Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Saksofonien "kunnostus"
1
Armando Bugari
24.05.2012 00:26:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Usein puhutaan ja kirjoitetaan fonien koneiston ja jousien "öljyämisestä". Mites tämä nyt rautalangasta vääntäen tehdään ja millä öljyllä?
 
Murgo
24.05.2012 05:16:46 (muokattu 24.05.2012 05:44:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tehdään ihan tipauttamalla pieni pisara öljyä kaikkiin paikkoihin missä kaksi osaa liikkuu toisiaan vasten ja liikuttelemalla koneistoa jotta öljy imeytyy väleihin. Jousia ei varsinaisesti tarvitse öljytä (paitsi kärjen kosketuskohta jossa se nojaa "tappiin") ellei soitin ole kastunut tms. jolloin niihin on hyvä pyyhkäistä ohut öljykerros. Jotkut myös suosittelevat tipauttamaan pienen pisaran silloin tällöin jousen "tyvipäähän" ruostumisen estämiseksi ja mahdollisesti jossain vaiheessa eteen tulevan jousen vaihtamisen helpottamiseksi.
 
Perusteellinen "voiteluhuolto" vaatii sitten koneiston purkamisen, puhdistamisen ja öljyämisen, tehdään yleensä muun isomman huollon/korjauksen yhteydessä.
 
Tarkoitukseen löytyy omia öljyjään mutta ainakin Stephen Howard suosittelee ihan tavallista autoihin tarkoitettua GL4-vaihteistoöljyä. Itselläni on MusicMedicin korjauspaketin mukana tullut pullo Ultimax-merkkistä öljyä jonka hyvä puoli on kätevä "neulalla" varustettu pullo jolla on helppo laittaa pisara täsmälleen oikeaan kohtaan. Toinen vaihtoehto on käyttää parsinneulaa tms. jolla otetaan vaikkapa öljypullon korkista tippa ja sijoitetaan voideltavaan kohteeseen. Lisäksi se on hajutonta ja väritöntä, kokemuksesta tiedän että vaihteistoöljyn ominaishaju ei ole maailman miellyttävin. Tosin ehkä tällaisissa määrissä hajulla ei ole merkitystä.
 
Öljyä kuluu aivan olematon määrä, "puoli pisaraa"/voitelukohta, itse olen laittanut pisaran kohdalleen ja sitten "imaissut" neulalla suurimman osan siitä takaisin. Ylimäärästä kun ei ole mitään hyötyä, se vain valuu ympäriinsä ja sotkee. Mieluummin usein ja vähän kuin harvoin ja paljon. Pari kertaa vuodessa lienee harrastajalle sopiva "voiteluväli".
 
Omalla pikkuisella pullollani olen öljynnyt useampia torvia muutamaan kertaan ja se on edelleen lähes täynnä eli sikäli erityisesti puhaltimille markkinoidun öljyn huimalla litrahinnalla ei niin paljon väliä ole, harrastajan normaalikäytössä kun pullo riittää vuosikaudet.
 
Täällä hyvä artikkeli aiheesta. http://www.shwoodwind.co.uk/HandyHints/oilaction.htm . Ko. sivut, samoin kuin Mr. Howardin Saxophone manual ovat muutenkin todella hyvää luettavaa jos torvien huolto kiinnostaa ja englantia ymmärtää edes jotenkin.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Sax-pappa
24.05.2012 09:37:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen käyttänyt ompelukoneöljyä, joka on hajutonta ja väritöntä. Operaatiosta olikin tuossa jo hyvä kuvaus.
 
Armando Bugari
24.05.2012 14:36:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Olen käyttänyt ompelukoneöljyä, joka on hajutonta ja väritöntä. Operaatiosta olikin tuossa jo hyvä kuvaus.
 
Kiitän ja ylistän molempia asiantuntijoita!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «