Muusikoiden.net
10.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: C-klarinetti
1
MKH 39
06.02.2013 13:41:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soitellut muutaman vuoden b-klarinettia. Aina kun soitan jonkun kaverin kanssa (piano, kitara, haitari), on ongelmana transponointi pianonuotteihin. Ratkaisisiko c-klarinetti tämän ongelman? Onko c-klarinetissa sama sormitus kuin b-klarinetissa. Siis onko niin, että voin soittaa b-klarinetin sormituksella c-klarinettia ja esim. a soi myös a:na. Miksi c-klarinetti on niin harvinainen soitin? Ketkä sitä käyttävät? Kiitos etukäteen, jos joku vaivautuu vastaamaan.

Dr Dominant
06.02.2013 13:46:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

C-klarinetin harvinaisuus liittynee siihen, että aikoinaan tarve erivireisille klarineteille tuli lähinnä siitä että väisteltiin sävellajeja joissa on runsaasti etumerkkejä vaihtamalla soitinta. 1800-luvun loppua kohden tultaessa klarinetti oli kehittynyt sen verran, että hankalampien sävellajien soittaminen ei ollut enää ongelma (intonaation puolesta), ja koska C-klarinetti ymmärtääkseni koettiin kolmesta keskeisestä käytetystä klarinetista (C, Bb ja A) huonoimman soundiseksi, C-klarinetti vaan kuihtui pois kun klarinetistit soittivat mieluummin Bb- ja A-klarineteilla.

"Dr. Dominant, I presume?"
MKH 39
06.02.2013 18:19:46

Kiitos vastauksesta. C-klarinetin käytön harvinaisuus selvisi. Entä nuo käytännön kysymykseni? Olisi tärkeää tällaiselle harrastelijalle saada niihinkin vastaus.

Dr Dominant
06.02.2013 21:15:12

Nyt pitää odotella että oikeat klarinetistit vastailevat, mä en itse ole törmännyt C-klarinettiin missään, joten voisin kuvitella että se on tosi harvinainen nykyään. Sun transponointituskan se kyllä poistaisi ...

"Dr. Dominant, I presume?"
Klarifonisti
08.02.2013 11:26:52

F-Musiikissa on C-klarinetti myynnissä. Itse en kyllä siihen rahojani tuhlaa vaan keskityn transponointiin. Suosittelen transponoinnin opettelemista myös sinulle tai kanssasoittajallesi. Voihan se kitaristi transponoida ne soinnut sävelaskeleen alemmas.
Jos soittaa bändissä niin kyllä se puhallinsoittaja sen transpononnin hoitaa eikä komppi. Kannattaa vaan tottua ja jättää ne muoviset c-klarinetit sinne kaupan hyllylle.

Klezberg
11.02.2013 09:47:17 (muokattu 11.02.2013 10:03:55)

Klarifonisti: F-Musiikissa on C-klarinetti myynnissä. Itse en kyllä siihen rahojani tuhlaa vaan keskityn transponointiin. Suosittelen transponoinnin opettelemista myös sinulle tai kanssasoittajallesi. Voihan se kitaristi transponoida ne soinnut sävelaskeleen alemmas.
Jos soittaa bändissä niin kyllä se puhallinsoittaja sen transpononnin hoitaa eikä komppi. Kannattaa vaan tottua ja jättää ne muoviset c-klarinetit sinne kaupan hyllylle.

Nuvo Clarineo on semmoinen edullinen lasten soittimeksi tarkoitettu. Tosiaankin muovinen ja muovisen oloinen, ja tuntuu heppoiselta aikuisen käsissä. Kuulemma sen saa soimaan hyvinkin, mutta eihän se nyt tyypillinen c-klarinetti ole. Enemmänkin hyvänpuoleinen lastenklarinetti.

Silloin kun mä soitin klarinettia, ja olin kuullut Joel Rubinin c-klaraa levyiltä, kiinnosti hankkia c-klara. Se kuulosti ohuemmalta kuin Bb-klara, aika kuulakkaalta, Rubinin soitto meinaan. Buffetin E11 saa myös c-vireisenä, sitä mä harkitsin mutta ei tullut (onneksi) koskaan hankittua.

Kyllä Bb-klaran kanssa kannattaa oppia pärjäämään niin kirjoitetun kuin soivankin vireen mukaan. Ei se niin vaikeata ole. Mutta jos on jo Bb-klara, niin miksei sen pariksi voi hankkia kunnollisen c-klaran jos siihen on kiinnostusta. Kannattaa tsekata myös se soundi ennen ostamista.

Buffet E11
http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … tiedot/tuote_id/62&kategoria_id=460

Thomannilla näyttää olevan vain saksalaisen systeemin C-klarinetteja.

Amati tekee c-klarinetteja mutta niitä ei täkäläisissä kaupoissa näe
http://www.amatiinstruments.com/kla … nette/Klarinetten/acl_352_c-kl..php

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
MKH 39
17.02.2013 18:48:17

Kiitos kaikille vastanneille, varsinkin Klezbergille. Sain asiaan tarpeeksi valaistusta.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti