Muusikoiden.net
09.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Meneekö klarinetti pilalle jos on pitkään soittamatta?
1
Henny
30.11.2011 09:44:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harrastin klarinetin soittoa nuorempana 5 vuotta musiikkikoulussa mutta sitten soittaminen jäi kun muut harrastukset rupes viemään liikaa aikaa ja jaksamista. Mulla on Buffetin E13 klarinetti joka on nyt lojunut useemman vuoden (ehkä 10)hyllyssä niin että maks kerran vuodessa on soitettu.

Nyt tekis mieli myydä se kun ei sitä aikaa eikä kiinnostusta näämmä löydy ja ajattelin että miten tiedän onko se vielä kunnossa? En viitsi mainostaa hyvää klarinettia jos siinä onkin joku vika mitä en itse esim kuule.

V1lleK
05.12.2011 01:01:42

Henny: Harrastin klarinetin soittoa nuorempana 5 vuotta musiikkikoulussa mutta sitten soittaminen jäi kun muut harrastukset rupes viemään liikaa aikaa ja jaksamista. Mulla on Buffetin E13 klarinetti joka on nyt lojunut useemman vuoden (ehkä 10)hyllyssä niin että maks kerran vuodessa on soitettu.

Nyt tekis mieli myydä se kun ei sitä aikaa eikä kiinnostusta näämmä löydy ja ajattelin että miten tiedän onko se vielä kunnossa? En viitsi mainostaa hyvää klarinettia jos siinä onkin joku vika mitä en itse esim kuule.

Jos mahdollista, niin kannattaa kääntyä klarinettia soittavan musiikkiopiston opettajan puoleen tai vaikka käväistä puhallinkorjaajan pakeilla.

You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
kmh
05.12.2011 13:45:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henny: Nyt tekis mieli myydä se kun ei sitä aikaa eikä kiinnostusta näämmä löydy ja ajattelin että miten tiedän onko se vielä kunnossa? En viitsi mainostaa hyvää klarinettia jos siinä onkin joku vika mitä en itse esim kuule.

No, ihan perusjutut, eli katot ensin päältä: Onko lommoja, naarmuja tai halkeamia puussa? Onko maalissa joitain värivirheitä jotka saattaisi kertoa esim. homeesta? Haiseeko klarinetti pahalle?

Entä korkkiosat liitoksissa? Onkos korkki lähtenyt murenemaan? Näkyykö siinä halkeamia? Meneekö klarinetti nätisti kasaan ja osiin ilman väkivaltaa? Edellämainitun takiahan sitä korkkirasvaa suositellaan.

Entäs klaffit? Toimiiko kaikki? Näyttääkö läpät tiiviltä ulkoa katottuna? Näkyykö metallissa orastavia halkeamia? Onko joku klaffi vääntynyt? Entäs klaffityynyt? Onko ne ehjiä? Istuvatko ne hyvin? Vuotavatko ne soittaessa?

Tyynyt on helppo vaihtaa itse. Pienet kosmeettiset virheet puussa kannattaa mainita, mutta eivät yleensä haittaa. Korkkiosien vauriot on myös korjattavissa, mutta ei kuulemma kannata itse tehdä. Jos klaffit ovat vääntyneet tai näet metalliosissa muita vaurioita, kannattaa käydä näyttämässä - klaffikorjaukset voivat tulla pikkaisen tyyriiksi. Home tai isot vauriot puussa saattavat tarkoittaa ettei soitin ole enää pelastettavissa.

Tosiaan helpoimmalla pääsee jos pyytää klarinetinsoiton opettajaa tai toveria vilkaisemaan, mutta tuossa nyt niitä asioita joita voi itse päältä katsoa. Lisäksi ei ole kiellettyä käyttää soitin korjaajalla ihan vain "vuosihuollon" takia :)

Sax-pappa
05.12.2011 14:33:03

kmh:

Entäs klaffit? Toimiiko kaikki? Näyttääkö läpät tiiviltä ulkoa katottuna? Näkyykö metallissa orastavia halkeamia? Onko joku klaffi vääntynyt? Entäs klaffityynyt? Onko ne ehjiä? Istuvatko ne hyvin? Vuotavatko ne soittaessa?

Klarinetin tiiviyshän on helppo tarkistaa pätkä kerrallaan: Toisella kädellä suljetaan kaikki reiät ja läpät ja toisella kädellä alapää. Yläpäähän puhaltamalla täytyy olla tiivis kuin pullo.

Henny
07.12.2011 10:39:26

Kiitos vinkeistä! Mitään ulkoisia vaurioita, lommoja, halkeamia, murenemisia ei klarinestista löydy. Tuota tiiviyttä tarvitsee vielä kokeilla. Ainut ulkoinen vika on sen peukalotuen pehmusteen puuttuminen.

Osaisko joku vielä vinkata, että mitä noin suunnilleen saattais maksaa tuollainen klrinetin "vuosihuolto", jos mitään vääntymiä yms ei ole?

Harmittaa hyvä soitin myydä pois, mutta ehkäpä jollain on sille enemmän käyttöä kuin mulla.

kmh
07.12.2011 11:57:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henny: Osaisko joku vielä vinkata, että mitä noin suunnilleen saattais maksaa tuollainen klrinetin "vuosihuolto", jos mitään vääntymiä yms ei ole?

Satasen luokkaa suurinpiirtein. Soitinkorjaaja kertoo mielellään jos soitat ja kysyt.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti