Muusikoiden.net
11.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kenelläkään tietoa Roy Bensonin huiluista?
1
Ratiina
29.07.2013 13:07:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etsin uutta hinta-laatusuhteeltaan hyvää huilua ja törmäsin tähän Roy Bensoniin. Ongelmana vain, etten löytänyt siitä mitään luotettavaa tietoa netistä. Olisiko siis jollain jakaa tietoa tai kokemusta Roy Benson-merkkisistä huiluista?

saxowoman
11.08.2013 20:24:20

Samaa kysyin minäkin tuolla ylempänä, tosiaan ei tietoa löydy noista huiluista. Taidanpa kuitenkin kallistua noihin oppilasmalleihin Trevor Jamesiin tai Yamahaan , vaikka muutaman satasen kalliimpia ovatkin. Trevor jamesissa oli muistaakseni hopeoitu se suukappale mikä on tosi hyvä juttu soinnin kannalta, kuulema.

Klezberg
11.08.2013 20:41:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saxowoman: Samaa kysyin minäkin tuolla ylempänä, tosiaan ei tietoa löydy noista huiluista. Taidanpa kuitenkin kallistua noihin oppilasmalleihin Trevor Jamesiin tai Yamahaan , vaikka muutaman satasen kalliimpia ovatkin. Trevor jamesissa oli muistaakseni hopeoitu se suukappale mikä on tosi hyvä juttu soinnin kannalta, kuulema.

Eiköhän se Yamahan YFL211 ole hopeoitu kokonaan sekin. Jos huilu ei ole edes hopeoitu niin semmoista tuskin kannattaa edes harkita.

Kalliimmissa voi sitten olla hopeinen suulevy ja piippu, sitten koko suukappale hopeaa ja vielä kallimmissa koko huilu hopeaa.

Kannattaa siis olla tarkkana, onko hopeoitu vai hopeinen/hopeaa.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
saxowoman
11.08.2013 22:47:11

Juuh kyllä se Yamahakin on hopeoitu ja onhan se tuo Bensonkin, mutta jos en nyt ihan väärin muista niin tuossa Trevor jamesissa olisi tosiaan hopeaa se huulilevy ja piippu. T. J. James 31PF-ESLR Privilege on kyseessä.

Klezberg
11.08.2013 23:14:44 (muokattu 11.08.2013 23:27:35)

saxowoman: Juuh kyllä se Yamahakin on hopeoitu ja onhan se tuo Bensonkin, mutta jos en nyt ihan väärin muista niin tuossa Trevor jamesissa olisi tosiaan hopeaa se huulilevy ja piippu. T. J. James 31PF-ESLR Privilege on kyseessä.

Niin, voi olla, mutta kirjoitit että se on hopeoitu. Siksi kommentoin.

Itse hommasin viitisen vuotta sitten kokeeksi Thomannin huilun 150 eurolla. Sillä pääsin kokeilemaan, miltä huilu tuntuu fonin ja klarinetin pohjalta. Kyllä sillä pystyi soittamaan mutta ei se enää ole soittokunnossa. Hommasin sitten Azumin jossa on hopeinen suukappale. Sitä ostaessa kokeilin Yamahoita, sekä 200- että 300-sarjaa. Tykkäsin että Azumista sain paremman äänen, mutta lienee kiinni siitä millaista ääntä haluaa. Jotain Pearliakin kokeilin, mutta sen kanssa oli vaikeuksia joidenkin äänien kanssa. Jälkikäteen tajusin, että huilun säädöt voivat olla pielessä, siis uudessa huilussa kaupan hyllyltä. Sama juttu oli nimittäin yhden Azumi-yksilön kanssa, ja kaupassa ollut soitinkorjaaja näki heti mistä se johtui.

Laajemmin mulla ei ole huilumerkeistä kokemusta. Yksi reissusta ostettu Amati mulla vielä on. Se oli kai alle kahdensadan huilu siellä mistä ostin.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
saxowoman
12.08.2013 11:41:11

Joo epäselvästi kirjoitin, kiitos oikaisusta. Mulle on kyllä uus tuttavuus tuo Azumi. Hyvä tietää, että jos pilli ei soi niin tietää vinkata opettajalle että säätäis sitten sitä jos vika siinä. Varmaan tuo umpiläppäinen kannattaa ostaa kun ei ole aikasempaa kokemusta huiluista, vaikka alttofoni on kyllä tuttu. Onko muuten huilun sormitukset samanlaiset/ samantapaiset kun fonissa?

Klezberg
12.08.2013 12:07:08 (muokattu 12.08.2013 12:07:55)

saxowoman: Joo epäselvästi kirjoitin, kiitos oikaisusta. Mulle on kyllä uus tuttavuus tuo Azumi. Hyvä tietää, että jos pilli ei soi niin tietää vinkata opettajalle että säätäis sitten sitä jos vika siinä.

Jos säädöt on pielessä, niin jokin läppä ei jossain tilanteessa mene kokonaan kiinni, tai ei ehdi ihan ajoissa kiinni. Usein siitä seuraa että alarekisterin äänet ei soi kunnolla tai meinaavat karata ylempään oktaaviin.

En tiedä lähteekö opettaja koskemaan säätöihin. Mutta varmaan osaa katsoa onko jotain pielessä.

Varmaan tuo umpiläppäinen kannattaa ostaa kun ei ole aikasempaa kokemusta huiluista, vaikka alttofoni on kyllä tuttu.

Mä itse jostain syystä halusin nimenomaan avoläppäisen. Ehkä siksi kun olin soittanut klarinettiakin, ja siinä osa rei'istä käytännössä suljetaan sormella, siinä on vain semmoinen rengas ympärillä. Huilun avoläpät ovat sentään ihan oikeita läppiä, joissa on tyynyt, mutta sitten reikä keskellä.

Itse päättelin, että avoläpät väkisin pakottavat sormet oikeaan asentoon. Mutta voi olla että umpiläpät ovat helpommat. En osaa sanoa kun en ole kokeillut. Käden ja sormien koot varmaan vaikuttavat.

Onko muuten huilun sormitukset samanlaiset/ samantapaiset kun fonissa?

Onhan se perussormitus samantapainen, mutta se koneisto on yksinkertaisempi huilussa, ja kromaattiset sävelet otetaan vähän eri tavalla. Mulla ei ole niiden suhteen ollut vaikeuksia. Hankalampaa on että toinen rekisteri otetaan ylipuhaltamalla, siis ei ole rekisteriläppää. Ja soittimen piteleminen tukevasti paikallaan, varsinkin kun liikutaan rekisterien välillä, on ihan oma hommansa.

Mä en ole ottanut huilun kanssa yhtään tunteja. En paljon muidenkaan soitinten kanssa, paitsi klarinetin. Huilu on ollut mulle enemmän semmoinen jolla saan lisäväriä tekeleisiin tarvittaessa.

Hekku56
12.08.2013 13:37:39

kauan sitten kävin huilutunneilla ja muistan opettajan sanoneen, että avoläppäisissä huiluissa ääni on hieman selvempi, kirkkaampi, siksi, että ilman virtaukselle on vähemmän estettä. Jos umpiläppä on auki, ilma virtaa sen ohi ja aiheuttaa pyörteitä, avoläppäisessä sormea muistaakseni pitäisi nostaa saman verran kuin on rakoa läpän ja aukon reunan välillä. Ilma virtaa helpommin läpi kun se pääsee suoraan ulos. Lisäksi avoläppäisellä pystyy soittamaan glisandoja, liu'uttamaan ääntä kun liikuttaa sormea vähitellen aukon päältä pois. Klassisessa musiikissa tällä ei ole suurta merkitystä eikä sitä kevyessäkään musiikissa usein kuule, niinkuin ei huilua yleensäkään mutta joskus hauska efekti.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti