Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huuliharpusta
1 2 3
Blow Away
02.12.2013 18:41:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M. Kekki: Tuli pikainen tarve oppia Springsteenin The Riverin huuliharppuosuudet. Kovalla innolla ja täydellisellä kokemattomuudella ajattelin yrittää.
Eli minkä harpun haen kaupasta ja miten lähden liikkeelle soittopuuhissa?

 
D harppu.
Ja tässä tabit tuohon introon:
 
-4'-4
-4'-4 5 -5
-6 6 -5 -4'-4
 
---> -6 6 -5 6 -4'-4
 
-4'-4
-4'-4 5 -5 -6 6 -5 -4' -4
 
---> -6 -6 7 7
7 -8 -8 7 -8 7
 
---> -8 -8 -8 7 -8 7
-6 6 -5 -4'-4
 
-6 6 6 -5 6 -5 -4
4 -5 5 -4'-4...
 
- sisäänhengitys
' taivutus puolisävelaskelta
 
Judomees
09.03.2014 22:32:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://i11.photobucket.com/albums/a … kicool/harmonica%20pix/DSC_0168.jpg
 
Elikkäs löysin kaapista tuollaisen huuliharpun jonka olen joskus 80-luvulla saanut ukilta, merkiltään Olympia, made in GDR. Toisella puolella A ja toisella C(reikien vieressä) Olisiko jollain tietoa enemmän kyseisestä pelistä että kantsiiko se säilyttää vai uskaltaako sen antaa omien skidien "tuhottavaksi"
 
jani72
23.05.2014 20:41:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäpäs blues-harpun vahvistaminen?
 
Pieniä putkivahvistimia löytyy, mutta mikä mikki kaveriksi? Shuren harppumikkiä en raaskisi ostaa, kun vain muutamassa piisissä soitan ja harppumikki ei käytöltään ole kovin laaja-alainen.
 
Toimisiko Shuren 57? Joku sanoi, että laulumikin ja kitaravahvistimen väliin pitäisi laitaa jokin impedanssiloota tms? Mistähän lootasta on kyse? Linkki?
 
Entäpäs tuommoiset halppis harppumikit, eli Superluxit ynnä muut? Kokemuksia niistä?
 
Se voittaa, jolla on kuollessaan eniten vanhaa romua!
Katalii
04.07.2014 12:49:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apua tarviin! Just alotin huuliharpun soittelun Hohnerin Pro Harp D huuliharpulla ja löysin siitä heti "virheen". Eli en löydä harpun ensimmäisen oktaavin h:ta (B) vaan minulla soi kakkos aukon sisäänpäin hengittäessä A ja kolmos aukon puhalluksessa myös A. Muuten kaikki soi normaalisti. Kaikki jotka harppuani ovat kokeilleet eivät myöskään saa h:ta vaan a soi kahdessa vierekkäisessä välissä. Eli onko tarkoituskin että sitä ei ole vai onko mun harppu rikki? Kappaleita on vain hankala soittaa sillä lähes jokaisessa esiintyy tuo h.
En tiedä paljon huuliharpuista, muutama päivä sitten päätin ostaa, joten ymmärtäkää jos olen hieman hölmö.
 
Zarmo
04.07.2014 17:22:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katalii: Apua tarviin! Just alotin huuliharpun soittelun Hohnerin Pro Harp D huuliharpulla ja löysin siitä heti "virheen". Eli en löydä harpun ensimmäisen oktaavin h:ta (B) vaan minulla soi kakkos aukon sisäänpäin hengittäessä A ja kolmos aukon puhalluksessa myös A. Muuten kaikki soi normaalisti. Kaikki jotka harppuani ovat kokeilleet eivät myöskään saa h:ta vaan a soi kahdessa vierekkäisessä välissä. Eli onko tarkoituskin että sitä ei ole vai onko mun harppu rikki? Kappaleita on vain hankala soittaa sillä lähes jokaisessa esiintyy tuo h.
En tiedä paljon huuliharpuista, muutama päivä sitten päätin ostaa, joten ymmärtäkää jos olen hieman hölmö.

 
Niin se kuuluu olla: http://www.harmonica.com/blog/wp-content/uploads/2010/12/D.png
 
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Amos M
03.11.2014 15:19:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zarmo: Niin se kuuluu olla: http://www.harmonica.com/blog/wp-content/uploads/2010/12/D.png
 
Zarmo on oikeassa eli bluesharpulla osa sävelasteikosta on saavutettavissa ainoastaan taivutusten kautta. Tässä tapauksessa tuon h:n voisi saada imutaivutuksella 3 reiästä.
 
Perustaivutustekniikalla osa kromaattisesta asteikosta jää silti kadoksiin. Erikoisemmilla tekniikoilla voi sitten päästä lähes kromaattiseen asteikkoon käsiksi.
 
Riippuen tavoitteista voi myös olla järkevää käyttää esim. useampaa harppua samaan aikaan, jolloin puuttuva sävel poimitaan toisesta harpusta.
 
Tai sitten käyttää suosiolla kromaattista huuliharppua, joka nimensä mukaisesti kykenee tuottamaan kromaattisen asteikon kaikki sävelet. Tosin soundi ja taivutusominaisuudet ovat erilaiset kuin bluesharpussa. Erilainen ei tarkoita välttämättä huonompaa...
 
Treenausintoa!
 
Huuliharputtelua vuodesta 1993...
ablux
22.01.2015 10:58:24 (muokattu 22.01.2015 11:34:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tosi kätevä harppu. Riittää et ilmestyn samaan huoneeseen niin se alkaa uhkuun ja vinkuun niin et palkeet puhisee. Tuli naimakaupan kylkiäisenä vaikk' en olis' nii välittänyt. Harppu on merkkiä Anoppi, sellainen takakiree, vireestä en tiedä.
 
Vaihtaisin tän harppuni esim. tuuban sordiinoon, sellaiseen jota vois' käyttää tuoppina, jos jotakuta kiinnostaa.
 
Trombone puhaltamalla suoraksi!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «