Muusikoiden.net
22.10.2018
Musamaailma.fi - Soittimia rock-asenteella 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ligatuura
1
Hekku56
20.08.2018 14:00:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kun olen hurahtanut noihin vintage soittimiin niin onko kenelläkään tietoa / kokemusta ligatuuran korvaamisesta langalla. Kuulin, että ainakin klarineteissa olisi lehti kiinnitetty kietomalla lankaa suukappaleen ja lehden ympäri. Ollut ilmeisesti hankalaa ja hidasta hommaa enkä ajatelutkaan ottaa menetelmää käyttöön. Mielenkiinnosta kyselen. Mulla on sellainen vanha albert systeemin klanikka ja alkuperäisessä suukappaleessa ei näy jälkiä metallisesta ligatuurasta. Tosin se suukappale on aika huono ja siihen sopii nykyaikainen suukappale

Sax-pappa
20.08.2018 14:40:37

Hekku56: kun olen hurahtanut noihin vintage soittimiin niin onko kenelläkään tietoa / kokemusta ligatuuran korvaamisesta langalla. Kuulin, että ainakin klarineteissa olisi lehti kiinnitetty kietomalla lankaa suukappaleen ja lehden ympäri. Ollut ilmeisesti hankalaa ja hidasta hommaa enkä ajatelutkaan ottaa menetelmää käyttöön. Mielenkiinnosta kyselen. Mulla on sellainen vanha albert systeemin klanikka ja alkuperäisessä suukappaleessa ei näy jälkiä metallisesta ligatuurasta. Tosin se suukappale on aika huono ja siihen sopii nykyaikainen suukappale

Löytyyhän tuosta netissä tietoa vaikka kuinka. Esim. http://www.woodwind.org/clarinet/Uploads/strnglig.html

Klezberg
20.08.2018 19:08:00 (muokattu 20.08.2018 19:08:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ettei muuten tuo sana ligatuuri alunperin tulisi latinan sitomista tarkoittavasta sanasta. Olen samaan termiin törmännyt vanhoissa kirjoitustavoissa, joissa kaksi usein peräkkäin esiintyvää kirjainta on yhdistetty (ja vähitellen osittain sulautunutkin) toisiinsa .

Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Hekku56
21.08.2018 15:22:37

kiitos, tuohon sivustoon en ollut törmännyt.

Ligatuura on latinaa, kirurgiassa verisuonia ligeerataan eli sidotaan langalla umpeen

Klezberg
21.08.2018 15:51:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun muistan, kymmenisen vuotta sitten olin seuraamassa kahden klezmermuusikon opetusta, viulistin ja klarinetistin, vaikkei oma soittotaito riittänytkään täysipainoiseen osallistumiseen. Klarinetistilla taisi juurikin olla langalla lehdykkä kiinni.

Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Hekku56
31.08.2018 16:25:16

mun Albert-systeemin klanikassa, josta tämä tuli mieleen, on siinä suukappaleessa ligatuuran paikka uritettu niinkuin narua varten. Uudemmissahan suukappaleen pinta on tasainen. Se alkuperäinen suukappale on niin huono, että ei voi soittaa. Onneksi siihen sopii suoraan nykyaikainen. Käytän siinä sinistä niin on heti selvää, että se ei ole alkuperäinen.

Olisko kenelläkään tarvetta albert-systeemin klanikasta. Mulla on pari raatoa, joista voisi saada yhden, ehkä molemmatkin kuntoon. Projekti voi tosin kestää kun noita fonejakin on kesken.

Tässä taitaa olla sellainen

https://www.youtube.com/watch?v=3XCuk5Tp45k

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti