Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Altto fonille trasponoiminen
1
Mikdu
18.06.2014 20:45:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! elikkäs miten minä transponoin C stä Eb hen? voisiko joku tähän selittää sen niin että tyhmäkin ymmärtää, olen netistä kattonut englanniksi oppaita mutta termit ovat eri joten meinaan mennä sekaisin.
kiitos
 
Sax-pappa
18.06.2014 22:02:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikdu: Moi! elikkäs miten minä transponoin C stä Eb hen? voisiko joku tähän selittää sen niin että tyhmäkin ymmärtää, olen netistä kattonut englanniksi oppaita mutta termit ovat eri joten meinaan mennä sekaisin.
kiitos

 
Alttofonilla soitat C:lle kirjoitetusta nuotista puolitoista sävelaskelta alempaa. Esim. jos nuotissa on C soitat A:n jne.
 
Hekku56
19.06.2014 06:43:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B (Bb) ja H merkinnät vaihtelee lähteestä riippuen. Klassisessa musiikissa, musiikkiopistoissa ja saksankielisissä lähteissä se pianon valkoinen nappula on H, (B tai b on se alennettuna), amerikkalaisessa ja jazzlähteissä sitä kutsutaan Bb. Kummallekin käytännölle on perustelunsa
 
calf
19.06.2014 12:03:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sävellajin löydät helposti lisäämällä kolme ylennystä tavallisen C-vireisen nuottilapun sävellajiin. Esim. F-duuri (1 alennus) -> D-duuri (2 ylennystä), Ab(4 alennusta)->F (1 ylennys), Em(1 ylennys)->C#m(4 ylennystä)...
 
"If you don't live it, it won't come out of your horn." Charlie Parker
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «