Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Poikkihuilusta
1 2 3 4
Miracle
13.10.2005 11:15:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin asiaa sivuten, hommasin käsiini vanhan kolhuisen huilun jonka soittoa olisi tarkotus harjoitella. Ala-c:stä ei ole toivoakaan, cis menee tuskalla, ja siitä ylöspäin helpottaakin.
Mutta viitsisikö joku ammattilainen tehdä penehkön FAQ:n ihan tuosta huilun puhallustekniikasta, huulien asennosta, hengityksestä jne?
Tottakai netistä löytyy, ja sieltä olen lueskellutkin, mutta aina lähemmät neuvot auttaisivat.
 
jazzuka
14.10.2005 02:36:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun pitäisi opetella pikkuhiljaa virittämään huilu. Mutkun en vaan tahdo oikein osata. Nettihän on pullollaan ohjeita mutta tuntuu, että ne on kirjoitettu jollain jo kauan sitten kuolleella kielellä kun niistä ei ota selvää. Ei ainakaan ilman tutkintoa astronomian ja unenselityksen aloilta.. :D Onko jo(i)llaku(i)lla antaa hyviä ja selkeitä käytännön ohjeita? Tuottaja huutaa kun ei piiparointia saada nauhalle..
 
codiath
16.10.2005 12:38:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun pitäisi opetella pikkuhiljaa virittämään huilu. Mutkun en vaan tahdo oikein osata. Nettihän on pullollaan ohjeita mutta tuntuu, että ne on kirjoitettu jollain jo kauan sitten kuolleella kielellä kun niistä ei ota selvää. Ei ainakaan ilman tutkintoa astronomian ja unenselityksen aloilta.. :D Onko jo(i)llaku(i)lla antaa hyviä ja selkeitä käytännön ohjeita? Tuottaja huutaa kun ei piiparointia saada nauhalle..
 
Joissain kirjalähteissä on vaan käsketty ottaa A. Sitten viritellään sillä suukappaleen päässä olevalla "kruunulla" hienovire kohdilleen. Ja jos on tosissaan reilusti liian ylävireinen, käsittääkseni huilua voi madaltaa niin, että ei työnnetä suukappaletta ihan liitoksen pohjaan asti (huilu pitenee, sointi matalenee). Mutta ongelmallisintahan tuossa virityksessä on se, että jo pelkästään puhalluskulma vaikuttaa vireeseen ja sitten huilukohtaisesti on vielä tiettyjä säveliä, joilla on taipumus soida muutenkin hieman epävireisesti (ja joita täytyy soittotekniikalla yrittää korjata).
 
Eli ei kai tuohon viritykseen muuta neuvoa ole, kuin että kokeilemalla...:p
 
"Kevät toi, kevät toi roudarin..."
Mimi
16.10.2005 17:48:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joissain kirjalähteissä on vaan käsketty ottaa A. Sitten viritellään sillä suukappaleen päässä olevalla "kruunulla" hienovire kohdilleen. Ja jos on tosissaan reilusti liian ylävireinen, käsittääkseni huilua voi madaltaa niin, että ei työnnetä suukappaletta ihan liitoksen pohjaan asti (huilu pitenee, sointi matalenee). Mutta ongelmallisintahan tuossa virityksessä on se, että jo pelkästään puhalluskulma vaikuttaa vireeseen ja sitten huilukohtaisesti on vielä tiettyjä säveliä, joilla on taipumus soida muutenkin hieman epävireisesti (ja joita täytyy soittotekniikalla yrittää korjata).
 
Jaa, mulle taas on sanottu ettei siihen korkkiosaan saa koskea kuin äärimmäisessä hädässä ja silloinkin ammatilaisen avulla. Viritys tapahtuu sitten tuota suukappaletta liikuttamalla sopivasti sopivaan suuntaan. Periaatteessa huilun pitäisi ola vireessä, kun suukappaletta ei työnnetä aivan "pohjaan" vaan jätetään puolisen senttiä "auki", edellyttäen että hienovire on kohdallaan. Mutta toki tuo korkkihommeli on sitä hienoviritystä varten.
 
Yksinäinen susi...
Cutter
16.10.2005 19:43:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa, mulle taas on sanottu ettei siihen korkkiosaan saa koskea kuin äärimmäisessä hädässä ja silloinkin ammatilaisen avulla. Viritys tapahtuu sitten tuota suukappaletta liikuttamalla sopivasti sopivaan suuntaan. Periaatteessa huilun pitäisi ola vireessä, kun suukappaletta ei työnnetä aivan "pohjaan" vaan jätetään puolisen senttiä "auki", edellyttäen että hienovire on kohdallaan. Mutta toki tuo korkkihommeli on sitä hienoviritystä varten.
 
Joo, näin se on. Sitä korkkia (siis sitä kruunua) ei saisi missään nimessä mennä itse räpläilemään jos ei tiedä mitä on tekemässä. Vire säädetään juuri niinkuin yllä on mainittu. Eli periaatteessa huilu olisi optimaalisessa vireessä kun se putki on tosiaan noin puoli senttiä auki, eli ei ihan "pohjassa". Mutta huilun vireeseenhän nyt tietysti vaikuttaa monet seikat esim. huoneen lämpötila tai lämpötilan muutokset. Eli usein jos huilu on epävireessä niin se yleensä on liian "korkea" eli ylävireinen. Silloin voi huilu olla esim vähän kohmeessa jolloin kannattaa vähän puhallella sinne sisään lämmintä ilmaa ja lämmittää putkea käsillä, jotta se vähän lämpeää ja vire ei niin paljoa heittele. Ja sitten suun asennolla on merkitystä. Sillä saa virettä aika paljon säädettyä. Täytyy etsiä sellainen kohta missä vire pysyy. Yleensä jos huilu on ylävireessä, niin kääntämällä huilua "sisäänpäin" eli reikäosa lähemmäs suuta, saa ääntä hiukan madallettua ja kun huilua kääntää ulospäin niin sitten vire nousee.
 
"Nyt menee muuten ihan kaikki putkeen..."
jazzuka
16.10.2005 22:36:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille vinkeistä. Eli pitänee vaan kokeilla yritys-erehdys-metodia kunnes osuu kohdilleen.
 
codiath
17.10.2005 15:30:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, näin se on. Sitä korkkia (siis sitä kruunua) ei saisi missään nimessä mennä itse räpläilemään jos ei tiedä mitä on tekemässä.
 
Myöhäistä...;)
 
Vaan enpä tiedä sitten oman huiluni kohdalla, että onko siitä hienovirityksestä edes mihinkään, kun tuntuu se korkki kärsivän kuivuudesta heti jos on parin päivän tauko soitossa ja saattaa kruunu liikahdella itsekseenkin.
 
Pöh, "ammattilaisten hommat" on tehty itse opeteltaviksi! Vai onko jollain tietoa, miksi oikeasti hienovireeseen ei saisi koskea?!? (Ei, ei mulla ole mikään sisäinen pakote koskea kiellettyihin objekteihin...:D)
 
"Kevät toi, kevät toi roudarin..."
Blues-Mobile
18.10.2005 08:52:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta viitsisikö joku ammattilainen tehdä penehkön FAQ:n ihan tuosta huilun puhallustekniikasta, huulien asennosta, hengityksestä jne?
 
Joo tätä mieki peräänkuuluttaisin...olis kyllä ihan hjuva juttu jos joku sellasen tekis.
 
Elääkö rockilla? -Ei, mutta kuolee nopeampaa.
Cutter
18.10.2005 12:34:36 (muokattu 18.10.2005 12:38:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Höm, mulle on joskus mun oma huiluopettajani selitellyt tätä juttua. En nyt ihan tarkalleen muista, mutta se hienoviritys voi mennä sitä kruunua liikuttelemalla vähän pieleen silleen, että sen voi vahingossa itse säätää liian kireeksi tai jättää löysäksi. Se korkki pitäisi olla siellä huilun sisällä melko liikkumattomana, se pääsee kuivumaankin tosi nopeasti jos sitä räplätään ja asetellaan sinne putkeen. Tulee ilmaa ja kaikkea messiin, mikä ei ole hyvä juttu.
 
Mutta mä nyt en itsekään tiedä tästä hienovirityksestä kauhean paljona. Tiän vaan, että sen pillin sointi saattaa kärsiä, kun se on rakennettu niin, että se kruunu on tietyssä asennossa ja jos sitä itse säätelee, niin huilun koko sointi saattaa kärsiä. Se hienovirityssysteemi ei kuitenkaan ole samaa luokkaa kuin esim. viulussa jota voi ihan huoletta virittää kahdista tapeista.
 
"Nyt menee muuten ihan kaikki putkeen..."
Cutter
18.10.2005 12:36:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myöhäistä...;)
 
Vaan enpä tiedä sitten oman huiluni kohdalla, että onko siitä hienovirityksestä edes mihinkään, kun tuntuu se korkki kärsivän kuivuudesta heti jos on parin päivän tauko soitossa ja saattaa kruunu liikahdella itsekseenkin.

 
Joo, no jos sä olet itse säätänyt sitä hienovirettä, niin sinne korkin ja putken väliin on varmaan mennyt ilmaa joka kuivattaa korkin tosi nopeasti.
 
"Nyt menee muuten ihan kaikki putkeen..."
codiath
18.10.2005 15:04:28 (muokattu 18.10.2005 16:00:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, no jos sä olet itse säätänyt sitä hienovirettä, niin sinne korkin ja putken väliin on varmaan mennyt ilmaa joka kuivattaa korkin tosi nopeasti.
 
Fakta on tämä, että tuo mun huilu on ollut muutenkin käyttämättömänä yli 10 vuotta, kunnes kaivoin kesäkuussa esiin. Taustatietona on ollut, että siinä on kuulemma joku mystinen vika, että sillä ei (muka) voi soittaa. Että kyllä se kuivuus on jo varmaan käyttämättömyydestä lähtöisin. Huolestuttavaa on kuitenkin se, että kun soiton jälkeen kuivaan suukappaletta sisältäpäin, niin usein kun työnnän sitä kuivausrättiä sisäänpäin, niin kruunu luisuu ulospäin jo pienestä hipaisusta! Siksi meinasin, että hienovireet on jo tuossa varmaan mitä on ja kuvittelisin, että tuskin oma-alotteinen huilun räplääminenkään enää voi tilannetta pahentaa...
 
Mutta kiitos infosta kuitenkin. :)
 
Edit: Jahah, korkki sitten tulla pullahti ulos suukappaleesta, kun ruuvasin tuossa kruunun irti. Ja kyllä, pirun kuiva se oli ja toinen metallilevyistä oli löystynyt. Ilmaa oli myös siellä välissä. Ei kun parantelemaan...
 
"Kevät toi, kevät toi roudarin..."
Cutter
18.10.2005 22:30:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fakta on tämä, että tuo mun huilu on ollut muutenkin käyttämättömänä yli 10 vuotta, kunnes kaivoin kesäkuussa esiin. Taustatietona on ollut, että siinä on kuulemma joku mystinen vika, että sillä ei (muka) voi soittaa. Että kyllä se kuivuus on jo varmaan käyttämättömyydestä lähtöisin. Huolestuttavaa on kuitenkin se, että kun soiton jälkeen kuivaan suukappaletta sisältäpäin, niin usein kun työnnän sitä kuivausrättiä sisäänpäin, niin kruunu luisuu ulospäin jo pienestä hipaisusta! Siksi meinasin, että hienovireet on jo tuossa varmaan mitä on ja kuvittelisin, että tuskin oma-alotteinen huilun räplääminenkään enää voi tilannetta pahentaa...
 
Ahaa, okei, no tuossa tilanteessa sillä ei nyt varmaan kauheasti ole väliä jos se pilli on muutenkin vähän löytynyt sieltä täältä. Huilutohtori voisi sitä ehkä katsoa, mutta korjauttaminen ja muu säätäminen tulis varmaan aika kalliiksi.
 
"Nyt menee muuten ihan kaikki putkeen..."
codiath
19.10.2005 15:03:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahaa, okei, no tuossa tilanteessa sillä ei nyt varmaan kauheasti ole väliä jos se pilli on muutenkin vähän löytynyt sieltä täältä. Huilutohtori voisi sitä ehkä katsoa, mutta korjauttaminen ja muu säätäminen tulis varmaan aika kalliiksi.
 
Huilutohtorilla käyttäminen maksaa jo uuden huilun verran (ehkä enemmänkin), joten ei...
 
Mitenkäs kun tuo korkki on tosiaan kuiva, niin onko tietoa voiko sitä kostuttaa millään, vai pitääkö automaattisesti hankkia uusi tilalle? Voiko ns. korkkirasva auttaa?
 
"Kevät toi, kevät toi roudarin..."
Cutter
19.10.2005 22:08:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huilutohtorilla käyttäminen maksaa jo uuden huilun verran (ehkä enemmänkin), joten ei...
 
Mitenkäs kun tuo korkki on tosiaan kuiva, niin onko tietoa voiko sitä kostuttaa millään, vai pitääkö automaattisesti hankkia uusi tilalle? Voiko ns. korkkirasva auttaa?

 
No tuosta en menis kyllä vannomaan mitään, kun en asiasta oikein tiedä. MUtta näin mututuntumalla voisi sanoa, että jos huilu on 10 vuotta ollu soittamatta, niin kyllä se uuden korkin hankinta on varmaan edessä...
 
"Nyt menee muuten ihan kaikki putkeen..."
exotical
18.11.2005 09:40:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kyllä siihen korkkiin voi koskea, jos tietää miten ja milloin se korkki on oikealla kohdalla. Useissa huiluissa mukana tulee semmonen puikko, johon laitetaan kiinni se kuivausrätti. Tässä puikossa on toisessa päässä semmonen viiru, joka on just sitä viritystä varten. Sitä voi kokeilla siten, että kun työnnät sen puikon suukappaleen sisään, sen viirun PITÄISI OLLA SEN PUHALLUSAUKON KESKELLÄ. Eli sen korkin tuleen olla 17mm päässä puhallusaukon puolivälistä. Piccoloilla sen oli vähän vähemmän MUISTAAKSENI jotain 9mm. Sen korkin liikkuminen saattaa aiheuttaa just näitä viritysongelmia esim. yksviivanen aa jos on kohallaan kaksviivanen on päin mäntyä jne. Sitä korkkia saa liikuteltua pyörittämällä sitä päässä olevaa "tulppaa". Tosin varsinkin sellasissa huiluissa, joilla soitetaan paljo, se korkki on niin tiukka, et sen työntäminen sisäänpäin saattaa olla tosi vaikeeta. Kiristämällä tätä em. tulppaa saa liikutettua sitä korkkia kauemmaksi.

Toivottavasti oli edes jollekin apua... :-)
 
codiath
21.11.2005 13:16:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oman huiluni mukana tulleessa puikossa ei muuten ollut tuota kyseistä 17mm merkkiviivaa (enää), sen sijaan siihen on kätkettynä ruuvimeisseli! :D
 
Ja kun tuosta korkista itse aiemmin kyselin, jäin sitä sitten itsekseni miettimään, että miten se materiaalina käyttäytyy, kun ei meinannut mennä kaaliin, miten korkki voisi muka mennä pilalle, niin omankädenoikeudella koitin liottaa sitä vesiastiassa muutamia tunteja, jonka jälkeen se on toiminutkin ihan ok, eikä kuivukaan ihan heti niinkuin aiemmin. Epäilen, että liikaliotus olisi johtanut siihen, ettei korkkia ei olisi enää saanut paikalleen... Niin, tietenkin sitten, jos siitä korkista lohkeilee paloja irti tai vastaavaa, niin on uuden laitto paikallaan.
 
"Kevät toi, kevät toi roudarin..."
incomplete-86
30.11.2005 18:11:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon soittanut halvalla (3500mk) YAMAHA:lla jo ainakin 10 vuotta, umpiläppäinen opiskelijamalli. Tällähetkellä opiskelen ammattikorkeakoulussa toista vuotta muusikkolinjalla tämä soitin pääaineena, ja hyvin pelittää, ei ongelmia äänessä ainakaan soittimen osalta. Yhdessä vaiheessa olin hankkimassa uutta huilua, mutta opettajan kanssa mietittiin, eikä hänen mielestään vieläkään tarvitse uutta ostaa, kun ääni on niin kunnossa ja olen niin kasvanut kiinni juuri tähän yksilöön... varmaan tulee surku, kun joutuu joskus uuden hankkimaan...
 
hjuulia
11.12.2005 11:13:48 (muokattu 11.12.2005 19:39:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harjoittelu tekee mestarin.
 
Eihän sinulla sattumoisin ole hammasrautoja? Ne vaikuttaa TOdella paljon.
 
Ainoa varma on epävarmuus.
ap78
04.01.2006 14:16:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä huomaan että täällä ois tarvetta kirjoittaa huilustakin tollanen kunnon FAQ,koska nyt tulee niin karseita ohjeita immeisiltä,etten yhtään ihmettele ettei huilut soi..Palaan illalla asiaan ja teen pikku opuksen;)
 
Alkupaloiksi:se korkki mitä ihmettelette,ei kuuluisi liikkua,eikä sitä kenenkään kuuluisi liikutella jos ei tiedä mitä tekee.Jos se on väärässä kohdassa kaikki "Ääni"-suhteet menee vinksalleen.
 
Jos se korkki nyt sattuis olemaan liian kuiva,älä ota sitä irti siitä päästä vaan pidä hetki koko osaa lämpimässä vedessä ja ruuvaa takaisin kiinni niin että se puhdistus kepin päässä oleva viiva on puolivälissä suukappaleen reikää kun työnnät sen VAROVASTI suukappaleen sisään pohjaan asti.Ja sit vaan kovaa soittoa.Jos keino ei tepsi,korkki on "kuollut" ja se pitää vaihtaa.
 
Huilun huollatus ei tosiaankaan maksa paljoa,ainoastaan tyynytys mutta ne ovat perusedellytyksiä että soitin toimii.Ja sinne ei tosiaan mitää rasvoja saa laittaa eikä ruuveja itsekseen kiristellä,paitsi jos OIKEASTI tietää mitä on tekemässä..
 
codiath
10.01.2006 14:30:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkupaloiksi:se korkki mitä ihmettelette,ei kuuluisi liikkua,eikä sitä kenenkään kuuluisi liikutella jos ei tiedä mitä tekee.Jos se on väärässä kohdassa kaikki "Ääni"-suhteet menee vinksalleen.
 
Eikö tuo 17mm ole sitten huiluissa ihan yleispätevä mitoitus? Toki ymmärrän, että sen korkin liikuttelu muuttaa huilun sisällä ääniaaltojen pituutta jne.
 
Jos se korkki nyt sattuis olemaan liian kuiva,älä ota sitä irti siitä päästä vaan pidä hetki koko osaa lämpimässä vedessä ...
 
Täytynee testata noinkin. Oma korkkini turpoaa kyllä aina hetkellisesti, mutta jos on pari päivää soittamatta se kuivuu taas uudestaan. Ja taas joutuu kastelemaan.
 
Huilun huollatus ei tosiaankaan maksa paljoa,ainoastaan tyynytys mutta ne ovat perusedellytyksiä että soitin toimii.Ja sinne ei tosiaan mitää rasvoja saa laittaa eikä ruuveja itsekseen kiristellä,paitsi jos OIKEASTI tietää mitä on tekemässä..
 
No, Soitin Laineen hinnastoa kun olen tarkastellut, niin siellä ei ainakaan ole halpaa. :P Tiedä muista paikoista sitten?
 
Niin, missäs se FAQ viipyy? :)
 
"Kevät toi, kevät toi roudarin..."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «