Muusikoiden.net
06.12.2016

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: sopraano saksofoni
1
MrBee
04.07.2011 19:20:10 (muokattu 04.07.2011 19:21:17)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari kysymystä soittoasennosta:
- Onko oikean käden peukalo pidettävä sormen tyveä/hankaa myöten peukalotuella, vai voiko vain peukalon päällä ottaa tukea? Sopraano on niin pieni, että kun pidin peukaloa pidikkeessä kuten tenorilla, niin käsi kipeytyi.

-Kipeytyminen johtui ehkä siitäkin, että minun mielestä soitinta ei voi roikottaa kaularemmin varassa, koska jos tekee niin ja haluaa että remmi ei haittaa sormityöskentelyä, on puhallettava vähän vinosta.
Vai onko vino puhallus peräti oikea tapa? Tarkoitan sillä siis sitä, että jos puhallan "vinoon" silmien katse osuu kauas fonin kellon etupuolelle, kun jos taas puhallan suoraan, katse suuntautuu fonin suuntaisesti.

- Pidetäänkö soitinta soitettaessa lähes alaspäin vai esim 45%-90% etukenossa? varmaan makukysymys, mutta mikä on se perusohje.

Soitosta yleensä:
- tuntuu, että sopraano ei anna virheitä anteeksi kuten tenori. Jos haluaa puhtaan äänen on suuote, kielitys, puhallus ym oltava just eikä melkeen.
- aivan alinten äänien syttyminen vaatii oikein "pyöreän" suuotteen ja puhalluksen
- ylhäällä on pidettävä vara, että kurkku on auki, muuten menee kirkumiseksi
- tuntuu itse asiassa, että sopraanon soitto on hyvää kertausta tenorinsoiton opettajani puhallusohjeiisiin, jotka helpon tenorin kanssa tuppaa aina joskus jäävän fiilistelyn varjoon..

NeliX4
08.07.2011 18:19:05 (muokattu 08.07.2011 18:19:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sormet silleen että tuntuu hyvältä ja sormien liike tapahtuu napakasti ja nopeasti "kuin venttiilin nostimet". Tärkeintä on että mikään lihas ei jännity tarpeettomasti ja asento on sopivan ilmava: Olkapäät ja niska rentona ja kyynärpäät sopivasti irti kropasta.

On tälle "puhallukselle" ihan oma nimikin: ansatsi. Kyl sitä tenoriakin pitää soittaa samalla lailla, tarkasti kontrolloida lihaksia - muuten kuulostaa huonolta. Sopraanotreeni on ihan hyvää harjoitusta, kun tenori antaa helpommin tilaa väärälle tekniikalle.

http://tamingthesaxophone.com/saxophone-tone-sound.html

madclass
03.08.2011 09:23:54

Samoja kipeytymisiä täällä. Tenorin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, mutta viikon sopraanoonpuhaltelun jälkeen alkaa oikeassa kädessä tuntumaan aina soittaessa ja kummia selkävaivojakin ilmenee. Kyllä ainakin suorassa sopraanossa paino taitaa väkisinkin kohdistua enemmän käsiin kuin muissa foneissa. Mutta jos tähän on jotain tarkempia vinkkejä, niin kiitollisena niitä kuulisin!

Armando Bugari
03.08.2011 21:51:30

madclass: Samoja kipeytymisiä täällä. Tenorin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, mutta viikon sopraanoonpuhaltelun jälkeen alkaa oikeassa kädessä tuntumaan aina soittaessa ja kummia selkävaivojakin ilmenee. Kyllä ainakin suorassa sopraanossa paino taitaa väkisinkin kohdistua enemmän käsiin kuin muissa foneissa. Mutta jos tähän on jotain tarkempia vinkkejä, niin kiitollisena niitä kuulisin!

Tuntuu oudolta. Itse aloitin sopraanon (suoran) "uudellentreenaamisen" noin kuukausi sitten. Tavoitteeni on harjoitella n. tunti päivässä. Sopraanohan painaa vain vähän toista kiloa - eli paljon vähemmän, kuin vaikkapa tenori.
- Olen seniori ja lihaskunto mm. käsissä on päinpeetä. Käytän normaalia - halvan kiinalaisen mukanatullutta "kaulahihnaa", eikä mitään mainitsemiasi haittavaikutuksia ole ilmennyt. Ei käsissä tai selässä. Näinollen ihmettelen?

Klezberg
04.08.2011 10:28:52 (muokattu 04.08.2011 11:17:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Armando Bugari: Tuntuu oudolta. Itse aloitin sopraanon (suoran) "uudellentreenaamisen" noin kuukausi sitten. Tavoitteeni on harjoitella n. tunti päivässä. Sopraanohan painaa vain vähän toista kiloa - eli paljon vähemmän, kuin vaikkapa tenori.
- Olen seniori ja lihaskunto mm. käsissä on päinpeetä. Käytän normaalia - halvan kiinalaisen mukanatullutta "kaulahihnaa", eikä mitään mainitsemiasi haittavaikutuksia ole ilmennyt. Ei käsissä tai selässä. Näinollen ihmettelen?

Mä kyllä ymmärrän että sopraano saattaa rasittaa peukaloa. Tenorissahan soittimen koko paino on kaulahihnan varassa eikä tule peukalolle; peukalotuki auttaa siinä soittimen pitelemistä. Sopraano, jos sitä pidetään niin että suukappale tulee oikeassa kulmassa suuhun ja pää on suorassa, on ehkä 60 asteen kulmassa pystysuoraan nähden. Ehkä vielä isommassakin. Silloin soittimen paino tulee peukalolle, ja vipuvaikutuksen takia vähän enemmänkin kuin tuo vähän toista kiloa. Itse en ole oikein kokenut että kaulahihnasta olisi paljoakaan apua painon kanssa sopraanossa. (Enemmänkin tuntui että hihnakin vetää soitinta eri suuntaan kuin mitä peukalo yrittää tukea, siis soittajaa kohti eli käytännössä alaspäin).

Tuntuu tämä muitakin askarruttavan http://forum.saxontheweb.net/archive/index.php/t-53962.html

Armandolla on kai käyrä putki siinä ennen suukappaletta, se auttaa vähän ettei soitinta tarvitse pitää niin vaakasuorassa. Mutta silti, missä kulmassa sulla on se soitin soitettaessa, jos saat hihnasta sille tukea?

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
madclass
04.08.2011 17:08:40

Armandolla on kai käyrä putki siinä ennen suukappaletta, se auttaa vähän ettei soitinta tarvitse pitää niin vaakasuorassa.

Minäkin olen nyt suosinut käyrää putkea, se antaa hieman kallistuskulmaa. Mutta siitä huolimatta painoa on aika paljon peukalon varassa, jos haluaa soittaa optimaalisessa soittoasennossa. Mutta musta tuntuu, että tässä alkaa pikkuhiljaa löytymään jonkinlainen kompromissiratkaisu soittoergonomian ja soundin suhteen - torvea vähän alaspäin ja hieman hihnan varaan, varsinkin jos treenaa uutta materiaalia, niin ei jatkuvasti tarvi pitää niin paljoa peukalon varassa. Sitten kun taas haluaa keskittyä enemmän hyvään soundiin, niin torvea suorempaan.

Armando Bugari
05.08.2011 00:53:15

Armandolla on kai käyrä putki siinä ennen suukappaletta, se auttaa vähän ettei soitinta tarvitse pitää niin vaakasuorassa. Mutta silti, missä kulmassa sulla on se soitin soitettaessa, jos saat hihnasta sille tukea?

Kletsbergille.
Harjoittelen istumassa-olotilassa. Oikean käden kyynörpää tukee vartaloon. Kulmaa en ole mitannut: sen määrän päättää pään asento. Kysymyshän harjoittelussani ei ole mahd. esiintymisessä tarvittava "perfo" - asento , vaan ihan käytännön mukavuus ja helppous. Harjoittelijan kommentti.

Klezberg
05.08.2011 10:48:09 (muokattu 05.08.2011 11:10:34)

Armando Bugari: Kletsbergille.
Harjoittelen istumassa-olotilassa. Oikean käden kyynörpää tukee vartaloon. Kulmaa en ole mitannut: sen määrän päättää pään asento. Kysymyshän harjoittelussani ei ole mahd. esiintymisessä tarvittava "perfo" - asento , vaan ihan käytännön mukavuus ja helppous. Harjoittelijan kommentti.

Ei sitä kulmaa tarvitse erikseen mitata, siitähän sen näkee onko putki enemmän pystysuorassa vai vaakasuorassa, vai siinä juuri niiden välillä. Hihnastahan on tukea oikeastaan vain kun putki on enemmän pystysuorassa. Mitä ylemmäs foni nousee sen vähemmän hihna tukee ja alkaakin enemmän häiritä. Itse koen että jos mulla on hihna ja kun nostan fonia ylemmäs, alan vain kiristää hihnalla niskaa.

Hihnasta olisi siis eniten tukea jos foni on pystyssä, mutta olen ymmärtänyt että on soiton kannalta huono asento, koska silloin pää on kääntyneenä alaspäin, kaula mutkalla ja sehän on aika jäykkä asento.

Vastauksesi perusteella hahmotan että varsinaisesti tuet fonia kädellä joka taas tukeutuu vartaloosi. Tämä selittänee miksei sinulla ole muiden kuvaamia vaikeuksia. Mutta ei tästä taida olla muille suositukseksi. Ainakin itsestäni tuntui myös aika hankalalta soittoasennolta ottaa kropasta tukea kyynärpäällä.

Kuten huomaat, en puhu tässä alkuunkaan mistään esiintymisasennoista, vaan ihan soittamisen kannalta sopivista asennoista. Istualtaan muuten minäkin soittelen. Isompia foneja kyllä seisaaltaakin.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
05.08.2011 12:07:22

Kävin vielä kokeilemassa fonin kanssa.

Pystympi soittoasento käyrän kaulan kanssa tuntuu toimivan hyvin, foni luokkaa 30 - 45 asteen kulmassa pystyasentoon nähden. Mutta hihnaa en kokeillut ainakaan vielä, kun en tähän asti ole kokenut siitä kuin haittaa.

Sitten huomasin että istuessani saatan välillä tukea kelloa reiteen, mutta vain ajoittain.

Armando Bugari
05.08.2011 23:40:41

Klezberg: Kävin vielä kokeilemassa fonin kanssa.

Pystympi soittoasento käyrän kaulan kanssa tuntuu toimivan hyvin, foni luokkaa 30 - 45 asteen kulmassa pystyasentoon nähden. Mutta hihnaa en kokeillut ainakaan vielä, kun en tähän asti ole kokenut siitä kuin haittaa.

Sitten huomasin että istuessani saatan välillä tukea kelloa reiteen, mutta vain ajoittain.

Tuo reiteen tukeminenhan on minunkin "pointtini".

MrBee
06.08.2011 18:25:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Hihnastahan on tukea oikeastaan vain kun putki on enemmän pystysuorassa. Mitä ylemmäs foni nousee sen vähemmän hihna tukee ja alkaakin enemmän häiritä. Itse koen että jos mulla on hihna ja kun nostan fonia ylemmäs, alan vain kiristää hihnalla niskaa.
Vastauksesi perusteella hahmotan että varsinaisesti tuet fonia kädellä joka taas tukeutuu vartaloosi. Tämä selittänee miksei sinulla ole muiden kuvaamia vaikeuksia.

Olen hihnasta samaa mieltä Kletzbergin kanssa. Hyvähän se on olla siltä varalta ettei tiputa lattialle...

Olen viime aikoina soitellut pitämällä vain peukalon kärkeä peukalotuen alla, ja se auttaa. Kipu tulee minulla etupäässä siitä tenorimaisesta asennosta, jossa peukalon hanka on peukalotuen alla, eli peukalon pää osoittaa soittimen ohi vasemmalle sivulle.

Asian vierestä: Olin hetken aikaa tämän Thomanin halpispillin jo heittää mäkeen, kun kolme alinta ei meinanneet syttyä ei niin millään, mutta sitten huomasin, että yhden läpän tukkimista tukeva tyyny ei tukenutkaan enää niin kuin sen pitäisi, ja ruuvasin puolikierrosta tämä tyynyä alaspäin kohti alla olevaa läppää. Ja kas kummaa, heti alkoi soida kuin unelma. Ainoa ongelma soitossa on kaksi aivan ylintä nuottia eivät meinaa syttyä, toisin kuin Yanagisavan tenorillani.

Klezberg
06.08.2011 20:48:20 (muokattu 07.08.2011 10:40:02)

MrBee: Hyvähän se on olla siltä varalta ettei tiputa lattialle...

Mullakin tuli sitten mieleen että tuo lienee se hyvä syy semmoisissa tilanteissa missä se tipahtaminen on todennäköistä. Mun satunnaisissa harjoitteluissa ja äänittelyissä ei nyt niin kovin.

Asian vierestä: Olin hetken aikaa tämän Thomanin halpispillin jo heittää mäkeen, kun kolme alinta ei meinanneet syttyä ei niin millään, mutta sitten huomasin, että yhden läpän tukkimista tukeva tyyny ei tukenutkaan enää niin kuin sen pitäisi, ja ruuvasin puolikierrosta tämä tyynyä alaspäin kohti alla olevaa läppää. Ja kas kummaa, heti alkoi soida kuin unelma. Ainoa ongelma soitossa on kaksi aivan ylintä nuottia eivät meinaa syttyä, toisin kuin Yanagisavan tenorillani.

Halpispilleillä on kiva harjoitella korjauksia ja säätöjä. Itsellä Thomannin huilu on tarjonnut tätä puolta. Opin jo sen verran sitä säätämään että ala-cee siinä alkoi soida, mikä ei tehtaan jäljiltä onnistunut. Mutta ei se säätäminen helppoa ole. Ei riitä että jokaisen nuotin saa soimaan. Sävelestä toiseen siirtymisten pitää toimia kunnolla myös, läppien avauduttava ja sulkeuduttava oikein, että legatosoittokin toimii.

Tuo sun juttu kuulostaakin siltä että kun olet alapäässä ruuvannut läppää alemmas, pitää samalla huomioida yläpään läppien sulkeutuminen. Ne kun ovat toisiinsa kytketyt. Yhden läpän säätö ei oikein koskaan riitä, käytännössä joutuu käymään säädöt läpi kokonaan ja tietyssä järjestyksessä. Enkä osaa sitä nyt neuvoa, itsellänikin oppiminen on vielä kesken.

PS. mitä meinaat kahdella ylimmällä? Lusikoita vai niitä tavallisia näppäimiä. Jos lusikoita meinaat niin en sanokaan mitään.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti