Muusikoiden.net
03.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huilun sormitus
1
eskoma
20.10.2011 07:43:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hakenut ja edelleen hakenut mutta en ole päässyt selvyyteen siitä mikä on poikkihuilun (C-jalka) OIKEA sormitus. Olen kyllä löytänyt niitä täältä netistä mutta osittain erilaisia ovat sormitukset toisiinsa verrattuna. Voisiko joku, joka todella hallitsee huilun kertoa mistä osoitteesta löytyy se OIKEA huilun sormitus. Kiitollinen tuosta tiedosta olisin. Kiitos!

ekikoo
20.10.2011 15:24:49 (muokattu 20.10.2011 15:35:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noo samalla nuotillahan voi olla useitakin sormituksia jotka poikkeaa toisistaan vireyden ja soundin puolesta kait, kaikkihan ne on oikeita jos kuulostaa hyvältä.

http://www.wfg.woodwind.org/flute/fl_bas_1.html

Tuossahan noita olisi, jos kuvauksessa lukee basic niin se on se perussormitus, ekassa ja tokassa oktaavissahan nuo on lähes kaikki samoja. Kolmannessa oktaavissa alkaa tulla sitten noita vaihtoehtoja.

All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
eskoma
20.10.2011 15:40:32

Joo-o! Kiitos kovasti,tämä riittää!

irwing
29.02.2012 12:14:38

MORO!!

Aloittelen huilun soittoa. Ihmettelen sormituksessa "pikkurillin" paikkaa, se pikkuinen läppä pyöreiden läppien jälkeen ensimmäisenä; miksi sitä pitää painaa pl. D ? Mielestäni ääni ei muutu lainkaan vaikka sen jättää painamatta E,F;G...:ssä..?
Hankaloittaa hieveästi sormitusta.. ;((

Klezberg
29.02.2012 13:35:17

irwing:
Aloittelen huilun soittoa. Ihmettelen sormituksessa "pikkurillin" paikkaa, se pikkuinen läppä pyöreiden läppien jälkeen ensimmäisenä; miksi sitä pitää painaa pl. D ? Mielestäni ääni ei muutu lainkaan vaikka sen jättää painamatta E,F;G...:ssä..?
Hankaloittaa hieveästi sormitusta.. ;((

Se pikkusormen käyttö noin auttaa tukemaan huilua, että se pysyy paikallaan siinä. Sen käytön oppii ja sitten huilu pysyy paikoillaan. Varsinkin niissä sävelissä rekisterin yläpäässä joissa juurikaan ei paineta mitään, huilu tahtoo kyllä lähteä käsistä muuten. Itse en nyt pidä niin tarkkaan että painanko pikkusormella jo e:ssä, mutta kun sävelkulku menee ylöspäin niin kyllä laitan sen pikkusormen paikoilleen jossain kohtaa.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
ope16
09.04.2012 22:24:28

Jos et tue huilua oikealla kädellä, tuet sitä vain vasemmalla... Kokeilepa soittaa e-fis (käytä nimetöntä, älä keskaria) ilman pikkurilliä- onko yhä helpompaa? Mieti, pysyykö huilu heilumatta paikoillaan ilman pikkurilliä ja pystytkö soittamaan vaikkapa D-duuriasteikon sujuvasti (ja nopeasti) ilman pikkurilliä? Pysyykö viritys hyvänä kaikilla äänillä?

Tässä hiukan pohdittavaa ja ehkäpä sormituksen tarkoitus alkaa löytyä!

Klezberg
10.04.2012 11:24:53 (muokattu 10.04.2012 11:32:28)

ope16: Jos et tue huilua oikealla kädellä, tuet sitä vain vasemmalla... Kokeilepa soittaa e-fis (käytä nimetöntä, älä keskaria) ilman pikkurilliä- onko yhä helpompaa?

Mietin tuossa että kenelle oikein vastasit... mutta kappas vain, minäpäs olen tosiaan soittanut tuon fisin keskisormella. Tämmöinen eri soitinten harrastaja kun olen.

Tuosta toki tulee painava syy käyttää sitä pikkusormea juuri niinkuin kaavioissa näytetään. Sinänsähän en sen käyttöä moittinut vaan juurikin yritin perustella sen puolesta.

Jännä juttu muuten. Tuo fis nimettömällä ei soi kunnolla halpis-Amatilla, Azumilla kyllä. Täytyypäs vähän tutkailla mistä on kysymys. Amati on muuten ihan kohtuuhyvissä säädöissä. EDIT: eipäs ollutkaan, nimettömällä painettuna se oleellinen läppä jäi aavistuksen auki. Nyt soi nimettömälläkin.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti