Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oikein hHyvä saksofoni aloittelijalle, noin 1500 euroa?
1 2
Xille
26.01.2012 00:25:12 (muokattu 26.01.2012 00:26:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ostamassa elämäni ensimmäistä soitinta, alttosaksofonia. Pyytäisinkin teillä kokeneemmilta apua tässä valinnan vaikeudessa. Täällä toki on paljon tietoa saksofonin hankinnasta mutta en löytänyt sellaista tietoa mitä kaipaan, siksi avasin uuden ketjun.
 
Siis tosiaankin olen hankkimassa alttosaksofonia ja haluaisin ostaa heti kunnon pelin, sellaisen mikä myös sopii aloittelijalle mutta sillä tulisi toimeen vaativaisempanakin. En tiedä, että onko tällä merkitystä saksofonin hankinnassa mutta olen myös vasenkätinen. Myös mietin, onko kultalakkauksella tai hopeoinnilla muuta merkitystä kuin esteettisyys.
 
Tässä vaiheessa olen ajatellut pitäväni budjetin 1500 eurossa mutta jos joku osaa vakuuttaa minut kalliimman järkevyydestä , niin toki voin enemmänkin sijoittaa soittimeen. En halua ostaa soitinta, jonka joudun vuoden-parin päästä vaihtamaan vaan olen valmis heti maksamaan laadusta. Tulen sillä soittelemaan jazz ja blues -tyypistä musiikkia, klassista en.
 
Käytännössä tulen tilaamaan saksofonin netistä (uuden) ja minulla ei ole tuttuja, jotka voisivat auttaa minua tässä asiassa. Joten kaikki apu ja neuvot olisivat nyt tarpeen ja kiitollisena otan ne vastaan.
 
Niin, ja tarkoitus on ottaa heti saksofoninsoittotunteja, jotta omaksuisin heti oikeat tavan soittaa.
 
V1lleK
26.01.2012 21:47:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Xille: En tiedä, että onko tällä merkitystä saksofonin hankinnassa mutta olen myös vasenkätinen. Myös mietin, onko kultalakkauksella tai hopeoinnilla muuta merkitystä kuin esteettisyys.
 
Esteettisyys nyt lähinnä, mitä tulee eri pinnoitteisiin. Lakkaamaton hopeapinnoitus tummuu ajanmittaan. Tietääkseni joskus saksofonin olemassaoloaikana on tehty vasenkätisille suunnattuja foneja (prototyyppejä kai?). Ne taitavat olla tätä nykyä melkoisen harvinaisia. Vasenkätisyyden ei pitäisi tuottaa mitään ongelmia.
 
Stephen Howardilla on kiintoisaa pohdintaa (saksofonin) materiaaleista ja niihin liittyvistä myyteistä:
http://www.shwoodwind.co.uk/misc/myths_and_materials.htm
 
Xille: Tässä vaiheessa olen ajatellut pitäväni budjetin 1500 eurossa mutta jos joku osaa vakuuttaa minut kalliimman järkevyydestä , niin toki voin enemmänkin sijoittaa soittimeen. En halua ostaa soitinta, jonka joudun vuoden-parin päästä vaihtamaan vaan olen valmis heti maksamaan laadusta. Tulen sillä soittelemaan jazz ja blues -tyypistä musiikkia, klassista en.
 
Tuolla rahalla kyllä saa jo todella laadukkaan alton. Käytetyissä on tuohon hintaan tosin enemmän laadukkaita vaihtoehtoja kuin uuden uutukaisissa. Uuden oppilassoittimen hinnalla voi saada käytetyn ammattilaissoittimen (joita myös m-netin torilla on silloin tällöin myytävänä).
 
Xille: Käytännössä tulen tilaamaan saksofonin netistä (uuden) ja minulla ei ole tuttuja, jotka voisivat auttaa minua tässä asiassa. Joten kaikki apu ja neuvot olisivat nyt tarpeen ja kiitollisena otan ne vastaan.
 
Kannattaa harkita noita Bauhaus-Walsteinin saksofoneja, joita on ainakin Briteissä sax.co.uk:lla myytävänä.
http://www.sax.co.uk/acatalog/Bauhaus_Walstein_Altos.html
 
Mainitulla herra Howardilla on noista(kin) hyviä arvosteluja:
http://www.shwoodwind.co.uk/Reviews/Saxes/Alto/bauhaus_alto.htm
 
Xille:Niin, ja tarkoitus on ottaa heti saksofoninsoittotunteja, jotta omaksuisin heti oikeat tavan soittaa.
 
Juuri näin sen pitääkin olla :)
 
You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
Xille
27.01.2012 02:31:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta. Miellyttävää kun noinkin seikkaperäisesti viitsit vastata tällaiselle noviisille.
 
V1lleK: Esteettisyys nyt lähinnä, mitä tulee eri pinnoitteisiin. Lakkaamaton hopeapinnoitus tummuu ajanmittaan. Tietääkseni joskus saksofonin olemassaoloaikana on tehty vasenkätisille suunnattuja foneja (prototyyppejä kai?). Ne taitavat olla tätä nykyä melkoisen harvinaisia. Vasenkätisyyden ei pitäisi tuottaa mitään ongelmia.
 
Pinnoituksesta ajattelinkin samaa ja vasenkätisenä olen sopeutunut oikeakäteisten maailmaan, joten tuo kätisyys ei todennäköisesti ole ongelma.
 
Stephen Howardilla on kiintoisaa pohdintaa (saksofonin) materiaaleista ja niihin liittyvistä myyteistä:
http://www.shwoodwind.co.uk/misc/myths_and_materials.htm

 
Kiitos, mielenkiintoista luettavaa.
 
Tuolla rahalla kyllä saa jo todella laadukkaan alton. Käytetyissä on tuohon hintaan tosin enemmän laadukkaita vaihtoehtoja kuin uuden uutukaisissa. Uuden oppilassoittimen hinnalla voi saada käytetyn ammattilaissoittimen (joita myös m-netin torilla on silloin tällöin myytävänä).
 
Kiva kuulla tuo. En vaan uskalla ostaa käytettyä, koska en itse vielä ymmärrä mitä vaatia ja tuttavapiiriini ei kuulu saksofoni-ihmisiä. Mielelläni ostaisin kunnon käytetyn ammattilaissoittimen mutta näillä tiedoilla minusta ei ole siihen.
 
Kannattaa harkita noita Bauhaus-Walsteinin saksofoneja, joita on ainakin Briteissä sax.co.uk:lla myytävänä.
http://www.sax.co.uk/acatalog/Bauhaus_Walstein_Altos.html
 
Mainitulla herra Howardilla on noista(kin) hyviä arvosteluja:
http://www.shwoodwind.co.uk/Reviews/Saxes/Alto/bauhaus_alto.htm

 
Oletko sitä mieltä, että voisin saada tuollaisen professional-mallin soimaan aloittelijanikin? Esimerkiksi mallin: Professional Series AM2-L Alto - Gold Lacquer.
 
Klezberg
27.01.2012 17:49:59 (muokattu 28.01.2012 23:23:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä nuo Bauhaus-Walsteinitkin kannattaa tutkia ja testata tarkkaan heti pelin saatuaan. 2008 hankkimastani Walstein-sopraanosta, jonka kuntoa en sopraanoon tottumattomana osannut silloin täysin arvioida, löysin sitten myöhemmin reiän ääniaukon reunuksesta. Muutakin pientä ongelmaa sen soittimen kanssa on ollut.
 
Olin pelin ostettuani sähköpostin vaihdossa myyjän kanssa, joka vakuutti että soitin on kunnossa, heidän korjaajansa oli sen tarkastanut. Nimi Steve Howard mainittiin ("my tech man here" sanoi myyjä). Heidän mukaansa vaikeuteni johtuivat siitä että en ole tottunut sopraanoon. Sillä toki olikin vaikutusta, mutta tuo reikä löytyi sitten myöhemmin. Omaa tyhmyyttä, ei olisi pitänyt uskoa myyjää vaan lähettää soitin samantien takaisin.
 
Lisäys. Ihan kiva soitin se silti on. Kävin kaivamassa sen esiin kun nyt tuli puheeksi. Onneksi se oli vain semmoinen viidensadan euron peli, muuten olisi potuttanut kunnolla. Paikkasin sen reiän sinitarralla. Kyllä sillä nyt soittaa jotenkin.
 
PS. 2008, vaikka olin sopraanofonin suhteen tottumaton, olin soittanut altto- ja tenorifoneja kolme vuotta ja klarinettia kaksi ja puoli.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
V1lleK
28.01.2012 23:18:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Xille: Oletko sitä mieltä, että voisin saada tuollaisen professional-mallin soimaan aloittelijanikin? Esimerkiksi mallin: Professional Series AM2-L Alto - Gold Lacquer.
 
Aivan varmasti saat tuon soimaan siinä missä vaikkapa oppilastason Yamahan pillin.
 
Tuossa vähän malliksi klippiä mainitsemastasi altosta:
http://www.youtube.com/watch?v=kJXAa6URuS0
 
You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
Klezberg
28.01.2012 23:28:23 (muokattu 28.01.2012 23:35:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kyllä aloittelija saa äänen ja oppii paremmallakin soittimella soittamaan.
 
Mutta kannattaa tutkia ettei ole esimerkiksi tämmöisiä reikiä http://freygish.com/htoyryla/music/IMG_2875.jpg .
 
Vuotavallakin fonilla oppii soittamaan, ja kun semmoisella osaa soittaa, osaa soittaa millä vain, mutta kunnollisella oppii nopeammin.
 
Sorry jos vaikutan katkeralta. En oikeasti ole. Mutta minusta ensimmäistä fonia ulkomailta tilaavan on syytä tiedostaa tämä asia. Mulle tuo ei ollut ensimmäinen vaan kolmas foni. Hankin sen kokeilunhalusta. Kokemuksia se onkin todella tarjonnut. Mutta jos se olisi ollut alun alkaen niin hyvä soitin kuin sen piti olla, niin varmaan olisin soittanut sitä paljon enemmän. Nyt olen soittanut sillä satunnaisia, helppoja ja hitaita pätkiä jossain jutuissa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Xille
31.01.2012 15:44:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset V1lleK ja Klezberg!
 
Olen hiukan bongaillut alttosaksofonien tarjontaa tuossa tuossa hintaluokassa ja vähän ylinkin. Ainakin tällaisista vaihtoehdoista harkitsen:
 
Yamaha YAS-475 n. 1500€
Bauhaus Walsten Professional Series AM2-L n. 1850€
Yamaha YAS-62C n. 2000€
Yanigisawa YA-A901 n. 2100€
 
Osaako joku sanoa mikä noista on hinta-laatu-äänisuhteeltaan sopivin vaihtoehto aloittelijalle?
 
Muita vaihtoehtoja?
 
Klezberg
31.01.2012 17:03:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Xille: Kiitokset V1lleK ja Klezberg!
 
Olen hiukan bongaillut alttosaksofonien tarjontaa tuossa tuossa hintaluokassa ja vähän ylinkin. Ainakin tällaisista vaihtoehdoista harkitsen:
 
Yamaha YAS-475 n. 1500€
Bauhaus Walsten Professional Series AM2-L n. 1850€
Yamaha YAS-62C n. 2000€
Yanigisawa YA-A901 n. 2100€
 
Osaako joku sanoa mikä noista on hinta-laatu-äänisuhteeltaan sopivin vaihtoehto aloittelijalle?
 
Muita vaihtoehtoja?

 
Mä aloitin foninsoiton tuolla YAS-475:llä. Sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, mutta en mä sitä osaa oikein mihinkään verrata. Tuosta välisarjasta jää vähän semmoinen olo että mitä sillä lisärahalla saa perusmalliin verrattuna, ja mitä jää puuttumaan ammattilaimallista.
 
Klarassa mä aloitin Yammun 400-sarjalla, klarassa 200-sarjanen on muovia ja 400:nen puuta. Myöhemmin mä hommasin Yammun CX:n joka on ammattilaismalli. On se parempi, jotenkin, paremman soundin saan siitä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Sax-pappa
31.01.2012 20:05:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Xille: Kiitokset V1lleK ja Klezberg!
 
Olen hiukan bongaillut alttosaksofonien tarjontaa tuossa tuossa hintaluokassa ja vähän ylinkin. Ainakin tällaisista vaihtoehdoista harkitsen:
 
Yamaha YAS-475 n. 1500€
Bauhaus Walsten Professional Series AM2-L n. 1850€
Yamaha YAS-62C n. 2000€
Yanigisawa YA-A901 n. 2100€
 
Osaako joku sanoa mikä noista on hinta-laatu-äänisuhteeltaan sopivin vaihtoehto aloittelijalle?
 
Muita vaihtoehtoja?

 
Tuon hintaluokan foneilla varmasti kaikilla aloittelija pärjää hyvin eikä soundin laatu jää soittimesta kiinni. Enemmän panostaisin sopivan suukappaleen etsimiseen ja siihen sitten sopiva lehti. Näistä aloittelijan soiton helppous ja sointi on yleensä enemmän kiinni kuin soittimesta.
 
Xille
01.02.2012 11:10:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Tuon hintaluokan foneilla varmasti kaikilla aloittelija pärjää hyvin eikä soundin laatu jää soittimesta kiinni. Enemmän panostaisin sopivan suukappaleen etsimiseen ja siihen sitten sopiva lehti. Näistä aloittelijan soiton helppous ja sointi on yleensä enemmän kiinni kuin soittimesta.
 
Oletankin, että noilla foneilla pärjäisin aluksi hyvin. Kuitenkin haluaisin ostaa heti riittävän hyvän soittimen, ettei vuoden-parin päästä tarvitsisi vaihtaa sitä. Siksi toivoisinkin apuja fonin valitsemisessa ja te kokeneet voitte minua auttaa, etten tee aivan tyhmää hankintaa. Tulen jatkossa soittelemaan vain omaksi ilokseni ja muiden riesaksi, en siis aio tulla ammattilaiseksi. Elämä vaan on opettanut hankkimaan heti riittävän hyvät välineet.
 
Tuosta suukappaleen ja lehden valinnasta olen lukenut tietoa täältä ja ymmärtänyt, että vain kokeilemalla voi sopivan löytää. Pelkästään täältä ja netistä löytämäni tiedon perusteella minun ilmeisesti kannattaisi aloittaa oikean etsintä Yamahan 4C:stä.
 
Olen todella kiitollinen kaikesta avusta ja ohjeistuksesta.
 
V1lleK
01.02.2012 23:15:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Xille:

Olen hiukan bongaillut alttosaksofonien tarjontaa tuossa tuossa hintaluokassa ja vähän ylinkin. Ainakin tällaisista vaihtoehdoista harkitsen:

Yamaha YAS-475 n. 1500€
Bauhaus Walsten Professional Series AM2-L n. 1850€
Yamaha YAS-62C n. 2000€
Yanigisawa YA-A901 n. 2100€

Osaako joku sanoa mikä noista on hinta-laatu-äänisuhteeltaan sopivin vaihtoehto aloittelijalle?

Muita vaihtoehtoja?

 
Komppaan pappaa, jokainen noista varmasti ajaa asiansa.
 
Kuitenkin, saxontheweb-sivuston ja saxophone cafén keskusteluita lueskeltuani sekä Stephen Howardin mainioita foniarvosteluita luettuani laittaisin itse(kin) nuo mainitsemasi fonit seuraavaan järjestykseen:
 
1.) Bauhaus Walsten Professional Series AM2-L n. 1850€
2.) Yamaha YAS-62C n. 2000€
3.) Yanigisawa YA-A901 n. 2100€
4.) Yamaha YAS-475 n. 1500€
 
Yleinen näkemys on, että tällä hetkellä Bauhaus-Walsteinin saksofonit tarjoavat parasta hinta-laatusuhdetta verrattuna muihin valmistajiin. BW:n pro-tason fonia soittaneena olen voinut itsekin todeta niiden olevan hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia. Vakiintuneemmissa merkeissä (nuo muut) joutuukin sitten maksamaan tunnetummasta brändistä ekstraa.
 
Xille: Oletankin, että noilla foneilla pärjäisin aluksi hyvin. Kuitenkin haluaisin ostaa heti riittävän hyvän soittimen, ettei vuoden-parin päästä tarvitsisi vaihtaa sitä. Siksi toivoisinkin apuja fonin valitsemisessa ja te kokeneet voitte minua auttaa, etten tee aivan tyhmää hankintaa. Tulen jatkossa soittelemaan vain omaksi ilokseni ja muiden riesaksi, en siis aio tulla ammattilaiseksi. Elämä vaan on opettanut hankkimaan heti riittävän hyvät välineet.
 
Tämän perusteella suosittelisin edelleenkin tuota BW:n pro-tason alttoa tunnetumpien Yanagisawan ja Yamahan kustannuksella. Mutta kannattaa vielä lukea ajatuksella noita herra Howardin mietteitä ja vertailuja noiden soittimien kesken. Huomaat kyllä itsekin, miten BW kerää pisteet kotiin helppoudellaan ja monipuolisuudellaan.
 
Xille: Tuosta suukappaleen ja lehden valinnasta olen lukenut tietoa täältä ja ymmärtänyt, että vain kokeilemalla voi sopivan löytää. Pelkästään täältä ja netistä löytämäni tiedon perusteella minun ilmeisesti kannattaisi aloittaa oikean etsintä Yamahan 4C:stä.
 
Yamaha 4C on varmasti aloittelijalle oikein hyvä vaihtoehto. Sillä kun oppii perusteet, niin sitten on hyvä pohja lähteä kokeilemaan muita suukappaleita, jotka voivat olla haastavampia mutta antavat samalla taitojen karttuessa enemmän. Itse suosittelisin niiden tavanomaisten Meyerien, Otto Linkien ja Selmerien lisäksi tutustumaan vaikkapa Morganin suukappaleisiin. Niitä saa kuitenkin tilattua jenkeistä suht edullisesti. Mutta ensin siis tulet toki hyvin toimeen tuolla 4C:llä.
 
You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
V1lleK
01.02.2012 23:17:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla siis noita alttovertailuja:
 
http://www.shwoodwind.co.uk/Reviews/Saxes/Alto/Alto_sax_reviews.htm
 
You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
Klezberg
01.02.2012 23:35:27 (muokattu 01.02.2012 23:45:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen suhtautunut varauksella noihin Stephen Howardin Bauhaus Walstein -kehuihin sen jälkeen, kun Bauhaus Walstein -kauppias sähköpostinvaihdossa mainitsi soitinkorjaajansa nimeksi Steve Howard.
 
Howard kirjoitteli jo silloin 2008 noista peleistä semmoisia kehuja, että niiden perusteellahan minäkin sen omani tilasin. Tuota mallia jonka hommasin kehuttiin noitten parin tonnin Yanagisawojen tasoisiksi ja vastaaviksi. Ja sitten pellistä löytyy reikiä ja korkit tippuvat.
 
Onko tuo mainitsemasi "yleinen näkemys" muutakin kuin Howardin näkemys? Onko varmaa ettei Howard ole itse kytköksissä noiden myyntiin?
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Murgo
02.02.2012 07:45:17 (muokattu 02.02.2012 08:10:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle on myös tullut sellainen käsitys että Howardilla on noiden Bauhausien suhteen ns. "oma lehmä ojassa" eli ilmeisesti tekee yhteistyötä noita markkinoivan firman kanssa ja saa provikkaa myynnistä.
 
Ei se välttämättä tarkoita että ne huonoja olisivat mutta ehkä Howardilla hiukan mainospuhetta mukana, onhan se toki luonnollista kehua "omaa merkkiä", bisnes on bisnes jne. Eli kannattanee yrittää etsiä myös puolueettomia lähteitä, niin ilmeisen pätevä ja asiantunteva kirjoittaja kuin mr. Howard muuten onkin.
 
Ko. herran kirjoittamaa Haynes saxophone manualia voi muuten kyllä suositella jokaiselle jota vähänkin kiinnostaa fonin mekanismin huolto ja toiminta. Ja ottaen huomioon koneiston luonteen (epäedullisia vipusuhteita, pitkiä, hentoja varsia ja akseleita, kokoonpuristuvia, kuluvia ja joskus kokonaan irtoavia korkki/nahka/huopaosia jne.) sen pitäisi kiinnostaa jokaista joka ko. soitinta harrastaa. Ei sitten ainakaan tarvitse turhaan taistella jostain mekaanisesta pikkuviasta, kuten vaikkapa paikoiltaan pudonnut korkki tai vääntynyt oktaaviläppä, aiheutuvien ongelmien kanssa kuvitellen että vika on soittajassa.
 
Fonin koneisto ei, toisin kuin jotkut jostain syystä yrittävät väittää, todellakaan ole mitään rakettitiedettä tai mustaa magiaa eikä oikestaan edes hienomekaniikkaa vaan kohtalaisen yksinkertainen, jopa karkeatekoinen, rakennelma mutta tietyn "heppoisuuden" takia se on melko herkkä pienille säätöongelmille jotka useimmiten ovat itsekin helposti ja nopeasti korjattavissa jos ymmärtää mitä sen mekanismin pitäisi kussakin tilanteessa tehdä ja millä keinoilla se saadaan toimimaan.
 
Toki on myös hyvä jos esim. opettaja tai kokenut soittaja auttaa torven soittokuntoisuuden tutkimisessa mutta on muistettava etteivät kaikki opettajatkaan, tai hyvätkään soittajat, välttämättä ole niin teknisesti orientoituneita että ymmärtäisivät koneiston "päälle" ja toisaalta vahvan puhallustekniikan omaava soittaja saattaa pystyä ongelmitta soittamaan hiukan vuotavaakin torvea huomaamatta siinä välttämättä vikaa kun taas aloittelijalla pienikin vuoto voi estää esim. alimpien äänien toimimisen.
 
Itse olen yhden käytetyn fonin ostanut ammattisoittajalta ja siinä oli oktaavimekanismi aivan "keturallaan", ylempää läppää käyttävän vivun korkki puuttui joten oktaaviläpät eivät auenneet juuri lainkaan, eikä se kuulemma ollut häntä haitannut, itse sain vain hädintuskin toisen oktaavin korkeammat äänet soimaan. Pudonneen korkin uusimisen ja pienen hienosäädön jälkeen soi ongelmitta, noin varttitunnin työ.
 
Olisi siis hyväksi jos uusikin torvi tutkittaisiin lampulla/sätkäpaperimetodilla tai edes silmämääräisesti säätö- ja ajoitusongelmien varalta. Vaikka se olisi ollut kunnossa tehtaalta lähtiessään on kuljetuksen aikana saattanut sattua jokin kolahdus tms. Mainituista lähteistä (Howardin sivut, SOTW jne.) käy myös ilmi ettei nykyään ole mitenkään epätavallista että uuden, tunnettua merkkiäkin olevan, torven saa heti "hienosäätää" koska tehdas on joko hutiloinut säädöissä tai materiaalit ovat "eläneet" jälkeenpäin. Asiantuntevan soitinliikkeen toki pitäisi tehdä tämä automaattisesti ennen asiakkaalle luovuttamista, sikäli tietysti olisi eduksi jos myyjäliikkeellä on oma huolto mutta kuinka monella nykyisin on? Kustannuskysymys on myös merkittävä, säätöjen tarkastaminen ja kohdalleen "viilaaminen" vie aikaa, sitä enemmän mitä huolellisemmin tehdään, ja ihmistyö on nykyään kallista joten siinä pyritään säästämään mahdollisimman paljon.
 
Suukappale on yksilöllinen juttu, itse aloitin Yamahan 5C:llä (ja halvimmalla mahdollisella, muistaakseni 250 euron, Startone-tenorilla :) kun 4C oli Thomannilta loppu ja helposti silläkin pääsi alkuun. Suukappaleita liikkuu myös melko mukavasti käytettynä etenkin alttoon ja tenoriin, jopa tuolla M-Netin torilla sekä HuutoNetissä. Käytettynä tuntuu tosin enimmäkseen liikkuvan hiukan pidemmälle edistyneelle soittajalle sopivia melko "isoja" kapuloita, "välinerumba" ja kapuloiden vaihtaminen kun tietysti alkaa siinä vaiheessa kun perusteet on opittu ja aletaan hakea vivahteita. Mutta hyvällä "oppilaskapulalla" kuten nuo Yammut pärjää kyllä aika pitkään, siinä vaiheessa kun nuo jäävät "pieniksi" tietää jo todennäköisesti itse mitä haluaa ja kykenee testaamaan eri vaihtoehtoja.
 
Vasenkätisyydestä voi olla jopa etua, fonissa tehdään vasemmalla kädellä melkein enemmän asioita kuin oikealla, esim. vasemmalla pikkusormella käytetään alaläppiä. Totuttelukysymyshän se kätisyys lienee, tunsin aikoinaan SM-tason jousiampujan joka oli muuten täysin oikeakätinen mutta ampui vasenkätisellä jousella kun oli jostain syystä lapsena katajakaarilla leikkiessään opetellut "väärinpäin".
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
02.02.2012 10:31:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, olisi minun pitänyt tutkia valon kanssa se Walsteinin sopraano heti alkuun. Hoksasin sitten kaksi vuotta myöhemmin että suoran sopraanon menee katsoa ihan vain magliten kanssa. Reikä paistoi heti silmiin sieltä. Oli vähän outo tunne, kun valo tuli läpi ihan väärästä paikasta, kun niitä vuotoja odotti olevan siinä tyynyn reunalla.
 
Korkinpaloja en ole alkanut laittaa takaisin, se on tuo sopraano sen verran ahdas peli. Siinä menee monta pitkää tankoa vierekkäin ja päällekkäin eikä ole paljoakaan tilaa välissä. Sitä pitäisi purkaa aika tavalla, eikä ole ollut aikaa opetella. Hommasin kyllä sen Howardin huolto-oppaan. Thomannin halvan poikkihuilun kanssa olen harjoitellut koneiston purkamista, kokoamista ja säätämistä. Huilu on hyvä aloitella tuota, samat periaatteet mekanismissa mutta yksinkertaisempi.
 
Oktaavimekanismi tuntuu kuitenkin pelaavan kohtuudella vaikka ne korkit puuttuvat.
 
Mutta mutta. Kaikkia ei konetekniikka kiinnosta, tai vaikka kiinnostaisi, niin puuttuu aikaa tai taitoja. Kyllä mä olen kokenut kolme fonia, kaksi klaraa ja kolme huilua hankkineena että se on aika helpottavaa jos voi ongelmien tullessa viedä soittimen kauppaan tutkittavaksi. Varsinkin kun hinnassa mennään yli tuhannen euron.
 
Jos minä jostain syystä päätyisin hankkimaan parin tonnin fonin tilaamalla ulkomailta, ja varsinkin jos se olisi Bauhaus Walstein, niin varaisin budjettiin pari sataa sitä varten että sen voisi samantien viedä täällä huoltoon, jos olisi vähänkään epäilystä siitä että soittimessa on vikaa.
 
Kyllähän soittimen voi tietysti lähettää takaisin jos siinä on vikaa. Mutta jos vastassa on kauppias joka väittää että soitin on Howardin tarkastama, siinä ei ole vikaa, vika on soittajassa. Itse en tuolloin lähtenyt viemään tuota soitinta täällä tarkistettavaksi, en halunnut siihen sijoittaa enää tippaakaan enempää rahaa. Mutta kun mennään hinnakkaampiin soittimiin, niin tilanne on toinen.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
02.02.2012 22:01:19 (muokattu 02.02.2012 22:02:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mitään, sekoilin. Vasen käsi on yläpuolella mutta sen pikkusormi käyttää alaläppiä, tietenkin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
V1lleK
03.02.2012 00:20:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Onko tuo mainitsemasi "yleinen näkemys" muutakin kuin Howardin näkemys?
 
En tiedä, ainakin sellaisen kuvan olen saanut seurattuani/osallistuttuani keskusteluihin aiheesta seuraavilla sivustoilla:
 
Saxontheweb
http://forum.saxontheweb.net/forumdisplay.php?392-Bauhaus-Walstein
 
Café Saxophone
http://cafesaxophone.com/showthread … hp?857-bauhaus-walstein-owners-club
 
Klezberg: Onko varmaa ettei Howard ole itse kytköksissä noiden myyntiin?
 
Varmaa on vain se, että mikään ei ole varmaa ;)
 
You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
V1lleK
03.02.2012 00:29:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg:
 
Jos minä jostain syystä päätyisin hankkimaan parin tonnin fonin tilaamalla ulkomailta, ja varsinkin jos se olisi Bauhaus Walstein, niin varaisin budjettiin pari sataa sitä varten että sen voisi samantien viedä täällä huoltoon, jos olisi vähänkään epäilystä siitä että soittimessa on vikaa.

 
Mistä muuten tilasit sen BW:n? Itse tilasin *Bauhaus-Walsteinin tenorin briteistä sax.co.uk:lta viime vuoden alussa. Tuli nopeaan ja oli hyvin pakattu. Huolellisessa ja pikkutarkassa alkutarkistuksessa sain ilokseni huomata soittimen olleen täydellisessä tiptop priimakunnossa niin kosmeettisesti kuin soitannollisesti :)
 
http://www.sax.co.uk/home.htm
 
*Kyseessä oli siis tuo soitin:
http://www.sax.co.uk/acatalog/Bauha … r---Silver-Gold-Keys-226136129.html
 
You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
V1lleK
03.02.2012 00:35:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

V1lleK: Mistä muuten tilasit sen BW:n? Itse tilasin *Bauhaus-Walsteinin tenorin briteistä sax.co.uk:lta viime vuoden alussa. Tuli nopeaan ja oli hyvin pakattu. Huolellisessa ja pikkutarkassa alkutarkistuksessa sain ilokseni huomata soittimen olleen täydellisessä tiptop priimakunnossa niin kosmeettisesti kuin soitannollisesti :)
 
Asiaan taisi myös vaikuttaa se, kun kävin sax.co.uk:n henkilökunnan kanssa tiivistä sähköpostiyhteydenpitoa tuon soittimen tiimoilta etukäteen mm. tiedustellen sitä, oliko sitä jo koesoitettu ja kysellen noista pakkausasioista ja mahdollisesta asiakaspalautuksesta kuluineen yms. Kun antaa vaativan asiakkaan kuvan, niin ymmärtävät yrityksessäkin toimia hieman tavanomaista skarpimmin (ehkä) ;)
 
You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
Klezberg
03.02.2012 00:41:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

V1lleK: Mistä muuten tilasit sen BW:n? Itse tilasin *Bauhaus-Walsteinin tenorin briteistä sax.co.uk:lta viime vuoden alussa. Tuli nopeaan ja oli hyvin pakattu. Huolellisessa ja pikkutarkassa alkutarkistuksessa sain ilokseni huomata soittimen olleen täydellisessä tiptop priimakunnossa niin kosmeettisesti kuin soitannollisesti :)
 
http://www.sax.co.uk/home.htm
 
*Kyseessä oli siis tuo soitin:
http://www.sax.co.uk/acatalog/Bauha … r---Silver-Gold-Keys-226136129.html

 
Tämä oli tämmöinen firma http://www.woodwindandbrass.co.uk/ . Siihen aikaan oli käsittääkseni vain kaksi firmaa Euroopassa josta näitä sai, tämä Englannissa ja jokin toinen Saksassa. Tuotemerkki oli Walstein, mutta muuttui juuri tuohon aikaan Bauhaus Walsteiniksi.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «