Muusikoiden.net
04.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: trumpettien erot valittaessa soitinta tietyyn musiikkityyppiin
1
pasikaikkonen
23.06.2011 11:35:14 (muokattu 23.06.2011 17:30:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitä nämä BORE arvot tarkoittavat ja minkä on niiden vaikutus soittimen sointiin, entä materiaalierojen vaikutus ?

esimerkkinä 2 x Yamaha 6000 sarjan trumpettia

YTR-6335
11.65mm ML bore, 123mm bell

YTR-6345 G
L-bore (11,73mm), 123mm goldbrass bell

olen treenaillut aikani funkpohjaisia juttuja ja kaipaisin vinkkejä siihen, mitä ottaa huomioon seuraavan trumpetin valinnassa?

nykyinen trumpettini on yamaha 4335 g ja uuden pillin hintaluokka voisi olla 1500e molemmin puolin. saa suositella muutakin kuin yamahaa.

SPINAL TZÄP !!!
avain
26.06.2011 12:55:18 (muokattu 26.06.2011 15:02:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä Lontoon kielisessä linkissä on kerrottu aika kattavasti ko. asiasta. Aina kannattaa otaa soitin kokeiltavaksi ja vaikka viedä ammattilaisen testattavaksi ennen ostopäätöstä!
http://www.dallasmusic.org/gearhead/New%20trumpet%20Guide.html

EI HAITAA VAIKKA MOLEMMAT ON TORVIA,PÄÄASIA ETTÄ SOI!
pasikaikkonen
28.06.2011 13:19:40 (muokattu 28.06.2011 21:25:47)

kiitokset linkistä, paljon on asiaa!

kuitenkin, kokemuksiaan asian tiimoilta (musiikkityylistä riippumatta) voi kertoa vapaasti.
ne keltä kysyä, loppuvat monelta aika nopeasti naapurustossaan.
puhaltajien määrä kun on varsin suppea verrattuna vaikka kitaristeihin...

SPINAL TZÄP !!!
avain
30.06.2011 20:59:48 (muokattu 30.06.2011 21:02:40)

Noista mainitsemistasi Yamahan trumpeteista 6345 g käytetään enempi klassisella puolella. Itsellä käytössä Yamahan Bobby Shew light weight malli, joka ei mielestäni ole ainakaan huono valinta. Kokeilin myös Yamahan 6335 mallia, mutta tykästyin enemmän Bobby Shew malliin (en tiedä itsekkään miksi, olisko tunnepuolella?), jossa poraus M ja pääputkessa L. Mielestäni "herkkä ja notkea" soittaa! Soitan pääasiassa Big Bandissä sekä parissa soul/blues kokoonpanossa silloin tällöin!
Osittain myös makuasioita ja vaikuttaahan se suukappalekkin soundiin. Jokaisella tunnetulla merkillähän on omat kannattajansa ja merkkisoittimissa on yleensä tasainen laatu. mm. Yamaha ,B&S, Jupiter, Bach, King ,kaikilta löytyy hintaluokassa 1500e todella hyviä soittimia ja valinta on vaikeaa.

EI HAITAA VAIKKA MOLEMMAT ON TORVIA,PÄÄASIA ETTÄ SOI!
pasikaikkonen
30.06.2011 23:11:12 (muokattu 01.07.2011 13:57:58)

jaa sepäs sattui, olen miettinyt itsekkin tuota Bobby Shew mallia.
pitääpä käydä koeponnistamassa, jos jostain liikkeestä löytyisi.

SPINAL TZÄP !!!
lmfmis
03.08.2011 12:59:11

Itse jakaisin torvet "korkea resistanssisiin" niinkuin bach, yamaha jne jne mainstream torvet ja "matala resistanssisiin" niinkuin conn constellation, eclipse, wild thing ja oma selmet TTM. Yleensä edellisissää on ilmoitettu normaaliporaukset ja jälkimmäisillä vähän isommat.

Yleensä korkean rekkarin soittajat haluaa korkearesistanssisia pillejä mutta kun mennään ihan pro puolelle homma jakaantuu aika paljon. Jotkut hurjat gurut niinkuin Lasse Lindgren soittaa todella isolla kalustolla ja rekistereistä joihin en ikinä pääse. Komeasti.

Itse poraus mitataan mielestäni väärästä paikasta kunnon päätelmien tekemiseen (2. venttiilin putkesta) kun poraus vaihtelee torvessa vaikka kuinka. Oman yammun 6335MVII viritysputki olikin yllätättävästi paksumpi kuin tavallisen hyllystä otetun 6335:sen. Sama poraus ilmoitetaaan molemmille torville. Toisaalta sama virityputki sopi suoraan kaverin bachiin.

Uusi soitin minulle on selmerin TTM - joka on iso pilli, Eron näkee parhaiten siinä miten kello lähtee venttiileistä. Selmerissä tuo on kohta todella paksu verrattuna yammuihin yms. Hyvin olen tälläkin tottunut soittamaan.

Ota noista nyt oikeasti selvä...

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti