että tehdään biiseistä siistimpiä ja yksinkertaisempia....semmosta saman muotin paskaa mitä soi radioissa.
 
My name is James Bond, James.
kivi
29.11.2005 09:23:52 (muokattu 29.11.2005 09:25:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Steelysam:
Kaupalliset koukut? En usko että ne on mitään sen ihmeellisempiä koukkuja, vaan lähinnä että tehdään biiseistä siistimpiä ja yksinkertaisempia....semmosta saman muotin paskaa mitä soi radioissa.

 
Veikkaan, että olet väärässä.
 
Kuuntelepa joskus ajatuksen ja taskulaskimen kanssa sitä "saman muotin paskaa", saatat yllättyä havaitessasi, että yksinkertainen voi olla hyvinkin monimutkaista. Tai sitten et, mistäs mä tiedän.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
steelysam
29.11.2005 09:29:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikkaan, että olet väärässä.
 
Kuuntelepa joskus ajatuksen ja taskulaskimen kanssa sitä "saman muotin paskaa", saatat yllättyä havaitessasi, että yksinkertainen voi olla hyvinkin monimutkaista. Tai sitten et, mistäs mä tiedän.

 
Veikkaa kuule ihan vapaasti vaan. Kun kerran kysyttiin että "Miten ymmärrät termin "kaupalliset koukut"?", minä vastasin oman näkemykseni mukaan. Sen verran on vuosien aikana tullut levyjä tuotettua, että kyllä mä tiedän noi "koukut" joista nää levy-yhtiöiden hahmot puhuu.....
 
My name is James Bond, James.
kivi
29.11.2005 09:41:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikkaa kuule ihan vapaasti vaan. Kun kerran kysyttiin että "Miten ymmärrät termin "kaupalliset koukut"?", minä vastasin oman näkemykseni mukaan. Sen verran on vuosien aikana tullut levyjä tuotettua, että kyllä mä tiedän noi "koukut" joista nää levy-yhtiöiden hahmot puhuu.....
 
Niin no, täällä sä olet anonyymi. En mä voi tietää.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
steelysam
29.11.2005 10:12:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin no, täällä sä olet anonyymi. En mä voi tietää.
 
Joo, vastasinkin vaan tuohon, kun kysyttiin kerran mielipidettä. Noi jutut mitä sä heitit omassa vastineessasi on juuri sitä "samaa muottia", mihin toi poptuotanto on mennyt tänäpäivänä ja on paljon tuottajia jotka ei enää edes yritä taistella vastaan, joka on sinänsä harmi. Toisaalta yrittihän monet kuulostaa Phil Spectoriltakin jo 60-luvulla....
 
My name is James Bond, James.
kivi
29.11.2005 10:26:18 (muokattu 29.11.2005 10:30:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, vastasinkin vaan tuohon, kun kysyttiin kerran mielipidettä. Noi jutut mitä sä heitit omassa vastineessasi on juuri sitä "samaa muottia", mihin toi poptuotanto on mennyt tänäpäivänä ja on paljon tuottajia jotka ei enää edes yritä taistella vastaan, joka on sinänsä harmi. Toisaalta yrittihän monet kuulostaa Phil Spectoriltakin jo 60-luvulla....
 
Ok. Eli siis puhuttiin samasta asiasta?
 
Jep, esimerkiksi toi kokoaskelen nosto on jo sen verran vanhaa pässinlihaa, että iskelmäbiisissä sitä osaa odottaa, eikä mitenkään positiivisessa mielessä.
 
Samaten huomaa, että nykyään pyrotekniikkaa käytetään sen verran yleisesti, että biiseihin varataan tulelle ja pommeille paikkoja varsin kornilla tavalla. Esimerkiksi käyköön vaikka Popedan "PariKYMMENTÄ (pum!) senttiä taskussa vain..."
:-)
 
Yleisönlaulatuskohdista ei tarvitse puhuakaan.
 
Mutta sitten on niitä koukkuja, joita ei välttämättä kuule, ja joihin mä yritin viitata, esimerkiksi luontevat kohdat kääntää komppi, tai komppi joka kuulostaa 4+4+4 -rakenteelta, mutta onkin 6+6 tai vaikka 7+5, ihan mitä vain. Noi huomaa yleensä vasta siinä vaiheessa, kun alkaa soittaa biisin mukana.
 
Mutta joo, noita vakiokoukkuja varmaan toivottiin. Voi olla montaa mieltä siitä, onko parempi niiden kanssa vai ilman - mä jollain kierolla tavalla tykkään siitä, että saa ahdettua sovituksellisia kliseitä mahdollisimman luontevasti mukaan, just niitä tuttuja koukkuja; niissä ihan oikeasti on se hitin patentti (kyllä, mä diggaan myös Per Gessleä). Kaikki tahtoo kuulla tuttuja juttuja ja yllättyä tutuista jutuista, ikävä kyllä.
 
Hyvä biisi on se, jota lauletaan suihkussa mutta ei ihan muisteta, mistä se on kähvelletty
:-)
 
PS. Ja joka biisiin yksi Ear Candy, joku hassu soundi tms.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
steelysam
29.11.2005 10:32:45 (muokattu 29.11.2005 10:34:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin toi "iisi säkeistö, kertsi täysillä" alkaa olla nähty....hemmetti monet tuottajat korostaa vielä masteroinnissa osien eroja tyyliin "laitetaan kertsi tulemaan 1,5 Db:tä kovempaa....". Olen syylistynyt itsekkin siihen. Jotenkin sitä huomaa kaipaavansa sitä, että kun on tarpeeksi kovaa ja kekseliästä matskua, niin sen tuottaminen ja sovittaminen pitää olla myös samalla tasolla....
 
My name is James Bond, James.
kivi
29.11.2005 10:47:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin sitä huomaa kaipaavansa sitä, että kun on tarpeeksi kovaa ja kekseliästä matskua, niin sen tuottaminen ja sovittaminen pitää olla myös samalla tasolla....
 
Jep, hyvin tehty juttu jotenkin villitsee yrittämään tehdä vielä lisää. Siinä on aina vaan se riski, että alkaa laittaa niitä "Eskon-puumerkkejä" sinne mukaan - kamaa, joka ei oikeastaan oo tarpeen eikä kuulu asiaan.
 
Kuuntelin tuossa viikko takaperin kotona raakiksia levystä jota olin miksaamassa, miten kaiut soi jne. ja puoliso tuli harvinaista kyllä kommentoimaan. "Mieheksi, joka vihaa silmittömästi joulua, sä käytät aika paljon kelloja ja kulkusia levyllä."
 
Jep. Taustalla soivassa kappaleessa oli kahdet patarummut tukemassa akkareita, tamburiinin tuplaus kulkusilla ja kilkkapiano triangelilla, ja steel-kitara kellopelillä ja 12-kielisellä akkarilla. Kun päästiin viimeiseen kertsiin, saattoi nähdä porovaljakot matkalla joulukirkkoon. (Muista Brian Wilsonin Rio Grande.)
:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
steelysam
29.11.2005 10:50:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, hyvin tehty juttu jotenkin villitsee yrittämään tehdä vielä lisää. Siinä on aina vaan se riski, että alkaa laittaa niitä "Eskon-puumerkkejä" sinne mukaan - kamaa, joka ei oikeastaan oo tarpeen eikä kuulu asiaan.
 
Kuuntelin tuossa viikko takaperin kotona raakiksia levystä jota olin miksaamassa, miten kaiut soi jne. ja puoliso tuli harvinaista kyllä kommentoimaan. "Mieheksi, joka vihaa silmittömästi joulua, sä käytät aika paljon kelloja ja kulkusia levyllä."
 
Jep. Taustalla soivassa kappaleessa oli kahdet patarummut tukemassa akkareita, tamburiinin tuplaus kulkusilla ja kilkkapiano triangelilla, ja steel-kitara kellopelillä ja 12-kielisellä akkarilla. Kun päästiin viimeiseen kertsiin, saattoi nähdä porovaljakot matkalla joulukirkkoon. (Muista Brian Wilsonin Rio Grande.)
:-)

 
Noh, jos Brian Wilson on esikuvana niin ei voi mennä pahoin ojaan! Heh.
 
My name is James Bond, James.
kivi
29.11.2005 10:53:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh, jos Brian Wilson on esikuvana niin ei voi mennä pahoin ojaan! Heh.
 
Enpä tiedä. "I just wasn't made for these times" ei ehkä oo kovin kaukaa haettu kommentti.
;-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Neljä Ruuvia
29.11.2005 10:55:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh, jos Brian Wilson on esikuvana niin ei voi mennä pahoin ojaan! Heh.
 
Tai jos menee niin se on vähän kun ois autonkuljetusauto täynnä Rolls-Roycea,Ferraria ja Jaguaaria ja keskellä Sääksmäen siltaa kadottais tuntuman tiehen...
 
kivi
29.11.2005 10:57:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai jos menee niin se on vähän kun ois autonkuljetusauto täynnä Rolls-Roycea,Ferraria ja Jaguaaria ja keskellä Sääksmäen siltaa kadottais tuntuman tiehen...
 
No, mut jos se autonkuljetusauto itsessään ei kuitenkaan oo mikään edellämainituista merkeistä, vaan iänkaikkisen vanha romu Bedford...
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
hoffe
29.11.2005 11:00:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yllättyä tutuista jutuista
 
Hyvin sanottu. Ongelma tuntuukin olevan siinä, ettei se radiohittikama jaksa yllättää. Genresidonnaisia kliseitä tarvitaa, jotta kuulijalla olisi edes joku kiinnekohta, johon tarttua - karkeammin otettuna kliseet itseasiassa on se, mikä luokittelee bändin musan johonkin tiettyy genreen. On paljon vaikeampi tehdä "kliseistä" musaa, joka samalla yllättää ja on oivaltava kuin tehdä jotain erikoista häiröilyä. Kaupalliset-sana merkitsee (minulle) negatiivista asiaa siinä missä koukut-sana taas sitä oivaltavaa puolta. Tämä arvostelija joka sanoi "kaupalliset koukut" ei varmaa tarkoittanut negatiivisessa mielessä tuota. Vaikka itselle "kaupalliset koukut" merkitsee lähinnä jotain massaradiohittikamaa, niin arvostelijan tarkoituksena oli luultavasti sanoa, että musiikki tarvitsee koukkuja, jotta kuulijat "heräisivät" ja kiinnostuisivat musasta.
 
"Kaikkien kukkien puutarhassa vallitsee rikkaruohojen tyrannia."
Mättöpiiska
01.12.2005 02:54:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoho:
 
http://www.cs.uta.fi/~tt58007/mp3/viesti.mp3
 
"Sä kiusaat mua sun huudatuskohdillas" :)
Timo JM
02.12.2005 22:07:10 (muokattu 02.12.2005 22:22:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen kiven kanssa tässä aiheessa täysin samaa mieltä. Näkemykset menevät yks yhteen.
 
Nykyajan musankuluttaja on sen verran turtunut, että sitä täytyy koko ajan yrittää pitää hereillä - keinolla millä hyvänsä. Sinänsä harmillista, koska hienokin biisi saattaa jäädä vaille mielenkiintoa ilman riittäviä korvia hiveleviä ärsykkeitä.
 
Koukkuja on kyllä kiva kuunnella, mutta tuskastuttavaa kehitellä. Varsinkin bänditoiminnassa tää voi olla ongelmallista kun kaikki ei ymmärrä niiden pointtia. Ja monasti biisin perustyöstämisessä voi olla jo niin paljon duunia, ettei korvaherkuille tahdo riittää motivaatiota. Itsekseen puuhastellessa tilanne on usein helpompi.
 
http://www.cs.uta.fi/~tt58007/mp3/viesti.mp3

"Sä kiusaat mua sun huudatuskohdillas"

 
Ei prkl! Toi on hitti! :-D
 
...siis mun mielestä.
jjylli
03.12.2005 02:47:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos ymmärtäisin paremmin termin "kaupalliset koukut" saattaisin olla paremmin rahoissani
 
Timo JM
03.12.2005 11:35:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos ymmärtäisin paremmin termin "kaupalliset koukut" saattaisin olla paremmin rahoissani
 
Pelkillä koukuilla ei kyllä lyödä rahoiksi. Perusasiat pitää olla myös kunnossa. Hyvä biisi, esitys jne.
 
...siis mun mielestä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «