Muusikoiden.net
08.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Saxofonin sormitus..
1 2
JalmariS
12.12.2011 20:43:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saa nauraa ihan vapaasti, mutta jotain kohtaa en ole kai ymmärtänyt..:
"Otat vaan mahdollisimman rennon otteen suukappaleesta ja pidä sormet vielä erossa näppäimeltä. Ylähampaat tukee otetta, ja alahuuli on niin rennosti kuin vain voi olla. Puhallat juuri C# ääntä."
Mun torvesta (tenori) tulee tuolla tavalla H ääni eikä C# .
Kertokaa, miten tää pitää ymmärtää..

Sax-pappa
12.12.2011 21:47:00

JalmariS: Saa nauraa ihan vapaasti, mutta jotain kohtaa en ole kai ymmärtänyt..:
"Otat vaan mahdollisimman rennon otteen suukappaleesta ja pidä sormet vielä erossa näppäimeltä. Ylähampaat tukee otetta, ja alahuuli on niin rennosti kuin vain voi olla. Puhallat juuri C# ääntä."
Mun torvesta (tenori) tulee tuolla tavalla H ääni eikä C# .
Kertokaa, miten tää pitää ymmärtää..

Se johtuu siitä että saksofoni on transponoiva soitin. Tenorisaksofoni on Bb-vireinen, eli soitettaessa nuotteihin kirjoitettu C ulos tulee todellisuudessa Bb. Ja niinkuin ole huomannut soitettaessa C# tulee tosiaan ulos oikeasti H. Miksi useat puhallinsoittimet ovat transponoivia soittimia onkin sitten oma tarinansa.

jthereal
20.01.2012 14:35:52

Tämä on aihe joka ei lakkaa kiinnostamasta minua!

Kysyessäni tätä soittajilta jotka omaavat jonkin sortin koulupohjaa niin aina saan vastauksen "se on transposoiva soitin", mutta perustelut jäävät vähiin.
Niin.. miksi?

Miksi se C onkin Bb? Minkä ihmeen takia joku sanoo soita se D, mutta se onkin C.
Kun ekan fonini ostin ja kaveri opetti mistä tulee mikäkin ääni niin ei siinä mennyt ku viikko kun ensimmäisen kerran toisten kavereiden jameissa törmään kommenttiin "Ei toi mikään E oo" Kun lopulta tajusin tulleeni puijatuksi, päätin että unohdan transpot ja keskityn siihen mikä se ääni oikeasti on.

Kysymys siis onkin, mitä se soittajia hyödyttää, että he soittavat transponoiduista nuoteista?

(nim. pakko avautua)

M line freak on a funky tip.
Sax-pappa
20.01.2012 15:13:21

jthereal: Tämä on aihe joka ei lakkaa kiinnostamasta minua!

Kysyessäni tätä soittajilta jotka omaavat jonkin sortin koulupohjaa niin aina saan vastauksen "se on transposoiva soitin", mutta perustelut jäävät vähiin.
Niin.. miksi?

Miksi se C onkin Bb? Minkä ihmeen takia joku sanoo soita se D, mutta se onkin C.
Kun ekan fonini ostin ja kaveri opetti mistä tulee mikäkin ääni niin ei siinä mennyt ku viikko kun ensimmäisen kerran toisten kavereiden jameissa törmään kommenttiin "Ei toi mikään E oo" Kun lopulta tajusin tulleeni puijatuksi, päätin että unohdan transpot ja keskityn siihen mikä se ääni oikeasti on.

Kysymys siis onkin, mitä se soittajia hyödyttää, että he soittavat transponoiduista nuoteista?

(nim. pakko avautua)

Siksi että kaikkia foneja voitaisiin soittaa samalla sormituksella. Siis esim. nuottiin kirjoitettu C soitetaan samalla sormituksella olipa soitin sitten sopraano, altto, tenori tai barska. Soiva ääni on sitten toinen juttu, kuten olet huomannut.

jthereal
22.01.2012 15:01:05

Arvon pappa...

Anteeksi nyt kun en ymmärrä, mutta voitko tarkentaa mitä se edelleenkkään hyödyttää soittajaa että tietää sormetuksen olevan sama kaikilla saksofoneilla, kunnes ruvetaan soittamaan ihan oikeasti musiikkia? Kun jokatapauksessa sopraano soittaa sen soivan C'n eri paikasta kun alto. Eikö se tee tyhjäksi jo koko idean transponoida?

Kiitos :)

Varie
22.01.2012 16:17:17 (muokattu 22.01.2012 16:20:16)

Minäkin kapinoin joskus transponointia vastaan, mutta kyllä se vaan taitaa olla käytännöllisempää opetella transponointi ja fonin sormitukset niinkuin ne kirjoitetaan. On sormitusten kannalta loogisempaa, ja jos soittaa erivireisillä foneilla nuotista, niin ei tarvitse opetella kahta eri sormitusta. Oikeastaan ei ole edes väliä soittaako nuotista vai ei, koska sormitusten logiikka on sama kaikilla foneilla, vaihtaa vain sävellajin.
Sävelten ylennykset ja alennukset menee loogisemmin kun soittaa kirjoitettujen sävelten mukaan, eikä soivien äänten mukaan. On helpompi muuttaa soiva sävellaji fonille sopivaksi kun sormitus logiikka on se miten se nyt onkin.

Toki voi opetella miten haluaa, mut mielestäni transponoidut nuotit ja foninsormitukset on loogisempi tapa kuin, että opettelisin sormitukset soivien sävelten mukaan.

On sitten toinen kysymys miksei c-vireinen saksofoni ole yleisempi.

Klezberg
22.01.2012 17:00:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varie:

On sitten toinen kysymys miksei c-vireinen saksofoni ole yleisempi.

Niin foneja kuin klarinetteja tehtiin aluksi eri vireisiä. Näiden erilaisesta koosta riippuen kunkin soundi oli erilainen. Ainakin klarineteissa soundi ratkaisi mitkä jäivät yleisesti käyttöön. Bb-klaran soundi on täyteläisempi kuin C-klaran, joka on vähän ohut. A-klara on käytössä klasaripuolella kun mennään monen ristin sävellajeihin, ja sen soundi on Bb-klaraa tummempi. Eb-klaraa käytetään varsinkin soittokunnissa, ja sen soundi on sitten kimeämpi, terävämpi.

Sitten kun klarapuolella Bb ja Eb olivat valikoituneet yleisimmiksi, ei nyt ole kovin suuri ihme että näin kävi foneissakin.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Sax-pappa
22.01.2012 17:27:35 (muokattu 22.01.2012 20:50:04)

jthereal: Arvon pappa...

Anteeksi nyt kun en ymmärrä, mutta voitko tarkentaa mitä se edelleenkkään hyödyttää soittajaa että tietää sormetuksen olevan sama kaikilla saksofoneilla, kunnes ruvetaan soittamaan ihan oikeasti musiikkia? Kun jokatapauksessa sopraano soittaa sen soivan C'n eri paikasta kun alto. Eikö se tee tyhjäksi jo koko idean transponoida?

Kiitos :)

Kas kun soitetaan ihan oikeaa musiikkia, niin puhallinnuotit on jo valmiiksi transponoitu. Alttofonille in Eb, tenorille in Bb jne, joten transponointi ei jää soittajan huoleksi. Senkun vain soittelee nuottien mukaan. Eri juttu on sitten jos haluat soittaa esim. pianonuoteista muun bändin kanssa, niin sitten tuo transponointi täytyy tehdä lennossa omassa päässään.

Janus
28.01.2012 04:06:51

jthereal: sormetuksen

Hyvät kirjoittajat.

Älkää viitsikö puhua sormetuksesta puhallin- tai minkään muidenkaan soittimien otteiden yhteydessä.

Kiitos.

jthereal
01.02.2012 13:56:47

Sax-pappa :Kas kun soitetaan ihan oikeaa musiikkia, niin puhallinnuotit on jo valmiiksi transponoitu. Alttofonille in Eb, tenorille in Bb jne, joten transponointi ei jää soittajan huoleksi. Senkun vain soittelee nuottien mukaan. Eri juttu on sitten jos haluat soittaa esim. pianonuoteista muun bändin kanssa, niin sitten tuo transponointi täytyy tehdä lennossa omassa päässään.

Tämä on uskomatonta! Te olette niin syvällä tuolla transponointi-maailmassa, ettette ymmärrä mun kysymystä...

Koen tuon Sax-papan kommentin sellaiseksi, että jotku saksofonistit haluavat olla tietoisesti vammaisia ja soittaa omista Eb/Bb nuoteistaan, jotka heille joku päälikkö skrivaa, kunnes he joutuvat heräämään oikeaan elämään jossa kaikki tämä on turhaa ja C on C eikä mikään Bb tai Eb. Minun mielestäni on idioottimaista ja aivan turhaa, että kirjotetaan jotain muita nuotteja kuin se mikä on soiva ääni. Voin kuulostaa idiootilta, mutta en ole keneltäkään musiikin ammatilaiselta saanut tähän hyvää vastausta, miksi näin tehdään.

Minä tiedä, että on C-foneja ym. ja tiedän että ne Bb viereiset kuulostavat paremmalta monissa soittimissa...

Minun mielestä tekee turhaa työtä säveltäjille ja sovittajille kirjottaa jokaiselle torvelle omat nuotit jotta he voisivat soittaa jostain omasta sävellajistaan.
Tämähän on sama asia, kuin että jotku lukijat oppisivat lukemaan Ä kirjaimen Ö'önä ja keskusteluissaan toisten lukijoiden kanssa he aina joutuisivat artikuloimaan uusiksi lauseensa jotta nämä toiset ymmärtäisivät heidän puhettaan.

Minua ainakin auttaa HUOMATTAVASTI enemmän fakta siitä, että tiedän mistä saan C'n altolla ja tenorilla, kuin mitä ne hemmetin foni äänet siinä välissä on.

Transponoinnilla on varmasti pitkä historia orkestereissa, mutta miksi näin tehdään suorat mutkiksi, sitä en ymmärrä.

Klezberg
01.02.2012 14:06:03

jthereal: Tämä on uskomatonta! Te olette niin syvällä tuolla transponointi-maailmassa, ettette ymmärrä mun kysymystä...

Sähän saat aivan vapaasti opetella oman sormituksen joka menee soivan vireen mukaan. Älä siitä meitä syytä. Leikkaat ja liimaat ittelles sormituskaavion joka menee niinkuin sä sen haluat.

Klarinetin kanssa mä itse asiassa aloitin vähän sinne päin. Toisaalta ajattelin että alarekisteri soi täsmälleen niinkuin alttofonin alarekisteri. Toisaalta ajattelin soivaa virettä. Vasta kun aloin ottaa tunteja, oli pakko alkaa ajatella kirjoitetun vireen mukaan. Eikä se niin vaikeata ole ajatella että se Bb-foni soi kokoaskeleen alempaa. Samantapainen juttu kuin ajatella että että Ruotsissa kello on tunnin vähemmän kuin meillä.

Fonin olin kyllä opetellut niinkuin se kirjoitetaan, ja jo lapsesta asti opetellut transponoimaan lennosta helpompiin sävellajeihin. Siitä on ollut hyötyä kun soittaa diatonisia soittimia eikä ole nuottia oikeassa sävellajissa.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Sax-pappa
01.02.2012 14:41:52

jthereal:

Minun mielestä tekee turhaa työtä säveltäjille ja sovittajille kirjottaa jokaiselle torvelle omat nuotit jotta he voisivat soittaa jostain omasta sävellajistaan.

Oikeissa orkestereissa on jokatapauksessa jokaisella soittajalla omat stemmansa. Niiden kirjoittamisessa on ihan sama työ sävellajista riippumatta.

Transponoinnilla on varmasti pitkä historia orkestereissa, mutta miksi näin tehdään suorat mutkiksi, sitä en ymmärrä.

Tietoa ja mielipiteitä voit täältä kysymällä saada. Ymmärrystä et.

Klezberg
01.02.2012 17:43:25 (muokattu 01.02.2012 22:35:28)

Komppaan Sax-pappaa. Mutta lisään vielä se, että jos sua jthereal kiinnostaa vain ja ainoastaan se yksi foni, niin opettele sitten ihmeessä se sormitus soivan vireen mukaan äläkä moiti meitä täällä. Mutta mitä enemmän soittaa erilaisia puhaltimia ja muitakin soittimia, niin on apua siitä kun pystyy tajuamaan että "tämähän menee samoin kuin tuo, mutta eri vireessä". Sitä haluaa kokea sen mikä niissä on yhteistä ja siinä vaiheessa tuo transponointi tuntuu jo ihan luonnolliselta. Fonit, klarat, poikkihuilut, nokkahuilut, tinapillit, dudukit, mitä vielä. Kun ne on pohjimmaltaan yhden sävellajin soittimia (niinkuin tinapillit ja dudukit sun muut edelleenkin) joihin on sitten lisätty sitä koneistoa jolla saa soitettua ne kromaattiset äänet. Se että soittimella on tietty luonnollinen asteikko tuntuu soittimen tajuamisen kannalta oleellisemmalta kuin se missä on C. Kyllä ne sävelet kokemuksen myötä löytyvät kaikissa tilanteissa. Soittamaan oppii paremmin treenamalla asteikoita kuin painamalla mieleen missä on C, Cis jne. Mutta kukin tavallaan.

Sax-pappa
02.02.2012 09:34:54

Kuten Klezberg sanoo voit toki opetella ihan oman systeemin. Kuitenkin jos aiot fonia soitella laajemmissa ympyröissä (puhallinorkesteri, big band jne.) törmäät väistämättä vallitsevan järjestelmän mukaisiin nuotteihin. Tässä mielessä järjestelmään sopeutuminen olisi viisasta.

Klezberg
02.02.2012 09:49:46

Sax-pappa: Kuten Klezberg sanoo voit toki opetella ihan oman systeemin. Kuitenkin jos aiot fonia soitella laajemmissa ympyröissä (puhallinorkesteri, big band jne.) törmäät väistämättä vallitsevan järjestelmän mukaisiin nuotteihin. Tässä mielessä järjestelmään sopeutuminen olisi viisasta.

Käytännössä jo siinä jos ottaa tunteja, mikä on viisasta, joutuu opettelemaan kirjoitetun vireen mukaiset nuotit. Ellei sitten löydä opettajaa jonka kanssa saa sovittua että puhutaan vain soivasta vireestä.

jthereal
02.02.2012 21:06:00

Äh...

Emmä halua ketään moittia. Minähän vain halusin kyseenalaistaa nykyisen systeemin ja kysyä miksi näin on tehty ja tehdään.

Ymmärrän nyt, että parempi että etsin vastauksia muualta.

Olen vaiti.

Klezberg
02.02.2012 21:25:39

jthereal: Äh...

Emmä halua ketään moittia. Minähän vain halusin kyseenalaistaa nykyisen systeemin ja kysyä miksi näin on tehty ja tehdään.

No, kun vastaukset joita puhaltajat antaa ei tunnu sulle kelpaavan.

Yksi juttu on tietysti että transponoinnista olisi jonkin verran työlästä luopua, kun kaikki puhaltimille kirjoitetut stemmat on transponoitu, ja kaikki opetus perustuu transponoituun musiikkiin.

Toinen juttu on että transponointi ei ole hankalaa kun siihen tottuu. Ja kun hallitsee soittimensa ja joutuu soittamaan c-vireisistä nuoteista, niin ajattelee vain että vaihtaa sävellajia.

Historialliset syyt ei sulle tuntuneet kelpaavan. Siis se että puupuhaltimet olivat alunperin käytännössä yhden sävellajin soittimia. Ja jotta ei olisi tarvinnut opetella 12 eri sormitusta, transponoitiin.

Ja sitten tämä on semmoinen juttu, jonka aloittelijat kokevat hankalaksi, pitempään soittaneet taas helpottavaksi ja usein myös soittimen luonnetta paremmin valaisevaksi.

Mutta mene kyselemään muualta, kaikin mokomin.

Klezberg
02.02.2012 21:32:35 (muokattu 02.02.2012 21:40:02)

Yksi juttu vielä, jota ei kannata vähätellä. Kun joku lapsi alkaa opetella vaikka klarinettia, niin on aika helppoa kun voi soittaa c-duurin mukaisista nuoteista ja asteikko soittimessa menee myös helposti kuin nokkahuilussa.

Ilman transponointia joko nuotit tai sormitukset menisivät vaikeiksi. Oppimisen kannalta on helpompaa että helpot nuotit vastaavat helppoja sormituksia. Se että nuotit pitää transponoida on pieni vaiva tässä. Ja kitaristit tms. jotka ottavat fonin tms. toiseksi soittimeksi pystyvät sitten jo oppimaan transponoinnin.

Hekku56
08.02.2012 00:04:51

kun Adolfo Sax rakensi 1840 luvulla ensimmäiset saxofoninsa, hän kokeili eri virityksiä. Siihen aikaan viritykset eivät olleet vielä vakiintuneita. Saxofoni äänestettiin parhaaksi, uudeksi sotilassoittimeksi ja kun sotilassoittokunnat olivat perinteisesti torvisoittokuntia ja historiallisesti Bb-vireisiä, kauppa kävi eniten samanvireisillä saxofoneilla ja niinpä meillä on edelleen näitä eniten. Alunperin saxofoni ei ollut Bb-vireinen. Kysyntä ratkaisi.

Hekku56
27.08.2012 07:06:12

jatkan vielä vanhaa juttua. Soitin ennen foniin tarttumista huilua ja nokkahuiluja. Sopraano ja tenorinokkahuiluissa kun kaikki aukot ovat kiinni, soi C, alttonokkahuilussa F eli joutuu opettelemaan toisen sormituksen. Ensin ajattelin, että juttu sotkee koko homman mutta se olikin yllättävän helppoa ja lisäksi sai ilmaiseksi tavan vaihtaa sävellajia. Pystyn soittamaan nokkahuiluilla ja poikkihuilulla samoista nuoteista kahdessa eri sävellajissa. Esim A-molli ja E-molli. Kun rupesin soittamaan fonia, luulin että tenori ja altto suhtautuvat toisiin kuten nokkahuilut ja yllätyin kun näin ei ollutkaan, kummallekin kirjoitetaan omat pahvinsa ja nuottien mukaan soitettuna mennään samoilla sormituksilla. Kun fonisti joutuu kuitenkin joskus transponoimaan pykälän ylöspäin, käytössäni on melko helposti 4 sävellajia. Tämä oma juttuni on tietysti soveliain kun soitan yksin. Muiden soittimien ymmärtämisestä ei kuitenkaan ola haittaa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti