Muusikoiden.net
08.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko suuttimella merkitystä foninsoitossa..
1
Peki72
02.02.2012 23:48:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin tässä semmoista asiaa että kuinka tärkeänä pidetään suukkappaletta?
Tuntuu siltä (voin tietysti nähdä halluja..) että fonisteja ei pahemmin kiinnosta noi suukappaleet tai niistä ei tiedetä mitään?
Tyydytään helpolla siihen"takuuvarmaan" metalli tai HR Otto Linkkiin..Mielipiteitä?
Sekin kiinnostaa että kuinka monta eri palaa olette testanneet?
Miksi valitsitte juuri sen mikä teillä on nyt käytössä?

V1lleK
03.02.2012 00:08:48

Peki72: Mietin tässä semmoista asiaa että kuinka tärkeänä pidetään suukkappaletta?
Tuntuu siltä (voin tietysti nähdä halluja..) että fonisteja ei pahemmin kiinnosta noi suukappaleet tai niistä ei tiedetä mitään?
Tyydytään helpolla siihen"takuuvarmaan" metalli tai HR Otto Linkkiin..Mielipiteitä?
Sekin kiinnostaa että kuinka monta eri palaa olette testanneet?
Miksi valitsitte juuri sen mikä teillä on nyt käytössä?

Netistä löytyy mielinmäärin englannin kielellä pohdiskeluita ja tutkiskeluita liittyen saksofonin suukappaleisiin. Eri lähteisiin tutustuttuani päädyin kokoamaan yhteen ja suomentamaan noita kirjoituksia, jotta oppisin samalla ymmärtämään, mistä noissa suuttimissa oikein on kyse, kun niitä on niin käsittämättömän monen sorttisia.

Löytyy tuolta rtf-tiedostona:

http://villekyllonen.webs.com/saksofoni.htm

-> "Tietoa saksofonin suukappaleista" -kirjoitelma (rtf).

Itselläni taasen on se käsitys, että Suomessa soitetaan niillä suukappaleilla, joita pääsee testaamaan vaikkapa Soitin Laineella tai F-musiikissa. Näiden valikoimien ulkopuolelle jää kuitenkin melkoinen määrä huippuluokan suukappaleita RPC:n suuttimista Morganeihin vain pari mainitakseni. Kukas sitä nyt arvalla alkaisi tilaamaan jotain suukappaletta vaikkapa jenkeistä - vaikka sekin on tullut koettua hyvin tuloksin jo pariinkin kertaan :)

You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
Peki72
03.02.2012 23:25:27

V1lleK: Netistä löytyy mielinmäärin englannin kielellä pohdiskeluita ja tutkiskeluita liittyen saksofonin suukappaleisiin. Eri lähteisiin tutustuttuani päädyin kokoamaan yhteen ja suomentamaan noita kirjoituksia, jotta oppisin samalla ymmärtämään, mistä noissa suuttimissa oikein on kyse, kun niitä on niin käsittämättömän monen sorttisia.

Löytyy tuolta rtf-tiedostona:

http://villekyllonen.webs.com/saksofoni.htm

-> "Tietoa saksofonin suukappaleista" -kirjoitelma (rtf).

Itselläni taasen on se käsitys, että Suomessa soitetaan niillä suukappaleilla, joita pääsee testaamaan vaikkapa Soitin Laineella tai F-musiikissa. Näiden valikoimien ulkopuolelle jää kuitenkin melkoinen määrä huippuluokan suukappaleita RPC:n suuttimista Morganeihin vain pari mainitakseni. Kukas sitä nyt arvalla alkaisi tilaamaan jotain suukappaletta vaikkapa jenkeistä - vaikka sekin on tullut koettua hyvin tuloksin jo pariinkin kertaan :)

Moi,
Löysin jo aiemmin tuon sun kirjotelmas,erittäin hyvää työtä ja kitos siitä.Erinomainen opas asiasta kiinnostuneille,suosittelen!
Oon samaa mieltä sun kanssa siitä että testataan niitä mitä on saatavilla.
Olen itse tilannut suuttimia RPC,Freddie Gregory,Phil Barone,Theo Wanne,Phil Tone,etc suoraan valmistajalta ja jokainen tilaamistani on ollut hyvä.
Esim.RPCt ovat hinnaltaan melko lähellä uusia Linkkejä mutta laadultaan tuhat kertaa parempia.
Kiinnostaa edelleen se monenko eri valmistajan suuttimia olette kokeilleet?

V1lleK
04.02.2012 22:48:37

Peki72: Moi,
Löysin jo aiemmin tuon sun kirjotelmas,erittäin hyvää työtä ja kitos siitä.Erinomainen opas asiasta kiinnostuneille,suosittelen!
Oon samaa mieltä sun kanssa siitä että testataan niitä mitä on saatavilla.
Olen itse tilannut suuttimia RPC,Freddie Gregory,Phil Barone,Theo Wanne,Phil Tone,etc suoraan valmistajalta ja jokainen tilaamistani on ollut hyvä.
Esim.RPCt ovat hinnaltaan melko lähellä uusia Linkkejä mutta laadultaan tuhat kertaa parempia.
Kiinnostaa edelleen se monenko eri valmistajan suuttimia olette kokeilleet?

Hauska kuulla, että siitä on ollut jotain iloa vaikkei kyse ole mistään hieman karkeaa käännöstyötä kummemmasta :)

Itse olen tilannut joitakin suuttimia jenkeistä käytettyinä sekä uudenkarheina mm. junkdudelta. On homma skulannut kiitettävän hyvin ja onpa sattunut lipsahtamaan suuttimet tullin haavin läpi ilman alveja ja tullimaksuja ;)

Mitähän noita nyt on ollut... Varmaan valmistajia ainakin Vandoren, Selmer, Otto Link, Meyer, Jody Jazz, Ralph Morgan... Ja varmaan unohdin jotain. Enemmänkin on tullut kokeiltua bakeliittisuuttimia, metallisia vähemmän. Erityisen hyvä löytö oli Ralph Morganin Excalibur, joka on toistaiseksi jäänyt viimeisimmäksi hankinnaksi. Taisin siitä täällä joskus kirjoitellakin jotain. Pakko myöntää, että noista mainitsemistasi en ole kokeillut itse yhtäkään enkä osaa niitä kommentoida. Lukemieni arvostelujen (saxontheweb) perusteella ovat kuulemma laadukkaita suuttimia.

V1lleK
04.02.2012 22:50:48

Peki72: RPC,Freddie Gregory,Phil Barone,Theo Wanne,Phil Tone,etc

Noitahan on ihan viime vuosina alkanut joitakin jo rantautua tänne kylmään pohjolaankin asti, ainakin Wanneja on ilmeisesti Soitin Laineella kaupan, jos haluaa käydä kokeilemassa.

Sirgtr
06.02.2012 16:34:56

Sattui silmiin tällainen sivu, mielenkiintoisia suukappalevertailuja.
http://www.neffmusic.com/blog/categ … uthpiece-reviews/tenor-mouthpieces/
Sivulla on mm. tenorifonin 128 eri suukappaleen arvio ja jokaisesta ääninäyte.
Jos ajatellaan että suukappaleita on luultavasti moninkertainen määrä tuohon 128 verrattuna, sitten on jokaisesta kärjen aukon mukaan eri koot ja suukappaleiden eri valmistusmateriaalit. Kun tähän lisätään vielä eri valmistajien lehdet ja niiden vahvuudet niin suukappale/lehti yhdistelmien eri vaihtoehtoja on luultavasti kymmeniä tuhansia.
Siinä riittää työsarkaa jos haluaa etsiä "parasta soundia".
Ihan mielenkiinnosta, suukappaleista käytetään näköjään myös nimitystä "suutin". Osaisiko joku valaista miten tuo termi on tullut käyttöön, löytyykö jostain kielestä sama ilmaisu ? Ihan kiva nimi sisnänsä, ainakin lyhyempi kuin suukappale.

Hekku56
08.02.2012 09:44:32

jep, Villen kirjoitus tosi hyvä, kiitos

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti