Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymys käyrätorven äänialueesta
1
ThomSai
15.08.2013 20:30:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En itse soita, mutta yritän parhaillaan kääntää Rachmaninovin toisen sinfonian Cubase -muotoon Eastwestin orkesterikirjastoilla. Törmäsin pian kuitenkin ongelmaan käyrätorvien kanssa. Orkesterikirjastojen käyrätorvet eivät pysty soittamaan niin korkealle, mitä nuotteihin on merkitty. Nuoteissa korkein ääni käyrätorvelle on toisen oktaavialan As, ja torvet ovat E:ssä. Onko tämän soittaminen jotenkin mahdollista?
 
Janus
16.08.2013 18:05:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on siis soiva kaksiviivainen C. Käyrätorvi transponoi aina alaspäin: yleisimmin nykyisin käytössä oleva F-corno (joka esiintyy myös Rach II:ssa) puhtaan kvintin, ja E-corno vastaavasti pienen sekstin. Se on käyrätorven normaalin äänialan puitteissa, yläpäässä (muttei vielä ihan äärikorkealla) tosin. Pitäisi löytyä EW:n samplekirjastoista (EWQLSO, Hollywood Brass) ihan huoletta.
 
ThomSai
17.08.2013 10:34:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta! Olin siis näemmä transponoinut väärään suuntaan kun olin laittanut torvia terssin ylöspäin. Pyörin siis kokoajan oktaavin liian korkealla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «