Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Saksofonin pinnoitus
1
Tappig
17.11.2012 00:23:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan jollain on kokemusta fonin kunnostamisesta. Vanhasta King zephyristä on lakat hävinneet vuosien saatossa ja raaka messinki on vaikea pitää puhtaana(lue laiska puunaamaan). Kyselin hintoja pinnoituksista ja yksi vaihtoehto olisi mustaus. Muuttaakohan pinnoitus ääntä tämmöisen harrastajakäyttäjän pillissä minkään vertaa. Lakkaus tuo kuitenkin enemmän massaa putkeen ja se käsittääkseni vaikuttaakin jo jonkinverran resonointiin.
Toinen kysymys olis ikuisuusaiheesta suukappale, olisko jokin suukappale esim lähtökohtana Blues-soitantoon sopiva. minulla on ollut 7v käytössä pakeliittinen soloist C+ tai joku semmoinen. Ehkä vähän parkuvampaa ei terävämpää olisi tavoitteena.
 
kardaani
17.11.2012 08:44:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En lähtisi vanhaa soitinta pinnoituttamaan / lakkauttamaan, soundi ja arvo kärsii. Mitä rumempi -> sen parempi. Suutin onkin sitten vaikeampi rasti, pitäis saada kokeilla mikä itselle sopii.
 
Mulla on alttoon valikoitunut bakeliittinen Meyer ...
 
Tappig
17.11.2012 22:11:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kardaani: En lähtisi vanhaa soitinta pinnoituttamaan / lakkauttamaan, soundi ja arvo kärsii. Mitä rumempi -> sen parempi. Suutin onkin sitten vaikeampi rasti, pitäis saada kokeilla mikä itselle sopii.
 
Mulla on alttoon valikoitunut bakeliittinen Meyer ...

 
Millainen arvo mahtaa soittimella enään olla kun soittimesta on lakat raavittu pois, soitin on 50-luvulta. Aikakin tuolla perusteella se on tosi hyvä, kun messinki paljaana pintana on osin tumma ja osin siinä on jotain vihreää hapettumaa. Ne kohdat, jossa rasvainen käsi osuu soittimeen erottuu oikein hyvin. Ainoa haitta on oikeastaan se, että jotain, ilmeisesti pintaan muodostuvaa oksidia jää soittelun jälkeen käsiin soittimen pinnasta ja se vaatii kyllä heti käsienpesun. Aina pesumahdollisuutta ei ole.
 
Murgo
18.11.2012 07:46:26 (muokattu 18.11.2012 08:00:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo pinnoitteen vaikutus ääneen tuntuu olevan ikuinen kiistanaihe. Lähinnä kyllä taitaa olla uskonasia, ainakin mitä olen aiheesta eri lähteistä lukenut niin "tieteellisemmältä" vaikuttavat sen koulukunnan perustelut joka sanoo ettei sillä ole korvin kuultavaa merkitystä koska saksofonissa ei soi se runko vaan sen sisällä oleva ilmapatsas.
 
Aika helppo uskoa kun esim. naputtaa saksofonia, eipä se juuri soi. Myös se että jopa MUOVINEN saksofoni (Grafton, Vibratosax) kuulostaa edelleen saksofonilta puoltaa tätä, jos rungon resonanssiominaisuuksilla olisi jotain merkitystä äänelle niin näin ei varmaankaan olisi.
 
Jotkut (etenkin soittimia myyvät markkinamiehet) taas kivenkovaan väittävät että vaikuttaa oleellisesti mutta perustelut ovat yleensä aika "mutua" tyyliin "hopeanvärinen torvi soi kirkkaammin kuin messinginvärinen kun se kerran on kirkkaamman näköinenkin" ja eri (välillä samankin:) valmistajien väitteet tietyn materiaalin/pinnoitteen vaikutuksesta ovat usein jopa ristiriidassa keskenään, yksi puhuu "kirkaasta" toinen "pehmeästä" soinnista saman materiaalin kohdalla.
 
Maailmalla tuntuu tällä hetkellä olevan meneillään jonkinlainen "villitys" täysin pinnoittamattomista, paljaalla messingillä olevista torvista joiden väitetään -ylläripylläri- soivan paremmin kuin pinnoitetut eli sikäli torvesi on "muodin mukainen". :)
 
Tässä asiaa materiaaleista ja pinnoitteista ja niihin liitetyistä uskomuksista ja markkinapuheista: http://www.shwoodwind.co.uk/misc/myths_and_materials.htm
 
Stephen Howard on ainakin minuun tehnyt sellaisen vaikutuksen että kirjoittaa aikalailla kokemukseen perustuvaa asiaa "mutuilun" sijaan, onpa kokeellisesti kumonnut pari "piireissä" kiertävää sitkeää myyttiäkin.
 
Keräilyarvoon toki pinnoitus vaikuttaa, mitä alkuperäisempi sitä arvokkaampi ja kulunutkin alkuperäinen on keräilymarkkinoilla arvokkaampi kuin uudelleenpinnoitettu.
 
Yksi mahdollisuus voisi olla uudelleenlakkaus, en tiedä tekeekö suomessa kukaan? Siinä olisi se hyvä puoli että se ei sikäli ole lopullinen ratkaisu että lakan voi myöhemmin poistaa jos haluaa palata paljaaseen messinkiin.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Tappig
18.11.2012 17:59:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos hyvästä kommentista! Tuska vain lisääntyy tämän asian tiimoilta. Ääneen ei vaikuta jos mustaan fonin, mutta muotia on paljaalla messingillä oleva soitin. En tunne olevani muodin perässä kulkija, vaan lähinnä oman mieltymyksen mukaan toimiva, joten pinnoitus kävisi. Toisaalta arvostan suuresti vanhaa hyvää aikaa ja vintage soittimia, enkä haluaisi tuhota menneiden aikojen aikaansaannoksia. Rahallisen arvon säilyminen on toisaalta samantekevää, kun aikomuksena ei ole koskaan myydä soitinta, ellei joku välttämättä halua just tätä soitinta jonkin tärkeän tunne yms. asian vuoksi. Sellaisessa tilanteessa voisin vaikka vaihtaa sen vastaavaan.
Nyt on vain painittava oman mielen kanssa. Haluanko säilyttää kuluneen soittimen ja pestä käsiä joka soittokerran jälkeen, vai pinnoitanko uniikiksi foniksi, jonka soitettavuus ei muutu, mutta soitin leimaantuu minun omaksi soittimeksi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti