Muusikoiden.net
09.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä olisi huilu Cooper / Bennet skaala, aloittelija keskitaso
1
kuoma
18.07.2014 08:26:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei mikä olisi perusvarma instrumentti paremmalla cooperin tai bennetin skaalalla huilistin alkutaipaleen hommiin.
 
Merkki ja malli ehdotuksia + mielellään perustelua.
 
Saa myös tarjota omiansa kaupaksi aikuiselle aloittelijalle.
 
Hekku56
20.07.2014 21:16:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en ymmärtänyt kysymystä. Viritystaso on nykyisin vakiintunut ja huilut aika hyvin stantardisoituja. Laatuerot tulevat esiin materiaaleissa ja viimeistelyssä mutta taito ja "korva" ovat tärkeämpiä.
 
kuoma
21.07.2014 05:57:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin pari artikkelia.
 
http://www.justflutes.com/blog/scal … t-what-every-flutist-should-know-2/
ja
http://www.flutefocus.com/461-coopers-scale-revisited-1.html
http://www.flutefocus.com/472-coopers-scale-revisited-2.html
 
Kirjoittajat näyttivät perustellusti kallistuvan Cooperin paremmuuteen.
 
Huilun ostamista ja sillä soittamista silmälläpitäen minulle muodostui käsitys että toiset huilut ovat paremmin intonaatioltaan vireessä kuin toiset. Viimeisessä linkissä huilun hankinta vinkeissä kerrotaan että jos huilubrandilla on ns. oma skaala (boehmin skaalaan nojaava brandin oma versio siitä), tulisi huilun vire kokeilla edellä artikkelissa mainitulla tavalla.
 
Aloittelija soittajalle vireen kokeilemisprosessi tuntuu hiukan haastavalta. Joten helpommalla voisi päästä kun olisi tiedossa että huilussa on Cooper skaala (tai joku versio siitä).
 
Viimeisessä linkissä Trevor Wye toteaa:"Currently, a very fine performing flute is available worldwide and is silver plated nickel silver." Mikä mielestäni viittaa siihen ettei jokainen uusi huilu ole hyvävireinen.
 
Kysymykseksi siis jäi mikä brandi tekee edullisempia mutta laadukkaista huiluja paremmalla Cooperin , Bennetin (tms. cooperiin pohjautuvalla) skaalalla.
 
Hekku56
21.07.2014 08:42:43 (muokattu 21.07.2014 08:45:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cooper oli huilunrakentaja, joka merkittävällä tavalla paranteli huilua moderniksi soittimeksi. Bennet oli huilunsoiton opettaja.
 
Poikkihuilut ovat nykyisin käytännössä samanlaisia. Sormitukset ovat samat kaikissa. Ymmärsin, että aloittelet huilunsoittoa. Mene kauppaan, osta huilu, etsi opettaja. Kun olet muutaman vuoden soittanut, vaihda hieman parempaan huiluun. Silloin jo tiedät millaisen haluat ja löydät itsellesi sopivan / sopivimman.
 
Huilu on aina huonosti vireessä, puhallustekniikka vaikuttaa ääneen ehkä enemmän kuin muissa puhaltimissa mutta sekin on toisaalta ominaisuus, ei vika. Vain pianossa tulee nappia painamalla aina sama ääni. Piano on oikeastaan epävireinen kompromissi
 
Nuo artikkelit ovat historiallisesti mielenkiintoisia
 
kuoma
21.07.2014 09:46:30 (muokattu 21.07.2014 10:01:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta jos Cooperin skaala on lähempänä "totuutta", niin miksi ei käyttää sitä? Vai onko kaikissa moderneissa huiluissa Cooperin skaala tai sen paranneltu versio? Jos on miksi sitä ei mainita, paitsi todella kalleissa huippu huiluissa?
 
Miksi huilun ns. normaalilla epävireisyydellä on merkitystä huippu soittajille, että he näkevät vaivaa saadakseen hyvävireisen instrumentin? Eikö vireisyydellä ole silloin merkitystä aloittelijan kehittymiselle?
 
"When the scale is poor, the player needs to develop special intonation control skills to overcome the faulty workmanship of the maker."
 
Väite nro 8: There is no perfect scale; players just have to get used to and adjust to what they have.
Wyen vastaus: True, they can, depending on their skill, but why should they? This is the same as suggesting that a badly tuned violin can be played in tune by an accomplished performer by getting used to what they have. This is an excuse by uninformed flute makers to justify their ignorance about flute scale design. A poorly designed scale will hamper the development of a performer. Times are so competitive now that the sensible student must ensure his career has the fewest obstacles.
 
Vai onko artikkeleisssa ilmennyt huoli huilujen vireisyydestä vain haihattelua?
Minä en tiedä.
 
kuoma
22.07.2014 09:39:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisää aiheesta:
 
http://www.larrykrantz.com/rdick2.htm
 
Otsikolla:"Why I Love the Cooper Scale" by Robert Dick
 
Hekku56
22.07.2014 12:56:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos oikein ymmärsin, ennen Cooperia huiluissa oli parantamisen varaa lähinnä kai siksi että muut soittimet muuttuivat ja tuli tarvetta sopia yhteisestä virityksestä. Huiluun tehtiin parannuksia muuttamalla suukappaleen mallia ja pituutta. Huilut ovat nykyisin sopivia erilaisiin kokoonpanoihin. Jokainen soitin on käynyt läpi erilaisia kehitysvaiheita. Huilut ovat vanhimpia soittimia, löytöjä jo kivikaudelta.
 
Jokaisen modernin (=tavallisen) poikkihuilun soittaja pystyy puhallustekniikalla muuttamaan sävelkorkeutta melkoisesti, soittimen lämpötilakin vaikuttaa sävelkorkeuteen. Alaäänet menevät huilussa yleensä hieman alas, ylä-äänet hieman ylös, hankalimpia ovat ainakin omasta mielestäni c ja cis. Niissä täytyy vain puhallustekniikalla hieman korjata. Nokkahuilusta tulee puhaltamalla ja tietyllä sormituksella periaatteessa aina sama ääni (huom lämpötila ja puhallusvoima). Poikkihuilussa ääni väkisinkin vaihtelee mutta siitähän se elävyys soittoon juuri tuleekin. Kyse ei ole siitä, että huiluissa olisi jotain erilaisia skaaloja tai vastaavia. Sormitukset menevät samalla tavalla. Avoläpät huilussa parantavat hieman sävelpuhtautta koska ilmavirta aukon ja läpän välissä ei aiheuta yhtä voimakkaita pyörteitä. Lisäksi avoläppäisellä pystyy sormen sivuliikkeellä tekemään liu'utuksia. Normaalisti soitettaessa sormen pitäisi nousta avoläpästä yhtä korkealle kuin aukon ja läpän reunan väliin jää tilaa, normaaliläppäisessä huilussa sormi ei saisi nousta juurikaan irti läpästä. Huilussa on vain muutama poikkeustapaus, joissa sormea liikutetaan läpältä johonkin muualle. Vasen peukalo, oikean etusormi h/b trilleissä ja oik keski ja nimetön niihin pikkuvipuihin. Oikealla pikkusormella on 3 vaihtoehtoa.
 
En ole mikään ammattilainen mutta tällaisia oppeja olen saanut aikoinaan musiikkiopistosta.
 
Osta siis huilu, joku oppilasmalli, esim Yamaha, hanki opettaja edes alkuun, että et opi vääriä maneereita, niistä on vaikea päästä eroon ja ala soittaa. Osta sitten joskus parempi huilu. Parempi tarkoittaa laadukkaampaa materiaalia, tarkempaa työstämistä ja omiin käsiin paremmin sopivaa. Sormitukset ja äänet ovat kaikissa periaatteessa samat. Historia on mielenkiintoista mutta se on historiaa.
 
kuoma
22.07.2014 15:08:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta.
 
Kuten varmaan huomasit, artikkeleissa kyseenalaistettiin joitakin kuvailemiasi tyypillisessä huilun soiton opetuksessa meille opetettuja "faktoja".
 
Totta varmasti on että lähes huilulla kuin huilulla pääsee alkuun.
 
Etsintäni koskeekin ns. seuraavaa huilua, joka toivon mukaan olisi modernilla Cooperin johdannaisella skaalalla. Mutta ketkä sellaista valmistavat on hankalan oloista saada selville.
 
Joskus olen nähnyt jossain Buffetin Crampon Cooper Scale huilun, joka ilmeisesti oli oppilas huilu. Muuten sen laadusta tai saatavuudesta en mitään tiedä.
 
Mutta millä merkillä löytyisi vastaavaa?
 
Hekku56
23.07.2014 08:01:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edelleen sitä mieltä, että aihe on kuin jos taiteilijat keskustelisivat siitä onko oravan vai näädänkarvainen pensseli parempi. Ymmärsin, että olet vasta aloittelemassa huilunsoittoa. Kannattaisiko nousta tyvestä puuhun. Onnea matkaan
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti