Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Satoja soittokuntasovituksia ilmaiseksi..
1
Baryton-B
18.10.2011 17:39:44 (muokattu 18.10.2011 17:48:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraavalta sivulta löytyy paljon puhallimusiikkia. Valitettavasti sivut ovat venäjänkielellä. Sovitukset ovat ainakin joko .sib (Sibelius), .mus (Finale) tai .pdf -formaateissa. Huom! en yllytä ketään..kukin hyödyntäköön sivuja omalla vastuullaan.
 
Jonkun verran olen selannut sivuja ja yhden koe-mielessä printannut nuoteiksi Sibelius-ohjelman avulla ja hyvin toimii. Aika vaikeita soitettavia ovat. Ihan helpolla en löytänyt harrastelijasoittokunnalle sopivia. Minulla ei ole oikein motiivia selata sivuja, koska en ole enää mukana soittokuntapiireissä. Sen verran olen kuitenkin sovituksia kirjoitellut, että paljon säästää työtä jos tuolta jotan sopivaa löytää. Joka hallitsee venäjän kielen sivu on aarreaitta..mutta kyllä Googlellakin pärjää.
http://www.partita.ru/
 
Esimerkki kahdeksalle fonille:
http://www.sheetmusic.ru/ensembles/ensemble-701.pdf
 
Laitan tähän Googlen suomentamaa tekstiä etusivulta:
 
Yläreunan linkt:
Marssit - Valssit - Tango Foxtrot - Sekalaista - Konsertit - Jazz - Bändit - Solo - Kirjallisuus - Haku - Forum
 
Sivun alkuteksti:
 
"Sivuilta löytyvät ilmaiseksi nuotteja torvisoittokunille. Kirjaston keräämät kunnia työntekijä kulttuurin Venäjän Pavel Dementievich Yaremchuk. Kapellimestari ja muusikko, pedagogi ja opettaja - Paul Dementievich - muistaa monia tunnettuja ja tuntemattomia muusikoita ja ihmisiä muissa ammateissa, joiden elämä ei enää liity musiikkiin. He ovat kiitollisia, kun ne sattuvat olemaan hänen lähellään ja leikkiä hänen orkesteri.
 
Kirjasto päivitetään jatkuvasti uusia tuotteita, jotka lähettävät säveltäjät, sovittajat, kapellimestarit ja muusikot venäläisten ja ulkomaisten puhallinorkesterit. Toivomme, että muistiinpanoja Sivustoon esille, auttavat elvyttämään kiinnostusta tuuli ja orkesterimusiikki muistuttavat ole aivan unohtanut melodioita, jota ilman se ei voi tehdä mitään lomalla tässä maassa."
 
damn u
18.10.2011 18:47:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liekö moinen laillista?
Lähinnä sovitusten osalta mietityttää se, onko lupa julkiseen levittämiseen kunnossa.
 
Baryton-B
18.10.2011 19:40:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

damn u: Liekö moinen laillista?
Lähinnä sovitusten osalta mietityttää se, onko lupa julkiseen levittämiseen kunnossa.

 
Omalla vastuulla sanoin minä. Toivelaulukirjojen kaikki kappaleet on sovitettu ja niitä jaetaan täällä muusikkojen netissä moderattorin puuttumatta asiaan.
 
damn u
19.10.2011 13:00:58 (muokattu 19.10.2011 13:04:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baryton-B: Omalla vastuulla sanoin minä. Toivelaulukirjojen kaikki kappaleet on sovitettu ja niitä jaetaan täällä muusikkojen netissä moderattorin puuttumatta asiaan.
 
Joo nimenomaan omalla vastuulla. Itse kannan vastuuni siten että en lähde mainostamaan ennen kuin tiedän onko tuon sivun toiminta laillista. Tämä ei ollut sulle henkilökohtaista, uskon että sulla on hyvä tarkoitus tässä takana.
 
Vastaavia sivuja on tullut vastaan muitakin, joissakin julkinen jakelu on luvallista esim. Kanadassa mutta ei USA:ssa ja Euroopassa. Venäjän tilanteesta Suomen näkökulmasta en tiedä.
 
Jos nuo kappaleet ovat sellaisia joita ei Suomesta saa mitenkään muuten niin silloinhan kyse on ennen kaikkea moraalisesta valinnasta eikä kappaleitten oikeudenomistajille tule taloudellista tappiota varsinaisesti. Olisiko se silti oikein?
 
Jos sen sijaan Suomessa tai lähialueilla toimisi sivusto josta saisi suomalaista musiikkia ilmaiseksi ilman tekijöiden suostumusta voisi taloudellisten ja muiden tekijänoikeudellisten intressien siivittämä oikeusprosessi olla lähempänä.
 
edit: Tarkoitan yllä mainitulle nimenomaan tekijänoikeuden alaista musiikkia, eli sellaista joiden säveltäjät ovat elossa tai vielä suoja-ajan puitteissa. Tuohan on mainio sivusto niille jotka ovat lähettäneet sinne vapaaehtoisesti omia biisejään.
 
Vaikka kyseessä ovat/olisivat hyväntahtoisen sovittajan kädenojennus muusikoille, pitää tekijöiltä olla lupa.
 
Baryton-B
19.10.2011 13:59:27 (muokattu 19.10.2011 17:04:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

damn u: Joo nimenomaan omalla vastuulla. Itse kannan vastuuni siten että en lähde mainostamaan ennen kuin tiedän onko tuon sivun toiminta laillista. Tämä ei ollut sulle henkilökohtaista, uskon että sulla on hyvä tarkoitus tässä takana.
 
Siellä se on netissä julkisesti kaikkien löydettävissä ilman mainostamistakin.
 
En tiedä uusista kuvioista vaikka olen Teoston jäsen. Se on ainakin luvatonta kun jakaa kustantajan painamia sovituksia ilmaiseksi. Ja sovituksen tekoon tarvitaan säveltäjän lupa...näin ainakin ennen. Mutta internet ym. sotkevat asiat vähän erilaiseksi...
 
Nykyään saa näköjään tarjota mitä vaan laitonta ja vastaanottaja pannaan syytteeseen. Netistä löytyy midejä, videoita (youTube) ja vaikka mitä...
Ei päde enää se että yllyttäjä on myös syyllinen. Pikavipit, puoskarilääkärit ym.
 
Seksin vastaanottaja on syyllinen. Odotan koska laittomien huumeiden myynti sallitaan ja käyttäjät pannaan linnaan.
 
isojussi
19.10.2011 20:37:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baryton-B:...sovituksen tekoon tarvitaan säveltäjän lupa...näin ainakin ennen...
 
Hei - onkin pitänyt kysyä sulta, kun enemmän oot asian kanssa paininut: Oman bändin käyttöön saa sovittaa ilman lupia (näin ainakin aikoinaan Teostosta vastattiin, kun yhden porukan Imatran BB-festarien keikkaa varten asiaa kyselin), mutta missä menee raja, koska sovitusluvat tarvitaan?
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Baryton-B
20.10.2011 15:15:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Hei - onkin pitänyt kysyä sulta, kun enemmän oot asian kanssa paininut: Oman bändin käyttöön saa sovittaa ilman lupia (näin ainakin aikoinaan Teostosta vastattiin, kun yhden porukan Imatran BB-festarien keikkaa varten asiaa kyselin), mutta missä menee raja, koska sovitusluvat tarvitaan?
 
Minä olen pyytänyt kaikkiin soittokuntasovituksiini luvan säveltäjältä. Esim. kun piti sovittaa/soittaa lapsille niinkin pieni juttu kun "Mörkö se lähti piiriin", luvan kysyin Marjatta Pokelalta. Hänellä oli leikkimielinen korttikin tehtynä näitä lupia varten. Kaikki muutkin ovat antaneet luvan mielellään. Se tässä on lämmittänyt eniten että kustantajat jää nuolemaan näppejään.
 
Näin meitä opetti Arthur Fuhrmann Teosto-luennollaan. Teosto saattaa tehdä pistokokeita ja pyytää nähdä sovituksen. Minulta ei ole pyydetty, mutta kavereilta on.
 
Se "oma käyttö" ei mielestäni vaikuta asiaan jos kappaletta tullaan esittämään julkisissa paikoissa. Mutta tietoni on 80-luvulta. Vaikka minulle tulee Teoston lehti niin en enää ole seurannut nykytilannetta. Käsittääseni hommat voi nykyisin hoitaa kätevästi netin kautta ja kannattaahan luvat olla kunnossa jos meinaa Teostomaksuja saada. Me ilmoitimme kaikki esim. puistokonserteissa soittamamme kappaleet Teostolle. Näin ei valitettavasti monikaan tee.
 
isojussi
20.10.2011 17:15:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baryton-B:...Mutta tietoni on 80-luvulta. Vaikka minulle tulee Teoston lehti niin en enää ole seurannut nykytilannetta....
 
80-luvulla sekin oli, kun mä asiaa Teostolta kysyin ja vastaus oli, että omaan käyttöön ei tarvii lupia. Olimme silloin menossa about 10-miehisellä swingbändillä Imatran BB-festareille esiintymään.
 
Käsittääseni hommat voi nykyisin hoitaa kätevästi netin kautta ja kannattaahan luvat olla kunnossa jos meinaa Teostomaksuja saada.
 
Sovittajahan saa teostoja vain siinä tapauksessa, jos säveltäjä ja sanoittaja hänelle niitä omasta osuudestaan luovuttaa. Gramexit on taas sit eri juttu.
 
Me ilmoitimme kaikki esim. puistokonserteissa soittamamme kappaleet Teostolle. Näin ei valitettavasti monikaan tee.
 
Niin pitääkin tehdä - ja tosiaan, moni valitettavasti jättää velvollisuutensa hoitamati.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Baryton-B
20.10.2011 18:09:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Sovittajahan saa teostoja vain siinä tapauksessa, jos säveltäjä ja sanoittaja hänelle niitä omasta osuudestaan luovuttaa. Gramexit on taas sit eri juttu.
 
Ei mene noin, jaon tekee Teosto kuulematta ketään osapuolta erikseen säännöissä sovitulla tavalla...koskee kaikkia Teoston jäseniä. Esimerkkejä; jos Teosto maksaa yhdestä esityksestä jäsenilleen 100 euroa, niin se jakautuu seuraavasti:
 
- sovittaja 16,66 euroa
- säveltäjä 25,01 euroa
- sanoittaja 25,00 euroa
- kustantaja 33,33 euroa
Kustantaja saa aina eniten ja sovittaja vähiten.
 
Jos kustantaja puuttuu, niin jako menee:
- sovittaja 16,66 euroa
- säveltäjä 50,01 euroa
- sanoittaja 33,33 euroa
 
Jos lisäksi puuttuu sovittaja:
- säveltäjä 58,34 euroa
- sanoittaja 41,66 euroa
 
Esim. siinä "Mörkö se lähtee piiriin" jako meni:
- minä sovittajana 16,66 euroa
- Pokela sanoittajana ja säveltäjänä 50,01 euroa
- kustantaja 33,33 euroa.
 
Jos olen tehnyt itse noi kaikki niin saan 100 euroa, eli kaikki.
Nuo luvut ovat samalla prosenttiosuuksia, koska koko potti on 100 euroa. Tarkoittaa myös sitä, ettei kukaan voi toisen osuutta 'varastaa'.
 
Tämä tieto oli vuoden 2004 tilityksestä minulle, summat on muutettu selvyyden vuoksi 100 euroksi. Rahaa tulee eniten live-esityksestä TV:ssä ja vähiten tanssikeikalta...noin karkeasti.
 
isojussi
20.10.2011 19:59:04 (muokattu 20.10.2011 20:00:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensinnäkin kiitos B-B seikkaperäisestä käytännön esimerkistä.
 
Eli noi esimerkit oli kaikki sellaisista, joihin oot hakenut sovitusluvat? Ja automaattisesti Teoston jäsenenä, sulle on tullu sit niistä osuus ilman, että säveltäjä ja sanoittaja on sitä erikseen määritelleet? Sellaista infoa nääs mää sain aikoinaan Teostosta.
 
Mutta sua kyllä nyt ensi kädessä uskon, kun kerran on käytännön esimerkit lyödä tiskiin... Onko kaikki kotimaisia vai ootko hakenut paljon ulkolaisilta lupia? Mulla olis monenmoista BB-matskua arrattuna, joita vois vaikka luovuttaa etiäpäinkin, jos olis luvat haettuna ja mä siitä olis mullekin edes jotain kostumista.
 
Onko sulla sit kokemusta kirkko- ja kirkossa esitettävästä musiikista? Entä Jumalanpalveluksessa? Juuri nimittäin pyysin ja sain sovitusluvat säveltäjältä erääseen vähän isompaan gospelproggikseen.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Baryton-B
21.10.2011 00:35:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Eli noi esimerkit oli kaikki sellaisista, joihin oot hakenut sovitusluvat? Ja automaattisesti Teoston jäsenenä, sulle on tullu sit niistä osuus ilman, että säveltäjä ja sanoittaja on sitä erikseen määritelleet? Sellaista infoa nääs mää sain aikoinaan Teostosta.
 
Kaikkiin olen hakenut säveltäjiltä luvan jo 80-luvulla ja sen jälkeen korvaus tulee ed. kertomallani tavalla automaattisesti...vieläkin joka vuosi, tosin hyvin vähän. Omat sävellykset olen tietysti myös ilmoittanut. En ole 80-luvun jälkeen ilmoittanut Teostolle mitään. Kaikki luvat on kotimaisilta säveltäjiltä. Kiinnostaisi itseänikin miten haetaan lupa ulkomailta.

Onko sulla sit kokemusta kirkko- ja kirkossa esitettävästä musiikista? Entä Jumalanpalveluksessa? Juuri nimittäin pyysin ja sain sovitusluvat säveltäjältä erääseen vähän isompaan gospelproggikseen.
 
En ole sovittanut hengellistä musiikkia. Soittokunnalta on löytynyt niitä valmiina.
 
isojussi
22.10.2011 13:31:44 (muokattu 22.10.2011 13:31:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baryton-B: ...Kiinnostaisi itseänikin miten haetaan lupa ulkomailta...
 
Sanoitusluvat oon kerran hakenut teatteriproggikseen. Oikeuksienomistajan yhteystiedot sain Teostosta. Homma tasi hoitua sähköpostilla ja lupa tuli vain kyseisen näytelmän kyseiseen näytäntökauteen. Kun viä muistais, mikä oli biisi....
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «