Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vuosia käyttämättä olleen klarinetin korjaus
1
jcatuo
04.05.2016 14:27:19 (muokattu 04.05.2016 14:36:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
Ajattelin lähteä kysymään teiltä hienoilta ihmisiltä kokemuksia ja kommentteja optimaalisesta soitinkorjaamosta hyvään hintaan. Olen nuorempana soitellut klarinettia monta vuotta ja siitä Bb-klarinetti hommattu itselle, jota nyt halusin lähteä uudelleen tapailemaan.
Yksi mekanismi on rikki, siinä sellainen tappi pitäisi vaihtaa, ja nyt tuohon harmikseni muutaman päivän lyhyiden soittelukokeilujen jälkeen on ilmestynyt siihen kello-osaan pitkä halkeama. Muuten soitin vaikuttaisi olevan vielä kunnossa. Muualla ei näy halkeamia ja metalliosat ovat vain hieman tummuneet. Tyynyt tietty ovat vaihtelevassa kunnossa, kohdasta riippuen.
 
Oma tilanne on sellainen, että rahat ovat hieman tiukilla ja siten haluaisinkin nyt teiltä tiedustella optimaalista soitinkorjaamoa siihen, että missä saisi hyvään hintaan hyvää laatua korjauksesta. Itse asun Joensuussa, joten soitin olisi myös pakko oikeastaan postin tms. kautta laittaa huoltoon menemään, mikä tuo myös lisäkustannusta. Täällä ei nimittäin taida soitinkorjaamoa olla. Jos tuosta kokemuksia niin kuulen mielelläni!
 
Voi myös kommentoida arviota että pärjääkö vähän paremmalla peruskorjauksella ja lisäksi sillä halkeaman korjauksella, vai että onko se totuus se (kuten jo itse arvelen), että täyskorjausta tuo on vailla.
 
Tuo on joku Buffet Crampon-merkin puinen Bb klarinetti. Malli vaikuttaisi olevan E13, kun lukee parissa kohtaa tuossa. Tietty arvioita voi myös antaa siihen, että kannattaako tuota edes korjauttaa jos menee niin kalliiksi vai hankkia uusi? Onko tuo klarinetti yhtään arvokkaampi kuin ne rahat jotka menee jokatapauksessa korjaukseen?
Ainakin nyt kyllä kun googlettelee mallia E13 niin vaikuttaisi olevan aika arvokas... mutta tuo on jo aika vanha.
 
BbAnni
19.05.2016 07:55:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnittelut jalon harrastuksen pariin paluusta!
 
Puhallinkorjaamoista on kokemusta kolmesta: Parkusjärvi (Tampere), Rantanen (Helsinki) ja Ro-Hi Oy (Lahti). Kaksi ensimmäistä ovat kolmatta edullisempia, paras työnjälki on mielestäni viimeksimainitussa ja Ro-Hilla aikataulut pitävät melko hyvin (eli pillin saa parhaimmillaan samana/seuraavana päivänä takaisin). Kaikissa pillit kyllä kuntoon tulee.
 
Kellon halkeamaa ei tarvitse välttämättä korjata (joskus kuullut sanottavan, että se jopa parantaa saundia...), tärkeintä lienee että koneisto toimii ja tyynyt ei falskaa. Itselläni oli aikoinaan kans E-13 ja sanoisin, että vanhemmat puupillit ovat parempaa puuta kuin nykyiset. Ehkä sekin on mielipide asia, mutta vanhuutta ei tarvitse tämän asian suhteen häpeillä ;).
 
Matkahuollon kautta taitaa muuten olla edullisempaa laittaa pilli maailmalle (muista vaan pakata soitin huolellisesti).
 
Tässä linkit puhallinkorjaamoihin
http://www.parkusjarvi.fi/palvelut.html
http://www.soitinkorjaamo.fi/?page_id=47
http://www.rohi.fi/puupuhaltimet/klarinetti
 
Hekku56
22.08.2016 18:15:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos kello on haljennut niin paljon, että pitää korjata, ei kai muita keinoja ole kuin liimaaminen. Ostin ulkomailta kirpputorilta albert systeemin klarinetin, jossa kellossa halkeamia. Sitä oli jo joku liimannut aikaisemmin. Raotin niin paljon kuin uskalsin ja pistin injektioruiskulla ja ohuella neulalla pikaliimaa sisään. Piti toimia todella nopeasti, Puristus heti ympäri. Ihan hyvä tuli. Sorvausta harrastava kaverini teki siihen sitten myöhemmin uuden kellon ja nyt se todella hienon näköinen.
 
Vuotokohdat löytää kun pistää pienen lampun sisään, led-nauhaa tms (jouluvaloista). Pienten osien löytyminen voi olla vaikeaa. Itselläni on muutama klarinetin raato varaosiksi mutta järkevintä ottaa yhteyttä soitinkorjaamoon. Soittaminen on kivaa jos soitin toimii, muuten ihan kamalaa.
 
Itse olen fonisti ja klarinetti jäänyt vähän mysteeriksi
 
Sax-pappa
22.08.2016 21:23:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekku56: jos kello on haljennut niin paljon, että pitää korjata, ei kai muita keinoja ole kuin liimaaminen. Ostin ulkomailta kirpputorilta albert systeemin klarinetin, jossa kellossa halkeamia. Sitä oli jo joku liimannut aikaisemmin. Raotin niin paljon kuin uskalsin ja pistin injektioruiskulla ja ohuella neulalla pikaliimaa sisään. Piti toimia todella nopeasti, Puristus heti ympäri. Ihan hyvä tuli. Sorvausta harrastava kaverini teki siihen sitten myöhemmin uuden kellon ja nyt se todella hienon näköinen.
 
Vuotokohdat löytää kun pistää pienen lampun sisään, led-nauhaa tms (jouluvaloista). Pienten osien löytyminen voi olla vaikeaa. Itselläni on muutama klarinetin raato varaosiksi mutta järkevintä ottaa yhteyttä soitinkorjaamoon. Soittaminen on kivaa jos soitin toimii, muuten ihan kamalaa.
 
Itse olen fonisti ja klarinetti jäänyt vähän mysteeriksi

 
Klarinetin tiiviys on helppo tarkistaa pätkä kerrallaan. Toisella kädellä reiät umpeen ja toinen käsi alapään tukkeeksi. Sitten vain reipas puhallus yläpäähän. Pitäisi olla täysin tiivis.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «