Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alttotorvi/tenoritorvi/baritonitorvi?
1
vaskiwille
12.05.2012 01:01:08 (muokattu 14.05.2012 14:12:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiaan tulikin jo selvyys, kiitos vastanneelle!
 
Baryton-B
12.05.2012 22:50:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaskiwille:Olen tosin ymmärtänyt, että tuo tenoritorvi yleensäkin soittaa stemmoja ja takapotkuja eli olisiko järkevämpää tässä vaiheessa kun omaa instrumenttia hankitaan, ostaa sellainen instrumentti, jolla saisi jatkossakin soitella niitä melodioita (esim. orkesterissa jossa aloittaa luultavasti ensi vuonna)? Mikähän olisi järkevin soitin siihen hommaan?
 
Jos kyseessä on harrastelijasoittokunta/-puhallinorkesteri niin takapotkujahan se tenori yleensä soittelee. Barytoni soittelee melodioita ja mielenkiintoisia semmoisia, siis jos taidot riittää I -stemmaan. II-stemmakin soittaa usein ykkösen toista ääntä. Mutta kolmas ja neljäs meneekin taas takapotkujen puolelle, koska hyvistä barytonin soittajista on pulaa. Minä soitin soittokunnassa barytonia ja on mielestäni kiinnostavimmat stemmat koko soittokunnassa.
 
Ehkä teiltä saisi vinkkejä? Olisiko jopa vinkkiä hyvän oppilassoittimen merkin hankintaan ym. vaihtoehdoista? Poika on 10 v. eli 140 cm. Saamme varmaankin myös opettajalta opastusta torven hankintaan, mutta en ehkä hänen kanssaan mielelläni lähtisi pohtimaan tuota instrumentin vaihtamisasiaa.. Suurkiitokset jo etukäteen jos joku osaisi auttaa pohdinnoissamme!
 
Vanha soitin ei ole välttämättä huono, mutta jos opettaja niin sanoo, niin uskottavahan se on. Minä soitin Yamahan pystymallista useimmiten, mutta pidin myön vanhasta soittokunnan munamallisesta, joka soi laveammin. Tärkeää on että venttiilit ovat kunnossa.
 
En osaa tässä asiassa paljoakaan neuvoa, koska tärkein asia on ansatsi. Oikeaoppisella ansatsilla soitetaan vaikka minkälaista 'ränniä'. Jos uusi kiiltävä soitin motivoi jatkamaan soittoa, niin silloin se on toki paikallaan. Se motivoi minuakin aikanaan... ja kevyesti toimivat venttiilit. Poika on aika nuori ja pikkasen vaistoan kyllätymisen merkkejäkin, niin en ihan kalliiseen soittimeen vielä menisi. Itse ostaisin eBaysta, mutta en suosittele, koska ostaminen sieltä vaatii kokemusta. Thomannia ja Soitin Lainetta ne täällä usein suosittelee...ja sieltä joku oppilasmalli...joku osaa neuvoa paremmin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «