Muusikoiden.net
09.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Saksofoni
1
Jerry_C.
16.09.2011 18:36:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
Ajattelin kysästä, että millaisesta saksofonista kannattaisi aloittaa? Minua on kiinnostanut kauan jo saksofonin soitto mutta en ole ostanut vielä saksofonia. Mistä olisi hyvä aloittaa? Tenori vai altto? Mikä merkki? Mikä olisi hyvä hintaluokka? Auttakaa pliis..

Klezberg
16.09.2011 19:19:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jerry_C.: Moro!
Ajattelin kysästä, että millaisesta saksofonista kannattaisi aloittaa? Minua on kiinnostanut kauan jo saksofonin soitto mutta en ole ostanut vielä saksofonia. Mistä olisi hyvä aloittaa? Tenori vai altto? Mikä merkki? Mikä olisi hyvä hintaluokka? Auttakaa pliis..

Kummallakin pystyy hyvin aloittamaan. Tenori on ehkä hivenen helpompi soittaa soundin ja vireen osalta, mutta isompi pidellä, vaatii ehkä vähän enemmän ilmaa (keuhkoja) ja on myös yleensä alttoa vähän kalliimpi. Tenorilla voi myös olla vähän helpompi soittaa muiden soittimien kanssa, fonit kun ovat transponoivia soittimia.

Yksi homma olisi muodostaa mielikuva kumman soundista pitää. Kuunnella vaikka Stan Getziä ja Ben Websteriä (tenorit) ja Charlie Parkeria (altto). Rockbändeissä tenori taitaa olla yleisempi.

Yamahat ja Jupiterit ovat niitä tavallisia, kohtuullisen turvallisia merkkejä aloittaa. Soitin-Laineelta saa Jupiterin aloitussoittimen myös vuokralle, jos haluaa aloittaa varovasti. Hintoja voi katsella vaikka Soitin-Laineen ja F-musiikin sivuilta. Alta tonnilla pääsee alkuun, mutta alta viidensadan pelit joita mm. Thomannilta saa, ovat sitten riskipeliä. Ilmeisesti niissäkin on ihan kelvollisia, mutta jos ei soittimesta tiedä mitään niin jos soittimen hankkii postimyyntinä ulkomailta, on hyvä varautua siihen että joku täällä tarkistaa soittimen kunnon heti kun se saapuu. Kuten myös siihen että soittimessa on vikaa tai säädön tarvetta ja se pitää palauttaa.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
V1lleK
16.09.2011 19:25:13

Terve,

Tenoria ja alttoa suositellaan yleensä aloittelijoille mutta pienikokoisille soittajille/lapsille voi myös sopraano olla varteenotettava valinta. Kannattaa valita tietenkin se, minkä soundista eniten pitää. Merkkejä on monia, kaikkea löytyy kuran ja priiman väliltä mutta hyvä muistisääntö on, että tunnetut merkit ovat syystäkin tunnettuja (esim. Selmer, Yamaha, Yanagisawa). Hinta riippuu monesta tekijästä, esim. saman malliset altto ja tenori ovat tietysti eri hintaiset ja eroa niillä taitaa yleensä olla noin parin kolmen sadan euron luokkaa. Esim. aloittelijoille suunnatut tenorifonit taitavat Suomessa maksaa uutena soitonliikkeestä ostettuina ainakin yli 1000e, jos ei ihan halvimpia pilipalivehkeitä oteta huomioon. Sitä saa mistä maksaa.

M-netin puhallinpalstalta löytyy kyllä mukavasti tietoa aiheesta, kun viitsii vähän hakea, aiheesta kun on keskusteltu jo aiemminkin.

Fonin soiton aloittaminen:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=95318

Ensimmäinen saksofoni:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=95320

Millainen saksofoni aloittelijalle:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=76583&o=0&#p1903752

Saksofonin ostaminen:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=173963&o=0&#

Ja lisää löytyy, kun kokeilee hakua ;)

PS: Jos jotakin haluaisin suositella aloittelijalle, jolla on tiukka budjetti, niin näitä nyt ainakin:
http://www.bauhausdistribution.com/ … log/bauhaus_walstein_originals.html

You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
V1lleK
16.09.2011 19:25:53

Olinpa hidas :D

You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
Klezberg
16.09.2011 19:44:36

V1lleK: Olinpa hidas :D

Ihan sopivasti täydensit, ei menty pahasti päällekkäin. Hinnoista sen verran, että Jupiterin aloitustenorin saa selvästi alle tonnin http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … iedot/tuote_id/892&kategoria_id=465 . Muistan että itse en tykännyt, tuntui vähän ohuelta se pelti, ja ostin vähän kalliimman. Mutta kelvollinen peli tuonkin pitäisi olla.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Armando Bugari
16.09.2011 20:28:49

Heitän ihan mielipiteen: Minulla meni n. 40 v. väliin etten soittanut saxia (lähinnä alttoa). Nyt aloitin sopraanon soiton pitkästä aikaa. Syy: kevyt!

Klezberg
16.09.2011 20:45:17

Armando Bugari: Heitän ihan mielipiteen: Minulla meni n. 40 v. väliin etten soittanut saxia (lähinnä alttoa). Nyt aloitin sopraanon soiton pitkästä aikaa. Syy: kevyt!

No, mun kokemus on päinvastainen. Altto ja tenorikin roikkuu hihnasta kaulassa. Tenori tosin jo hiukan kookas. Niissä on käyrä kaula jonka johdosta suukappale tulee suuhun oikeassa kulmassa. Suoraa sopraanoa joutuu itse pitelemään lähes vaakasuorassa jotta suukappaleen kulma olisi oikea. Siihen voi laittaa hihnan, mutta jos soitin on melkein vaakasuorassa, niin ei hihna sen soittimen painoa pitele, enemmänkin vetää soitinta lisää alaspäin.

Kevyempi mun on alttoa pidellä kuin sopraanoa, jota en viitsi kerrallaan kauaa soittaa. Menettelee, jos istuu ja tukee kyynärpään pöytään tai tuolin käsinojaan.

Murgo
17.09.2011 10:10:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: No, mun kokemus on päinvastainen. Altto ja tenorikin roikkuu hihnasta kaulassa. Tenori tosin jo hiukan kookas. Niissä on käyrä kaula jonka johdosta suukappale tulee suuhun oikeassa kulmassa. Suoraa sopraanoa joutuu itse pitelemään lähes vaakasuorassa jotta suukappaleen kulma olisi oikea. Siihen voi laittaa hihnan, mutta jos soitin on melkein vaakasuorassa, niin ei hihna sen soittimen painoa pitele, enemmänkin vetää soitinta lisää alaspäin.

Kevyempi mun on alttoa pidellä kuin sopraanoa, jota en viitsi kerrallaan kauaa soittaa. Menettelee, jos istuu ja tukee kyynärpään pöytään tai tuolin käsinojaan.

Sama kokemus, sopraano (ja klarinetti myös) on minusta käsille raskaampi soittaa kuin baritoni, sopraanossa kun se soittimen pienikin paino on käytännössä käsien varassa, käsien asento on lisäksi ainakin minulle epämukavampi, kädet ovat turhan ylhäällä ja lähellä toisiaan.

Barska taas roikkuu valjaissa jolloin se reilu 6 kilon paino on kokonaan hartioilla jotka kyllä kestävät tarvittaessa enemmänkin. Käsien ei kunnollisia ja oikein säädettyjä valjaita käyttäessä käytännössä tarvitse kuin käytellä läppiä. Käsien asento on myös luonteva, niitä ei tarvitse nostaa liian ylös eikä pitää muutankaan jännityksessä.

Tenori on hiukan siltä väliltä, kädet ovat hiukan ylempänä ja soitinta on tuettava enemmän, johtuen osittain varmaan siitä että tenorin kanssa käytän kaulahihnaa. Minulle tosin ei tenorinkaan kanssa käsien väsyminen ole ongelma, naama väsyy paljon aikaisemmin. :)

Mutta tottumiskysymyshän se lienee, eri ihmisillä on myös eripituiset kädet ja sormet jne. Ja toisaalta sopraano taas on mukavan pieni ja kevyt kanniskella paikasta toiseen.

Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
17.09.2011 11:50:40

Murgo: Sama kokemus, sopraano (ja klarinetti myös) on minusta käsille raskaampi soittaa kuin baritoni, sopraanossa kun se soittimen pienikin paino on käytännössä käsien varassa, käsien asento on lisäksi ainakin minulle epämukavampi, kädet ovat turhan ylhäällä ja lähellä toisiaan.

Mulla ei ole klarinetin kanssa ollut ongelmaa muuta kuin alussa. Silloin hommasin siihen hihnan, mutta ei sitä tullut paljon käytettyä ja ongelmat menivät itsestään ohi. Klaraahan ei ole tarkoitettu pidettäväksi hihnan kanssa ja siksi siinä ei ole hihnan pidikettä. Hihnan mukana tulee oma pidike joka laitetaan peukalotukeen.

Klaran normaali soittoasento on sen verran pysty sopraanoon verrattuna, ja taitaa olla että klara on kevyempikin. Mutta tosiaan, oli mulla alkuun klaran kanssa jotain peukalon kipeytymistä.

Poikkihuilu on sitten vielä asia aivan erikseen. Niska tahtoo tykätä huonoa.

Varie
18.09.2011 06:45:40

Ajattelin kysästä, että millaisesta saksofonista kannattaisi aloittaa?

Aloita sillä mikä mielyttää, kuuntele useita soittajia ja huomioi mitä fonia ne soittaa.
Monet suosittelee alttoa tai tenoria, mutta niistäkin kannattaa ottaa se mikä mielyttää saundin puolesta enemmän.

soittimien painosta on tässä ollu puhetta, niin itse koen valjaat tai olanyli hihnan paremmaksi kuin kaulahihnan.
Sopraanoakin on saatavana suorana ja käyränä, sekä suoralla ja käyrällä kaulalla.

Klezberg
18.09.2011 11:29:10

Varie: Aloita sillä mikä mielyttää, kuuntele useita soittajia ja huomioi mitä fonia ne soittaa.
Monet suosittelee alttoa tai tenoria, mutta niistäkin kannattaa ottaa se mikä mielyttää saundin puolesta enemmän.

soittimien painosta on tässä ollu puhetta, niin itse koen valjaat tai olanyli hihnan paremmaksi kuin kaulahihnan.
Sopraanoakin on saatavana suorana ja käyränä, sekä suoralla ja käyrällä kaulalla.

Kyllähän sopraanollakin voi aloittaa, jos on kohtalaisen varma siitä että haluaa soittaa juuri sitä. Soundiltaanhan se on aivan eri peli kuin tenori. Sen kanssa saa sitten myös tehdä töitä sen soundin ja vireen eteen ihan eri lailla kuin tenorissa.

Mulla on suorassa sopraanossa "käyrä" kaula, ja eihän se ole samalla tavalla käyrä kuin alton ja tenorin joka tuo suukappaleen suuhun suoraan edestä. Enemmänkin se tekee pienen kulman että fonia tarvitsee nostaa vähän vähemmän. Käyrästä sopraanosta en tiedä, ehkä se ergonomisempi. Voi myös olla koomisemman näköinen, pieni käyrä foni.

Sax-pappa
18.09.2011 17:59:15

Klezberg: Kyllähän sopraanollakin voi aloittaa, jos on kohtalaisen varma siitä että haluaa soittaa juuri sitä. Soundiltaanhan se on aivan eri peli kuin tenori. Sen kanssa saa sitten myös tehdä töitä sen soundin ja vireen eteen ihan eri lailla kuin tenorissa.

Mulla on suorassa sopraanossa "käyrä" kaula, ja eihän se ole samalla tavalla käyrä kuin alton ja tenorin joka tuo suukappaleen suuhun suoraan edestä. Enemmänkin se tekee pienen kulman että fonia tarvitsee nostaa vähän vähemmän. Käyrästä sopraanosta en tiedä, ehkä se ergonomisempi. Voi myös olla koomisemman näköinen, pieni käyrä foni.

Käyrää sopraanoa soitan hihnan kanssa, eli ei rasita käsiä. Lieneekö koominen, en tiedä. Soittaa sitä käyrällä Sarpilakin : ) En kyllä sopraanoa suosittele aloittelijan ensimmäiseksi soittimeksi. On kuitenkin selvästi vaativampi soitin kuin altto tai tenori.

Klezberg
18.09.2011 18:35:55

Sax-pappa: Käyrää sopraanoa soitan hihnan kanssa, eli ei rasita käsiä. Lieneekö koominen, en tiedä. Soittaa sitä käyrällä Sarpilakin : ) En kyllä sopraanoa suosittele aloittelijan ensimmäiseksi soittimeksi. On kuitenkin selvästi vaativampi soitin kuin altto tai tenori.

Se mistä on jäänyt koominen vaikutelma taisi kuitenkin olla käyrä sopraaniino. Soittaja tokaisi toiselle "tuota pientä käyrää sä et ole vielä soittanut" ja niin iso mies soitti hyvin pientä käyrää fonia.

Ja komppaan tuota mitä sanot aloitussoittimesta. Minut on vain joskus "huudettu kumoon" täällä kun olen ollut ehdottomasti sitä mieltä. Siksi olkoon, jos joka nimenomaan haluaa sopraanolla aloittaa. Tämän ketjun aloittaja ei sopraanosta maininnutkaan, joten luulisi valinnan menevän alton ja tenorin välillä. Ei tässä tainnut olla painorajoituksiakaan esillä, joten koko sopraanojuttu on syntynyt meidän neuvojien keskinäisenä spekulointina :)

Anarchybob
03.12.2011 22:01:53

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=583614

Isä-Markku
21.12.2011 13:06:26

Hei saxofonistit!

Olen aikeissa ostaa itselleni tenorisaksofonin. Tällä hetkellä omistan alton Selmer Ref 54 ja tarvitsisin lähinnä tanssimusiikki/bigband/rock-blues käyttöön tenorin. Olen katsellut Yamaha yts 62, Yanagisawa 901 tai Jupiter 2000 XO, mutta kun asun sen verran syrjässä suurista soitinliikkeistä ettenpääse niitä kokeilemaan, ajattelin kysellä vähän muiden mielipiteitä. Yanagisawa on mitä ilmeisimmin hyvin tehty ja laadukas, mutta kun katselin netissä yanan ja muistaakseni selmerin vertailua niin yanan läpät pitivät melkoista omaa konserttia soiton taustalla, taisin katsoa useampiakin videoita. Jotenkin siinä meni mielenkiinto kyseiseen soittimeen. Yamaha 62 on paljon kirjoittelua netissä ja sen uutta kaulaa moititaan. Onko teillä kellään kokemusta kyseisetä soittimesta. Yamaha fanit tuntuvat mollaavan uuden G1 kaulan. Jupiterista en osaa sanoa muuta kuin sen, että pitäisi olla hinta laatusuhteessa hyvä. Lähinnä minua kiinnostaisi tuo Yamaha 62 II, koska aikoinaan omistin yts 62 (kehuttu vanhempi malli) ja se pelasi moitteettomasti. Mutta miten tämä uusittu 62II sitten pelittää?

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti