Muusikoiden.net
11.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: poikkihuilusta puuttuu virityskorkki?
1
casbit
20.11.2014 05:45:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei

Joskus ala-asteella innostuin poikkihuilusta ja vanhemmat silloin hankkivat jostain musiikkiliikkeestä minulle käytetyn jupiterin poikkihuilun. Sitä soittelin omaoppisesti noin 1.5 vuotta jonka jälkeen innostus lopahti kun en kaikkia sointuja saanut soimaan, sen jälkeen aina silloin tällöin (20vuoden aikana) kokeillut sitä ja ajatellut että huilu ei vain ole vireessä kun on sitä virityskorkkiin koskenut.

Noh nyt sitten taas aloin miettimään mikä aikoinaan meni pieleen ja aloin tutkia netistä asiaa ja löysin kuvan tästä hienoviritys korkista mikä kai pitäisi olla huilun suukappaleen sisällä, totesin ettei minulla mitään tuollaista ole, minulla on vain tämä päätykorkki joka ilmeisesti sulkee tuon suukappaleen päätykammion mutta itse virityskorkki puuttuu.

Nyt siis ajattelin kysyä teiltä että onko havaintoni oikea eli pitäisikö siellä suukappaleen sisällä olla jotain?
Sekä onko yli 20v vanhaa poikkihuilua järkeä viedä kunnostettavaksi vai ostaa joku uusi?

Klezberg
20.11.2014 10:49:37 (muokattu 20.11.2014 10:55:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

casbit: Hei

Joskus ala-asteella innostuin poikkihuilusta ja vanhemmat silloin hankkivat jostain musiikkiliikkeestä minulle käytetyn jupiterin poikkihuilun. Sitä soittelin omaoppisesti noin 1.5 vuotta jonka jälkeen innostus lopahti kun en kaikkia sointuja saanut soimaan, sen jälkeen aina silloin tällöin (20vuoden aikana) kokeillut sitä ja ajatellut että huilu ei vain ole vireessä kun on sitä virityskorkkiin koskenut.

Noh nyt sitten taas aloin miettimään mikä aikoinaan meni pieleen ja aloin tutkia netistä asiaa ja löysin kuvan tästä hienoviritys korkista mikä kai pitäisi olla huilun suukappaleen sisällä, totesin ettei minulla mitään tuollaista ole, minulla on vain tämä päätykorkki joka ilmeisesti sulkee tuon suukappaleen päätykammion mutta itse virityskorkki puuttuu.

Nyt siis ajattelin kysyä teiltä että onko havaintoni oikea eli pitäisikö siellä suukappaleen sisällä olla jotain?
Sekä onko yli 20v vanhaa poikkihuilua järkeä viedä kunnostettavaksi vai ostaa joku uusi?

Huilun mukana tulee yleensä semmonen keppi jota käytetään liinan kanssa kuivaamiseen sisäpuolelta. Kepin avulla voi myös mitata onko korkki oikeassa paikassa. Siinä on semmoinen merkkiviiva lähellä toista päätä. Keppi laitetaan suukappaleen sisään, ja jos korkki on oikeassa paikassa, niin viiva näkyy suukappaleen aukon keskellä. Jos viiva on vähän pielessä, niin korkkia voi siirtää kiertämällä sitä suukappaleen päätyä.

Katso tuolta vaikka vain kuva http://www.jennifercluff.com/tuneflute.pdf

Jos korkki puuttuu kokonaan niin sitten soitin pitää viedä huoltoon. Ja jos soitin on ollut noin kauan soittamatta niin tyynytkin voivat olla kuivuneet, jolloin läpät vuotavat eikä soitin tahdo soida, ainakaan joillakin sävelillä. Myös se virityskorkki voi olla löysä ja vuotaa ilmaa, sekin vaatii sitten huoltoa.

Mitähän tarkoitat päätykorkilla? Sitä metallista osaako?

Jupiterista mulla on mielikuva, että vaikka ne tänä päivänä ovat hyviä aloittelijan soittimia, niin varhaisemmat Jupiterit eivät välttämättä olleet laadultaan nykyisten tasoa. Mutta tämä on vain hämärä muistikuva.

Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
casbit
20.11.2014 11:32:23

Klezberg: Huilun mukana tulee yleensä semmonen keppi jota käytetään liinan kanssa kuivaamiseen sisäpuolelta. Kepin avulla voi myös mitata onko korkki oikeassa paikassa. Siinä on semmoinen merkkiviiva lähellä toista päätä. Keppi laitetaan suukappaleen sisään, ja jos korkki on oikeassa paikassa, niin viiva näkyy suukappaleen aukon keskellä. Jos viiva on vähän pielessä, niin korkkia voi siirtää kiertämällä sitä suukappaleen päätyä.

Katso tuolta vaikka vain kuva http://www.jennifercluff.com/tuneflute.pdf

Jos korkki puuttuu kokonaan niin sitten soitin pitää viedä huoltoon. Ja jos soitin on ollut noin kauan soittamatta niin tyynytkin voivat olla kuivuneet, jolloin läpät vuotavat eikä soitin tahdo soida, ainakaan joillakin sävelillä. Myös se virityskorkki voi olla löysä ja vuotaa ilmaa, sekin vaatii sitten huoltoa.

Mitähän tarkoitat päätykorkilla? Sitä metallista osaako?

Jupiterista mulla on mielikuva, että vaikka ne tänä päivänä ovat hyviä aloittelijan soittimia, niin varhaisemmat Jupiterit eivät välttämättä olleet laadultaan nykyisten tasoa. Mutta tämä on vain hämärä muistikuva.

Kiitos vastauksesta, päätykorkilla tosiaan tarkoitan sitä metallista osaa suukappaleen päädyssä.

Aikoinaan ei tosiaan ollut mitään käsitystä miten poikkihuilu toimii enkä siis osannut epäillä mitään että olisi puuttunut osia, mutta nyt asiaa selvitettyäni olen tajunnut että siellä kai pitää siis olla ihan oikeaa korkkipuusta jokin osa.
Luultavasti siis kannattaisi ostaa uusi huilu kuin kunnostaa vanha, ottaen huomioon että vanhan huilun huolto voi tulla niin kalliiksi että samoilla rahoilla voi jo saada uuden tai jos ainakin sijoittaa vähän lisää.

Klezberg
20.11.2014 11:44:12

casbit: Kiitos vastauksesta, päätykorkilla tosiaan tarkoitan sitä metallista osaa suukappaleen päädyssä.

Aikoinaan ei tosiaan ollut mitään käsitystä miten poikkihuilu toimii enkä siis osannut epäillä mitään että olisi puuttunut osia, mutta nyt asiaa selvitettyäni olen tajunnut että siellä kai pitää siis olla ihan oikeaa korkkipuusta jokin osa.
Luultavasti siis kannattaisi ostaa uusi huilu kuin kunnostaa vanha, ottaen huomioon että vanhan huilun huolto voi tulla niin kalliiksi että samoilla rahoilla voi jo saada uuden tai jos ainakin sijoittaa vähän lisää.

Jos tyynyt on kunnossa niin miksei kannattaisi huollattaa. Tai ainakin kysäistä. Uudesta joutuu kuitenkin maksamaan viidestäsadasta ylöspäin.

Oletan nyt että siellä on se korkki kuitenkin ollut joskus, että se siis rakenteeltaan on "oikea" poikkihuilu.

Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Murgo
21.11.2014 15:35:46 (muokattu 21.11.2014 15:49:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä se metallikorkki pysyy paikallaan jos se virityskorkki puuttuu? Eikös se yleensä ole kierretty siinä virityskorkissa kiinni olevaan ruuviin?

Siis tälleen: http://www.saundrecs.co.uk/flutepics/stopper.jpg

Korkin ei kyllä luulisi maailmoja maksavan. Tuossa: http://www.thomann.de/fi/thomann_kopfschraube_fl_200_flute.htm koko hässäkkä kahdella kympillä, en tosin tiedä miten standardi huilun sisämitta on eli pitääkö olla merkki- tai jopa mallikohtainen korkki? Tietty jos on liian iso niin pystyy hiekkapaperilla hiomaan pienemmäksi, liian pieneen taas voi koettaa esim. putkiteippiä ympärille.

Mutta kannattaa kysyä joltain puhallinkorjaajalta, voi löytyä pelkkä sisäkorkkikin.

Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
21.11.2014 16:04:57 (muokattu 21.11.2014 16:11:17)

Murgo: Millä se metallikorkki pysyy paikallaan jos se virityskorkki puuttuu? Eikös se yleensä ole kierretty siinä virityskorkissa kiinni olevaan ruuviin?

Siis tälleen: http://www.saundrecs.co.uk/flutepics/stopper.jpg

Periaatteessa sama näkyi tuossa mun postaamassakin, mutta tämä on selvempi kuva.

Onko sulla poikkihuilua? Luulisin että se päätyosa kyllä jotenkin pysyy siinä itsekin, koska sitä kiertämällä korkkia saa siirtymään kumpaankin suuntaan painamatta sitä päätyä.

Jaa... kyllä se tuossa Thomannin halpishuilussa tosiaan on vain siinä ruuvissa kiinni. Mutta Azumin tonnin huilussa olen säätänyt sitä korkkia sisäänpäin pelkästään kiertämällä. Vai pettääköhän mun muisti nyt?

Nyt nousee kysymys että mitenkähän ketjun aloittaja on katsonut että korkki puuttuu? Ihan katsomalla sitä ei välttämättä huomaa, kun korkin päädyssä on metallilevy. Tikulla mittaamalla kyllä huomaa onko siellä korkki, tai sitten ruuvaamalla päätypalan irti.

Murgo
21.11.2014 20:18:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg:
Onko sulla poikkihuilua? Luulisin että se päätyosa kyllä jotenkin pysyy siinä itsekin, koska sitä kiertämällä korkkia saa siirtymään kumpaankin suuntaan painamatta sitä päätyä.

Minulla on Startone-merkkinen alle satasen hintainen halppis (josta en ole vielä toistaiseksi saanut kovin kummoista ääntä :) jossa ainakin se metallinen tulppa on vain siinä ruuvissa kiinni eli pitää painaa jos haluaa siirtää sisäänpäin. Rakenteita tietty voi olla erilaisia, olisiko kalliimmissa sitten joku lukkorengas tms. joka pitää tulppaa paikoillaan?

Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Sax-pappa
21.11.2014 20:54:52

Murgo: Minulla on Startone-merkkinen alle satasen hintainen halppis (josta en ole vielä toistaiseksi saanut kovin kummoista ääntä :) jossa ainakin se metallinen tulppa on vain siinä ruuvissa kiinni eli pitää painaa jos haluaa siirtää sisäänpäin. Rakenteita tietty voi olla erilaisia, olisiko kalliimmissa sitten joku lukkorengas tms. joka pitää tulppaa paikoillaan?

Mun Armstrongissakin tulppa on paikoillaan vain korkin kitkan varassa, eli lähtee vetämällä ulos.

Klezberg
21.11.2014 20:58:53

Murgo: Minulla on Startone-merkkinen alle satasen hintainen halppis (josta en ole vielä toistaiseksi saanut kovin kummoista ääntä :) jossa ainakin se metallinen tulppa on vain siinä ruuvissa kiinni eli pitää painaa jos haluaa siirtää sisäänpäin.

Joo... niinkuin kirjoitin niin noin näytti olevan myös Thomann-merkkisessä poikkihuilussa joka maksoi aikoinaan 150 euroa. Voisi kuvitella että sama pätee vanhaan Jupiteriinkin, jolloin on ihan mahdollista että aloittajan huilussa on se korkki siellä kuitenkin. Sitähän ei ihan kurkistamalla huomaa, ei ainakaan korkiksi tunnista. Paras mitata tikulla. Ja jos mittaus näyttää että korkki on kohdallaan, niin eiköhän tiiviydenkin saa kokeiltua jotenkin puhaltamalla.

Klezberg
21.11.2014 21:01:42

Sax-pappa: Mun Armstrongissakin tulppa on paikoillaan vain korkin kitkan varassa, eli lähtee vetämällä ulos.

On se varmaan Azumissakin noin... mun muistikuva sitten pettää että olisin säätänyt korkkia sisäänpäin vain tulppaa kiertämällä.

casbit
24.11.2014 05:52:36

Häpeäkseni täytyy myöntää että löytyihän tuo korkkiosuus tuolta huilusta kun otti sen kokonaan pois. Kaikkihan lähti siitä kun aloin selata netin ihmeellistä maailmaa että löytäisin ohjeet miten huilun saa vireeseen ja löysin tuon korkki kuvan, olin ihan varma ettei sitä ole minun huilussa koska en muistanut yhtään tuollaista osaa ( noh nuo metallilevyt naamio sen aika hyvin). Nyt viikonloppuna etsin huilun käsiini ja tarkastelin vähän huilun kuntoa.
Se korkkihan on jo kuivunut eli jonkun verran tummunut, ja yllätyksenä oli että huilusta tippui yksi läppä pari, täytyy viedä huoltoon jotta tuosta saa soivan pelin ja että voi olla varma että on toimiva.

Pari lisäkysymystä: mikä olisi hyvä opetus opus huilunsoittoon, kielinä käy suomi ja englanti?

Ja mihin kannattaa viedä huilu huoltoon? Asun suht. Lähellä Helsinkiä eli jostain täältä päin suomea.

Jopotzuki
25.11.2014 22:14:48

Woodwinds Helsingissä huoltaa puhaltimia. Huoltavat soittimet tosin vähän peukalo keskellä kämmentä toisinaan. Lahdessa on yksi huiluun erikoistunut huoltaja, joka on käynyt ammattilaisen opissa. Voin antaa puhelinnumeron, jos tahdot.

Hekku56
01.02.2015 00:52:33

huilun suukappaleen putkiosa on kartio eli laajenee vähän loppu kohti. Korkki siis pysyy siellä päässä kun pään aukko on pienempi. Huilun muut putket ovat lieriöitä eli eivät kapene

thiipakk
04.02.2015 23:28:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lahdessa toimii maan suurin puhallinsoittimiin erikoistunut korjaamo ja huilutuntemusta on haettu Muramatsu, Miyazawan, Sankyon ja Buffet:n tehtailta. Muihin soittimiin sitten muualta, mutta soitahan 020 739 4040 niin saat avun.
T: Timo / RoHi Oy -Puhallinsoitinkorjaamo

casbit: Häpeäkseni täytyy myöntää että löytyihän tuo korkkiosuus tuolta huilusta kun otti sen kokonaan pois. Kaikkihan lähti siitä kun aloin selata netin ihmeellistä maailmaa että löytäisin ohjeet miten huilun saa vireeseen ja löysin tuon korkki kuvan, olin ihan varma ettei sitä ole minun huilussa koska en muistanut yhtään tuollaista osaa ( noh nuo metallilevyt naamio sen aika hyvin). Nyt viikonloppuna etsin huilun käsiini ja tarkastelin vähän huilun kuntoa.
Se korkkihan on jo kuivunut eli jonkun verran tummunut, ja yllätyksenä oli että huilusta tippui yksi läppä pari, täytyy viedä huoltoon jotta tuosta saa soivan pelin ja että voi olla varma että on toimiva.

Pari lisäkysymystä: mikä olisi hyvä opetus opus huilunsoittoon, kielinä käy suomi ja englanti?

Ja mihin kannattaa viedä huilu huoltoon? Asun suht. Lähellä Helsinkiä eli jostain täältä päin suomea.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti