Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kannattaako puhaltimien opiskelu itsenäisesti?
1 2
njihe
09.05.2014 19:54:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen amatöörimäinen musiikinharrastaja, joka pääasiassa laulaa sekä soittaa vaatimattomasti kitaraa, bassoa, pianoa ja ukuleleä. Olen opiskellut soittamaan lähinnä itse tsekkailemalla netistä sointuja ja skaaloja ja käynyt kitaratunneilla muutaman kerran. En lapsena voinut osallistua musiikkiopiston kursseille, koska vietin lapsuuteni niin syrjäisessä paikassa. Koulussa opeteltiin c-duuriasteikko ja piirreltiin nuottiavaimia, eli en siis tunne musan teoriaa mainittavasti ja nuotinlukutaitoni on välttävä. Jotain hajua sävellajeista ja modaalisesta järjestelmästä minulla on.
 
Haluaisin nyt aloittaa samalla "kuuntele, lue ja opi jotain" -menetelmälläni jonkun puhaltimen, varsinkin klarinetin soiton (saksofoni olisi kai kiva myös, mutta ne ovat niin kalliita). Olisi mukava tilata thomannilta satasen klarinetti ja puhallella fiilispohjalla omaksi ilokseen, mutta klassisiin soittimiin liittyy juhlallinen aura. Kaikkihan kai opettelevat soittamaan jostakin vintiltä kaivettua kehnoa kitaraa matkimalla CCR:rää ja Chuck Berryä, mutten ole kuullut, että puhaltimia opeteltaisiin soittamaan tuolla tyylillä :D
 
Onko klarinetti liian vaativa soitin soittaa nettivinkkien ja kirjaston kirjojen pohjalta? Minulla ei ole mahdollisuutta käydä soittotunneilla.
 
Diaidis
09.05.2014 20:15:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anna mennä vaan! Innostahan se on kiinni. Nykyään saa lainattua kirjastoista paljon materiaalia aloittamiseen kirjoja, videoita ja Youtube on pullollaan basic vinkkejä fonin tai klarinetin soittoon.
 
Thomanilta saa jo varsin mainioita 500€ (TTS350 tai ATS350) hintaluokan foneja aloitteleville. Startonet on vähän niin ja näin, niissä on vähän peltinen ääni. Voi mieluummin säästää itse fonissa, mutta hanki parempi suukappale heti alkuun. Yamaha 4C tai vastaava. Sen avulla vältyt "oudoista" virheistä. Halppis fonien kanssa tulee todella huonot muoviset suukappaleet mukaan. Soittajan jälkeen 80% äänestä tulee suukappaleesta. Muuten ne on ensimmäiseksi soittemeksi ihan käypiä.
 
Foneissa tenori on itseasiassa hieman helpompi aloittelevan saada paremman äänen aikaiseksi. Isompi päre (reed) ja itse foni antaa anteeksi enemmän mokia aluksi.
 
Klezberg
09.05.2014 21:10:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kävin itse fonin kanssa yhden tunnin ottamassa. Se kannatti, mulla oli ihan kummallinen juttu, olin kääntänyt ylähuulen suukappaleen ja hampaan väliin "pehmusteeksi". Siitä kun opettelin pois niin en enää edes tajua miten se oli mahdollistakaan.
 
Tenorifonia mäkin suosittelisin. Klarinetinkin saa kyllä soimaan tarpeeksi löysällä lehdellä, mutta kunnollinen vire vaatii vähän jäykemmän lehden, tiukemman ansatsin ja tuen. Muutamia vuosia soittelin fonia ja klaraa tuossa 2000-luvulla, sitten se jäi. Tenorifoni soi edelleenkin kohtuudella, jos kokeilee. Klarinettikin kyllä, mutta paljon työläämmältä tuntuu soittaa, niin oudolta kuin se kuulostaakin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
njihe
09.05.2014 22:45:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista. Fonit on tosiaan aika kalliita, eikä huvittaisi ostaa sellaista nurkkaan pölyttymään, jos tästä projektista ei tulekaan mitään. Toisaalta, satasen klarinetti on varmaan lannistavan paska soittopeli aloittelijalle.
 
Ehkäpä rohkaistun hankkimaan jommankumman ja aloittamaan kanssaeläjien hermojen koettelemisen soitollani :D
 
Klezberg
09.05.2014 22:59:29 (muokattu 09.05.2014 23:03:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

njihe: Kiitos vastauksista. Fonit on tosiaan aika kalliita, eikä huvittaisi ostaa sellaista nurkkaan pölyttymään, jos tästä projektista ei tulekaan mitään. Toisaalta, satasen klarinetti on varmaan lannistavan paska soittopeli aloittelijalle.
 
Ehkäpä rohkaistun hankkimaan jommankumman ja aloittamaan kanssaeläjien hermojen koettelemisen soitollani :D

 
No, olen mä itsekin ostanut Thomannin sadanviidenkympin poikkihuilun ja sen kanssa todennut että semmoistakin voi soittaa, sitten hankkinut paremman. Toisaalta maksanut enemmän soittimista jotka ovat osoittautuneet aika romuiksi.
 
Että jos joku soitin sopivasti kiinnostaa, muttei kuitenkaan tarpeeksi, niin voihan sen satasen siihen sijoittaa ja katsoa kuinka käy. Mutta tosiaan, mun oma kokemus on että hyväkin klarinetti on vaikeampi soitettava kuin foni. Toisaalta klara voi olla ympäristölle siedettävämpi. Foni, varsinkin altto (unohdetaan sopraano kokonaan) soi aloittelijan soittamana aika raa'alla soundilla. Klarasta ei semmoista soundia saakaan, enemmänkin tuhinaa jos ei tahdo soida.
 
Mutta jos päädyt Thomannin klarinettiin, niin "böhmiläinen" (Boehm system) sitten eikä saksalainen systeemi. Saksalaiselle on vaikea löytää lehtiä, suukappaleita ja opetusta/neuvontaa Suomesta. (Laitoin tuon "böhmiläinen" lainausmerkkeihin, Thomann tuntuu sitä termiä käyttävän. Boehmin systeemi on kuitenkin nimetty keksijänsä herra Boehmin mukaan eikä siis tule Böömistä.)
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
njihe
10.05.2014 01:18:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: No, olen mä itsekin ostanut Thomannin sadanviidenkympin poikkihuilun ja sen kanssa todennut että semmoistakin voi soittaa, sitten hankkinut paremman. Toisaalta maksanut enemmän soittimista jotka ovat osoittautuneet aika romuiksi.
 
Että jos joku soitin sopivasti kiinnostaa, muttei kuitenkaan tarpeeksi, niin voihan sen satasen siihen sijoittaa ja katsoa kuinka käy. Mutta tosiaan, mun oma kokemus on että hyväkin klarinetti on vaikeampi soitettava kuin foni. Toisaalta klara voi olla ympäristölle siedettävämpi. Foni, varsinkin altto (unohdetaan sopraano kokonaan) soi aloittelijan soittamana aika raa'alla soundilla. Klarasta ei semmoista soundia saakaan, enemmänkin tuhinaa jos ei tahdo soida.
 
Mutta jos päädyt Thomannin klarinettiin, niin "böhmiläinen" (Boehm system) sitten eikä saksalainen systeemi. Saksalaiselle on vaikea löytää lehtiä, suukappaleita ja opetusta/neuvontaa Suomesta. (Laitoin tuon "böhmiläinen" lainausmerkkeihin, Thomann tuntuu sitä termiä käyttävän. Boehmin systeemi on kuitenkin nimetty keksijänsä herra Boehmin mukaan eikä siis tule Böömistä.)

 
Kiitos edelleen vinkeistä :D Alkaa näyttää nyt siltä, että kannattaisi kokeilla molempia instrumenttejä, ennen kuin ostaa kumpaakaan. 500 uudesta, mutta suhteellisen huonosta soittimesta ei ole sellainen hinta, jonka olisin ihan heti valmis panostamaan (köyhätopiskelijat.com). Käytettyä, edullista huutonettifonia tai -klarinettiä ei liene järkevää ostaa. On kokeiltava siis tuttujen soittimia, ja jos innostus leimahtaa, ostettava oma.
 
Klezberg
10.05.2014 10:09:42 (muokattu 10.05.2014 10:45:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

njihe: Kiitos edelleen vinkeistä :D Alkaa näyttää nyt siltä, että kannattaisi kokeilla molempia instrumenttejä, ennen kuin ostaa kumpaakaan. 500 uudesta, mutta suhteellisen huonosta soittimesta ei ole sellainen hinta, jonka olisin ihan heti valmis panostamaan (köyhätopiskelijat.com). Käytettyä, edullista huutonettifonia tai -klarinettiä ei liene järkevää ostaa. On kokeiltava siis tuttujen soittimia, ja jos innostus leimahtaa, ostettava oma.
 
Kun mä kiinnostuin fonista, menin ihan f-musiikkiin puhallinosastolle ja sanoin että voinko kokeilla saanko fonin soimaan. Siellä oli silloin myyjänä kokenut puhaltaja. Sain sen soimaan, myyjä vähän neuvoi, ja sain nokkahuilusormitusten perusteella pieniä sävelmiä soimaan. Se oli siinä, foni lähti mukaan.
 
Jupiter ja Yamaha on semmoisia kohtuu- ja tasalaatuisia, luotettavia aloittelijan soittimia. Viidellä sataa voi jo saada kelvollisen soittimen, vaikka tonnilla saisikin paremman. Tosin hinnat näkyvät nousseen siitä mitä muistin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
njihe
10.05.2014 12:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, olisihan se hauskaa käydä kantamassa vähän hiekkaa musiikkikaupan lattialle, mutta satun asumaan öbaut 400 km:n päässä lähimmästä. Mulla on musiikinharrastuksen kanssa sellaisia käytännön ongelmia, joita kaupunkiperspektiivistä voi olla vaikea hahmottaa: paikkakunnalla ei yksinkertaisesti asu klarinetinsoitonopettajaa ja musiikkikaupassa käyminen vaatisi tankillisen bensaa ja päivän aikaa. Kaikki tarvikkeet ja tietous pitää siis hankkia netistä. Yhdellä tutun tutulla on klarinetti ja toisella saksofoni, joten käännyn heidän puoleensa.
 
Kiitos silti neuvoista, niiden avulla pystyn etenemään puhallinprojektini kanssa. Ehkäpä minäkin alan pian tuottaa sorsan tuhinaa klaralla.
 
Klezberg
10.05.2014 13:33:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

njihe: Heh, olisihan se hauskaa käydä kantamassa vähän hiekkaa musiikkikaupan lattialle, mutta satun asumaan öbaut 400 km:n päässä lähimmästä. Mulla on musiikinharrastuksen kanssa sellaisia käytännön ongelmia, joita kaupunkiperspektiivistä voi olla vaikea hahmottaa: paikkakunnalla ei yksinkertaisesti asu klarinetinsoitonopettajaa ja musiikkikaupassa käyminen vaatisi tankillisen bensaa ja päivän aikaa. Kaikki tarvikkeet ja tietous pitää siis hankkia netistä. Yhdellä tutun tutulla on klarinetti ja toisella saksofoni, joten käännyn heidän puoleensa.
 
Kiitos silti neuvoista, niiden avulla pystyn etenemään puhallinprojektini kanssa. Ehkäpä minäkin alan pian tuottaa sorsan tuhinaa klaralla.

 
Totta, tiedän kyllä että läheskään kaikki ei asu soitinkauppojen lähellä, ja toisaalta kauppojenkin valikoimat ja palvelut ei välttämättä ole aina niin hyvät kuin haluaisi. Se hyöty kaupasta ostamisesta on, että jos soittimen kanssa on ongelma (puhaltimissa voi olla säädöt pielessä jo uutenakin, itselle tuli kaupassa vastaan poikkihuilu joka ei soinut kunnolla, oli vain pienen säädön tarpeessa) niin kaupan kanssa on helppo hoitaa... jos se kauppa on lähellä.
 
Mutta sulla on sitten paremmin kuin monella muulla jos on tuttuja joiden puoleen kääntyä. Sittenkin, jos hankit puhaltimen nettikaupasta, niin kannattaa tsekkauttaa se samantien tottuneemmalla soittajalla, että tietää jos siinä on vikaa tai säädön tarvetta. Aloittaja ei sitä välttämättä itse huomaa mutta soitin on sitten vaikeampi soittaa kuin pitäisikään.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Varie
12.05.2014 13:39:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaus otsikkoon, kannattaa.
Klarinestista minulla ei ole kokemusta, mutta fonin opettelu onnistuu itsenäisesti jos on halua ja kärsivällisyyttä. Muutaman yksityistunnin ottaminen alkuu on varmasti järkevää ja nopeuttaa huomattavasti oppimisprosessia.
Alussa hyvän saundin saamiseen tarvitaan kärsivällisyyttä. Jos osaat soittaa jotain muuta soitinta, niin opit kyllä varmasti klarinetinkin jos vain haluat.
Soitin kannattaa olla sen tasoinen, ettei oppiminen jää siitä kiinni.
Ainakin fonilla suukappale kannattaa vaihtaa johonkin muuhun mitä soittimen mukana yleensä tulee. Ainakin mulla hyppy jupiterin "perussuukappaleesta" Vandoreniin ja Selmerin S80:iin toi soittoon todella paljon uusia asioita. Sitä en voi sanoa mikä sulle on sopiva merkki ja malli.
Mutta hommaa puhallin ja ala opettelemaan jos asia kiehtoo.
 
Sax-pappa
12.05.2014 14:34:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edellisissä vastauksissa sait jo hyviä vinkkejä. Omasta kokemuksesta tiedän, että itsenäinenkin opiskelu onnistuu, joskin opettajan käyttö on tietysti suositeltavaa. Olen oppinut klarinetin soiton kirjastosta lainatun Stubbinsin Klarinettikoulun avulla.
Myöhemmin sitten saksofonit samalla tavalla. Silloin ei vielä ollut nettiä käytettävissä. Sieltähän nykyään löytyy valtavati ohjeita.
 
On hienoa jos sinulla on joku soittajakaveri, joka voi tarkistaa soittimien toimivuuden. Aloittelijan harrastus saattaa lopahtaa vaikeuksiin, jotka johtuvatkin pienestä viasta tai säädöntarpeesta soittimessa.
 
Hyvän suukappaleen merkitystä haluan minäkin korostaa. Klarinetille on esim. Vandoren 5RV hyvä aloituskapula. Ensin 1.5 lehdellä ja siitä sitten pikkuhiljaa vahvempaan.
 
Rohkeasti vain toteuttamaan omia unelmia!
 
Kasu-_-
10.06.2014 12:25:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä myös komppia itseopiskelulle, vaikka en olekaan vuotta kauempaa edes soittanut. Paljon olen jo oppinut vaikka varmasti hyvän opettajan johdolla vielä nopeammin. Mutta jos ei ole mahdollisuutta/aikaa/rahaa opettajan kanssa touhaamiseen niin youtube ja kirjasto ovat ystäviä :)
 
Muutaman kirjaston perus alttofonioppaan kahlasin läpi ja nyt on menossa
"Mel Bay's saxophone method" -kirja, jossa on jo jonkin verran enemmän soiteltavaa. Aika hyvin alkaa jo hitaanpuoleinen prima vista sujua ja korva ohjaa jo sormia hyvin perusmelodioiden suhteen.
 
Onko jotain perusraamattua, joka olisi kaikkien fonistien kahlattava läpi vai riittääkö kun käy mahdollisimman monta perusteosta ja videota läpi + vaikkapa toivelaulukirjat ja muut vastaavat?
 
Suukappaleita ei ole tullut edes mietittyä vielä. Fonini taitaa olla Jupiterin 500-sarjalainen eli eikos siinä ole C4 suukappale? Aika hintavia tuntuu olevan nuo mainitut suukappaleet ainakin. Mutta jos ihan tosissaan meinaatte että olisi rahan arvoinen sijoitus, niin kai sitä voisi ostaakin. Pääseeköhän suukappaleita testaamaan musakaupoissa vai onko liian hygieenistähenkilökohtaista kamaa testattavaksi? Kierot etuhampaatkin jättävät helposti jälkiä suukappaleeseen :D
 
Drunk'n'roll
calf
10.06.2014 19:34:11 (muokattu 10.06.2014 19:39:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kasu-_-:
Onko jotain perusraamattua, joka olisi kaikkien fonistien kahlattava läpi vai riittääkö kun käy mahdollisimman monta perusteosta ja videota läpi + vaikkapa toivelaulukirjat ja muut vastaavat?

 
Minulle opettaja suositteli Larry Tealin kirjaa:
http://www.amazon.com/The-Saxophone … 7821&sr=8-1&keywords=saxophone+teal
 
Tuota jotkut ovat "foniraamatuksikin" tituleeranneet. Teal taitaa edustaa tiukan ansatsin koulukuntaa - tässä lienee muunlaisiakin tapoja. Ilman systemaattista lukemista tuota kirjaa voisin sanoa todella mielenkiintoiseksi. Ainakin erittäin monipuoliset kuvakavalkadit ja hyvin analyyttinen otos tekniikan varmaan aikalailla kaikista osa-alueista ansatsista trillien sormituksiin jne.
 
"If you don't live it, it won't come out of your horn." Charlie Parker
njihe
10.06.2014 22:42:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onneksi tämä aikakausi mahdollistaa vinkkien kaivuun ja kaikenlaisten soittopelien, tarvikkeiden ja soitto-oppaiden tilaamisen netistä.
 
Onkohan laulutaidosta etua fonin/klaran/ mielivaltainen soitin, jonka läpi kulkee ilmaa:n soitossa? Jossakin täällä mnetissä puhuttiin siitä, miten samankaltainen hengitystekniikka laulajilla ja puhaltajilla loppujen lopuksi on (pötyä vai ei?). Laulu on periaatteessa vähän-niinku-pääinstrumenttini :D. Luulisin jopa, että minulla on jonkinlainen terveehkö tekniikka laulamisen suhteen, vaikken oikeastaan ole saanut opetusta siinä ja CVT:stä tulevat mieleen vain mikseristä kaikua kuumeisesti ruuvaavat lahjakkaat laulajaystävät. Onko puhaltimen soittaminen hyvässä vireessä ja tasaisella puhalluksella mitenkään verrattavissa hyvässä vireessä ja tasaisella saundilla laulamiseen?
 
Diaidis
23.06.2014 13:21:31 (muokattu 23.06.2014 13:26:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calf: Minulle opettaja suositteli Larry Tealin kirjaa:
http://www.amazon.com/The-Saxophone … 7821&sr=8-1&keywords=saxophone+teal
 
Tuota jotkut ovat \\\"foniraamatuksikin\\\" tituleeranneet. Teal taitaa edustaa tiukan ansatsin koulukuntaa - tässä lienee muunlaisiakin tapoja. Ilman systemaattista lukemista tuota kirjaa voisin sanoa todella mielenkiintoiseksi. Ainakin erittäin monipuoliset kuvakavalkadit ja hyvin analyyttinen otos tekniikan varmaan aikalailla kaikista osa-alueista ansatsista trillien sormituksiin jne.

 
Olen itse asiassa lukemassa tuota kirjaa parhaillaan. Voin myös osaltani suositella sitä kaikille itsenäisesti fonia opetteleville. Ansatsin kehityskeen Tealillä oli tosi hyviä harjoituksia siinä. Otin ne käyttöön ja on tullut positiivisä tuloksia.
 
njihe: Laulu on periaatteessa vähän-niinku-pääinstrumenttini :D. Luulisin jopa, että minulla on jonkinlainen terveehkö tekniikka laulamisen suhteen, vaikken oikeastaan ole saanut opetusta siinä ja CVT:stä tulevat mieleen vain mikseristä kaikua kuumeisesti ruuvaavat lahjakkaat laulajaystävät. Onko puhaltimen soittaminen hyvässä vireessä ja tasaisella puhalluksella mitenkään verrattavissa hyvässä vireessä ja tasaisella saundilla laulamiseen?
 
On joo. Larry Teal kirjassaan vertaa laulamista fonilla soittoon. Kurkun asento ja suukammion muoto ovat samantyyppisiä riippuen mitä äänitasoa soittaa/laulaa. Teal itse asiassa suosittelee biisin läpilaulamista ennen soiton alkua. :) Siis tuossa voi olla käyttämättä mitään sanoja kunhan yrittää tuottaa samat nuotit ilman fonia.
 
Klezberg
23.06.2014 13:29:19 (muokattu 23.06.2014 13:49:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

njihe: Onko puhaltimen soittaminen hyvässä vireessä ja tasaisella puhalluksella mitenkään verrattavissa hyvässä vireessä ja tasaisella saundilla laulamiseen?
 
Vireen aikaansaaminen vaatii kyllä oman tekniikkansa verrattuna laulamiseen, ja puhaltimissakin on eroja sen osalta. Mutta voisin kuvitella että tuen osalta laulamistaustasta on varmaankin apua.
 
PS. Joo, varmaankin laulamisesta on apua myös kurkun asennon ja suuontelon muodon kanssa. Mutta samalla pitää saada se oikea ansatsi joka sitten vaatii ihan eri lihaksia samaan aikaan.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Diaidis
25.06.2014 10:29:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bob Mintzer kirjassaan Playing the saxophone puhuu suukappaleeseen huutamisesta / laulamisesta Growl efektiä tehdessään. (Muissakin lähteissä oon törmänyt samaan neuvoon. ) Kuulemma pitäisi yrittää laulaa samaa äänitasoa, kuin mitä soittaa. Saadakseen erilaisia efektejä aikaan niin kuulemma voi testata huutaa neljännes oktaavia tai puoli oktaavia ylös tai alas siitä mitä soittaa fonillaan. Ts. jos pystyy lonkalta ottaa halutun äänitason laulamalla niin pitäisi jeesata. :) Eikun nopeasti laulukurssille oppiakseen saksofonin soittoa! :P
 
Klezberg
25.06.2014 11:28:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Diaidis: Bob Mintzer kirjassaan Playing the saxophone puhuu suukappaleeseen huutamisesta / laulamisesta Growl efektiä tehdessään. (Muissakin lähteissä oon törmänyt samaan neuvoon. ) Kuulemma pitäisi yrittää laulaa samaa äänitasoa, kuin mitä soittaa. Saadakseen erilaisia efektejä aikaan niin kuulemma voi testata huutaa neljännes oktaavia tai puoli oktaavia ylös tai alas siitä mitä soittaa fonillaan. Ts. jos pystyy lonkalta ottaa halutun äänitason laulamalla niin pitäisi jeesata. :) Eikun nopeasti laulukurssille oppiakseen saksofonin soittoa! :P
 
Olen yrittänyt tuota growlia, mutta ei ole helppo hyräillä samaan aikaan kun soittaa fonia, vaikka saman sävelen pystyisi hyräilemään ilman fonia. Ihan oma opettelu siinä on että pystyy samaan aikaan hyräilemään ja soittamaan fonia.
 
Äänitasolla tarkoittanet äänenkorkeutta? Minulle taso tuo ensimmäisenä mieleen voimakkuuden.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Diaidis
25.06.2014 13:31:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Olen yrittänyt tuota growlia, mutta ei ole helppo hyräillä samaan aikaan kun soittaa fonia, vaikka saman sävelen pystyisi hyräilemään ilman fonia. Ihan oma opettelu siinä on että pystyy samaan aikaan hyräilemään ja soittamaan fonia.
 
Äänitasolla tarkoittanet äänenkorkeutta? Minulle taso tuo ensimmäisenä mieleen voimakkuuden.

 
Olen huomannut, että growl lähtee helpommin, jos on käytössä suuremman aukon suukappale. Minulla ainakin onnistuu se helpommin Otto Linkin 8 verrattuna samaan 6 kokoiseen. Onko kenelläkään muita kokemuksia tästä?
 
Olen lukenut / opiskellut musiikkiin liittyvän materiaalin englanniksi, niin suomeksi termit ei suju. 'Pitch' siis på engelska. :) Äänenkorkeus se kai on.
 
?sävelkorkeus?
 
Klezberg
25.06.2014 14:04:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Diaidis:
Olen lukenut / opiskellut musiikkiin liittyvän materiaalin englanniksi, niin suomeksi termit ei suju. 'Pitch' siis på engelska. :) Äänenkorkeus se kai on.
?sävelkorkeus?

 
Sävelkorkeus on hyvä ja selvä sana kun musiikista puhutaan.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «