Muusikoiden.net
09.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huuliharppu, puhdistus
1 2
mooch
16.01.2005 20:24:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys,

Tiedän että aiheesta on varmastikin ollut keskustelua aiemminkin, mutta en kyllä tyhjentävää vastausta löytänyt.

No, mulla on Hohnerin blues-harppuja useampiakin, mutta tuossa G:ssä olen havainnut etenkin a-sävelen kohdalla sellaista tukkoisuutta ettei kyllä tahdo edes ääntäkään saada mitenkään. Ja kun saa niin aika karseaa kuultavaa se ääni on.

Oma vikahan se on että tuollaiseksi on mennyt, kun on tullut soiteltua suu paskaisena eikä ajateltua koko soittimen kuntoa koskaan.

Sitä olen kuullut/lukenut että koko harppu vaan veteen ja sillä asia hoituu. En kyllä mietintöjeni tuloksena mitenkään viitsisi tuota kastella, kun siis puinen tuo keskiosa on.

Äh, yritän tässä kai ongelmaani vaan selittää, mutta vastaatkaa minulle; miten voin tuota soitintani huoltaa?

(Ei-hevi-)Basistia haetaan Lahdesta päin! Otahan yhteyttä.
Mase
16.01.2005 20:27:38 (muokattu 16.01.2005 20:29:16)

Puurunkoiselle harpulle tuo uittaminen ei varmaankaan ole paras vaihtoehto... Ei muuta kuin ruuvit auki & atomeiksi ja Topsilla tms. putsaamaan...

EDIT: Eikös tuota veteen upottamista käytetä vuotojen poistamiseen -> puu turpoaa ja saumat tiivistyy...

Myydään: Inssiopiskelijalle kirjoja. Katso tori/muut.
Volle
18.01.2005 12:45:27

hohner blues taitaa olla ihan helpostikin avattavissa. Kaikkihan toki saa auki, muttei enää välttämättä kiinni, mutta blues harpissa muistaakseni onnistuu. Saundin tukkoisuus ei välttämättä parane putsauksella, ainakaan omassani ei näin käynyt. Tietyt eniten käytetyt äänet vaan menevät huonoiksi aikanaan.

Miten muuten, onko jollakulla kokemusta, että olisi "virittänyt" epävireeseen menneen "kielen" huuliharpusta? Mulla nimittäin on eräs harppu, jossa yksi ääni on vähän sivussa liian bendailun tuloksena ja kaverillani on noita kokonainen läjä.

Nam.
Mase
18.01.2005 14:18:34

Miten muuten, onko jollakulla kokemusta, että olisi "virittänyt" epävireeseen menneen "kielen" huuliharpusta? Mulla nimittäin on eräs harppu, jossa yksi ääni on vähän sivussa liian bendailun tuloksena ja kaverillani on noita kokonainen läjä.

Ei ole henk. koht. kokemusta, mutta eikös niitä massaa lisäämällä/poistamalla viritetä? Messinkiähän nuo kielet taitaa olla, joten tarkasti tinaa kielen kärkeen ;) Google varmaan kertoo lisää kunhan vaan saa hakusanat kohdilleen...

Myydään: Inssiopiskelijalle kirjoja. Katso tori/muut.
Volle
19.01.2005 19:05:51

Ei ole henk. koht. kokemusta, mutta eikös niitä massaa lisäämällä/poistamalla viritetä? Messinkiähän nuo kielet taitaa olla, joten tarkasti tinaa kielen kärkeen ;) Google varmaan kertoo lisää kunhan vaan saa hakusanat kohdilleen...

Niin, ominaiskulmataajuushan on tosiaan verrannollinen kielen jäykkyyskertoimen neliöjuureen ja kääntäen verrannollinen massan neliöjuureen. Blaa blaa... :)

Täytyypä kokeilla joku päivä tota massan vähentämistä, kun alavireessä se yksi nuotti siellä taitaa olla.

Nam.
kivi
19.01.2005 19:11:27

En kyllä mietintöjeni tuloksena mitenkään viitsisi tuota kastella, kun siis puinen tuo keskiosa on.

Kyllä sen voi hyvinkin kastella, eikä mee miksikään. Päin vastoin, soitettavuus paranee sen verran paljon, että ainakin mä olen oppinut dippaamaan harpun tuopilliseen haaleaa vettä aina äänitellessä - sitten vain ravistaa ja puhaltaa liiat pois. Soi ihan eri lailla.

Ei sitä ole tarkoitus liottaa. Kastella vain.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
StJerky
20.01.2005 09:20:26

Pitääpä kokeilla ukinperintönä saamaani Hohner Chromonica harppuun. On muuten tosi hyvä soitin, mutta jotkut äänet hieman tukossa.

mooch
20.01.2005 18:28:48

Noh, kiitoksia paljon vastauksista.

Tähän asti olin tolle siis tehnyt vain niin että avasin osiksi (kyllä, Hohner blues on todella helppo avata ja sulkea) ja vähän pyyhin metalleja ja puuta.

No, eikai muutakun dippailemaan. Syy siihen etten niitä halunnut kastella on se, että käsittääkseni kuitenkin puu turpoo kastuessaan. Miten on tämän laita?

(Ei-hevi-)Basistia haetaan Lahdesta päin! Otahan yhteyttä.
toyopet
20.01.2005 23:47:24

Viritys taitaa onnistua ihan samaan tapaan kuin haitarilla eli viilataan kieltä jommasta kummasta päästä. Eikä tarvitse paljon viilailla. Tinauksesta puhumattakaan.
Jotkut noita haitareita virittäessä sanoo, että pitää viilata kielen pituussuuntaan ettei mene sitten soittaessa poikki mutta enimmäkseen taitavat pyyhkiä jollain dremelin tapaisella ja hiontakivellä sopivasta kohti.

kivi
24.01.2005 20:11:50

No, eikai muutakun dippailemaan. Syy siihen etten niitä halunnut kastella on se, että käsittääkseni kuitenkin puu turpoo kastuessaan. Miten on tämän laita?

Eihän se mitään pesusientä ole, ja kyllä se vesi sieltä soittaessa lentää (ja sylkeä tilalle...). Ei ole siis tarkoitus liottaa päiväkausia, vaan kastaa vain.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
GuadanaHombre
05.02.2005 22:13:09

Legenda tästä Blues harpin puurungosta alkaa nyt kyllästyttämään. Faktahan on se, että sitä voi pestä aivan rauhassa, ite oon pessy omaani jo 2 vuotta eikä sille tapahdu mitään. Kuivaus kannattaa suorittaa huolella, ensin päältä pyyhkellä, sitten koputella ja puhaltaa vedet ulos. Harppu ei mene pesussa miksikään, ääni vaan paranee ja lika poistuu. En kuitenkaan kylve harppujeni kanssa, eli kaikkia kohtuudella. ;)

Keep playin' the blues cuz' life is blue, mate.
noir
06.02.2005 14:07:30

Viritys taitaa onnistua ihan samaan tapaan kuin haitarilla eli viilataan kieltä jommasta kummasta päästä. Eikä tarvitse paljon viilailla. Tinauksesta puhumattakaan.
Jotkut noita haitareita virittäessä sanoo, että pitää viilata kielen pituussuuntaan ettei mene sitten soittaessa poikki mutta enimmäkseen taitavat pyyhkiä jollain dremelin tapaisella ja hiontakivellä sopivasta kohti.

Kirjastossa törmäsin johonkin oppaaseen huuliharpun virittämisestä. Oli selkeät ja mielestäni hyvät ohjeet siitä, mistä pitää viilata ja miten, jotta taajuus nousee tai laskee. Ei vaan muistu nyt taas mieleeni.

Itse kun putsailin Hohner-vanhustani, niin minulla oli mehupillejä, vanupuikkoja ja pieniä lattaruuvareita. Pillillä sai puhallettua juuri siihen, mihin halusi, vanupuikoilla pyyhittyä veden ja alkoholin kanssa ja ruuvareilla sai raaputeltua isompia kuonia ja käännettyä vinoon menneet kielet suoraan.

Joskus, kun joku kieli ei meinaa soida, tuhisee vain, niin puhallan lyhyesti ja voimakkaasti, edestä ja takaa, niin yleensä jossain vaiheessa lähtee taas soimaan.

Mä haluun sua - sulta ei kysytä. Totuus.
DeltaFrost
06.04.2005 19:53:43

Huuliharpun virittämisestä:

Jos kieli on alavireessä, otetaan kielen yläpäästä metallia pois. Jos kieli on ylävireessä, rapsutellaan materiaa vähemmäksi kielen tyvestä. Itse käytin aluksi virittämiseen kynsiviiloja, mutta nyttemin hoidan homman pienellä askarteluporakoneella. Ennen virittämistä kieli täytyy "kaivaa" esille esim. pienellä meisselillä (silloin kun otetaan tavaraa pois kielen yläpäästä) ja pitää esillä laittamalla sen alle vaikka ohut veitsen terä, itse käytän mattoveistä.

Virittäminen vaatii hieman harjoittelua. Tuhosin alussa itsekin useita harppuja. On varottava etenkin sitä, ettei kieli väänny sivusuunnassa, koska sen jälkeen se ei soi. Eikä kannata rouhia heti alussa kovin paljon metallia pois, koska sitten joutuu taas tekemään päinvastaisen virityksen. Aika pian tulee tuntuma siihen, minkä verran kannattaa viilata.

Olen säästänyt vuosien mittaan sievoiset summat rahaa virittämällä harppuni. Aina virittäminen ei kuitenkaan onnistu, itselläni ehkä joka neljäs kerta menee pieleen syystä tai toisesta. Ja usein käy niin, että kerran viritetty kieli menee epävireeseen uudestaan, eikä sitä metallia siinä niin kovin moneen viilaukseen riitä.

Tietoa harpun virittämisestä ja paljon muutakin harpputietoa löytyy esim. täältä: http://www.angelfire.com/tx/myquill/

Jotkut näppärät pystyvät myös vaihtamaan rikkoutuneen kielen tilalle uuden, mutta allekirjoittaneen kärsivällisyys ei riitä siihen.

Shaft
07.04.2005 14:42:45

Osia voi myös liottaa vedessä, johon on sekoitettu leivinpulveria.

bluuzman
08.04.2005 14:53:59

Moi,

Kuulostaa vähän arvelluttavalta toi harppujen virittely, jos kielet menee epävireeseen soittamisen takia. Bendaus rasittaa kieliä, mut kuuluu asiaan bluesharpussa.

Epävire johtuu metallin väsymisestä, josta äärimmäinen seuraus on kielen katkeaminen. Mua ei ainakaan kiinnosta vetää messinkiliparetta keuhkoon... Eli mun periaate on, et jos kieli väsähtää, soitto loppuu sillä siihen.

Sen kuulee ku koputtelee kieliä, mikä kieli soi ja mikä ei. Se, joka on epävireessä ei soi. Joskus koputtelin viallista kieltä ruuvimeisselin kärjellä ja kieli tipahti irti...

Harppuja menee, jos soittaa paljon.
Kuulemma varovainen "sisäänajo" takaa pidemmän käyttöiän. Yleensä jostain syystä mulla hajonneet on olleet C/D-harppuja. Johtunee siitä, et matalalta soivia harppuja ei meikä saa bendattua niin rajusti ja värähtelytaajuus on matalampi, eli kieli tekee vähemmän edestakaisia liikkeitä.

Hohnerin MS-harppuihin saa Thomannilta tilaamalla uudet kieliplatat n. 10eur hintaan. Muita ku ms-harppuja ei korjata niin helposti. Hajonneita voi tietysti käyttää varaosina.

Suomesta ei varaosia kannata kysellä, maksavat yhtä paljo ku uus harppu.

-bm

Amos M
08.04.2005 16:00:10

Hommasin joskus ton Hohnerin "virityssarjan" ja jonkusen kymmenen harppua olen virittänyt, mutta lopputulos on yleensä aika väliaikainen juuri ton metallin väsymisen vuoksi. Monesti se viritetty kieli ei kuitenkaan enää soundaa hyvältä, vaikka sinällään olisi vireessäkin.

Viritys on ehkä ajateltava enemmän mahdollisuutena virittää toimivaa harppua erikoisvirityksiin tai hienosäätää esim. kromattisen sointia kohdalleen vanhemmiten - ennen totaalista väsähtämistä.

Noita kielisettejä on tullut joskus tilailtua ja on ihan toimiva juttu, minkä vuoksi suosin myös itse noita Hohnerin MS-sarjan harppuja. Tombo/LeeOskarin harppuja voin myös suositella, helpposoittoisia ja toimivia.

Toi varaosavinkki kannattaa ottaa huomioon, esim. jos on nippu vaikka D-harppuja, joista jokaisesta on jokin yksi ääni pilalla, niin on hyvät mahdollisuudet yhdistää kaksi sellaista harppua, joissa viat ovat eri kielilevyissä. Eli toisessa on ehjä ylälevy ja toisessa vastaavasti alalevy...

Itse olen puhdistanut harppuni paperi/pumpulitukolla, jossa on mahdollisesti esim. neoamiseptia tms. alkoholipohjaista ainetta. Puran kuoret irti ja sitten yleensä pääsee jo tarpeellisiin kohteisiin puhdistamaan. En osaa tuota upotustakaan tuomita, kunhan kuivaa harpun huolellisesti pesun jälkeen. Vastaavasti soiton jälkeen voisi olla hyvä antaa harppujen kotelon olla auki, jotta ne kuivaa nopeasti.

Tärkeenä pitäisin sitä, että se kotelo tai "uistinrasia", missä kukin harppujaan säilyttää, tulisi imuroitua ja puhdistettua usein. Tällöin hiukset yms. lika ei edes pääse harppuun saakka ja vältytään ongelmilta. Ei siis siellä taskun tai laukun pohjalla, minne kaikki töhkä kerääntyy...

NuuskaMuikkunen77
10.06.2012 11:33:21

Itelläni on tuommoinen Hohnerin Crhometta 10. Sitä olen soitellut nyt hetken, mutta sitä ennen soitin diatoonisella Hohner SilverStarilla.
Oisko jollai tietoa miten tuommoinen kyseinen harppu puhdidtetaan. Itellä ei oo kauheesti vielä epävireessä mutta tuo nappula millä sitä sävellajia vaihetaan ei liiku niin hyvin kuin ostaessani. Ja oishan se muutenki hyvä tietää jatkossa kuinka tollanen puhdistetaan.

welton
21.06.2012 10:19:23

Mulla on Hohnerin Marineband perusrutku,

http://www.backalleymusic.co.uk/contents/media/marineband.jpg

mutta sain sen tukkoon parissa päivässä. Kastelu ei auta vaikka kuinka suihkuttaisi. Kakkosväli on auttamattoman tukossa ja vain surkeata pihinää sieltä kuuluu.

Ongelmana tässä on se, että en saa soitinta auki, koska siinä on kiinnitys käytännössä nauloilla. Pienet urat on meisselille mutta ei sitä auki saa.

Onko siis muita puhdistuskeinoja tai keksiikö joku miten tuollaisen saa auki niin, että saisi myös kiinni.

Lepardii
25.06.2012 09:42:54

welton: Mulla on Hohnerin Marineband perusrutku,

http://www.backalleymusic.co.uk/contents/media/marineband.jpg

mutta sain sen tukkoon parissa päivässä. Kastelu ei auta vaikka kuinka suihkuttaisi. Kakkosväli on auttamattoman tukossa ja vain surkeata pihinää sieltä kuuluu.

Ongelmana tässä on se, että en saa soitinta auki, koska siinä on kiinnitys käytännössä nauloilla. Pienet urat on meisselille mutta ei sitä auki saa.

Onko siis muita puhdistuskeinoja tai keksiikö joku miten tuollaisen saa auki niin, että saisi myös kiinni.

Nuo "naulat" eivät todellakaan ole ainakaan omissa marine bandeissa olleet kovinkaan tiukassa. Laita vaikka voiveitsi tuon metallilevyn alle ja nosta. Ja sitten painamalla takaisin kiinni.

Jännä, että on noin pian mennyt tukkoon. Kannattaa muistaa että muun kuin veden juominen (eikä varsinkaan syöminen) ennen soittoa ei oo hyväksi harpulle. Menee kaikkea paskaa sinne harpun sisään. Sit soiton jälkeen kannattaa muistaa vielä taputella ylimääräset limat ulos harpusta.
welton
29.06.2012 10:10:32

Lepardii: Nuo "naulat" eivät todellakaan ole ainakaan omissa marine bandeissa olleet kovinkaan tiukassa. Laita vaikka voiveitsi tuon metallilevyn alle ja nosta. Ja sitten painamalla takaisin kiinni.

Jännä, että on noin pian mennyt tukkoon. Kannattaa muistaa että muun kuin veden juominen (eikä varsinkaan syöminen) ennen soittoa ei oo hyväksi harpulle. Menee kaikkea paskaa sinne harpun sisään. Sit soiton jälkeen kannattaa muistaa vielä taputella ylimääräset limat ulos harpusta.

Kiitti vinkistä, kakkosreiässä oli jotain tuntematonta ainetta ja otin topsilla pois. Tosin imuääni ei oo paras mahollinen vieläkään, ehken saanut kaikkea pois.

Semmonen vinkki seuraaville marinebandia aukaseville, ettei kannata ruuveihin edes koska vaan nostaa suoraan koko kansi- tai pohjalevy. Mulla nimittäin lähti kahesta ruuvista yläosat irti :d melko halpoja ruuvinauloja taitaa olla :D

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti