Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fonien "setupit"
1
Armando Bugari
13.09.2012 22:13:56 (muokattu 14.09.2012 13:13:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittäkseni täällä ei ole keskusteltu fonien setupista? Itse aloitin soiton uudestaan vuosi sitten sopranolla. 40 v. meni välillä taukoa - aikaisemmin alttoa. Nyt on sopraninokin hankittu Thomannilta.
- Sopraanolle on kaksi hyvää kapulaa : Selmerin Super session F ja sitten Vandorenin V5 s27 -molemmille Gonzalezin 3,25 ja 3,5 ovat jees. Klasari saundia tavoittelen!
- Thomannin sopraninon kapula oli paska. Ostin siihen Janan kovakumisen 5 ja metallisen 7:n . Johan alkoi laulaa.. tai piipittää..
 
Murgo
14.09.2012 05:41:38 (muokattu 14.09.2012 05:43:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, myös minun kokemukseni mukaan halpojen fonien mukana tulleet suukappaleet eivät kovin kummoisia ole olleet, olen niihin järjestään hankkinut heti Yamahat.
 
Barskassa minulla on käyttöön vakiintunut Otto Linkin STM metallikapula muistaakseni 7 aukolla, lehtenä Rico jazz tai Vandoren 2,5.
 
Tenorissa on tällä hetkellä sen mukana tullut kovakuminen Bari joka leimauksen mukaan on ollut alunperin kokoa 5 mutta joku on muokannut sitä reilusti avoimemmaksi (en nyt tarkkaan muista paljonko mutta aikoinani sen mittasin ja totesin että isompi on). Lehtenä tällä hetkellä Rico Plasticover 2,5 barskan lehti, viilauksen takia tuon suukappaleen aukko on leventynyt niin että tenorin lehdykkä on hiukan turhan kapea. Tulin sattumalta kokeilleeksi barskan lehdellä ja totesin että toimii todella hyvin minulle tuo yhdistelmä.
 
Sopraanossa (sen vähän mitä sillä tulee soiteltua) on Yamahan 6C ja Rico royal 2,5 lehdykkä.
 
Synteettisiä lehtiä olen myös välillä käyttänyt paljonkin, Legere pelasi etenkin barskassa hyvin mutta puusta kuitenkin jotenkin lähtee täyteläisempi ääni. Fibracell toimii myös mutta on turhan "pörisevä" minulla.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Sax-pappa
14.09.2012 09:22:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Barskassa Selmer C** ja Legeren synteettinen lehti.
Tenorissa vintage Vandoren T101 (kovakumi) Toisena metallinen Meyer 8M.
Altossa Selmer C**
Sopraanossa satunnaiseen soitteluun kovakuminen Meyer, numeroa en muista.
Lehtiä on ollut kaikenlaisia. Jazz Selectejä taitaa tällä hetkellä enimmäkseen olla käytössä. Vahvuukisa en muista ulkoa.
 
Armando Bugari
14.09.2012 18:43:35 (muokattu 14.09.2012 19:04:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo:
Synteettisiä lehtiä olen myös välillä käyttänyt paljonkin, Legere pelasi etenkin barskassa hyvin mutta puusta kuitenkin jotenkin lähtee täyteläisempi ääni. Fibracell toimii myös mutta on turhan "pörisevä" minulla.

 
Fibracell ei ole kai oikeasti "muovilehti" tai ns. synteettinen lehti. Ohuella muovikalvolla päällystetty normaali Arundo Donax, eli jättiruokolehti. Tilasin pari vahvuutta aikoinaan ja sylki irroitti "kuoren" päältä - eli se siitä. Ääni muttui? Kyllähän ne enemmän "aikaa" kestivät kuin normaalit lehdet.
 
Murgo
15.09.2012 09:39:23 (muokattu 15.09.2012 09:41:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Armando Bugari: Fibracell ei ole kai oikeasti "muovilehti" tai ns. synteettinen lehti. Ohuella muovikalvolla päällystetty normaali Arundo Donax, eli jättiruokolehti. Tilasin pari vahvuutta aikoinaan ja sylki irroitti "kuoren" päältä - eli se siitä. Ääni muttui? Kyllähän ne enemmän "aikaa" kestivät kuin normaalit lehdet.
 
Fibracell on nimenomaan synteettinen "ruokoa simuloiva" lehti, se pinnoitettu ruokolehti on Ricon Plasticover, siinä on musta "maali" pinnassa.
 
Ja plasticovereista tosiaan joistain yksilöistä lähtee se pinta irti, joissain taas on pysynyt. Samoin jotkut yksilöt toimivat sellaisenaan, joitain on joutunut kostuttamaan kuten ruokolehtiä kun ovat kuivuttuaan käpristyneet. Yhdessä yksilössä on myös ollut kolo kärjessä heti paketista, "maali" oli kolonkin kohdalla eli viallinen lehti päässyt livahtamaan pinnoitukseen.
 
Eli hiukan epätasaisen vaikutelman olen noista saanut mikä tietysti on ymmärrettävää kun ovat tosiaan kuitenkin pinnoitteesta huolimatta ruokolehtiä niin ovat yksilöitä.
 
Tuollaisen Fiberreedin http://fiberreed.de/webshop/index.php/language/en/ myös tilasin tannoin baritonille kun SOTW:ssä kehuivat, oli aluksi aivan liian löysä mutta valmistajan ohjeiden mukaan sain leikkaamalla sopivaksi. En ole paljon kerennyt testailemaan mutta tuntuu olevan vähän samaa ongelmaa kuin Fibracellissä että "pärisee" minusta liikaa barskassa. Pitänee koettaa tuossa tenorin modifioidussa suukappaleessa jos vaikka olisi siinä hyvä.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Armando Bugari
15.09.2012 18:26:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Fibracell on nimenomaan synteettinen "ruokoa simuloiva" lehti, se pinnoitettu ruokolehti on Ricon Plasticover, siinä on musta "maali" pinnassa.

 
Olen varmaan sotkenut merkit keskenään. Ostin näitä synteettisiä viime syksynä useita erilaisia, eri vahvuuksilla ja erimerkkisiä sekä Thomannilta että Soitin Laineelta, kun olen nyt vasta löytänyt oman "setuppini". Mitäs sitten kokeilemaan? Lisää kapuloitako:-) - Tarjontahan on iso...
 
Hutsi-Jallu
22.09.2012 01:18:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murskis ja narskis! Suosikkikapulakseni on asettunut Pillinger Bronzite LL 8, lehditettynä Vandoren Java Red 2,5llä. Lehteä pitää kyllä esileikittää, hieroa ja höylätä ennenkuin siitä saa oivan ja soivan. Jos saa, you know. Siihen tympääntyneenä ostin Legere Signature Series 2 1/4 muovikielen joka on ERINOMAINEN. Nyt on tullut laiskuuttaan käytettyä sitä. Perheeseen on putkahtanut myös Pillinger Bronzite New York Tenor 7 w, jonka lämpimänärhäkkään pörinään olen ihastunut myös. Se on niin paksu että on ollut vaikea löytää sopivaa kiristintä. Täällä pohjoisessa ei pääse kokeilemaan. Molemmat edellämainitut Pillingerit ovat low baffle-tyyppisiä. Kolmantena palikkana löytyy vielä metallinen Berg & Larsen Gold Series Bronze 120/2 SMS. Se on huitsin hyvä ja sopiva mulle myös, jos tarvitaan kaikenpuhkovaa tenoria, lehtinä em Legere Signature ja Vandoren Java Jazz Red.Noissa Vandoreneissa on minulle sattunut eniten soivia lehtiä/paketti.Myös sointi on ollut kokelemistani 5-6 merkistä paras. Fonina Yamahan YTS-21, varalla vanha Orsi Professional..täyshuoltoa odottaa Kohlert Winnenden (1954:)
 
Keep bitin' the piece & blowin' the leaves!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «