Muusikoiden.net
11.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tenorisaksofonin soittajien suukappaleet ja lehdet?
1
Xille
21.03.2012 14:05:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostaisi tietää millaisilla suukappaleilla ja lehdillä tämän foorumin tenorifonistit soittelevat ja mikä on ohjannut valintaan.

Kiinnostaisi myös kuulla kokemuksia eri suukappaleista ja lehdistä, huonoistakin.

Itse opettelen fonin soittamista Selmer Soloist C** -suukappaleella ja Vandoren Java 2 -lehdellä. Tuo yhdistelmäni tuntuu helpolta puhallettavalta ja saan siitä mukavasti ääntä aikaiseksi vaikka ansatsi ei ole vielä kummoinen, mutta kuitenkin se kuulostaa jotenkin tukkoiselta.

Aki205dg
03.04.2012 17:12:12

Peter Ponzolin metallisuukappale (oisko M2?) ja Rico Royal 2,5 päreet. Ääni kovahko, pyöreä, tanniininen, havaittavissa hieman sekä nahkaa että mustaherukkaa.

"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa
Xille
04.04.2012 15:20:46

Aki205dg: Peter Ponzolin metallisuukappale (oisko M2?) ja Rico Royal 2,5 päreet. Ääni kovahko, pyöreä, tanniininen, havaittavissa hieman sekä nahkaa että mustaherukkaa.

Kiitos, onhan tällä palstalla eloakin :)

Kuuluikohan toi kysymykseni sarjaan kysymyksiä mitä ei saa kysyä, vähän niin kuin kala- ja marjapaikat...

Murgo
04.04.2012 17:25:27 (muokattu 04.04.2012 17:48:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaipa sitä kysyä saa mutta liekö tiedosta varsinaista hyötyä kun aika henkilökohtainen juttu on kyseessä eli riippuu kovasti soittajasta, kokemuksesta, soundimieltymyksistä jne. että mikä yhdistelmä toimii joten se mikä jollekulle toimii ei välttämätt itselle toimi. Vaikka mielenkiintoistahan se toki on mitä kukin käyttää, ihminen kun on utelias luonnostaan. :)

En tiedä voiko minua sanoa tenorifonistiksi (tai yleensäkään fonistiksi, ihan harrastelija kun olen :) kun barskaa enemmänkin tuuttailen mutta tenorissa minulla on useimmiten käytössä torven mukana ostamani vanha Barin kovakuminen suukappale joka on leimauksen mukaan joskus ollut aukoltaan numero 5 mutta jota ilmeisesti joku on jossain vaiheessa "hiukan" hionut joten aukko on selvästi isompi kuin numero antaisi ymmärtää. Hiomisen seurauksena aukko on myös leventynyt senverran että siihen istuu barskan lehti paremmin kuin tenorin joten käytän siinä joko Fibracellin medium softia tai Ricon Jazz Select 2H:ta, molemmat siis barskalle tarkoitettua kokoa.

Haittana tästä toki on että barskan lehdet ovat kalliimpia kuin tenorin mutta toisaalta soivat ihan miellyttävästi ko. suukappaleella jossa tenorin lehdet tahtovat aiheuttaa vingahtelua yms. kivaa.

Barskassa (vaikkei sitä kysyttykään) on minulla käytössä Otto Linkin STM metallikapula 7 aukolla ja lehtenä toimii sama Rico kuin tenorillakin tai Vandorenin 2, välillä käytän myös Legeren 1.75:ttä, tätä kuitenkin enemmän tuon Selmerin kapulan kanssa.

Suukappaleita on kyllä olemassa enemmänkin, tenoriin Otto Linkin Tone Edge 5* sekä Barin metallinen aukolla 105 (minulle liian iso ja turhan "pärisevä" soundiltaan) ja barskaan löytyy Selmerin S80 (kokoa en muista) sekä Berg Larsenin teräksinen 110-aukolla (tämä ja Selmeri tulivat torven mukana, Selmeriä käytän joululauluihin yms. mihin sopii "siisti ja puhdas" ääni, Berg Larsen on jälleen minulle hiukan liian "raju" sekä soundillisesti että aukon suuruudeltaan) mutta nuo mainitut ovat ne joita tällä hetkellä tulee käytettyä.

Eli suhteellisen ohuita lehtiä käytän johtuen siitä ettei tule harjoiteltua läheskään tarpeeksi, jossain vaiheessa kun aikaa oli soitella enemmän käytin tenorissa 2,5-3 lehtiäkin.

Ja foninsoiton aloitin tenorilla (halvin Startone Thomannilta, hintaansa nähden täysin toimiva torvi) sekä Yamahan 5C-suukappaleella ja Ricon 2,5 lehdillä n. 4 vuotta sitten, tunneilla kävin 1,5-2 vuotta n. kerran kuukaudessa (n. vuoden treenasin ensin itsekseni) mutta työpaikanvaihdos aiheutti sen ettei oikien järkevästi enää pääse Helsinkiin työpäivän päätteeksi joten en ole nyt noin vuoteen käynyt. Treenaus on myös jäänyt hiukan vähälle johtuen samasta työpaikanvaihdosta, entisellä työpaikalla pystyi soittamaan töiden jälkeen, nyt joutuu menemään bändikämpälle.

Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Xille
05.04.2012 12:42:35

Murgo: Kaipa sitä kysyä saa mutta liekö tiedosta varsinaista hyötyä kun aika henkilökohtainen juttu on kyseessä eli riippuu kovasti soittajasta, kokemuksesta, soundimieltymyksistä jne. että mikä yhdistelmä toimii joten se mikä jollekulle toimii ei välttämätt itselle toimi. Vaikka mielenkiintoistahan se toki on mitä kukin käyttää, ihminen kun on utelias luonnostaan. :)

Näinhän se on, mielenkiinnosta ja uteliaisuudestahan tässä kyselen :)

Eli suhteellisen ohuita lehtiä käytän johtuen siitä ettei tule harjoiteltua läheskään tarpeeksi, jossain vaiheessa kun aikaa oli soitella enemmän käytin tenorissa 2,5-3 lehtiäkin.

Minä käytän nyt 2:sen lehteä (Vandoren Java), aloittelija kun olen.

Ja foninsoiton aloitin tenorilla (halvin Startone Thomannilta, hintaansa nähden täysin toimiva torvi) sekä Yamahan 5C-suukappaleella ja Ricon 2,5 lehdillä n. 4 vuotta sitten, tunneilla kävin 1,5-2 vuotta n. kerran kuukaudessa (n. vuoden treenasin ensin itsekseni) mutta työpaikanvaihdos aiheutti sen ettei oikien järkevästi enää pääse Helsinkiin työpäivän päätteeksi joten en ole nyt noin vuoteen käynyt. Treenaus on myös jäänyt hiukan vähälle johtuen samasta työpaikanvaihdosta, entisellä työpaikalla pystyi soittamaan töiden jälkeen, nyt joutuu menemään bändikämpälle.

Mulla on omakotitalo, joten harjoittelu sujuu helposti kotonakin, eikä tarvitse mihinkään lähteä treenaamaan vaan voi pöräytellä silloin kun huvittaa. Tunteja pyrin ottamaan kerran viikossa, tosin ihan joka viikko tuo ei ole järjestynyt.

Klezberg
05.04.2012 13:25:34 (muokattu 05.04.2012 13:26:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei ole muuta kummempaa sanottavaa, kuin että olen tykästynyt Alexander-merkkisiin lehtiin. Muun merkkisten lehtien kanssa en ole huomannut oleellista eroa muussa kuin siinä kuinka helposti ne saa soimaan, ja sekin lähinnä klaran eikä fonin kanssa.

Mutta noilla Alexandereilla jotenkin tulee eroa soundiinkin. NY varsinkin antaa semmoista särmää siihen äänen alkuun. Niitä taitaa olla Suomessakin saatavilla, klaraan olen joutunut tilaamaan ulkomailta.

Tenorissa mulla suukappaleena Mayer 7. Fonia soitellut alkuvaiheen jälkeen sen verran vähän että en ole nähnyt tarpeelliseksi alkaa kokeilemaan muita. Klaraan sitten löytyykin varmaan viisi erilaista.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Sax-pappa
05.04.2012 17:51:32

Tenorissa on nyt Vandoren ikivanha kovakuminen T101. Satunnaiseen soitantaan erittäin helpposoittoinen. Kun aikoinaan enemmän soitin tenoria oli käytössä Meyerin metallinen 8M. Sopraanossa Meyerin joku, jonka numeroa en muista, altossa Selmer C* ja barskassa sama. Klarinetissa B45. Lehtiä nyt sitten vähän mitä milloinkin. Barskassa, jota eniten soitan on Lecherin synteettinen, joka tuntuu oikein hyvältä.

Xille
19.04.2012 22:37:07 (muokattu 20.04.2012 00:05:54)

Koska en pitänyt Selmer Soloist C** (kovakumi, tip 0,075") "tunkkaisuudesta", tilasin Otto Link Vintage 5*:den (kovakumi, tip 0,085"). Sain Otto Linkin tänään ja lyhyen kokeilun jälkeen pidin siitä enemmän kuin Selmeristä. Se on jotenkin särmikkäämpi ja selkeämpi.

Lehtenä on Vandoren Java Red 2.

Nyt kun harjoittelen cresendoa ja decrescendoa, on minulla vaikeampi saada Otto Link lähtemään soimaan hiljaa kuin Selmer samalla lehdellä. Otto Link lähtee soimaan voimalla todella herkästi. Selmerin saan myös hiljenemään tasaisemmin kun Otto Link tuppaa sammumaan kuin seinään. Kuitenkaan Otto Link ei tunnu yhtään vaikeammalta soittaa, jopa jossain määrin helpommalta kuin Selmer.

Onko kyse pelkästään ansatsini ja hengitystekniikkani kehittymättömyydestä, vai voiko olla myös kyse siitä, että lehti on joko liian löysä tai jäykkä?

jthereal
27.04.2012 21:16:11

Jody Jazz Chicago DV 7*. Vandoren Jazz 3

M line freak on a funky tip.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti